Matkakokemukset - Lennot & liikenne Kanariansaarilla

Taksi edullista, toimii huonosti

Vieras    02.01.2023    Fuerteventuran lennot & liikenne    Fuerteventura

Tulimme golfaamaan Fuenteventurasn uudeksi vuodeksi. Taksin tuleminen kesti useamman kerran n. Tunnin vaikka välimatkat lyhyitä. Viimeisenä pelipäivänä ei saati taksia ollenkaan ja ei päästy pelaamaan. Taksit priorisoivat lentokenttä kuljetuksia yhden kuskin mukaan!

Interrent / Goldcar: valitse joku muu autonvuokrausfirma!

Kaikaa    29.12.2018    Gran Canarian lennot & liikenne    Gran Canaria

Teimme jo Suomessa varauksen Gran Canarian lentokentän Interrentille. Mielipahaa ja ongelmia tuli heti alkuunsa, sillä saimme chatin kautta varausta tehdessä väärää infoa. Loppujen lopuksi saimme auton seuraavana päivänä ja jouduimme maksamaan 150 € lisää! Plus matkat majapaikkaan ja takaisin kentälle. Goldcarista on varoiteltu myös muiden toimesta, mutta emme osanneet varoa Interrentiä, joka on siis yhteistyössä tuon Goldcarin kanssa. Kaiken huippu oli se, että palvelu oli huonoa eikä edes sanaa sorry kuultu. Älä siis pilaa lomaasi tällaisella, vaan valitse jokin muu firma. Auto kyllä kannattaa vuokrata, jos aikoo nähdä sisämaata.

Lento myöhässä

Vieras    09.03.2018    La Palman lennot & liikenne    La Palma

Primera Airin lennon piti lähteä La Palmasta klo 12.45 Kokkola-Pietarsaaren kentälle. Katsoin kellosta, että lento lähti klo 20.25. Meille ilmoitettiin myöhästymisestä klo 12.07. Kone oli ollut myöhässä lähtiessään Kuopiosta. Kuulin tämän muilta matkustajilta ja sen, että se olisi käynyt Göteborgissa. Uusi lähtöaikamme oli klo 16 tai oikeammin 16.50. Meille ei ilmoitettu, mistä on kysymys. Joku matkustajista oli kysynyt lentokenttähenkilökunnalta, että mitä tapahtuu. He arvelivat, että saatamme joutua jäämään yöksi.Jotain kuulutuksia tuli, mutta en saanut niistä selvää. Joku oli soittanut oppaille ja itse laitoin heille viestin klo 20.04. Sain heiltä viestin 20.47, ettei heillä ole lisätietoa koneesta ja ilmoittavat, jos on. Klo 21.04 sain tiedon, että uusi lähtöaika on 20.40. Meille annettiin ruokalappuja ravintolaan kahdesti, valitettavasti niin myöhään toiset ettemme ehtineet niitä käyttää. Sitä paitsi ravintola oli melkein tyhjiin ostettu. Lopulta meille ilmoitettiin, että lentomme lähtee, mutta meitä ei päästettylään heti koneeseen vaan jouduimme seisomaan ja odottelemaan koneeseen menevässä käytävässä.

Jälkeenpäin meille on tiedotettu, että koneessa ilmeni lähtiessä tekninen vika. Kone piti vaihtaa toiseen Göteborgissa. Uudessa koneessa ilmeni polttoainevuoto, jota korjattiin La Palman kentällä pienen taskulampun valossa pimeässä. Välillä matkalaukut kastuivat pihalla sateessa. Hämmästelen suuresti huonoa tiedonkulkua lentoyhtiön ja Matkavekan oppaiden välillä sekä huonoa tiedottamista asiakkaille. Herää vielä kysymys, että miten ihmisiä uskalletaan lennättää tuon kuntoisilla koneilla. Päätimme, että emme käytä enää Primera Airin ja Matkavekan palveluksia 10 %:n korvauksesta huolimatta. Mieheni ei aio lähteä enää edes Kanariansaarille, kun loma oli niin huono muutenkin. Palelimme hotellissa yöt ja nyt kummatkin ovat sairaita. Että sellainen reissu tällä kertaa. Eipä ole näin huonoa matkaa ollutkaan.

