Matkakokemukset - Vaarat ja ongelmat Kanariansaarilla

Shopping center

Vieras    28.05.2019    Kanariansaarten vaarat ja ongelmat    Kanariansaaret

Menin illalla yksin keskustaan parille oluelle, kysyin vastaantulijalta onko hyvää baaria tiedossa, hän vei minut johonkin underground baariin jossa baarimikko laittoi tyrmäystippoja juomaani, jo ensimmäinen olut ja päässä lähti sumeneen, tajusin tilanteen ja lähdin äkkiä taksijonoa kohti kunnes muistikuvat katkes.. heräsin aamuyöstä muutama tunti tapahtuneen jälkeen omasta oksennuksesta hotellini edustalta.. ihme kyllä kaikki tavarat oli tallella, mutta tililtäni oli veloitettu useaan otteeseen -300€ tapahtumia ”paradise” nimiseen paikkaan, yhteensä reilu tuhat euroa katosi tuona yönä..

Näin meidät ryöstettiin Las Palmasissa (1.2.2019)

Vieras    24.02.2019    Las Palmasin vaarat ja ongelmat    Las Palmas

Kävelemme keskipäivällä rannan läheisyydessä olevaa pienempää katua. Eteen tulee parkkiautomaatti, jonka vieressä seisoo nainen ja mies, siististi pukeutuneita, n. 40-vuotiaita. Mies kysyy englannin kielellä voimmeko rikkoa kahden euron kolikon yhden euron kolikoiksi. Kerron että jätin kolikkokukkaron autoon. Nainen viittoilee minua automaatin viereen ja näyttää sormellaan jotain automaatissa olevaa tekstiä. Sanon että en ymmärrä tästä automaatista mitään.

Sillä aikaa mies tekee rahanvaihtoa puolisoni kanssa, joka on jo kaivanut esiin euron kolikot. Ne eivät kelpaakaan, vaan mies haluaa pienempiä kolikoita. Hän pitää kiinni puolisoni kukkarosta ja sohii sormellaan kolikoita. Miehellä on samassa kädessä parinkymmenen sentin levyiseksi taiteltu muovikassi. Puolisoni hermostuu miehen kolikoiden pengontaa ja lähtee pois.

Mies tulee minun luokseni ja kysyy jos voisin kuitenkin katsoa kukkarostani niitä kolikoita. Otan kukkaroni esiin ja näytän, että kolikko-osasto on tyhjä. Mies tarttuu kiinni minunkin kukkarooni ja tipauttaa vahingossa oman kolikkonsa minun kukkarooni ja alkaa tökkiä kukkaroni kolikko-osastoa. Silloin huomaan, että kassitaitoksen alla oleva, miehen toinen käsi on juuri vetämässä seteliä ulos kukkaroni setelipuolelta. Tempaisen setelin takaisin ja huudan puolisolleni, että nyt lähdetään. Mies huutaa perään, että se on hänen. Ehkä hän tarkoittaa taiteltua muovikassia, jonka olin tempaissut rahojeni kanssa. En noteeraa miehen huutoa, vaan kävelemme rivakasti pois.

Olemme sen verran sekaisin tapahtuneesta, että emme tarkista puolisoni kukkaroa. Vasta noin vartin kuluttua kun puolisoni yrittää maksaa kaupassa ostostaan, hän huomaa että kaikki setelit (80 euroa) ovat poissa.

Vasta vähitellen meille kirkastuvat kaikki varkaiden taktiset kuviot.

- Avuttomalla ilmeellä he vetoavat turistin auttamishaluun.

- He kysyvät vain kolikon vaihtoa eli pikkujuttua, jonka ei pitäisi huolestuttaa turistia.

- Nainen vetää toisen turistin huomion muualle, jotta hän ei näe mitä mies puuhaa toisen turistin kanssa.

- Varas tarttuu tiukasti kiinni turistin kukkaroon, jotta se pysyy paikallaan setelien tyhjennyksen ajan.

- Sopivan kokoiseksi taiteltu muovikassi pitää piilossa varkaan toisen käden touhut.

- Varkaan sormi tökkii turistin pikkurahoja, jotta turistin huomio pysyy vain niissä.

