Matkakokemukset - Muita vinkkejä Istanbulista

TURKKI ISTANBUL to 26.9 - su 30.9.2012

scilla68    27.02.2013    Istanbulin muita vinkkejä    Istanbul

Lennot on Groupin kautta ja lahjakortit makso 29€ kpl eli 58€

Hotellin varasin Hotels.com sivustolta, katsoin et on oma wc, jottei joudu käytävälle. Hotelli on Star Holiday ja kaikki oleelliset nähtävyydetkin on lähellä hotellia. Suomen päässä viedään auto Tuusulaan ke 25.9. Mummi ja Taisto heittää meidät lentokentän hotelliin, Hiltoniin - yö maksaa aamupalalla 120€. Tytär ja vävy poikkee ehtoolla kun tytär pääsee töistä.

Rahaa kävin vaihtamassa to 20.9', eka olin varannut netistä Turkin liiroja. Sitä tuntee itsensä rikkaaksi kun liiroja on 21 008, tuo ois markkina 3565,95 Ja euroina 599,75€.

1 liira = 0,48€. 1€ = 2,10 liiraa

10 liiraa = 4,77€. 10€ = 20,96 liiraa

100 liiraa = 47,70€. 100€ = 209,64 liiraa

1000 liiraa = 477€. 1000€ = 2096,44 liiraa

Aikaeroa ei ole eli sama aika kun Suomessa.

Turkki infoa:

asukkaita: 69,6 milj.

pääkaupunki: Ankara

uskonto: 99,8 % muslimeja 0,2% kristittyjä ja juutalaisia

valuutta: TRY Turkin liira

kieli: Turkki

Ruokapuoli voip olla haastavaa, mut törmäsin yksillä sivuilla seuraavanlaiseen: kebab on turkiksi kebap. Adana kebap ja Shish kebap tarkoittaa vartaassa grillattua kokolihaa ja ne tarjoillaan riisin kanssa.

NÄHTÄVYYKSIÄ:

- Sininen moskeija sijaitsee Sultanahmetissa. Se haastaa Hagia Sofian kauneudessa. Jättiläisten välissä on vain pieni ruohokenttä ja suihkulähde. Sininen moskeija on noin 1 000 vuotta nuorempi kuin kilpailijansa. Moskeija valmistui 1600-luvulla hämmästyttäen kaupungin asukkaat. Moskeija on Istanbulin ainoa moskeija, jota ympäröi kuusi minareettia. Moskeija on saanut nimensä sinisistä, tyylikkäistä iznik-laatoista, jotka koristavat rakennusta. Raitiovaunupysäkki Sultanahmet. Vapaa sisäänpääsy.

- Hagia Sofia

Tämä oli aikoinaan maailman suurin kirkko ja sittemmin moskeija. Nykyään mahtava rakennus toimii museona. 1500-luvun arkkitehtuurin mestarinäyte, jossa on bysanttilaisia freskoja ja huimaavan korkea kupoli.

- Maustebasaari - egyptiläinen bazaar

Egyptiläinen basaari, jota kutsutaan myös maustebasaariksi, sijaitsee lähellä Eminönun laituria. Kaupungin tuoksuvin markkinapaikka. Täältä löytyy venäläistä kaviaaria, mausteita ja pistaasipähkinöitä.

Suuri basaari pitää sisällään yli 4 000 liikettä, joissa myydään matkamuistoja, mattoja ja käsitöitä.

- Topkapi-palatsi oli vuosisatojen ajan ottomaanien imperiumin ydin. Palatsi on niin suuri, että sinne mahtui kaupunki kaupungin sisällä. Siellä asui 5 000 ihmistä, jalkavaimoja ja palvelijoita. Palatsissa on sulttaanin leikkipaikka Harem sekä aarrekammio, jossa on maailman viidenneksi suurin timantti. Kannattaa tulla aikaisin, ennen kuin jonot kasvavat liian pitkiksi. Haremiin pääsee vain rajattu määrä ihmisiä kerralla.

