Matkakokemukset - Muita vinkkejä Costa del Solista

Paikan todellisuus

Vieras    28.09.2018    Fuengirolan muita vinkkejä    Fuengirola

Karmea Kivikylä! Ei juuri mitään Espanjalaista. Paljon Suomalaisia jotka etsivät kadotettua nuoruutta... Juovat aivan liian paljon ja heiluvat joka viikonloppu baareissa. Alkoholistin paratiisi. Menen muualle tod. Espanjaan kun sinne menen.

vuokra asunto

Vieras    03.12.2014    Fuengirolan muita vinkkejä    Fuengirola

Tommylta vuora asunto .takuu rahaa on turha odotella saavansa takaisin meille kävi niin .vuosi jo men eikä ootullut mitään kaikista lupauksista huolimatta jorma

Upea paikka

Vieras    11.03.2013    Benalmadenan muita vinkkejä    Benalmadena

Benalmadena sopii hyvin henkilölle, joka hakee lomaltaan sielunlepoa, ei niinkään juhlimista pikkutunneille, eli sopii oivallisesti myös lapsiperheille. Itse asuin Arroyo De La Miel- osassa kaupunkia pari viikkoa. Benalmadenassa kannattaa vuokrata oma asunto, jossa voi itse valmistaa ruuat. Näin säästät ja syöt tod. näk. paremmin kuin keskitason hotellissa. Ruokakauppoja löytyy lukuisia, mm. Lidl ja SuperSol. Jos kokkailu ei aina innosta, Arroyo De La Mielin aseman lähettyvillä on paljon perushyviä ravintoloita. Kulinaarisempia kokemuksia tai shoppailua voi lähteä etsimään Malagasta, jonne ajaa Renfe- junalla vain hetken. Benalmadenan valttikortteja ovat myös upeat maisemat vuorille ja merelle.

Benalmadena, Malaga

scilla68    27.02.2013    Benalmadenan muita vinkkejä    Benalmadena

Benalmadena

Benalmadena - Costa jossa olimme 29.9 -6.10.2007, hotellimme oli Sunset Beach Club ****.

Matka oli eka kerta Holiday Clubin pisteillä.

Kotoa lähdimme Helsinkiä kohden jo perjantaina ja yövyimme Cumulus Airportissa. Lauantaina lähtö oli aikasin ja ehdimme käydä aamiaisella, yö oli tosi levoton. Heräsin klo 01.30 ja koetin torkkua kolmeen asti jolloin nousin ylös. Bussi lähti hotellin oven edestä klo 03.50, kentällä alkoi silmäni lupsua, koneessa otin sitten torkut.

Saavuimme Malagan lentokentälle aamupäivällä ja hotelli huoneen saimme vasta klo 16 täkäläistä aikaa. Lämpötila oli mukavat + 24 astetta ja puolipilvinen sää.

Nauroimme hotellille päästyämme, jotta kerran elämässä saapi astella punaista mattoa pitkin. Hotellin aula oli todella hulpean näköinen, marmori lattia ja komeat koriste esineet. Jono oli respassa mieletön ja me kiukuttelimme toisillemme kuin pikku kakarat, väsytti ja nälätti.

Lauantaina ei juuri jaksettu tutkia ympäristöä kummemmin, mutta sunnuntaina lähdimme aamusta jo rannalle katsomaan auringonnousua, josta tulikin joka aamuinen rituaali.

Aurinko nousi klo 8.00 ja laski klo 20.00.

Löysimme aivan fantastisen ihanan lintupuiston! Puisto oli kaupungin hoidossa, sielä olevat ankat, joutsenet, kanat, kukot,puput olivat kaikki vapaana - mikä oli mielettömän kiva juttu. Kasvillisuus oli aivan omaa luokkaansa ja puisto kooltaan oli valtaisa. Sinne oli lohkottu oma alue kaktuksille, palmuille, kukkiville pensaille jne. keskellä oli valtaisa lampi ja paljon istumapaikkoja.

Yhtenä iltana kävimme turistibussin kiertoajelulla ja se avarsi maailmaa paljon. Ja parasta oli että lippu oli voimassa vrk ajan. Ekakalla kierroksella katsoimme kierron, toisella jäimme Sea-Life kohdalla pois ja kävimme katselemassa haikaloja, jotka oli hyvin vikkeliä. Siitä jatkoimme Tivoli Worl:iin joka olikin viimestä päivää auki. Kallis paikka, kummitusjunassa kävimme ja itse tein moottoripyörä löydön.