- Varas tiputtaa muka vahingossa oman kolikkonsa turistin kukkaroon, jotta saa aikaan hämminkiä ja syyn kaivella lisää turistin kolikkopuolta.

Kalevi

Varkaat

Vieras    28.01.2019    Los Cristianoksen vaarat ja ongelmat    Los Cristianos

Tungoksessa jonkun käsi avaa laukkusi vetoketjun huomaamattomasti ja vie lompakkosi.

Tuulinen saari

Oltiin Fuerteventuran Corralejossa joulukuun alussa viikon verran ja tuuli oli oikestaan jatkuvaa. Vaikka lämpöasteet olivat hellelukemissa, niin tuuli kyllä sai ilman tuntumaan kylmemmältä. Paljolti tämän takia emme todennäköisesti enää toista kertaa saarelle lähde. Pari tuulettomampaa päivää reissulle sattui ja ne olivatkin sitten ihanan lämpimiä ja fiilis oli aivan toinen mitä tuulisina päivinä.

SunPost-postimerkit

Vieras    28.12.2017    Puerto de la Cruzin vaarat ja ongelmat    Puerto de la Cruz

Älkää ostako postikortteihinne noita ns. kuriirimerkkejä, ainoastaan virallisia postimerkkejä, joissa lukee Correos. Viimeksi haksahdin noihin SunPost-merkkeihin, palautin kortit siihen paikkaan (siis siihen punaiseen postilaatikkoon), josta kortit ja merkit ostin. Vielä siltä miesmyyjältä kysäisin, että lähtevätkö kortit tuosta laatikosta varmasti eteenpäin. Si, si. Joskus takavuosina ostin myös noita SunPost-merkkejä hotelli Tenerife Vingin lähellä olevasta kaupasta ja palautin ne kaupan ulkopuolella olleeseen punaiseen laatikkoon. Ne tulivat perille. Nyt marraskuussa olimme apt. Altassa ja siinä lähellä olevasta kioskista ostin kortit ja merkit. Ne eivät koskaan tulleet perille. Eivät tulleet myöskään Benalmadenasta. Joten enköhän nyt oppinut, ettei enää piraattimerkkejä!

Varkaita Mangon myymälässä

Vieras    26.12.2017    Puerto de la Cruzin vaarat ja ongelmat    Puerto de la Cruz

Shoppailin Mangon myymälässä n.klo 19.30, valitsin pari takkia sovittaakseni niitä ja oman kevyt toppani ripustin siihen viereiseen vaaterekkiin. Hetkeksi käänsin selkäni kun katsoin peilistä sovittamaani takkia niin oma kevyt toppani oli varastettu. Se meni minuutissa, kysyin myyjältä onko valvontakameraa hän sanoi ettei ole vaikka kameroita oli katossa.Myymälä sijaitsi isolla aukiolla missä paljon ravintoloita ja myymälöitä, vieressä ranta ja tivoli.

Lomaosakekauppiaat...

Vieras    20.03.2016    Puerto Ricon vaarat ja ongelmat    Puerto Rico

Ihan sujuvaa suomenkieltä puhuvat naisihmiset huutelevat törkeyksiä jos et suostu kuuntelemaan myyntipuheita ,siinä on silloin pilattu lomatunnelma ja paikan maine! toimivat pääasiassa Puerto Ricon rantakadulla.

Miller-travelin bussiretket

korpihel    02.02.2015    Teneriffan vaarat ja ongelmat    Teneriffa

Olimme tammikuussa 2015 Puerto de la Cruzissa ja joka paikassa jaettiin esitteitä, joissa tarjotttin edullisia retkiä joihin sisältyi 'pieni tuote-esittely'. Esitteissä kerrottiin, että reissulle ei tarvitse välttämättä ilmoittautua, vaan voi vaan mennä tiettyyn aikaan bussin lähtöpaikkaan. Niinpä mekin ajattelimme viettää pilvisen päivän retkellä. Mutta bussi tullessa paikalle meitä kohtasi melkoinen yllätys: meille kerrottiin, että suomalaisia ei oteta retkelle, koska Aurinkomatkat on riitauttanut heidän toimintansa! Ilmeisesti syynä on Suomen lainsäädäntö, jonka mukaan ostopäätöksen voi perua tietyn ajan kuluessa. Jos vaikka tulee viinin maistelun lomassa tehtyä kallis heräteostos. Jos olisimme olleet Aurinkomatkojen matkalla, ehkä olisimme saaneet asiasta tietoa etukäteen, mutta kun asia tuli yllätyksenä, emme tienneet itkeäkö vai nauraa! Että tiedoksi vaan muillekin, ilmaisia lounaita ei taida olla olemassakaan..

