Matkakokemukset - Nähtävyyksiä Nizzassa

Nizzan muistoja

Irene    24.08.2010    Nizzan nähtävyydet    Nizza

Saavuimme 10.7.2010 Nizzaan oltuamme ensin neljä vuorokautta Monacossa.

Tulopäivänä kävelimme kuuluisalla Bulevard Anglaisilla katsellen ympärillemme. Nizzan Riviera jatkui silmän kantamattomiin. Löysimme pienen idyllisen pizzerian, jossa nautimme herkulliset pizzat.

Löysimme hotellin aulasta illalla esitteitä mm. Nizzan kaupunkikierroksista.

Seuraavana päivänä päätimme tehdä kaupunkikierroksen turistibussilla. Olisi ollut vaivatonta nähdä paljon yhdellä kertaa. Sitä varten menimme esitteen ohjeen mukaan päärautatieasemalle bussilla. Reitti vei meidät korkealle vuoren rinteelle ja näimme matkalla Nizzan asutusta hyvin.

Rautatieaseman edessä ei ollut missään kylttiä tai mainosta Nice Le Grand Tour -yrityksen kaupunkikierroksista ja niinpä menimme rautatieaseman sisälle etsimään tietoa. Sitä ei sieltä löytynyt ja sen jälkeen menimme aseman vieressä olevaan turisti-infotoimistoon, josta saimme kuulla, että kiertoajelubussi ajaa rautatieaseman kautta tiettyinä aikoina.

Emme saaneet aikataulua mukaamme vaan pelkästään seuraavan lähtöajan tietyltä pysäkiltä.

Lähestyessämme pysäkkiä hyvissä ajoin ennen lähtöaikaa, bussi hurahti vauhdilla ohi pysähtymättä! Aikataulut eivät siis pitäneet paikkansa. Olimme saaneet tietää infotoimistosta, että vain bussista ostetaan lippu, joka maksoi 20 euroa /hlö.

Meitä harmitti vastoinkäyminen ja päätimme lähteä omin päin turisti-infosta saadun kartan avulla Rivieraa pitkin vanhaan kaupunkiin .

Nizzan Riviera ei tehnyt meihin erityistä vaikutusta. Aurinkovarjoja, kivistä rantaa ja kalliita rantaravintoloita. Meri oli upea.

Päästyämme vanhaan kaupunkiin ihmismäärä oli valtava. Ravintolat olivat täynnä. Kiertelimme jonkin aikaa kuumuudessa ja otimme muutaman valokuvan ja jatkoimme bulevardia pitkin Nizzan satamaan (Port de Nice).

Kadulla varjossa lämpömittari näytti +38 astetta celciusta klo 15 aikaan, joten vettä kului runsaasti. Varjoisat paikat houkuttelivat.

Satama oli viehättävintä katsottavaa siihen mennessä. Kauniit, värikkäät kalastusveneet ja suuremmat jahdit sekä jo Monacossa nähty Wind Surf -risteilijä vetivät huomiomme puoleensa. Myös kerrostalot ja niiden parvekkeet olivat kauniita.

Jatkoimme vielä satamasta eteenpäin rantatietä Club Nautiquelle, jossa paikalliset asukkaat uivat töiden jälkeen perheineen rannalla. Hyppäsimme iltapäivällä bussiin ja menimme heti hotellin uima-altaaseen.

Kolmantena päivänä oli myös valtava helle ja niinpä päätimme viettää aikaa rannalla varjojen alla leväten ja uiden. Pienet kivet sattuivat jalanpohjien alla. Kannattaa ottaa sellaiset rantatossut mukaan, joilla voi myös uida.

Rantapäivä oli mukava päätös lomallemme.

Neljäntenä päivänä aamiaisen jälkeen pakkasimme matkalaukun valmiiksi ja hotellin auto kyyditsi meidät lentokentälle ilmaiseksi.

Vietettyämme ensin neljä aktiivista vuorokautta Monacossa, Nizzassa oli mukava vain olla. Lyhyen oleskeluajan vuoksi emme ehtineet tutustua kovin tarkkaan kaupunkiin.

Nizzan hautausmaa on näkemisen arvoinen paikka

Matkakärpänen    03.07.2008    Nizzan nähtävyydet    Nizza

Jos haluaa matkalla vähän rauhoittua, niin kannattaa mennä tutustumaan Nizzan hautausmaahan. Se on aivan viehättävä paikka kävellä ja siellä on ihan erityinen tunnelma. Hautakivet ovat veistoksellisia taideteoksia ja ne useat niistä on todella vanhoja. Hautausmaa sijaitsee kukkulalla, johon joutuu vähän kiipeämään, mutta on näkemisen arvoinen paikka.