Istanbulin historia

Kreikkalaiset uudisraivaajat saapuivat Megarasta 600-luvulla eaa. ja perustivat alueelle ensimmäiset vakituiset asumukset. Konstantinos Suuri laati vuonna 330 suuntaviivat uutta pääkaupunkia varten. Rooman valtakunta hajosi vuonna 395 jakautuen läntiseen ja itäiseen osaan. Tämän myötä Konstantinopolista tuli Bysantin valtakunnan pääkaupunki. Hagia Sofia vihittiin käyttöön vuonna 571 maailman ehdottomasti suurimpana kirkkona. Bysantin valtakausi päättyi vuonna 1453.Kaupungin otti haltuunsa turkkilainen Mehmed Valloittaja ottomaanijoukkoineen. Sulttaanikunta sai pian Istanbulin pääkaupungikseen. Uudet valtiaat alkoivat soveltaa islamia ja rakentaa suurimittaisia moskeijoita. Ottomaanien sulttaanikunta kaatui 1900-luvun alussa, jolloin Kemal Atatürk astui valtaan.

Turkin tasavalta perustettiin vuonna 1923. Pääkaupunki siirtyi Ankaraan, joka on vielä nykyäänkin Turkin pääkaupunki. Ensimmäinen silta Bosporin salmen yli rakennettiin vuonna 1973. Seuraava silta vihittiin käyttöön vuonna 1988. Istanbulin alueella oli suuri maanjäristys vuonna 1999. Onnettomuudessa kuoli noin 10 000 ihmistä. Istanbul on mukautunut nykyaikaan ja siirtynyt 2000-luvulle Turkin ylivoimaisesti suurimpana, rikkaimpana ja itsevarmimpana kaupunkina. Kaupunkiin on rakennettu viime vuosina uusi metro ja lentoterminaali. Pilvenpiirtäjiä nousee maasta tiheästi.

Istanbul – jännittävä silta Euroopan ja Aasian välillä

Istanbul on kaupunki, jonka kaltaista ei ole missään muualla. Täällä Bosporin salmessa kohtaavat kaksi maanosaa ja kaksi valtamerta. Eurooppa ja Aasia, länsi ja itä, tulevaisuus ja menneisyys sekoittuvat. Istanbul on yhtä lailla erilaisten kulttuurien, uskontojen ja elämäntyylien sulatusuuni kuin raja kahden maanosan välillä. Istanbul on jättiläismäinen kaupunki, jossa asuu yli 10 miljoonaa ihmistä. Kaupunki jakautuu kahteen yhtä suureen osaan Bosporin sinivihreän veden eri puolille, eurooppalaiseen osaan ja aasialaiseen osaan. Eurooppalaisella puolella ovat kaikki historialliset kohteet: sulttaanin Topkapi-palatsi, vanhat turkkilaiset kylpylät, Hagia Sofia, sininen moskeija ja suuri basaari. Aasialaisella puolella on arkipäiväisempi Istanbul. Melkein kaikki on uutta, kullanruskeaa ja melko tavallista.

Tässä elämää kuplivassa kaupungissa moskeijat, rukoilijat ja tuhatvuotinen historia sekoittuvat kiivaaseen teknomusiikkiin, maailmanluokan museoihin, ensiluokkaisiin ostospaikkoihin, ihanaan kahviin, myöhäisiin grilli-illallisiin ja yöllisiin veneretkiin tähtikirkkaan taivaan alla. Istanbulissa on tarjolla myös paljon korkeakulttuuria. Tosin asukkaat itse ovat kaikkein ylpeimpiä jalkapalloseuroistaan Galatasaraysta, Fenerbachesta ja Besiktasista. Istanbul on rajattomien mahdollisuuksien kaupunki, johon haluaa palata yhä uudelleen.

Ke 26.9

Miehen sisko tuli aamulla jo miehensä kyydissä, klo 6.15.

Lähdimme Tuusulaan ajamaan klo 9 aikaan ja sää oli +9 puolipilvinen.

Viedään meidän auto Tuusulaan ja äitini heittää miehensä kanssa meidät kentälle. Illalla pitäisi nähdä nuoretkin vielä, he meinas et mennään Omenaan. Meillä oli hotelli ihan kentän kupeessa, Hilton.