green park

Vieras    20.08.2014    Playa del Inglesin vaarat ja ongelmat    Playa del Ingles

aurinkomatkat sais poistaa green parkin tämä hotelli rosvojen hotelli huoneistojen avaimet teetetty vuosien varrella kaiken laisille kulkijoille

Varokaa ammattivarkaita Playa de las Americasin rantakadulla

Vieras    09.04.2014    Teneriffan vaarat ja ongelmat    Teneriffa

Lomailimme Americasissa huhtikuun ensimmäisellä viikolla 2014. Kävelin vaimoni kanssa n. klo 10 aikaan aamulla rantakadulla, jossa oli paljon turisteja, kuten tavallisestikin. Ammattivarkaat olivat jossain vaiheessa ottaneet minut kohteekseen. Toimintatapa oli seuraava:

Kaksi n.25-30 vuotiasta normaalivartaloista miestä lähtivät seuraamaan minua ja vaimoani huomaamattomasti. Heillä oli pyyheliinat olkapäillään. Aurinkolaseja kaupittelevat mustat miehet olivat mukana kuviossa. He rakensivat "sumpun" jolla saivat ihmiset ruuhkautumaan ja kiinnittämään huomioinsa heihin. Samalla kun he kaupittelivat naurettavia muovilasejaan, alkoi takanani tapahtua. Toinen aurinkolasipäisistä nuorista miehistä alkoi pyyheliinansa suojassa kollata olkareppuani auki. Tunsin, kuinka reppuni liikahti jotenkin epätavallisesti ja käännyin ympäri ja tartuin pyyheliinamiestä rinnuksista ja huusin hänelle, että aiotko ryöstää minut? Toinen pyyheliinamies otti heti etäisyyttä tilanteeseen. Tämä jonka rinnuksissa roikuin, selitti pelästyneenä "I didn't touch you - I didn't touch you". Vaimoni tarkasti reppuni ja kun kaikki vaikutti olevan tallessa tönäisin miehen matkoihinsa suomalaisten kirosanojen saattelemana. Kahdessa sekunnissa hän oli ehtinyt avata reppuni vetoketjun ja lompakkotaskun nepparin. Lompakon lähtö oli siis todella lähellä.

Siis lyhykäisesti. Kun näette rantakadulla mustia aurinkolasikauppiaita, kiinnittäkää huomiota siihen, mitä ympärillänne tapahtuu. Seuratkaa myös paikallisia, jotka kulkevat pyyheliinat olkapäillään. Ne ovat vain suojaverhoja konnantöille.

Retki, oikean bussin ym. tarkastus!

Vieras    18.03.2014    Maspalomasin vaarat ja ongelmat    Maspalomas

Päätimme osallistua Suomiretkien saarikierrokselle ja tälläydyimme sovitulle hotellille sovittuna aikana esitteen mukaan. Bussia ei kuulunut. Pian luoksemme saapui itsensä hollantilaiseksi esitellyt mies joka kysyi epäselvästi, olemmeko me tämä ja tämä ja mielestäni kuvaus sopi omiin nimiimme, joten lähdimme miehen mukaan, joka kuulemma veisi johonkin collector - jotain - no ajelimme n. 10 minuuttia ja saavuimme Sukelluskeskukseen, jolloin sitten kysyin mieheltä, että onkohan tämä oikea retki ja oikea kohde, niin olin kuulemma myöntänyt olevani "Olga". No tässä tapauksessa retki meni sivu suun, vaikka toinen mies "palautti" meidät hotellille, mutta bussi tms. kannattaa aina varmistaa, että se on oikea ja varsinkin silloin, jos järjestely poikkeaa totutusta. Tämä tällainekin vaikuttaa heille olevan ihan arkipäiväistä (toivottavasti ei kuitenkaan jokapäiväistä). Itse Suomiretkistä en osaa sanoa, koska emme sille osallistuneet.

