Matkakokemukset - Aktiviteetit ja harrastukset Kanariansaarilla

Helpohko patikointi Altavistan huipulle

Kiva noin 4 tunnin patikointi Altavistalle Degollada del Sargenton näköalapaikalta. Kannattaa lähteä matkaan heti aamulla, sillä siten alkumatka on varjoa ja auto mahtuu hyvin pienelle parkkipaikalle. Näkymät ovat komeat molempiin suuntiin ja Teide erottuu selvästi ainakin kirkkaalla säällä. Toisessa suunnassa näkyy jännästi Roque Nublo (jonne pääsee autolla helposti, mutta reitti ei sovi sandaaleille, vaikka monet niillä yrittävät sinne päästä, kuten ei tietysti tämäkään). Korkeuserot ovat melko pienet joten suurin osa reitistä on helppokulkuista polkua mäntyjen katveessa. Seuraavalla kerralla säästän jalkojani ja käännyn puolimatkasta takaisin sillä maisemat eivät lopussa enää paljoa muutu, lukuunottamatta huipulta avautuvaa näkymää uuteen ilmansuuntaan. Ehdottomasti käymisen arvoinen paikka!

sähköpyöräilya Corralejossa

Vieras    13.04.2017    Fuerteventuran aktiviteetit ja harrastukset    Fuerteventura

Jos on matkalla saaren pohjoispuolella Corralejossa niin suosittelen menemään sähköpyörä retkelle Bultaco nimisen firman johdolla. Hyvien oppaiden avustuksella näkee hyvin Fuerteventuran karua luontoa ja pääsee jo kauan sitten sammuneiden tulivuorten päälle.

www.tripadvisor.co.uk/Attrac...lands.html

Tuossa vielä lisa tietoa retkistä ja muiden kokemuksia. :)

Golf del sur golf kenttä

Vieras    20.01.2016    Golf del Surin aktiviteetit ja harrastukset    Golf del Sur

3 eri yhdeksän reikäistä kentää.

Erittäin huonosti organisoitu. Meiltä varastettiin mailat autosta parkkikselta.

18sta reikää kesti 6,5tuntia pelata joka lyönninpäätteeksi piti odottaa..

Toimitusjohtaja ei pelaa golffia eikä hänellä ole hajuakaan golffista siksi

Kukaan ei kysy hcptä ja rundit ovat yli 6tuntia pitkiä.

Greenfee ei hintansa arvoinen..

Sukellusveneretki Teneriffalla

Teneriffalla on mahdollisuus pulahtaa Atlantin syvyyksiin vajaaksi tunniksi sukellusveneen kyydissä. Suomalaisvalmisteinen sukellusvene sukelsi noin 30 metrin syvyyteen ja merenpohjassa sen ikkunoista pystyi tiirailemaan ohi uiskentelevia kaloja ja keihäsrauskuja.

Hintaa retkelle tuli 50 euroa henkeä kohden. Kyseessä oli siis kohtuullisen tyyris, mutta ainutlaatuinen retkikokemus, enpähän aikaisemmin ollut sukeltanut sukellusveneellä. Jos sukellusveneretken varaa etukäteen suoraan Submarine Safaris -verkkosivuilta saa sen hieman edullisemmin. Hintaan sisältyi kuljetus hotellilta San Miguelin satamaan ja takaisin. Costa Adejesta matka kesti sinne puolisen tuntia.

Blogistani löydät kuvia ja videonpätkän sukellusveneretkeltä: titityyppi.blogspot.fi/2015/...retki.html

Valassafari Teneriffalla

Ostimme Playa de los Cristianoksen rannalla olevasta kojusta liput valassafarille. Kahden tunnin valasretken hinta oli 20 euroa per henkilö ja vene oli nimeltään Travelin' Lady. Paikalliset retkimyyjät lupailivat, että mahdollisuudet pallopäävalaiden näkemiseen olivat erittäin hyvät, mutta delfiinien näkemisestä ei annettu takuita.

Aikamme satamasta merelle päin ajeltuamme alkoi horisontissa näkymään liikettä: delfiinejä! Delfiinit olivat leikkisellä tuulella ja pian ne tulivatkin veneemme ympärille hyppimään. Ne seurasivat venettä, sukellellen vuoroin vasemmalle ja oikealle puolelle ja hyppien veneen keulassa.

Pian pääsimme näkemään valaitakin. Miekkavalaiden lähisukulaisiin kuuluvat pallopäävalaat olivat enemmän paikoillaan pysyvää sorttia. Kuusimetriset valaat nukkuvat päivisin mötköttellen paikoillaan, haukaten välillä happea päästäen suhauksen. Delfiinit pyörivät valaiden ympärillä ja päästelivät pienempiä tuhahduksia.