Tosi kalsan olonen vastaanottotila ja siel oli pukukansaa, ei suinkaan tavallista tallaajaa. Hiltonin yö makso 120€. Kämppä oli ihan ok, miehen mielestä sänky oli liian pehmee, musta just hyvä. Wc oli outo lasipömpeli.

Säätiedotus lupas aika kurjaa ilmaa Suomen kamaralle – mut eipä se meitä haittaa kun Istanbulissa on lämpöstä! Salon Cittarista käytiin ostaa käsimatkatavara matkalaukku kun Prahasta ostettu vihree laukku on 3 cm liian iso. Matkalaukun mitat saa olla kork. 55 x 40 x 15.

To 27.4.12 + 28

Se on tänään meitin 4 hääpäivä!

Herätys oli klo 5.15 – no ei sitä tarvittu kun oltiin hereillä, aamupalan sai vasta klo 6. Miinus hotellille.

Riikasssa ollaan ny klo n. 10 ja lento lähtee klo 11.20 Istanbuliin.

Hip hei, täälä ollaan ja hotellikin löytyi vaikka taxi kuskilla oli hieman epätoivoinen olotila. Kunnes muistin Sinisen moskeijan.

Hotelli on vastapäätä Sinistä moskeijaa, kauniin ja vaikuttavan näköinen se on. Ainoo vaan et tos kadulla on toinen pienempi moskeija ja ne joikaa kilpaa keskenänsä. Huoneemme on kolmannessa kerroksessa num 302 ja loistava ikkunanäkymä, historiaa tulvillaan. Sininen moskeija, Hagia Sophia ja TopiKapi.

Kentällä haahuiltiin ja etsittiin jotain burgeri mestaa mut ei löytyny. Joten suunnistimme ulos ja kohti taxijonoa. Taxi saatiin ja matkaan lähdettiin reippaasti. Kunnes meno tyssäsi ruuhkaan, mä kattelin kauhulla et taksamittari nakuttaa koko ajan. Kuuma oli ja jano, taxikuski luki ajatukseni ja osti katukauppiaalta vesiplon. Oli aika järkky huomata kuinka kaaottinen ajokulttuuri heillä oli. Täysikaaos – jos oli kaksi kaistainen katu, josta toinen meni ylöspäin ja toiset ajo alaspäin – no näillä se ei mennyt niin vaan siinä yhdellä kaistalla oli niin monta autoo rinnatuste kun vaan siihen mahtus.

Kun hotellille päästiin, loppumatka jouduttiin käveleen muuten. Ja olin kamat saanu kaappiin niin eiku paanalle ettiin jotain murkinaa rinnan alle.

Muisteltiin et tullessa bongattiin mäkkäri – mut huonoks onneks käännyttiin yhdestä risteyksestä vasemmalle kun jos oltais tultu suoraan niin siinä se olis ollu suoraan. Mut pikku mutka tehtiin, jonkun basaari alueen läpi mentiin ja ei mitään havaintoa et missä edes oltiin ja kaiken lisäks järkyttävä nälkä.

No vihdoin viimein me se mäkkäri löydettiin ja siletä sai ihan kylmää sapuskaa, muutenki todella tylyä käytöstä niillä nuorilla tytöillä. No kun käveltiin hotellille päin, niin yks ukko höpiseen kaikkee ja tuttavallisesti otti meitit huomaansa – kunnes huomamme olevamme hänen kaupassaan juomassa teetä. Sit alko kova kaupanteko – no mä tokasin et oikeestaan mies tarvii sandaalit. Rupes kauppaan kovaan hintaan, kun löysin sellaset nahkaset hyvän oloset sandaalit, mieskin tykkäsi et jalassa hyvän oloset. Mies pyysi 100 liiraa eli n. 50 €. Sanosin miehelleni et tinkaa 75 liiraan niin hinta vois olla sit kohallaan. no hän myi ne siihen hintaan ja rupes tekeen kauppaa mun kanssa et mä ostaisin jonkun maton tai liinan. Apulainen kantoi lisää teetä, huh kun se oli kuumaa. Jotenkin kummasti siinä kävi niin et mulla on nyytti kainalossa ja olen 130 liiraa köyhempi. Hemmetti!

