Matkakokemukset - Lennot & liikenne Jordaniassa

Luotettava ja erinomainen taksikuljettaja Muhammad

velhard    09.03.2014    Aqaban lennot & liikenne    Aqaba

Mm. täältä Napsusta löytämiemme suositusten perusteella päätimme varata ennen Jordanian lomaamme taksin käyttöömme kolmelle reissulle: päivän vierailu Petrassa, iltapäivän vierailu Wadi Rumissa sekä päivän reissu Kuolleellamerellä. Ennakkoon sovimme näiden kolmen reissun hinnaksi 300 JODia ja sovimme myös, että maksamme summan kolmannen reissun jälkeen. Emme tienneet taksikuljettajasta muuta kuin, että "pitäisi" olla luotettava...

Ensimmäiset treffit oli sovittu hotellimme eteen Tala Bayssa klo 08.00. Ja kuin nakutettu, taksi ilmestyi pihaan tasan klo 08.00! Muhammad on todella ystävällinen ja mukava nuori mies. Auto on uudenkarhea Hyundai, joka kantaa mukanaan helposti esim. 2 aikuista ja 2 lasta. Myös kolme aikuista matkustaa autossa takuuvarmasti mukavasti. Muhammad tarjoutui jo ennen ensimmäistä reissuamme antamaan pienen kiertoajelun Aqabassa, joskaan se ei lopulta aikatauluihimme sopinut. Aikatauluista pidettiin kiinni, Muhammad kertoi kivasti kulttuurista, historiasta ja nähtävyyksien tarinoista matkoilla. Hän pitää työstä ihmisten parissa, joten hänen seurassaan on mukava olla ja juttu luistaa.

Mikäli halusimme ottaa valokuvia matkalla, pysähdyttiin ottamaan kuvia ja sen jälkeen matka jatkui jälleen. Muhammad piti lupauksensa, ja Wadi Rumin reissuun sisältyi paikallisen beduiinioppaan kyydissä tehty kiertoajelu autiomaassa, joka siis sisältyy kokonaishintaan ja oli järjestetty aikataulujen ja muiden osalta yhtä hyvin kuin kaikki muukin.

Kaiken kaikkiaan suosittelen vahvasti olemaan Muhammadiin yhteydessä mikäli on tarvetta liikkua Jordanian sisällä paikasta toiseen. Facebookista löytyy lisätietoja: www.facebook.com/Jordan1.taxi

Puhelinnumero Muhammadille on: +962 7 7983 4745. Sähköpostilla asiointi onnistuu: [email protected].

Luotettavaa kyytiä Aqabassa - ja Petrasta

Vieras    31.12.2013    Aqaban lennot & liikenne    Aqaba

Kävimme Jordanian Petrassa ja Aqabassa Israelin matkamme yhteydessä joulun tienoilla. Olimme tulossa Eilatista aamulla ja tarvitsimme kuljetuksen Petraan ja seuraavana päivänä Petrasta Aqabaan niin, että matkalla ehdimme muutaman tunnin tutustua Wadi Rumiin.

Kuljetuksen saaminen Aqabasta Petraan ja takaisin ei ole ongelma, mutta hyvän ja turvallisen kuskin ja auton löytäminen ei matkoilla aina onnistu. Kehujen perusteella teimme varauksen Mohamaad Qabahan kanssa ja voin lämpimästi suositella hänen palveluitaan.

Mohaamadilla on uusi (nyt alle 2 kk käytössä ollut) Hyundai Sonata, johon mahtuu mainosti istumaan useampikin henkilö ja tavaratilaa on riittävästi. Mohamaad puhuu hyvää englantia ja hänen kyydissään on miellyttävä matkustaa: Ajotapa on turvallinen ja matkaa tehdään asiakkaan toiveiden mukaan. Mohamaad järjesti meille myös Wadi Rumiin 3 tunnin jeeppikierroksen. Tässäkin beduiinin käyttämä 4WD oli keskimääräistä parempi. Lisäksi Jordanian raja-asemalle Mohamaad oli järjestänyt kaverinsa auttamaan paikan päälle paperiasioissa, tosin rajan ylitys on hyvin helppo.

Koko lysty kuljetuksineen aamulla rajalta Petraan, seuraavana päivänä Wadi Rumiin, jeeppisafari ja sitten Aqaban keskustaan maksoi 200 JODia. Halvempiakin vaihtoehtoja varmaan löytyy, mutta suosittelen Mohamaadia laatua, turvallisuutta ja hyvää palvelua etsiville. Kyytiä saa Petran lisäksi tietysti muallekin Jordaniaan, vaikkapa Kuolleelle merelle.

Yhteystietoja:

www.facebook.com/Jordan1.taxi

[email protected]

puhelin +962779834745

Pari sanaa Petrasta:

Petrassa kannattaa yöpyä. Ei suinkaan kaupungin uskomattoman yöelämän (ei ole) takia, vaan alueen suuren koon ja lukuisten nähtävyyksien vuoksi. Petran luostari (monastery) kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa, siihen menee aikaa 4-5 tuntia. Tämä kannattaa ajoittaa iltapäivään, koska aurinko valaisee alueen tällöin parhaiten. Vastaavasti aurinko paistaa treasuryyn aamulla ja Petran keskustan ja hautojen tutkiminen kannattaa tehdä aamun viileydessä. Kahden päivän lippu maksaa vain 5 JODia enemmän kuin päivälippu. Allergisen kannattaa varautua nauttimalla allergialääkettä etukäteen, alueella on erittäin paljon hevosia, kameleita, aaseja ja muita eläimiä.

Yöpymispaikan ottaisin tällä kokemukselta läheltä Petran porrttia ennemmin kuin varsinaisesta Wadi Musasta.