Gibraltar

Etsi lennot

Gibraltarin artikkelit

• Aurinkoinen päivä Gibraltarilla

KOHTI GIBRALTARIA Heräsimme aurinkoiseen kevätpäivään. Maittavan aamiaisen jälkeen suuntasimme Gibraltarille AP-7 moottoritietä pitkin. Maisemat olivat hienot ajomatkan aikana, kunnes saavuimme La Lineaan. Siinäpä köyhä ja surullisen likainen kaupunki. Kuulin, että tämä on se paikka, jonne monet laittomat maahanmuuttajat rantautuvat öisin. Emme jääneet tarkistamaan asiaa. Aurinkoinen päivä helli meitä. Onnekas sattuma, koska joinakin päivinä satoi. Gibraltariin ajetaan jännästi lentokentän kiitoradan yli. Alue on niin pieni, että kiitorata ulottuu niemen päästä päähän. Koska parkkipaikat näyttivät olevan kortilla, tuikkasimme auton ensimmäiseen mahdolliseen ruutuun. Satuimme valitsemaan hyvän paikan. Aivan vieressä näimme portaat, jyrkät portaat, jotka veivät meidät ylös kaupungin pääkatujen luo. Näimme portaiden yläpäästä kauppoja, baareja ja toreja. Gibraltar on hyvin pieni alue - vain 6 neliökilometriä. Asukkaita kaupungissa on melkein 30 000. Noin puolet alueesta on luonnonsuojelualuetta. Tulonlähteet ovat matkailu, merenkulku sekä offshore-pankkitoiminta. Rantaviivaa kaupungilla on 12 km. Suurin nähtävyys on Gibraltarinvuori, joka kohoaa yli 400 metrin korkeuteen. Vuori on kalkkikiveä. Vuoren sisällä on sotilaskäyttöön rakennettuja luolia. Nautimme kävelystä pienessä kaupungissa, piipahdimme pieniin turistikauppoihin, söimme lounaan kylmän oluen kera lämpimän auringon alla ja otimme valokuvia aukioista, kujista ja historiallisista patsaista. Gibraltarilla kasvaa yli 600 kasvilajia ja siellä elää Euroopan ainoa apina, berberiapina, joka myös magottina tunnetaan. Jos pidät kasveista, käy Alamedan kasvitieteellisessä puutarhassa (Gibraltar Botanic Garden). Puutarha perustettiin 1816 asukkaiden virkistäytymistä varten ja se toimi erinomaisesti monta vuotta. 1970-luvulla puisto pääsi huonoon kuntoon, mutta vasta 1990-luvulla sen kunnostusprojekti toteutettiin.

Lisätty: 23.12.13 Lähettäjä: JHurmerinta
  • Vaeltamassa Gibraltarilla vuorella ja huikeet välimerenportaat alas

Kiersin Pentti Korpelan kirjassa "Aurinkorannikon patikkareitit" kertoman Gibraltarin vuoristoreitin menemällä Esteponasta bussilla La Linean bussiasemalle, josta siis kävelin lentokentän yli Gibraltariin. Huikeet näkymät vuorilta oli ja välimerenportaat ovat huimantuntuiset hiukan, mutta v 2008 kunnostuksen jälkeen turvalliset laskeutua alas. Halpaa oli sinne mennä bussilla 4,04€ Esteponasta. Melkoinen sotainen historia ja vanhat tykistölinnakkeet näkyivät kiinnostavan laajalti. Kävin koululaisten syyslomalla, jolloinka lämpötila oli suomaiselle sopiva +25C tienoissa. Apinat olivat vekkulan pieniä ja niistä sai kivoja kuvia,... Ei sydäntautisten juttuja kun noususumma oli 700m, ja mulla unohtu kaikki juomat ja pikkueväät repusta ja niitä ei ole siellä vuorilla tyrkyllä. No kunto kasvoi ja karaistui hiukan sekä kun kävelin Espanjan puolelle menin pikasesti mäkkäriin ennen paluubussia. Olihan Gibraltarilla tarjolla englantilaisten Fish and chips matkamiehelle..... Muuten samaisen kirjan roomalaisajalta oleva pikkukylpylä keskellä ei mitään jokilaaksossa oli huima kokemus patikkkavaeltajalla katsokaa netistä Bonos de la Hedlonda manilvan lähellä Tekstin laati nimimerkin kuntoilevampi puolisko