Mieheni sai houkuteltua minut vaijerihissiin, Teleferico Cablecar - sillä kuljettiin vuorelle jossa oli Selwo aventura eli lintulennätystä: korppikotka, kotkia, haukkoja jne. Matka tuntui kestävän ikuisuuden vaikka todellisuudessa se meni nopeasti. Mutta minunkin piti tunnustaa että kyllä kannatti voittaa pelkonsa, muuten olisi jäänyt mahtavat maisemat näkemättä.

Fuengirolassa käytiin, olikin ainoa päivä kun hieman sataa ripsautti. Yöllä oli kyllä meren yllä mahtavan näköinen salamashow. Mutta aamu uutisista katsoimme, että naapuri pitäjässä oli ollut mahdottomat mutavyöryt johtuen rankkasateesta. Fuengirolassa kävimme tapamme mukaan eläintarhassa ja olikin mukava huomata, että monella eläimellä oli poikanen.

Puistossa istuimme ja mietimme mitä seuraavaksi, minä katselin karttaa siinä ja viereemme istahti vanhempi rouvas henkilö ja hän hyvällä suomenkielellä kysyi olemmeko eksyksissä. Hän kertoi asuneensa 30 vuotta Espanjassa ja opettaneensa lapsensakin puhumaan suomea.

Markkinoilla käytiin ja tuliaisia löytyi kohtuu hinnalla, mieheni rupesi tinkimään komeasta susitaulusta jota kuolasin ja lopulta myyjä antoi periksi hinnassa ja näin susitaulu sisustaa makuuhuoneemme seinää.

Markkinatorin vieressä oli Selvo Marina - eläintarha, pieni kokoinen, mutta oikein mukavat eläinnäytökset olivat. Delfiinit teki mahtavia loikkia, papukaijat hienoja temppuja jne. , 3D esityskin käytiin katsomassa S.O.S Planet.

Torrelomonesissa käytiin ja kauppakujia kahlattiin ristiin rastiin. Kuolasin yhtä aivan ihanaa tiikerilaukkua, mutta en raaskinut ostaa sitä, h. 17€. No seuraavana päivänä oli pakko käydä hakemassa laukku, kun olin puoli yötä vatvonu asiaa mielessäni.

Matka kokonaisuutena oli aivan mahtava, vaikka miinus puolena oli hotellihuoneemme yläpuolella mekastavat britit jotka vahtasivat jalkapalloa aamuyöhön asti ja meteli oli sen mukainen.

Lämpötilat oli päiväs aikaan + 26 - + 31 astetta ja aamusin oli

+ 20 astetta.

huoneisto, 6 kk vuokralla paikall. perheeltä "kukkulalla Bellavista-lähiössä."

Vieras    19.05.2012    Benalmadenan muita vinkkejä    Benalmadena

erittäin onnistunut loma. 5 kerroksisessa talossa,alin kerros ,jossa oli iso piha ,johon sain istuttaa mm.kasveja ..Talo oli erittäin rauhallinen,päivisinkään ei kuulunut rasaustakaan,vaikka kerrostalo oli täysin asuttuna.Keskustaan oli n.1 km .Benali on mielestäni aurinkorannikon vähiten suomalaisten asuttama ,siksi tuntui ,että olin "Espanjassa".Kannattaa käydä Pueblonkylässä,mistä Benalmadena on levinnyt rantaan asti. -Lintupuistossa sunnuntaisin espanjalaiset viettivät perheensä kanssa piknikkiä ,se on ihana paikka .Löysin pikkuruisia baareja ympäri kaupunkia ja pääkadun varrellakin oli mukavaa kahvitella.-Kirpputoreja on .-Tivolin luota hissillä vuorille.

-oli sisiliskon hautaamiskulkue ja kaikenlaista kulttuuria tarjolla.-ainakin 2 ns.suomalaista baaria,jossa toisessa

eri teemoja ja tanssiakin. Paljon nähtävää jos haluaa kokea.

Matka oli omalla autolla ja ilman mitään asunto varauksia , pistäytyy vaan paikalla asuntovälityksessä,

joita kyllä löytyy ja valinnan varaa on ,katsomassa käydään niin monta asuntoa näyttäjän kanssa ,kunnes mukava löytyy. Juna ja l-auto yhteydet erittäin hyvät.Paikalliset ystävällisiä ja hyvää ruokaa.En kokenut mitään pahaa sinäaikana.Peloteltu ryöstöistä ja käytinkin taksia, jos yksin pimeässä kuljin.Los Polizessa ja Fuengirolassa on jo oltava tarkkana kuulemma !.Jos haluatte kaakaota ,tilatkaa: Kola cao, jos kaakaon nimellä, tulee sulatettua suklaata.Tämän opin!