Teneriffan ja La Gomeran välisessä salmessa asusteleva pallopäävalaiden parvi ei vaella, kuten useimmat muut valaat, vaan pysyttelevät paikoillaan ympäri vuoden. Teneriffa onkin siis yksi maailman parhaista paikoista nähdä valaita.

Delfiinien ja valaiden näkeminen merellä niiden luonnollisessa ympäristössä on todella lumoavaa. Kuvia ja videonpätkä veneretkeltä, delfiineistä ja valaista löytyy blogistani: titityyppi.blogspot.fi/2015/...falla.html

retkeily

Vieras    22.07.2012    La Gomeran aktiviteetit ja harrastukset    La Gomera

luonto on aivan mahtava. On vuoria, missä voi hyvin tehdä patikkaretkiä. Saari on pieni, rauhallinen ja turvallinen vähän turisteja. Ihmiset ovat ystävällisä. On etu, jos osaat edes vähän espanjan kieltä. Ihmiset ovat kontaktihaluisia suomalaisten kanssa. Yöelämää ei ole. Ruoka on hyvää. olen asunut kaksi kertaa Gran Valleyssä Appartementissa(Lauri Silva). Gran Vallessä on kaupat, lääkäriasemat ympalvelut lähellä. Palvelu oli hyvä. Sopiva paikka retkeilijöille. Siisti paikka ja ei kallis. Hyvä lähtöpaikka vaellusreiteille, koska bussi lähti aivan vierestä ylös vuorimaisemiin . laivayhtes pääkaupunkiin. Uimarannat ei erityisiä. Kesällä lian kuuma paikka. Paras keväällä ja syksyllä. Paras Kanarian saarista. Olen käynyt kaikissa useamman kerran.

Seurakuntakoti

Puerton suomalainen luterilainen seurakunta on saanut oman hyvin viihtyisän seurakuntakodin Calle Iriarte 30:ssa, jossa tilaisuuksien lisäksi voi poiketa muutamana päivänä viikossa vaikka kahvilla. Toimintaa on talvikauden lokakuun loppupuolelta huhtikuun alkuun. Tarkemmin kotisivuilta www.teneriffansrk.fi

Upea ranta bahia del Duquessa

Bahia del Duquen ranta Playa de las Americasissa on todella hieno paikka auringonpalvojille ja vesipedoille. Sen hiekka on valkoista ja hienojakoista. Ranta sijaitsee hotelli Bahia del Duquen vieressä ja hotellin henkilökunta käy pitämässä huolta, että paikka on koko ajan siisti ja roskaton.

Ratsastusretkiä Happy Horse-talleilla

Kävimme siis marraskuussa 2010 testaamassa kyseistä paikkaa. Esite oli hotellin aulassa, ja varasin respasta tämän retken. Hintaa taisi olla jotain 45-50€ per henkilö. Happy horsen omistajanainen (saksalainen nainen, en muista nimeä) tuli hakemaan meidät autolla hotellilta ja mukana oli yksi asiakas, jonka hän oli noutanut jo aiemmin. Ajoimme tallille ja hän kyseli ratsastustaitojamme matkalla. Meitä oli siis vuoristoon lähtiessä neljä, me asiakkaat plus opasmies. Vaihdoin aika alussa hevosia hänen kanssaan, sillä en saanut omaa karvaturpaani oikein yhteistyöhön kanssani :D Retki kesti n.2h ja menimme kyllä varsin hurjaa kyytiä pitkin vuoristoteitä, että vauhtia ei ainakaan puuttunut! Oikein miellyttävä kokemus kaikenkaikkiaan. Hevoset olivat hyvinhoidettuja ja hyväkuntoisia. Tallille palattuamme saimme vielä vesipullot, ja sitten nainen heitti meidät takaisin hotellille. Suosittelen lämpimästi ratsastuksesta pitäville (ja varsinkin vauhdikkaista kyydeistä).

Huippu!

Vieras    08.01.2011    Las Melonerasin aktiviteetit ja harrastukset    Las Meloneras

Siisti paikka, ei mitään roskaa ( ei edes kaupustelijoita)! Palaan uudelleen...

Kahden päivän reissu El Hierrolle

Olimme yhden viikon mittaisella lomalla Teneriffalla isäni kanssa marraskuussa 2010. Viikkoon kuului kaikkea muuta kuin rannalla oleilua. Olimme varanneet yhdelle päivälle oikeaa syvän meren kalastusta. Lähtö tapahtui El Hierrolta ja sinne menimme lautalla edellisenä päivänä. Kun saavuimme sinne vastassa meitä odotti Laitisen Keijo. Teimme varauksen kalastustuksesta Keijolle jo pitkältä puoli vuotta aiemmin ja seuraavana päivänä se toteutuisi.