Lisätty: 30.10.11 Lähettäjä: Sinisara
  • Varastelevat apinat

Gibralttarilla on 6 eri apinayhdyskuntaa.Niitä on tällähetkellä n.300 kpl .Vastasyntyneitä poikasia on aina joillakin emoilla.Emot suojelevat poikasiaan joskus hurjastikin.Säyseältä näyttävä eläin saatta yht`äkkiä hyökätä kohti, jos menee liian lähelle poikasta.Pysy siis sopivan matkan päässä.Niillä on hyvin terävät hampaat. Apinat myös varastelevat.Jos työnnät kätesi laukkuun apinalauman lähellä, olet vaarassa menettää koko kassin.Ne ovat uteliaita ja uskovat kaikkien kassien sisältävän heille tarkoitettuja herkkuja.Mutta jos liikut rauhallisesti apinoiden lähellä ja kuvaat niitä pienen matkan päästä, ne jättävät sinut rauhaan.Suloisia kyllä olivat!

Kohde: Gibraltar Kategoria: Gibraltarin vaarat ja ongelmat
  • Pieni tippukiviluola

Korkealla Gibralttarin kallioilla, luonnonpuistoalueella, on pieni mutta kaunis tippukiviluola " St Michael`s ".Kannattaa käydä katsomassa.Paikassa pidetään usein myös konsertteja hyvän akustiikan vuoksi.Paikan suurimpaan saliin on rakennettu katsomo.Paikassa myös pieni matkamuistomyymälä.Pihalla juoksentelee joitakin apinoita.

• Parfymeria

Heti "Main Streetin" alkupäässä sijaitsee monipuolinen parfymeria/ kosmetiikkaputiikki nimeltään S.M. SERUYA. Kassaneiti oli ystävällinen ja auttoi valinnoissa.Uutuuksia oli todella edullisin hinnoin ja kaupassa oli laajat valikoimat.Myös kauniita koruja tarjolla.

Kohde: Gibraltar Kategoria: Gibraltarin ostokset

Oletko käynyt Gibraltarilla?

Vinkkisi saattavat olla korvaamattomia muille matkailijoille. Voit kertoa esimerkiksi lempiravintolastasi, uskomattomasta paikallisesta nähtävyydestä, harrastusmahdollisuuksista tai paikallisista tavoista.

Kirjoita omista kokemuksistasi Gibraltarilla

Kysymyksiä Gibraltarista

Kysy kohteesta muilta käyttäjiltä

merkkiä jäljellä
* Vaatii rekisteröitymisen.

Aiemmin kysyttyä

Tästä kohteesta ei ole vielä kysymyksiä.

Oletko menossa Gibraltarille?

Ilmoita siitä muille - voit löytää matkaseuraa tai saada vinkkejä matkaasi varten.

ristoheikki

Ajankohta: Kesäkuu 2014
Kommentti: Torremolinokselta Atalya/Marbellaan.Puerto Banuksen katsaus .Gibraltarilla tietenkin Magotteihin tutustumista. Espanjan puolella pientä filunkia Gibraltarin lippujen osalta. Dos Hermanasissa yöpyminen. Sevillassa paljon nähtävää. Cordobassa Mesquitassa vierailu ja Corpus Christin tuoksinassa mukana. Seuraavaksi Granada ja Alhambra ja takaisin Malagan kautta Torreen.

Markku11

Ajankohta: Heinäkuu 18, 2011
Kommentti: Lähdimme aikaisin aamulla ajamaan Calahondasta kohti Gibraltaria, jossa vietimme koko päivän. Rajan ylitettyämme menimme The Rock-vuoren kiertoajelulle, jolla näimme paikan kuuluisat apinat, tippukiviluolan ja brittien rakentamat tunnelit. Kävimme myös näköalapaikalla, josta näimme Gibraltarin salmen yli Marokkoon. Iltapäivän vietimme Gibraltarin kaupungissa, jossa söimme ja shoppailimme. Tein hyviä ostoksia eräässä elektroniikkaliikkeessä. Päivän päätteeksi ylitimme taas rajan ja ajoimme takaisin loma-asunnolle.

HarriL

Ajankohta: Toukokuu 20, 2011

Zimi

Ajankohta: 1990
Kommentti: Onhan tuolla tullut käytyä monesti, silloin kun asuin Andalusiassa ja muutoinkin.

maijis

Pääkaupunki: Gibraltar
Pinta-ala: 5 km²
Asukasluku (2005): 28 000
Suurimmat uskontokunnat: katolilaiset, muslimit, anglikaanit, juutalaiset