Marbellan rantabulevardi, vanhakaupunki, ostokset

Vieras    29.03.2011    Marbellan muita vinkkejä    Marbella

Olimme 18.3.2011-25.3.2001 Marbellassa ja täytyy sanoa, että vuodenaikaan nähden oli ihanan lämmin ilma ja luonto vehreää. Lämpötila oli päivittäin 18-24 asteen välillä. Merivesi on vielä tuohon vuodenaikaan kylmää, mutta kyllä sinnekkin rohkeimmat uskalsivat pulahtaa.

Rantabulevardilla riitti monenlaisia ruokaravintoloita/kahviota joka makuun. Hinta taso oli hiukan alle Suomen ravintoloiden jos osasi hiukan vertailla hintoja. Rantabulevardin ravintoloissa sai taivaallisen hyviä kalaruokia, eivätkä hinnat olleet kovin korkeita. Rantabulevardilla 3 henkinen perheemme söi hyvin ja siihen juomat päälle kalleimmillaan 65€ ja halvimmillaan aalle 30€. Rantabulevardilla ainut häiritsevä tekijä oli laukkuja ym. kaupustelevat Afrikkalais syntyiset miehet, joita riitti joka paikassa. Tulivat jopa kesken ruokailun ravintolaan tyrkyttämään tavaroitaan =(

Onneksi poliisi alkoi puuttua asiaan ja ajaa luvattoman tavaran myyjiä pois rannalta.

Vanhakaupunki on näkemisen arvoinen paikka. Siellä löytyy kauppoja laidsta laitaan. Merkkivaateliikkeitä, joissa hinnat suht tyyriitä, mutta myös ihan edullisiakin tuotteita oli myynnissä. Appelsiinitori joka on aivan vanhankaupungin kupeessa on ihana paikka levähtää ja juoda vaikka kupponen kahvia ja nautiskella Espanjalaisesta elämän menosta.

Tiistaisin Marbellassa järjestetään isot markkinat ja niillä kannattaa ehdottomasti käydä. Markkinakojuja oli varmaankin yli 100 KPL ja varmasti jokainen siellä kävijä löytää mukaansa jotain mielestään kotiin tuotavaa.

Paikallisissa isommissa supermarketeissa valikoimat ovat laajat ja hinnat Suomen hintoja edullisemmat. Eli suosittelen niille jotka majoittuvat apartamentos hotelleihin, että kannataa ainakin lounas/aamiaistarvikkeet käydä ostamassa esim mercadonasta, Open Cornista tai Super Sol nimisistä kaupoista.

Paikallisia viinejä myydään marketeissa pilkkahintaan. Noin 1,5€-3€urolla saa aivan hyvää paikallista viiniä.

Sangria maksaa ravintoloissa 12€ litra ja lasillinen 9€, mutta puolitoista litraa sangriaa supermarketissa on vain 1,49€.

Olen paljon matkustellut manner espanjassa ja Marbella oli mielestäni näkemisen ja kokemisen arvoinen paikka.

Marbellasta on 6 kilometrin matka Puerto Banukseen. Banus on myös nakemisen arvoinen paikka. Glamouria sieltä ei puutu. On toinen toistaan hienonpia autoja, taloja ym.

Hyvä aamupala,ja siisti hotelli,katseltavaa mukavasti

merituuli4    02.03.2011    Benalmadenan muita vinkkejä    Benalmadena

Moi!

Jouduimme hiihtolomaviikolla 8 ,kuin vahingossa Aurinkorannikolle .Johtuen Egyptin tilanteesta,vaihdoimme matkakohdetta siis,ja emme odottaneet oikein mitään erikoista.Yllätyimme iloisesti,kun ilma oli kivan lämmin(.kuin Suomessa alkukesällä)Hotelli oli tosi siisti sisältä,ulkonäkö siis julkisivu oli vähän rähjäisen näköinen.Istutukset kauniita ,ja henkilökunta ystävälistä.Aamupala tässä hotellissa (Torrequebrada)todella hyvä. Kulkuyhteydet Malagaan,Torremolinokseen,Fuengirolaan ,tosi hyvät paikallisbussilla, Marbellaan pääsi myös ,mutta useammalla bussilla.Katsottavaa oli Benalmadenassa esim. lintupuisto jonne ilmainen sisäänpääsy,sekä köysiratahissi vuorelle.Siellä järjestettiin lintunäytös klo 13, hinta 13 eur aikuiset (näytös sisältyi hintaan.Satamassa sea life,lähistöllä myös krokotiilipuisto.Fuengirolassa(jossa myös hyvä shoppailla) eläintarha. Malagassa Picassomuseo ...Matkatoimisto järjesti retken myös Rondaan ylös vuoristoon,jossa oli hulppeat näköalat. viikko kului mukavasti ja rusketusraidatkin tuli.Ruoka oli hyvää kaikissa paikoissa,missä kävimme. Matkassa oli 2kpl 15 v sekä 2 aikuista.Matkatoimisto oli Air Finlad holidays.