Keijo oli varannut meille majapaikan Tamadustesta kahdeksi yöksi. Emme oikein uskoneet silmiämme kun paikka oikeasti oli aivan meren vieressä niin, että isomman aallokon pärskeet tulivat terassille.

Meille jäi hyvin aikaa tutustua kylään ja hieman keskittyä tulevaan. Kävimme kaupassa ruokaostoksilla kun majapaikassa oli kaikki tarvittava välineistö ruoanlaittoon. Tämän jälkeen kävimme paikallisessa baarissa, vaihtoehtoja ei ollut kun toinen oli siestan takia kiinni. Baarissa ei pärjännyt englannilla mutta onneksi olin opetellut avainsanoja espanjaksi. Siestan takia baari alkoi täyttymään kylän miehistä ja kaikki halusivat saman pöydän äärelle. Kyläläiset olivat erittäin kohteliaita ja mukavia, jos emme olisi isän kanssa lähteneet huoneistoomme, ne ois varmaan pyytäneet siestan viettoon..

Aamulla Keijo tuli hakemaan meitä jotta sovittu reissu pääsisi alkuun. Aamupäivästä aloitimme vetouistelulla ja suuntasimme etelään päin. Emme ehtineet edes kovinkaan kauaa vetää kun tuli ensimmäinen tärppi mutta nykäsystä päätellen taisi olla kookas koska "siimat" meni poikki. Ei muuta kuin uutta syöttiä perään ja nauttimaan olosta. Tovin jälkeen tuli tärppi ja eikun isäukko vetopenkkiin kiinni. Kala tuli aika mukavasti veneeseen asti ja kippari totesi, että Wahoo. Tässä vaiheessa ei meinannut posket riittää hymylle..

Päivällä kokeilimme pohjaongintaa ja tuloksena punainen fisu, nimeä en nyt muista. Sovimme yhdessä, että jatkamme vetouistelua. Tunnit kuluivat ja kohta puolin pitäisi mennä satamaan ennen pimeää. Siinä samassa rytäkässä alkoi räikkä huutamaan ja itse pääsin penkkiin. Hetken kelaus ja kala oli kyydissä. Kala oli myös Wahoo.

Tämän jälkeen lopetimme kalastuksen ja suuntasimme satamaan. Satamassa alkoi mahoton kuvien otto ja voi sitä onnen määrää. Tiesin, että päivä kuluu vauhdilla ja fiilis oli niin mahtava, että olisi halunnut lähteä seuraavana päivänä uudestaan.

Joskus pitää myös lähteä, jotta pääsee tulemaan uudestaan. Kokemus oli niin mahtava, että menemme varmasti joku vuosi uudestaan kalastamaan ja silloin ei puhuta päivästä.

Itse saari vaikuttu mielenkiintoiselta mutta harmiksemme emme ehtineet sitä kierrellä, ehkä sitten ensi kerralla.

Kiitos näin jälkikäteen Keijolle ja miehistölle ikimuistoisesta reissusta.

Jos heräsi mielenkiinto päästä kunnon vesille, käy osoitteessa: www.ninadelmar.com

Oku

Siam Park- Vauhdikasta vesipuistoilua

Siam Parkiin saapuessamme, meille avautui aivan uusi maailma! Vesipuisto on rakennettu ihanasti thaimaalaistyyliseksi ja päivän aikana saimmekin maistaa palasen thaimaalomailusta :)

Mielestäni vesipuisto soveltuu hieman vanhemmille, ei siis ole pikkulasten paikka. Vesiliukumäet ovat aika hurjia ja

pidinkin siitä että meille aikuisillekin sallittiin hauska ja hurja vesipuistoelämys. Toki alueella oli perheen pienimmillekin alue, jossa saivat temmeltää vapaasti.

Siam Parkkiin kannattaa varata KOKO päivä aikaa, nimittäin alue on suuri ja liukumäkiä on niiin valtavasti että jos haluaa ne kaikki koluta läpi niin aikaa kuluu! Jonotusajatkin olivat joihinkin suosittuihin liukumäkiin aika pitkät. Ja kokemuksesta voin sanoa, että kun vauhdin hurmaan pääsee, niin täytyy tietenkin mennä uudemmankin kerran suosikkimäkeen :)

Ja vesipuistoon kannattaa suunnata heti aamulla! Portilla on jo ennen avaamista piiitkät jonot ja niissäkin saa kulutettua aikaa aika rutkasti. Mekin suunnistimme aamulla portille, aikamme jonotettua pääsimme sisälle vesipuistoon ja saimme hyvät aurinkopaikat thaimaalaisrannalta, johon useammat tulevat heti aamusti varaaman itselleen ja seurueelleen aurinko-ottopaikat koko päiväksi. Joten jos haluaa välillä loikoilla rannalla ottaen aurinkoa, kannattaa mennä jo heti aamulla! Myöhemmin päivällä ranta-alueelta on turha etsiä itselleen aurinkotuolia!