Suomimatkatkojen retket

Vieras    12.11.2013    Kanariansaarten vaarat ja ongelmat    Kanariansaaret

Tultiin juuri teneriffalta playa de americaksesta. Oltiin viikko ja ihan mahtavat ilmat ja mahtava kohde. Ainoa negatiivinen asia meidän lomalla oli se kun erehdyimme osallistumaan suomiretkien järjestämään Teiden retkelle. Se oli paljon halvempi matkatoimistoni järjestämään retkeen koska maksoi vain 12 e /henkilö ja alle 12 v. Ilmaiseksi joten näin 5 henkisellä perheellä tuntui kannattavan. Retki ei kuitenkaan sujunut kovin hyvin. Kun tultiin alas teideltä hissiltä niin retkibussimme ja seurueemme oli poissa. Meidät oli jätetty koska eivät vissiin jaksaneet odottaa kun tulemme alas ruuhkaisella hissillä. Noutivat kuitenkin meidät sen jälkeen kun kerroimme tilanteesta teiden infoon josta soittivat retken järjestäjille. Retken opas ei sanonut sanaakaan asiasta, ei edes pahoitellut mitenkään. Olin kyllä hetken hädissæni mitä teen kolmen pienen lapsen kera keskellä vuoristoa väsyneenä. En voi suositell suomiretkiä ainakaan lapsiperheille, ei ole kovin luotettavaa toimintaa!!!

Näimme myös muutaman englantilaisen turistioppaaksi naamioituneen huijarin.

Ryöstöyritys ja pahoinpitely Playa del Inglesissä

Vieras    03.04.2012    Kanariansaarten vaarat ja ongelmat    Kanariansaaret

Olimme mieheni kanssa viime viikolla talvilomalla Playa del Inglesissä. Olen lomaillut samassa kohteessa 4 kertaa aikaisemmin, mutta mieheni ei. Valitsimme kohteen koska halusimme vain helpon ja rentouttavan loman tutussa paikassa. Hotellimme oli Dorotea Av de Tirma-kadulla, ja olin ollut samaisessa hotellissa aiemminkin. Hotelli oli rauhallinen ja mukava. Loma sujui oikein mallikkaasti aina toiseksi viimeiseen iltaan asti. Olimme tulossa Yumbo-keskuksesta iltaa viettämästä hotellille. Kello näytti puolta kahta aamuyöllä. Vain sata metriä ennen hotellin porttia huomasin toisella puolella tietä paikallisen, meluavan 4 hengen miesseurueen, joista yksi lähti tien yli luoksemme, tarttui miestäni olkapäästä ja yritti pysäyttää hänet. Emme olleet kumpikaan nauttineet kuin ehkä 2 drinkkiä, emmekä siis olleet erityisen humalassa, tilanne kävi kuitenkin sekunneissa hirveäksi painajaiseksi, enkä ehtinyt reagoimaan tarpeeksi nopeasti. Yritin nopeuttaa askeliani kun tajusin kolmen muunkin miehen juosseen toiselta puolelta mieheni kimppuun. Kun seuraavan kerran katsoin taakseni, tajusin vaan että mieheni makaa maassa ja näin miten häntä potkittiin kasvoihin. Tällä välin yksi tekijöistä juoksi minun luokseni ja yritti kiskoa laukkua olaltani, ja lyödä kasvoihin. Huusin ja kiljuin apua englanniksi niin kovaa ja korkealta kuin kykenin. En tiedä millä tahdonvoimalla mieheni pääsi kuin pääsikin ylös ja juoksi luokseni. Ilmeisesti huutoni pelästyttivät hyökkääjät, sillä he luovuttivat ja juoksivat pois, katua pitkin rantaan päin. Pääsimme avainkortilla Hotellin porttien sisäpuolelle. Selvisimme säikähdyksellä, mieheni mustalla silmällä ja nenävammalla, minä mustelmalla, mutta henkisesti kokemus oli niin hirvittävä, että en usko kykeneväni enää koskaan matkustamaan tähän "entiseen lempikohteeseeni."