Los Cristianosin bussimatkailusta

Los Cristianosista pääsee kätevästi Santa Cruziin bussilla 110, ja hieman hitaammin bussilla 111, joka menee Aeropuerto Sur ´ in kautta. Kestää tunnin verran. Puerto de la Cruziin menee bussi 343, poikkeaa mennessä kummankin lentokentän kautta, mutta ei muualla. Kestää reilut 1,5 tuntia, hieman alle 10€ bonokortilla. Tämän bussin pysäkki Los Cristianosissa on hämmentävästi laiturilla 9, joka on Avda Juan Carlos I: n ( täältä lähtevät/pysähtyvät melkein kaikki muut bussit, laitureilta 1-9) poikkikadulla liikenneympyrästä askel oikealle. Kadun nimi Hermano Pedro de Bethencourt. Jotkin muutkin bussit jättivät poislähtiessä tälle pysäkille.

Titsan toimisto, joka myy bussikortteja/ bonocard, on siinä laiturien 3-4 kohdalla muistinvaraisesti. Bonokorrtin arvo on 15€ ja 25€. Hämmästys oli suuri, kun matkaa ei voinut maksaa kahdella eri bonokortilla, vaan piti kaivaa käteistä ja toiselle kortille sitten jäi saldoa käyttämättä.

Bussit olivat usein täysiä, rahastus kesti ja kesti. puerto de la Cruzin bussi sunnuntaiaamusta oli todella luxusta, väljä ja ilmastoitu.

Linkki Titsan sivuille. Aikataulut aukeavat tuosta pdf kohdasta.

just-tenerife.com/titsa.htm

Miten lähden lentoon Thomas Cook Airlines Etelä Teneriffalta

Vieras    31.10.2017    Teneriffan lennot & liikenne    Teneriffa

Yksin,mitä teen mistä aloitan ennenkuin olen koneessa suomeen

Suoralento kotipaikkakunnaltasi

Vieras    11.11.2016    Teneriffan lennot & liikenne    Teneriffa

Tulimme juuri Teneriffalta "suoralla lennolla" Lappeenrannasta. Matkalla tosin kävimme tankkaamassa menessä Tanskassa ja tullessa Helsingissä. Saman puljun Joensuusta lähtenyt "suoralento" oli käynyt Kuopiossa ja tankilla Tanskassa.

Toki ylimääräisestä tempusta ilmoitettiin asiallisesti tekstiviestillä noin puoli tuntia ennen koneen lähtöä. Paluumatkalla saimme ilmoituksen koneen kapteenilta selvällä englannin kielellä vartti ennen laskeutumista Helsinkiin.

Paluumatkan kone oli tullessaan myöhässä joten meillle järjestettiin kentällä liikuntaa: Meitä kävelytettiin kakkos portista putkea ja rappuja pitkin kenttä bussiin. Siinä nautimme vielä vartin verran etelän lämmöstä, kunnes saimme palata tuttua reittiä takaisin odotushalliin. Tovin siinä pähkäiltyämme joku selkeäkielinen (matkustaja) kehotti meitä siirtymään portille 18 ja sieltä pääsimme valkoiseen koneeseemme. Tämä mikä lie entinen jonkin firman kone oli saanut luopua firman tunnuksista, joten se oli nyt puhtaan valkoinen.

Siinä sitten odottelimme lähtöä ja pieniä vaikeuksia oli. Valot sammuivat ja ovia suljettiin ja availtiin. Kapteeni selitti kenttägeneraattorin hajonneen ja jouduimme odottelemaan toimivaa laitetta. Ilmeisesti kapteeni ei kuitenkaan tiennyt asian todellista laitaa, koska saamassamme matkanjärjestäjän selityksessä syy olisi ollut muu.

Sieltä sitten tulimme vastatuulten saattelemina kohti kotimaata. Konevanhus kuitenkin imaisi polttoainetta arvioitua enemmän ja pistäydyimme Helsingissä. Tämä joskus matkoilla eteen tuleva juttu vei noin tunnin.