Ja omat eväät kannattaa ottaa mukaan! Hinnat olivat aika hukeita Siam Parkin ravintoloissa ja enpä voi kehua ruokaakaan kauheasti!

Mutta TODELLA kiva paikka ja suosittelen suuresti! :) Tuo kivaa vaihtelua lomaan kun viettää päivän Siam Parkissa!

Jos vielä päädyn Teneriffalle, haluan ehdottomasti uudelleenkin vesipuistoilemaan tuonne!

Vaeltajan Teneriffa

Teneriffan todella monipuolisesta luonnosta kiinnostuneille on tarjolla erittäin kelvolliset vaelluspolkuverkostot. Ne on verrattain tai oikein hyvin merkittyjä ja reiteistä löytyy karttoja, kirjoja ja esitteitä. Vaelluksia järjestää myös monet alan yrittäjät, joten ihan omatoimisesti ei tarvitse mennä ellei sitä halua.

Koska maasto on monesti hyvinkin vuoristoista, niin vaeltajalta edellytetään jonkinlaista kuntoa/kokemusta. Joissakin paikoissa polku ei sovi korkean paikan kammoisille, sillä se saattaa olla hyvinkin vaarallisen tuntuinen todella kapea vain aavistuksen jalkaa leveämpi ura vuoren rinteessä. Helppojakin reittejä löytyy vähemmän vaeltaneille. Varaa kuitenkin hyvät kengät, riittävästi juomavettä ja aikaa. Niillä pääset jo pitkälle.

Kännykkä ei toimi kaikkialla, joten mieluummin älä ota riskejä, jotta selviät ehjin nahoin takaisin. Selvitä myös minkälaisella aluellaa liikut mukaanlukien mikä on sallittua ja mikä ei, jotta et tiedostamattasi riko määräyksiä ja saa niistä turhia ongelmia.

Vaellus vuoristossa

Gran Canaria on muutakin kuin aurinkoiset hiekkarannat. Oletko koskaan ajatellut lähteväsi tutustumaan vuoristoon? Saarella on todella hyvät, merkityt patikointireitit. Kirjakaupoista (esim. Akateeminen) voit ostaa kartan (Kompass/Gran Canaria), jossa kaikki reitit on selvästi merkitty. Lisäapuna ja tietolähteenä suosittelen Pentti Korpelan kirjoittamaa opasta Hiekkadyyneiltä lumihuipuille. Paikallisbusseilla pääset edullisesti ja helposti useimmille reiteille. Vaellusta helpottamaan tarvitaan kunnon kengät, mieluimmin vaellukseen tarkoitetut sekä vaellussauvat. Vuoriston säätiedot kannattaa kysyä ennakkoon esim. hotellista tai turisti-infosta, sillä joskus tuulet ja sateet voivat olla vaarallisia. Vuoristossa eteesi avautuu mitä uskomattomimpia maisemia ja vuoriston pienet kaupungit ja kylät ovat myös näkemisen arvoisia. Ihmiset ovat avuliaita ja ystävällisiä. Käyn vuosittain vaeltamassa ja aion jatkaa niin kauan kuin jalat kantavat.

Golfia Lanzarotella

Olimme marraskuussa pelaamssa Lanzarotella. Uusi 2008-2009 avattu kenttä on 5 euron päässä Puerto del Carmenista ja vanhempi Costa Teguisen kenttä on 25 euron päässä. Greenfeet 60 euron kieppeillä. Uusi kenttä on helpompi ja vähäpalmuinen, vanha kenttä on palmujen reunustama, vaikeampi. On yllättävää että uusi kenttä on aika yksitoikkoinen ja aika huonosti suunniteltu, ilman hauskuutta. Kun Suomessa sataa tihkua ja aurinko eikä paista niin kummallakin kentällä on kuitenkin kiva pelata. Raffeja eikä metsää ei ole vaan sensijaan laavahiekka ja laavakiveä. Me nostelimme palloja hiekalta, tai oikeammin sepeliltä, kun halusimme säästää mailoja, mutta hyvä idea olisi panna pallo tiin päälle laava-alueilla ja pelata siitä