Hotellissamme ei ollut ympärivuorokautista respaa, ja katu on öisin hyvin hiljainen. Tällaiset tekijät pitäisi AINA ottaa huomioon ja liikkua taksilla yöaikaan, vaikka välimatkat ovatkin todella pieniä. Ironista on, että tämä oli ensimmäinen "rauhallinen" lomani. Olen aikaisemmilla reissuilla bailannut ankarasti tyttökaverien kanssa ja palannut hotelleille vasta aamusta, eikä mitään uhkaavaa ole tapahtunut. Ilmeisesti kyseessä sitten on jokin naisten kunnioitus, sillä matkaoppaamme kertoi meille seuraavana päivänä, että valitettavasti juuri pariskuntiin ja yksinäisiin miehiin kohdistuu eniten väkivaltaa.

Kaikesta viisastuu, eikä mitään onneksi viety, mutta itselläni henkiset seuraukset näkyvät varmasti vielä pitkän aikaa.

Pahoinpitelijät olivat siis paikallisia (eivät siis turisteja), arviolta 18-25-vuotiaita miehiä. Suosittelen erittäin lämpimästi taksien käyttöä kaikille jotka vähänkin liikkuvat yöelämässä. Suosittelen myös käyttämään hotelleja, joissa on ympärivuorokautinen vastaanotto, ja mielellään vilkkaalla kadulla, jos loma ei sijoitu pelkästään päiväsaikaiseen auringonpalvontaan.

markkinat

Vieras    05.12.2011    Arguineguinin vaarat ja ongelmat    Arguineguin

Olimme muutama vuosi sitten lomailemassa Arguineguinissa ja menimme "kuuluisille" markkinoille, siellä afrikan alueelta tulleet lipevät tyyoit silittelivät olkapäitä ja mielistelivät, samalla erään mummun rahapussi hävisi. He myös

"järjestivät" sumppuja joissa ihmiset eivät päässeet eteen aikä taakse, oli kamalaa katsoa kun kolmelta ruotsalaismieheltä vietiin yhtaikaa lompakot ja he eivät voineet tehdä mitään!! kukaan ei päässyt mihinkään ja nämä afrikkalaiset liukenivat kuin maan syömänä kun lompakot oli poissa. Samoin sumppu purkaantui. Jotenkin yhteisestä merkistä he järjestävät kamalan ryysiksen kapeaan kohtaan.

Älkää pitäkö lompakoita shortsin taskussa, naiset laittakaa rahat rintaliiveihin, sieltä ei kukaan vie huomaamatta, ja varokaa kapeita kohtia markkinoilla!

Valitse ostosten teko paikka

Vieras    03.01.2011    Playa del Inglesin vaarat ja ongelmat    Playa del Ingles

Neuvoni oisi ostoksista seuraava.Tee hankinnat vain niistä kohteista joita opas suosittelee.Joissa myös takuuasiat hoidetaan.Me sorruimme ostamaan eräästä ei suositellusta kohteesta videokameran.Liikkeessä se toimi,mutta kun filmasimme ,,jo maksamallamme kameralla ulkona,tulos karmea.Siis ei mitään kunnon kuvaa/ääntä. Seuraavana aamuna palasimme perumaan kauppaa.ja näytimme heille,kuva materiaalia.Ei puhettakaan että oisivat peruneet kaupan.Olemme paljon matkustaneena,oppineet saamaan hyviä elektroniikka/ym laitteita.Monen tunnin väännön jälkeen otimme tilalle tavallisen digi kameran.Totta tietty hävisimme kaupassa/vaihdossa mut parempi kuin ei mitään.Eivät suostuneet palauttaan rahoja.Tietenkään.Mieheni anto aika sapiskaa ko liikkeessä ja kehotti siellä olevia asiakkaita olemaan uskomatta myyjien vakuutteluita hyvistä tuotteistaan.Hän on itse laatu tarkkailija eräässä yhtiössä,siksi uskalsi toimia varoittaen ja.voin kertoa,et sillä hetkellä asiakkaita läksi ulos siitä liikkeestä.Ja vielä liikkeen ulkopuolella mieheni käännytti monta asiakasta pois.Myyjät/omistajat intiasta muuttaneita.Kansallisuus tietty ei ongelma,mut jos joku arvaisi liikkeen tosta kommentista.Ei ostoksia sieltä.