Yritti pirulainen vielä huijata et hinta oliski ollu euroja – molemmat huudettiin että EI KÄY!

Miehellä särki pää eli hän oli ihan liian vähän juonut vettä. Lisäksi hänellä oli nälkä, joten hotellin ja suihkun kautta etsimään jotain ruokapaikkaa.

Illalla pimeni n. klo 19 ja ilma viileni aika paljon.

Päädyttiin johki kala ja pihvipaikkaan, mä sain grillattua kanaa mut riisin joukossa oli paprikaa ja ties mitä et en uskaltanu koskee siihen. Mies otti lihapullia ja oli kuulma hyvää.

Jaaha mies sammus kun saunalyhty ja klo on 21. Mitenkähän sitä ite sais relattua et malttais mennä ja nukkuun. Aamupalan saa klo 8 lähtien klo 10 asti. Huomenna suunnitelmissa et ostettais kieroajeluun lippu ja ajeltais sillä.

Pe 28.9.12 klo 12 + 30,7

klo 13 + 31,7

klo 16 + 28,1 (uudella puolella)

klo 19.15 + 28,4 (Aasian puolella)

En saanu millään unta, vaikka laitoin korvatulpatkin. Kaivoin iPadin ja toivoin et nettiyhteys toimis – mut ei – tarvis mennä yhteiseen olohuoneeseen toiseen kerrokseen, mut en jaksanu sinne lähtee. Ei muuta kun musat soimaan ja kuulokkeet päähän – olin jopa nukahtanu. Mut klo 6 heräsin, sänky on kivi kova – selkä huutaa hoosiannaa , kilpaa moskeijan kanssa.

Klo 7 heräs liikenne kaduilla elämään.

Aamupalasali oli pieni, oliko sielä 6-7 pöytää. Tee oli niin mustaa ja vahvaa myrkkyä et ei sitä pystyny juomaan vaikka kuinka lantras vedellä. Keitettyjä kanamunia tuli sitten popsittua, ei ollu muuta mulle. Näkymät oli salista kyllä mahtavat – siitä ei pääse mihkään.

Aamupalan jälkeen mentiin kattoon niitä busseja ja aikatauluja sekä hintoja. Ei mentykään Saitsingbussiin vaan CityWindows bussiin, todettiin et sillä ei oo ollenkaan aikatauluja. Iltapv istuttiin bussissa kun sen piti lähtee ja samassa alkoi rukouskutsu, yes bussikuski lähti rukoilemaan ja lähtö siirtyi tunnilla.

Päivä olikin omalla tavallaan pitkä, mutta antoisa. Vaikka ruuhkassa tulikin istuttua varmaankin suurin osa ajasta.

Siispä hyppäsimme klo 10 vihreään linjaan ja eka etappi oli tietämättämme pienoismaailma, siinä päätettiin nousta pois ja kattoo alue läpi. Olishan siel ollu kartingauto ajeluakin ja historiallinen valokuvanäyttely sekä panoraama Victorymuseo ja kristallimuseo – mut ei ehtiny niissä sitte käymään.

Bussi odotti siinä jo lähtövalmiina joten matkaa piti jatkaa, vihreän linjan kanssa tultiin takas päätebysäkille ja hyppäsimme siniseen linjaan. Oltiin jo odotettu 25 min kun kuski lähti sit rukoilemaan ja lähtö siirtyi tunnilla.

Me lähdettiin syömään grillatut maissit – voi jessus, mut niin kuivaa ja mautonta maissia en oo ikinä syöny. Samalla käytiin vessas hotellilla ja sit mentiin taas takas odottaan kuskia. Jäätiin pois Taxem aukiolla - > ei olis kannattanu, ei siel ollu kun järkyttävä ihmismassa. Käytiin yhes kauppakeskuksessa , siin oli 4 krs. Siel oli jotkut meikkimalli meiningit ja niitä kuvattiin siinä sitten.

No oli 8 krs kauppa aikast style, siel oli enemmänkin sellasta teinivaatetusta.

