Toscana

Koe Toscana

Toscanan hotellit

Matkakohteita Toscanan lähellä

• merinäköala parvekkeelta ja lyhyt matka rantaan

Rauhallinen paikka merenrannassa.

Kohde: Toscana, Italia Kategoria: Toscanan aktiviteetit ja harrastukset
    Lisätty: 23.04.13 Lähettäjä: Vieras
  • toscana

Toscana on aivan ihana paikka!

Kohde: Toscana, Italia Kategoria: Toscanan muita vinkkejä
    Lisätty: 14.03.10 Lähettäjä: Vieras
  • Autolla Toscanassa

Kiertelimme kesällä 2007 n 1.5 viikkoa Toscanaa ja lähiympäristöä. Koska emme olleet halukkaista ajamaan ajamisen vuoksi Euroopan halki, oli meillä lento Zurichiin jossa meitä odotti vuokra-auto. Sitäpaitsi nykyään lennot ovat niin halpoja ettei oman auton käyttö ole edes kannattava kun kysessä on kaksi ihmistä. Kaikki hotellit olimme bookanneet etukäteen netistä. Yövyimme ensiyön Mont Blancin juurella ja jatkoimme seuraavana päivänä Pisaan. Pisa oli nähty parin päivän aikana joten jatkoimme hieman etelää kohti, josta suuntasimme sisämaahan päin ja kukkulakaupunkien puitteissa Sienaan. Sienassa on varsinainen keskusta suljettu autoilulta, mutta hotellista sai poikkeusluvan autolle matkalaukkujen tuomista varten. Autolle löytyi yleinen maksullinen parkkialue. Kaupungin ihaileminen oli antoisaa ilman pakokaasua ja liikenteen jatkuvaa pörinää, eikö kapeille kujille olisi autoilla ollutkaan mitään asiaa. Seuraava kohde olikin Chiantin alue, jossa hotellimme sijaitsi pienen kylän Radda in Chianti kupeessa. Täällä oli mukava lepuuttaa jo väsyneitä jalkoja ja tehdä miellyttäviä päiväretkiä autoillen periaatteella: katsotaan minne tänään joudumme. Toscanasta suuntasimme Firenzeen, jossa jo hotellin ajaminen tarjosi yllinkyllin haastetta. Meillä ei ollut navigaattoria, hyvä kartta kylläkin, mutta keskustan yksisuuntaisten ja kapeiden katujen johdosta perillepääsy vei aikaa. Kaupunki sinänsä on upea, mutta turistimääristä johtuen ei autoilu siellä olut mielekästä vaan auto parkkihallin odottamaan ajoa takaisin Zurichiin, jonne ajoimme Milanon ohi yhden päivän aikana. Meille tämä oli ensimmäinen kerta Italiassa autoillen, joten ennakkoon hieman jännitimme mahdollista liikenteen sujumista. Kokemus olikin aivan upea, sillä liikennemäärästä johtuen kanssaliikkujia on otettava huomioon, muuten liikenne ei sujuisi ollenkaan. Mitään ongelmia, eikä hankaluuksia sinänsä ollut, ainoastaan on varauduttava odottamaan mahdollisten ruuhkien osuessa kohdalle. Ilman autoa ei moinen paikkojen katselu ja vapaa liikkuminen olisikaan ollut mahdollista. Toscanassa on paljon pieniä kaupunkeja ja aivan upeaa maaseutua, jote emme olisi nähneet ilman omaa kulkuvälinettä. Toscana avautui juuri sellaisena kuin kaikissa korteissa, kuvissa ja elokuvissa olemme tottuneet näkemään. Kesähän on melko lämmintä Italiassa, joten auton ilmastoinnin lisäksi hotellien ilmastointi oli välttämättömyys. Suomessa autoilun olen esim Hesan keskustassa kokenut paljon hankalampana kuin Italiassa. Täällä ei oteta kanssaautoilijaa läheskään niin hyvin huomioon kuin saapasmaassa. Kokemus oli niin mahtava ja rohkaiseva että teimme vastaavan kesällä 2008 Venetsian ja Pohjois-Ilalian puitteissa. Kesä 2009 tuo taas esille Sorrenton, Amalfin rannikon ja Itärannikon Viesten seudun. Tietysti autoillen.

Kohde: Toscana, Italia Kategoria: Toscanan lennot & liikenne
    Lisätty: 14.04.09 Lähettäjä: mares

Oletko käynyt Toscanassa?

Vinkkisi saattavat olla korvaamattomia muille matkailijoille. Voit kertoa esimerkiksi lempiravintolastasi, uskomattomasta paikallisesta nähtävyydestä, harrastusmahdollisuuksista tai paikallisista tavoista.

Kirjoita omista kokemuksistasi Toscanassa

Kysy kohteesta muilta käyttäjiltä

merkkiä jäljellä
* Vaatii rekisteröitymisen.

Oletko menossa Toscanaan?

Ilmoita siitä muille - voit löytää matkaseuraa tai saada vinkkejä matkaasi varten.

marza

Ajankohta: Helmikuu 20, 2010 - Helmikuu 26, 2010
Kommentti: Ihana comenius-matka. Käytiinpä katsastamassa niin firenzen duomo ja uffizi kuin pisan kalteva torni. Käytiin myös luccassa ja muutamassa kylässä luccan ja bargan lähellä.

tyrrhenia

Ajankohta: Huhtikuu, 2010 - Toukokuu, 2010
Kommentti: Tilasin matkan ilman tietoja hotellista ja tarkasta sijainnista. Tiedän, että se suuntautuu Tyrrhenian rannikkoseudulle. Jännittävää. Kerron, kun palaamme mieheni kanssa reissulta. Toivon raikasta kevätsäätä ja kävelyä kauniissa maisemissa.

lapsonen

Ajankohta: Kesäkuu 04, 2006 - Kesäkuu 18, 2006
Kommentti: ihanaa

aikka

Ajankohta: Kesäkuu 01, 2008 - Kesäkuu 08, 2008
Kommentti: Mielettömässä täpinässä kohta pääsee ihailemaan maisemia ja nauttimaan kultuurista. Luvassa retkeilyä, museoita ja varmasti hyvää ruokaa.

LP

Ajankohta: Kesäkuu 23, 2007 - Kesäkuu 30, 2007
Kommentti: Vuokrasimme idyllisen, omalla uima-altaalla varustellun maatila-asunnon Pietrapiennasta läheltä Firenzeä. Kivoja patikointipolkuja ja -alueita Vallombrosassa, Cortona on koettava jos on lukenut Toscanan auringon alla -kirjan. Täällä voisi viettää loppuelämänsä alkuvuodet!