Liikenteessä Autobahnilla.
Saksassa, kuten kaikki Napsulaiset tietää, on suurin osa moottoriteistä päällystetty betonilla. Niitäkin täytyy uusia ja korjauskohdalla liikenne järjestetään saksalaisella tarkkuudella, jaetaan vastakkaiset ajoradat ja ohjataan liikenne sinne. Silloin v 1985 oli voimassa sellainen käytäntö että töiden ollessa käynissä piti olla mies heiluttamassa punaista lippua missä liikenne ohjautuu nk shikaaneissa uusille kaistoille. Nopeusrajoitukset on tosin työmaan kohdalla.
Lasettaessani Marellani sellaista 180 km/h vauhtia tuli työmaa vastaan ja täytyi ottaa vauhtia pois. Siellä täytyy seurata peileistä takaa tulevaa liikennetä tarkemmin kuin Suomessa suurten nopeuserojen takia. Silloinkin näkyi peilissä punainen ja hopean värinen piste jotka lähestyivät nopeasti. Minut ohitti kun annoin kunnolla tietä Ferrari ja Porshe lähes vierekäin ja vauhti näytti oleen kohallaan. Kääntäessäni shikaaniin huomasin lippumiehen jättäneen työpaikkansa ja juoksi pellolla kauhuissaan. Tuli mieleeni että hänestä tilanne taisi näytää uhkaavalta, kun niin ujoksi heittäytyi?
Ei minusta tilanne ollut mitenkään kriittinen koska oletan sellaisilla autoilla ajavien olevan "rattimiehiä".
Olen seurannut F1 kisojakin ja huimalta näyttää ensimmäiseen mutkaan pelien sovittaminen.
Oma matka
- Hampuri
Lähtö: Syyskuu, 1964
Paluu: Huhtikuu, 1965
Ihana paikka
Hampurista löytyy vaikka yksin matkaavalle kaikkea. Suhteellisen turvallista siellä on liikkua, tietysti pitää aina pitää toi maalaisjärki handuisssa, kuten missä tahansa liikutkin. Ihania pikku pubeja, ravintoloita, satamassa mahtavat näköalat, kauppoja pilvin pimein. Ei muuta kun rohkeasti vain reissuun. Merimieskirkolta löytyy ainakin suomalaista apua jos sitä kaipaa. Sieltä löytyy siis ystävällinen henkilökunta, yöpymispaikka ja pesumahdollisuudet.