Matkanjärjestäjä lähetti muutaman tunnin kuluttua kotiinsaapumisesta viestin jossa kertoiltiin tapahtumien kulusta. Se olikin hyvä sillä mistäs me koneessa istuneet olisimme saaneet asioista tietoa.

Lopussa vielä todettiin että ei kannata hakea korvauksia, kun tämä mahtuu ihan normaaleihin kuvioihin etelän reissuilla. Sanomattakin selvää oli myös että kuljetusfirma kuittasi viivästymiset anteeksipyynnöllä. Kukapa sitä nyt muutaman tunnin istumisesta olisi kahvikuppia tai vesipulloa edes toivonutkaan.

Titsan bussit

Hei, osaisiko joku kertoa:

Jos esim. ostamme bussista lipun pohjoisesta etelään Teneriffalla, niin montako 2:n tunnin pysähdystä voimme tehdä matkalla?

Vai pitääkö ostaa matka vain ekaan pysähdyspaikkaan ja jatkaa taas sieltä seuraavaan paikkaan?

Autovuokraamon. Kyseenalainen toiminta

Vieras    30.12.2014    Playa del Inglesin lennot & liikenne    Playa del Ingles

Kertomus asiakaspalvelusta espanjalaisessa Espa Rent-autovuokraamossa Playa de Inglesissä Gran Canarialla.

Turistit vuokrasivat auton aamulla tarkoituksenaan kiertää saari päivän aikana. Auton luovutuksen yhteydessä vuokraaja mm. kertoi että auto palautetaan bensatankki täynnä (mikä on yleinen käytäntö autovuokraamoissa).

Ajettuaan jonkin aikaa kuljettaja huomasi ettei tankki olekaan täynnä, vaan siinä oli vain 1/4 jäljellä. Otettiin kuva mittaristosta, missä näkyi mm. polttoainemittari, ajetut kilometrit sekä kellonaika. Jatkettiin matkaa huoltoasemalle, missä tankki täytettiin (43 litraa) ja otettiin taas mittaristosta kuva.

Seuraavaksi kierrettiin saari. Kilometrejä kertyi matkan aikana 255. Auton palautuksen yhteydessä otettiin kolmas kuva mittaristosta. Polttoainemittari näytti 3/4 -osaa.

Kerrottiin vuokraajan edustalle (eri henkilö kuin aamulla) miten oli käynyt edellisen vuokraajan tankkauksen kanssa. Nyt olikin tankkauskäytäntö muuttunut. Auton palautuksen yhteydessä tankissa tulisikin olla sama määrä polttoainetta kuin oli autoa vastaanotettaessa.

Autonvuokraajien olisi siis pitänyt tietää kuinka pitkän matkan he tulisivat päivän mittaan ajamaan ja myös auton kulutus olisi pitänyt tietää. Tämä on aika vaikeaa kun kyseessä ei ole oma auto. Polttoaineen kulutuksen arviointi on myös vaikeampaa kun ajetaan kiemurtelevaa vuoristoteitä, eikä tankkauspisteitäkään ei ole joka kylässä.

Ylimääräisistä tankatuista litroista ei hyvitetty mitään. Oli oma vika kun oli tankattu tankki täyteen.

Kannattaa siis tarkistaa bensatankin mittari ennen kuin lähtee liikkeelle ja varsinkin välttää kyseistä vuokraamoa!