Siin ku neuvoteltiin Hop On Hop Off busseista, niin mun viereen tuli sitkee kirjakauppias, kaupitteli Istanbulin opusta eng.kielisenä - ovh oli mukamas 37 TR mutku kirja on painettu 2002. Minä kieltäydyin, vaik hää lupas mulle ihan vaan mulle ku olin niiiiin special - niin korttinipun 20 TRY, sitkeesti kieltäydyin ja lopulta hinta oli 10 TRY ja sain kirjan, 2 nippua postikorttikuvia. Se tyttö joka kertos bussista miehelleni niin kehui että tein todella hyvät kaupat.

Kun vihreä ja sininen linja oli käyty - vaikkakin sininen vain puoliksi, niin ei se haitannut kun lilalinja meni Aasian puolelle - ilta/yö linja. Jumatsukka mut oli kylmä takas tullessa, jouduttiin bussissa ylös.

Ruuhkassa mentiin noin pari tuntii ja kaikkien yllätykseksi oltiin 1h Aasian puolella . Siel oli ravintoloita, ja tuntu olevanki suosittuja. Me juotiin fresh oringe juicet - huh 7,50 TRY / kpl - no annettiin 20 TRY sit se tarjoilija otti kuvan vielä meistä.

Takasin päin tultiin tunnissa, et hotellilla oltiin klo 23. Jengi tuli venään sisäänpääsyä bussiin hyvissä ajoin, mut ei kuskilla ollu mitään kiirettä. Sit oliki simmonen kilpajuoksu et kuka pääsee alas niille harvoille paikoille mitä siel oli, oliskos ollu 8 paikkaa ja loput sitte yläkerrassa. No kaikilla muilla oli varatut paikat ja me mentiin tai jouduttiin toiselle penkkiriville. Meijän edessä istu oikeen joku saakutin punaniska brittiläinen joka ei antanu laskee muovi ikkunoita alas. Kaikki nyki sitä vuorotellen kun oli niin pirun kylmä.

Sit ku päästiin Suleymani alueelle, johna meitin hotellikin oli, niin syötävää piti ettii - järkky nälkä. Me otettiin "Take a way" annokset ja syötiin hotellilla. Mä otin kanakebab lihaa sellasesta isosta vartaasta ja ranskalaisia lisäks. Sit en tajunnu kun se sanos et kassalle ja tarkotti et mun pitää mennä sisälle. No se joka pakkas mun annosta niin huusi et sisään ja heitti tsoukkia, kun huomas et tyhmät turistithan ne siinä. Joo - et annos maksaa 110 TRY - minä tyrmistyneenä että MITÄ - ei vaiskaan kun 9 TRY, no annoin 10 TRY ja sanoin et se on pakkaajalle ja se iski silmää. Sit mies tarvi vielä saada sapuskaa, hän ei halunnut kebablihaa joten mentiin seuraavaan paikkaan ja hän otti lihapullia ranskalaisilla. Mut hän ei saanu haarukkaa, mä sain - mut hyvin sitä yhdelläkin haarukalla pärjäs.

LA 29.9.12 säätiedotus lupaili + 29

Aamupalan jälkeen mentiin Siniseen Moskeijaan - siel oli aikamoinen jono jo, mut kyl se eteni ihan kivasti ja kohde oli siis ilmainen. Ainoa oli että ei saa olla shortseja ja naisella pitää olla kädet, kaula ja hiukset piilossa.

Mulla oli pitkähihanne paita päällä ja huivi päässä et kaula oli nyt ainoo mut ei siel kukaan puuttunu mun pukeutumiseen. Kengät piti ottaa pois, olinkin ottanut sitä varten kassin kengille sen takia.

Seuraava kohde oli Hagia Sofia, tämä olikin maksullinen kohde 25 TRY / nenä, kallis kun 50 TRY yht. ja täs oli turvatarkastus kasseille ja laukuille ennen kun pääsi sisään.

Seuraava kohde Topikapin palatsi, se olikin tosi valtava alueellisesti. Sitä oli jalat ihan poikki kun oli muutamassa kymmenessä salissa juossu ja ainaa vaan jatkuu ….................. huh huh!