puhelinnumero taksi ja lääkäri

oliivi    04.01.2011    Torremolinosin muita vinkkejä    Torremolinos

Tässä omatoimimatkailijalle pari tärkeää puhelinnumeroa

alkuun +0034 jos soitat suomalaisella kännykällä

lääkäriasema Xanit

ilmainen puhelinnumero (lääkäri ja ambulanssi) 24h

900 407 407

taksi

952 374 007

aurinkotuolien hinnat

Kesällä 2010 aurinkotuoli ja -varjo kahdelle hengelle maksoi 7-8€ riippuen rannasta. Yhdelle hengelle puolet tuosta.

Hieno kohde aloittelevalle omatoimimatkaajalle!

Vieras    05.11.2010    Fuengirolan muita vinkkejä    Fuengirola

Työtoveri kertoi Fuengirolasta ja sinne menon helppoudesta, ja päätimme kokeilla halpaa omatoimimatkaa, vaikka jotkut moittivatkin sitä turistirysäksi. Ei ollut rysä, vaan ihana perhelomapaikka.

Ensin etsimme meille netistä sopivan majoituksen TripAdvisorin arvostelujen perusteella - sellaisen joka on lähellä rantaa, kauppoja ja juna-asemaa. Sitten edelleen netistä halpa lento Malagaan - sellainen joka oli päivänvalon aikaan perillä, silloin on helpompi suunnistaa majapaikkaan.

Malagan kentällä heti ulko-ovea vastapäätä on pysäkki, josta lähtee juna Fuengirolaan puolen tunnin välein. Pitää vain katsoa kumpaan suuntaan lähtee - toinen pääteasema on Fuengirolan keskustassa, toinen Malagan keskustassa. Lentokenttä on puolimatkassa näiden välissä.

Rauhallinen, ystävällinen, edullinen, turvallinen pikkukaupunki - ainakin näin sesongin ulkopuolella! Hieno kesäkeli ja uimavedet vielä lokakuussa ja paljon nähtävää koko perheelle. Los Pacosin kaupunginosassa ovat "suomalaiskorttelit" - täällä asuu tuhansia suomalaisia. Suomenkielisiä palveluyrityksiä on paljon, esim. Hostal Nevada. Me olimme viehättävässä ruotsalaisessa Hostal Marbellassa, vanhassa kaupungissa lähellä rantaa.

Sohailin linnoitukseen on kävelymatka keskustasta. Linja-auto-asemalta pääsee kivenheiton päähän Mijasin vuoristokylään (sinne voi myös kävellä polkuja pitkin). Kannattaa tarkastaa bussin numero, sillä Mijas-nimisiä paikkoja on muitakin. Tämä on "El Pueblo Blanco", valkoinen kylä. Eläintarhakin on kiva ja jossain lähistöllä on tivoli ja vesipuistokin.

Malagaan on helppo tehdä päivän matka, ajaa vain radan päästä päähän. Siellä kannattaa katsoa ainakin vanha katedraali ja Gibralfaron ja Alcazarin linnat - ensinmainittu on upealla jyrkänteellä, ja jälkimmäinen on kiinni maanantaisin.

Aah ihana Benalmadena..

Vieras    20.10.2010    Benalmadenan muita vinkkejä    Benalmadena

Ollaan käyty jotain 5 kertaa Benalmadenassa ja tykästytty paikkaan. Paikka jää helposti Fuengirolan ja Torremolinoksen "varjoon", vaikka itse pidän paikkaa idyllisempänä kuin kumpikaan noista suomalaisten turistien suosimista paikoista. Tietty turistialuetta koko Aurinkorannikko, mutta jos sen ei anna haitata, löytyy aivan ihana ja siisti rantabulevardi, hyvät rannat, ystävälliset ihmiset (turistiaikaan brittien joukosta löytyy paikallisiakin - onneksi!), ihana aurinko, upea satama-alue. Alueella paljon brittipubeja ja -ravintoloita, joten englannilla tulee mainiosti toimeen. Kun ei mene pahimpaan turistisesongin aikaan (kesä-elokuu), löytää mielestäni tosi mukavan ja kevät-syysaikaan ihanan aurinkoisen ja lämpimän lomakohteen. Nähtävyyksiäkin riittää: köysiradalla pääsee Calamarro-vuorelle esim. kotka- ja haukkaesityksiä katsomaan, on kiva huvipuisto,eläinpuisto, akvaario.. Ja kerran viikossa todella edulliset markkinatkin löytyvät. Ilmastoidulla junalla pääsee helposti käymään lähialueita: Fuengirolaa, Torremolinosta ja Malagaa katsomaan. Malagassa erityisesti vanhakaupunki on tutustumisen arvoinen. Ja suomipubikin Benalmadenasta löytyy (Bar Victoria), missä tosi ystävällinen omistajapariskunta ja saa samalla lukea paikalliset uutiset suomeksi. Suosittelen lämpimästi!!