Suora lento

Norwegianin suora lento Oulusta Kanarialle oli hyvä kokemus. Henkilökunta oli ystävällistä ja mikään lennossa , varauksessa, lähtöselvityksessä tms. ei mennyt pieleen. Suosittelen

Näin se sujuu, vaikka Finnairin lentoemännät ja Espanjan lennonjohto ovat lakossa samanaikaisesti

Vieras    05.12.2010    Lanzaroten lennot & liikenne    Lanzarote

Olipahan matka. Alunperin meillä piti olla vaimoni kanssa Aurinkomatkojen Finnairin lento Helsingistä Lanzarotelle lauantai 4.12.2010 klo 9:05 – lentoaika 6 h. Finnairin lentoemännät menivät kuitenkin lakkoon 30.11, joten lennon sai suoritettavakseen Air Finland. Kentällä kävi ilmi, että Espanjan lennonjohtajatkin olivat menneet lakkoon edellisenä yönnä. Lähdimme kuitenkin sillä tiedolla, että ainakin Las Palmaksen kenttä oli Espanjan ilmavoimien avulla auki, vaikka joutuisimme kiertämään itse Espanjan mannermaan lakon vuoksi. Huhua oli myös, että Lanzarotenkin kenttä avattaisiin iltapäivällä.

Joten tulimme kiertokaarteen kautta Las Palmakseen, tankkasimme ja jäimme odottamaan. Lanzarote avattiin ja lentosuunnitelma hyväksyttiin. Lähdimme heti liikkeelle ja pääsimme ensimmäisenä koneellisena Lanzarotelle sinä päivänä vähän jälkeen klo 18 paikallista aikaa. Lähes 12 tuntia lentokoneessa.

Täytyy nostaa hattua Air Finlandin toiminnalle. Luulen että he olivat keränneet porukan vapaavuorolaisista juuri tätä lentoa varten ja pilottina toimi yrityksen toimitusjohtaja. Sen sijaan, että lento olisi kokonaan peruttu (kuten monet isot eurooppalaiset yhtiöt tsinä päivänä tekivät) tai jääty Helsinkiin odottamaan, lähdettiin Las Palmakselle vaikka ei tiedetty päästäänkö samana päivänä edes aivan perille asti. Tiedottaminen oli koko ajan loistavaa ja kabiinihenkilökunta mahtavan ystävällistä ja tyyntä. Vastuuntunto lähtevien ja palaavien matkustajien perille saamisesta oli selvästi aistittavissa. Kaiken lisäksi he lähtivät vielä samana iltana viemään edellistä porukkaa kotiin Lanzarotelta, joten heidän työajakseen tuli sinä päivänä vähintään 20 tuntia!

Tämä ensimmäinen kertamme Air Finlandilla ei tule olemaan viimeisemme.

Lanzarotella 5.12.2010

Paikka 28B

Taksit

Taksilla kulkeminen on ihan naurettavan halpaa, esim. Puerto Ricon keskustasta Amadorekseen hotellille maksoi taksi noin 3 euroa! Ja taksin saa todella helposti kun niitä pyörii joka puolella kokoajan.

TITSA toimii

Teneriffan julkinen liikenne saa minulta lähes täyden kympin. Ensinnäkin bussit ovat ajallaan, hyväkuntoisia, riittävän tiuhat vuorovälit (ei tosin kaikkialle) eivätkä maksa liikaa. Mikäli käyttää niitä enemmän niin kannattaa hankkia Bono-kortti, jolla pääsee vieläkin edullisemmin.

TITSAn bussilla Teneriffalla

Tulin juuri Teneriffalta ja nyt käytin ensimmäistä kertaa paikallisia busseja ja voin suositella niitä liikkumiseen. Aikataulut pitävät, ovat sisältä hyvässä kunnossa ja niitä liikennöi vähän kaikkialle.

Esimerkiksi matka pohjoiselta Aeropuerto Nort -lentokentältä Puerto de la Cruziin maksoi 3.15 € ja kesti 25 minuuttia.

Lisätietoa: www.titsa.com

Reittilennolla Teneriffalle

Varmaan moni ajattelee, että reittilennot ovat vain heille, joilla on ollut varaa hankkia asunto sieltä, mutta kokemuksen vahvalla rintaäänellä voin sanoa, että yllätyin kuinka kivuttomasti sinne pääsee Barcelonan kautta...eikä hintakaan huimannut. Halvimmillaan voi päästä 120€ yhteen suuntaan.

Kannattaa kuitenkin tehdä varaukset ajoissa, jotta saa täyden hintahyödyn.

lentomatka

Jos haluat mahdollisimman tasaisen lennon valitse Finnair.