Siin kun jonotettiin niin lyöttäydyttiin Kristina Katriinan seurueen jatkoksi, sai Suomenkielisen opastuksen =), mut ne meni niin vauhdilla et tiputtiin kyydistä. Otatettiin valokuvat Sulttaanin haaremin vartijoiden kanssa, sekä kahestaan oltiin - ne kuvat ostettiin 20 TRY.

Vaikka kaikkiin paikkoihin oli jonoa niin aika joutusasti se jono meni eteenpäin. Kun oltiin kulttuurin kyllästämät, lähettiin siihen korkeeseen näköalaravintolaan. Kaikissa ravintoloissa ei alkoholia saanut mutta tästä sai ja mieheni otti Cuba libren ja minä otin Red Bullin sekä hedelmälautasen - olivatkin aikas hintavat yht. 54 TRY - annettiin 60 TRY

Tuotiin hotellille valokuvat ja ostettiin vettä sekä käytiin vessas - sit nokka kohti Grand Bazaaria - huh heijaa mikä mesta - väkee oli pilvin pimein, hyvä kun joukkoon mahtus. Ostokset eivät olleet kovin huimat, huivi 3 TRY ja pieni ompelukone 10 TRY ja sain kaupan päälle vielä lankapkt. Sit meittii rupes molempia se ihmispaljous ahdistaan, et lähdettiin väljemmille vesille. Kun ei siel nähny edes mitään kun kulkeutus vaan sen massan mukana ja koetti pitää toisen näkökentässään. Jalat huusi hoosiannaa ja selkä nyt on jo paskana ton sängyn takia kun se on kivi kova.

Rahaa on palanu ihan kiitettävästi

to 80TRY - taxi makso 60 TRY

pe 310 TRY

la 280 TRY

1TRY=0,48€

10 TRY=4,77 €

100 TRY = 47,70 €

1000 TRY = 477 €

Illalla menin iPadin kanssa yhteiseen saliin ja sain jonkin näkösen nettiyhteyden, pikaseen kävin Facebookissa ja kaveri jutteli et Turkissa on bussi kaatunu, mis on suomalaisia turisteja ollu. Äkkiä googlettamaan et mitä - no olihan siel Vaasalaisten bussin rengas puhjennu ja sen seurauksena oli kaatunu kyljelleen, mut ne oli matkalla Alaniaan - tois puolel Turkkii ku me oltiin. Mut hiton kiva loman alotus - joo!

Illalla kun tultiin syömästä niin bongattiin mies joka ajoi skootterilla, no eihän siinä mitään ihmeellistä mut kun sen takana seisoi koira - aurinkolasit päässä.

Tää liikenne on aivan kaaoottinen, oli mikä vuorokauden aika sitten tahansa. jos on kaks suuntanen katu eli yks kaista vie ylöspäin ja toinen tulee alaspäin. Tätä katuu pitkin tuli molemmilla kaistoilla autorivit alaspäin ja yks auto yrittää epätoivosesti ylöspäin vastavirtaan ja torvet soi. Nää ihmiset elää ruuhkassa aina, järkyttävää. Bussit kulkee sielä missä mahtuu ja kävelijät pomppii autojen välissä miten nii sattuu.

Su 30.9.12 klo 6.25

klo 12 + 28

klo 18 + 10 Riika

klo 23 + 4 kotona

Voi jummi jammi mä oon todella huonosti nukkunu koko reissun ajan. Selkä on ihan caput! klo 02 oli pakko nousta kävelemään, no eihän siin kopperossa juur ollu tilaa kävellä mutta muutaman askeleen sai sängyltä ikkunalle ja takas vessan oven eteen. Ihanaa kotiin tänään mut eipä kauheesti hurraamista oo kun kotona ollaan joskus yöllä. Lento lähtee klo 15.05, huone pitää luovuttaa klo 12. Riikassa koneen vaihto - toivottavasti ehtii koneeseen, lennon pitäis olla siel klo 18.05 ja lähtee klo 18.35.

Passintarkastuksia niin juutaksesti.