Videoita Fuengirolasta ja vähän muualtakin.

Vieras    23.06.2010    Fuengirolan muita vinkkejä    Fuengirola

Moikka,

tästä linkistä löydät mukavia videoita joista saa jo jonkinmoisen kuvan esim Fuengirolan pääsiäiskulkueista, markkinoista ym.

www.youtube.com/user/Fuengirola09

Täihin tuloo

Vieras    22.11.2009    Carihuelan muita vinkkejä    Carihuela

Oli ensimmäinen ja viimeinen "possuloma".

Jos haluaa olla tekemättä mitään, ja viihtyy viikon samassa olotilassa, loistavaa!

Henk.koht. ei rannalla makoilu kiinnosta, ja kohde per päivä on nähty.

Suosittelen, ottakaa reittilennot, vuokratkaa auto, ja varatkaa hostellit matkanvarrelta!

Merinäköala

Vieras    08.11.2009    Marbellan muita vinkkejä    Marbella

Ihan hyvä lomapaikka, lokakuussa n.23-25 astetta ja aurinkoa. Siisti ympäristö, kaupat normaalihintaisia ja ranta hyvä. Vanha kaupunki hieno. Hotelli princesa playa ok, merimaisema oli avara. Kalasatama lähistöllä. Kalaruokia.

Lounas 9.50 yleensä, keitto, ruoka ja kahvi tms. sis. Isoimmat äänet hotellissa tuli rannan aalloista. Ei juuri suomalaisia. Turisteja kohtalaisesti, ei paljon, muuten. Patikointipolkuja olemassa ylemmäs. Ojen kylä 10 km on käynnin arvoinen. Bussi 1.15 sinne ja yleistaksa muutenkin.

Loistoreissu!

Vieras    13.09.2009    Fuengirolan muita vinkkejä    Fuengirola

Olin kesäkuussa Fuengirolassa, ja ei voi muuta todeta kuin että kaunis kaupunki. Ilmasto suosi meitä ja lämpöä riitti lähemmäs 30 astetta ja vaikka vesi siihen aikaan melko viileää oli, ei se uimista estänyt ollenkaan!

Keskusta oli sopivan kokoinen -kauppoja riitti minun makuuni. Junalla pääsi kätevästi keskustaan-asemalle (jonka lähellä ranta on) noin kolmessa minuutissa, mutta kävellen menimme saman matkan myös.

Kävelytiet yms oli erittäin siistit, et saa löydettyä yhtäkään roskaa/purkkaa maasta, mikä on ihailtavaa.

Suomalaisia oli paljon, -oli Marimekon liikkeitä, suomalaisia baareja, ravintoloita, seurakunta, kauppoja jne. mikä oli tietysti mukava juttu (muista ei pahaa voi puhua ei voi kun suuri osaa suomea, heh!).

GIBRALTAR on paikka jota suosittelen myös kaikille! Sinne oli matkaa Fuengirolasta noin kaksi tuntia. Sinne menoon tarvitaan passit! Eli siis autolla mentiin ylös asti, ja matkanvarrilla pysähdyttiin katsomaan apinoita (joita oli paljon ja vapaana, eivät käy päälle kuitenkaan. Lapsille siis hyvä!), luolissa käytiin ja katsastamaan Afrikkaa, joka näkyi vuorelta sekä linnaa. Erittäin kaunis paikka!

AQUAPARK (Malagassa) oli vesipuisto (niistä kahdesta isompi versio) jossa riitti vesilaitteita niin pienille kuin aikuisellekkin. Mm. Euroopan hurjin vesiliukumäki, suosittelen!

Jos siis mietit matkustaisitko tänne, niin haastan sinut lähtemään! (Kesäaika-paras aika).

Olen miettinyt matkustamasta takasin!

Oletko vieraillut Costa del Solissa?