El Hierron matkakokemukset ja vinkit

Kahden päivän reissu El Hierrolle

Olimme yhden viikon mittaisella lomalla Teneriffalla isäni kanssa marraskuussa 2010. Viikkoon kuului kaikkea muuta kuin rannalla oleilua. Olimme varanneet yhdelle päivälle oikeaa syvän meren kalastusta. Lähtö tapahtui El Hierrolta ja sinne menimme lautalla edellisenä päivänä. Kun saavuimme sinne vastassa meitä odotti Laitisen Keijo. Teimme varauksen kalastustuksesta Keijolle jo pitkältä puoli vuotta aiemmin ja seuraavana päivänä se toteutuisi.

Keijo oli varannut meille majapaikan Tamadustesta kahdeksi yöksi. Emme oikein uskoneet silmiämme kun paikka oikeasti oli aivan meren vieressä niin, että isomman aallokon pärskeet tulivat terassille.

Meille jäi hyvin aikaa tutustua kylään ja hieman keskittyä tulevaan. Kävimme kaupassa ruokaostoksilla kun majapaikassa oli kaikki tarvittava välineistö ruoanlaittoon. Tämän jälkeen kävimme paikallisessa baarissa, vaihtoehtoja ei ollut kun toinen oli siestan takia kiinni. Baarissa ei pärjännyt englannilla mutta onneksi olin opetellut avainsanoja espanjaksi. Siestan takia baari alkoi täyttymään kylän miehistä ja kaikki halusivat saman pöydän äärelle. Kyläläiset olivat erittäin kohteliaita ja mukavia, jos emme olisi isän kanssa lähteneet huoneistoomme, ne ois varmaan pyytäneet siestan viettoon..

Aamulla Keijo tuli hakemaan meitä jotta sovittu reissu pääsisi alkuun. Aamupäivästä aloitimme vetouistelulla ja suuntasimme etelään päin. Emme ehtineet edes kovinkaan kauaa vetää kun tuli ensimmäinen tärppi mutta nykäsystä päätellen taisi olla kookas koska "siimat" meni poikki. Ei muuta kuin uutta syöttiä perään ja nauttimaan olosta. Tovin jälkeen tuli tärppi ja eikun isäukko vetopenkkiin kiinni. Kala tuli aika mukavasti veneeseen asti ja kippari totesi, että Wahoo. Tässä vaiheessa ei meinannut posket riittää hymylle..

Päivällä kokeilimme pohjaongintaa ja tuloksena punainen fisu, nimeä en nyt muista. Sovimme yhdessä, että jatkamme vetouistelua. Tunnit kuluivat ja kohta puolin pitäisi mennä satamaan ennen pimeää. Siinä samassa rytäkässä alkoi räikkä huutamaan ja itse pääsin penkkiin. Hetken kelaus ja kala oli kyydissä. Kala oli myös Wahoo.

Tämän jälkeen lopetimme kalastuksen ja suuntasimme satamaan. Satamassa alkoi mahoton kuvien otto ja voi sitä onnen määrää. Tiesin, että päivä kuluu vauhdilla ja fiilis oli niin mahtava, että olisi halunnut lähteä seuraavana päivänä uudestaan.

Joskus pitää myös lähteä, jotta pääsee tulemaan uudestaan. Kokemus oli niin mahtava, että menemme varmasti joku vuosi uudestaan kalastamaan ja silloin ei puhuta päivästä.

Itse saari vaikuttu mielenkiintoiselta mutta harmiksemme emme ehtineet sitä kierrellä, ehkä sitten ensi kerralla.

Kiitos näin jälkikäteen Keijolle ja miehistölle ikimuistoisesta reissusta.

Jos heräsi mielenkiinto päästä kunnon vesille, käy osoitteessa: www.ninadelmar.com

Oku

kannattaa.käydä...

liisukka    19.03.2010    El Hierron muita vinkkejä    El Hierro

Kannattaa käydä tekemässä kirtoajelu..niin näkee koko saaren..

ihana paikka..mutta pieni..

Pieni kaunis idyllinen saari..minne oli kiva tutustua..

Oli Laivaristely kierretti 7 kanarian saarta

liisukka    19.03.2010    El Hierron nähtävyydet    El Hierro

Oli tosi upea risteily Kristiina reginalla kiertää 7 kanrian saarta..siin suttui jokunen myrskykin.

Kalastusta El Hierrossa

Vieras    27.09.2009    El Hierron aktiviteetit ja harrastukset    El Hierro

Olimme kuuden hengen porukalla kalassa El Hierrolla syyskuussa 2009. Kipparinamme toimi Suomesta saarelle muuttanut Keijo Laitinen (www.ninadelmar.com), jonka upealla aluksella uistelimme ja vähän pohjaongimmekin viitenä päivänä. Kerrankin oli mukavaa, kun pärjäsi eteläisten merien kalastusaluksessa silkalla suomella.

Yhden päivistämme pilasi osittain karkea keli (tosin silloinkin kalastettiin), mutta neljä muuta sujuivat suotuisten aaltojen vallitessa. Kalastus oli erityisen hyvää wahoiden osalta, sillä kaikki kalamme painoivat 10-20 kiloa eli olivat varsin kookkaita lajinsa edustajia. Myös jokunen mörssäriluokan otus karkuutettiin. Lisäksi pääsimme ottelemaan pienehköjen doradojen kanssa. El Hierrolla on mahdollisuus myös marliinin saamiseen, mutta meille ei sitä lajia annettu.

Kalastuksen ohella Hierrolla on paljon nähtävää maissakin. Upeat vuoristomaisemat, laavakivilouhikot, sademetsät, viinitarhat ja erilaiset kulttuuriantimet tarjoavat viihdykettä myös kalastuksesta kiinnostumattomille. Suosittelen!

Oletko vieraillut El Hierrossa?