Eihän lentokentälle edes päässy sisään kun passintarkastus ja kamat läpivalaistiin. Seuraava läpivalaisu oli lipuntarkistuksen jälkeen ja sit vielä kerran passintarkastus ennen koneeseen nousua, ja sit taas Riikan päässä passintarkastus sekä kamojen läpivalaisu, mäki juoksin vyö hampaissa bussiin ja laitoin sielä vasta vyön paikoille. Kengätkin oli riisuttava kun oli vaelluskengät.

Mä en käyny aamupalalla, sitä myrkky teetä ei kerta kaikkiaan voinu juoda ja jotenkin ne keitetyt munat alkos tökkiin jo. Kävin ostamassa kadun toiselta puolen kipsasta fres oringe juicen. Mietittiin et kui paljo tarttee varata aikaa kun mennään kentälle, tuumattiin et parempi se on sit vaikka siel notkuu kunhan on vaan ajoissa. Respa tilas taxin ja tultiin ulos odottaan sitä, sit joku ukkeli huutelee siel edellisen korttelin päässä - et tekös olitte taxia vailla - me et joo. Se oli jääny jumiin toisen auton taakse, oli valmiiks jo ärripurri olo - no niin tämäkin matka alkaa sit loistavasti. No ei siin mitään taxikuski paino lämän lautaan ja lähti peruuttamaan todella vauhdikkaasti, et ihan hirvitti. No yhtä reipasta vauhtia mentiin koko matka, kaverilla oli satanen lasissa vaikka nopeusrajotus oli 40 km/h tai 70 km/h.

No oltiin kentällä tosissaan hyvissä ajoin, rallikuskin ansiosta.

Mentiin Burger Kingiin syömään ja todettiin et tosiaankin lentokenttä hinnat, 30 TL makso. Sit lähettiin kattoon et mistäs ne alkaa lippuja kahteleen. Mieheni kävi vessas ja sanos et Air Baltic on ilmestyny tauluun jo.

Mäkin kävin vessas ja tulin takas - et ne ottaa jo sisään. Voi paska me saatiin paikat ihan takaata, hittolainen ja olis niinkus kiirus. Mut Riikan konees saatiin eteen paikat.

Mun vieres istus joku kovin höpöttäväinen setä - mieheni meinasi jos se on joku proffa kun pitää luentoja pitkin maita ja mantuja.

ei talvella

tytteli1    07.05.2008    Istanbulin muita vinkkejä    Istanbul

en suosittele talvella menoo istanbulin ,ensimmäinen kerta olin jolukuun ja tammikuun aikana,oli kauheta aijattelin että en ikinä enää satoi lunta ja pakokaasut makasi kaupungin yllä kun kansi.sitten tuli matka sinne 1 vikko marmarisa ja 4 päivää istanbulissa 10 matkat teki semmoiset olin mun tyttären kansa kun hän halusi marmarikseen,oli heinäkuu en tuntenut kaupunkia niin upea ja kaunis valloitti mut ihan kokonaan nytten olen jo 64 ja on ollut yli 10 kertaa meen nytten mun lastenlasten kansa ja ne on 20-30 vuotiaita niitä löytyy 10kpl. ja kakki halua aina uudestaan nytten otan mukaan 1lapsenlapsi ja hänen äitinsä ja miensä että olaan 4 kpl.lapsenlapsi on ollut ennen 1 kertaa ja on 32 vuotias ja vaikka hän kin matkustaa paljon miehensä kansa niin sydän on mennyt istanbuliin.mies hoitaa lapset niin kauan kun mennään.mutta lukea historia pitää että titää mitä näkee,otetaan 1 nähtävyys päiväivässä,ja lopput nautitaan kävelen ja julkisisa kulkuneuoja,taxin otetaan vaan hätä tapauksissa,että viimeksi kun oltiin ei kertaa kaan.mutta nytten kun on vähän aikaa joudutaan käytää meilä on uskudaara ja neidontorni joka sunnuntaina meinataan keritä katoon ja maanantaina prinsinsaarille ja sielä oleva luosteri.muuten kanataa mennä prinsinsaarelle maanantai sunnuntaisin sielä on niin paljon väkeä ja maanantaisin moni nähtävyys on kiini.anteksi jos on paljon kirjotusvirheitä ,mutta en halitse suomen kirjotusta oikeen hyviin.