Albenan matkakokemukset ja vinkit

Huono hotelli

Vieras    30.07.2018    Albenan hotellit    Albena
Yöpymisen ajankohta: Heinäkuu 2018 | Hotelli: Orhideya

Sikolätti koko paikka. Ruoka niskaa. Tietyt kansalaisuudet sikoja. Lapset rääpi ruokia sormin. Älkää valitko tätä hotellia. T. Ei ikinä enään Albenaan

Albenaan ihastunut

Vieras    03.07.2014    Albenan muita vinkkejä    Albena

Albena on ihana paikka.

Ihmiset ovat ystävällisiä, iloisia. Suosittelen tutustumaan paikallisiin, heiltä saa kullanarvoista tietoa kunhan uskallat avata suusi ja kysyä.

Albenassa on rakennus lähellä rantaa, jossa sijaitsee useita edullisia vaatekauppoja:

-Adidaksen sukkia ja alusvaatteita 6kpl 10levalla

-Benchin, Conversen, Hooliganssin, Wescin, Adidaksen sekä muiden laatumerkkien huppareita 45-50levalla

- Paitoja joka lähtöön esim. jack daniels 15levaa

-Laatukoruja esim tiffany kaulakoru 30levaa

-Guessin laukkuja 25levaa

-Lompakoita 10levaa

Lista on loputon mutta periaate tuli varmaan selväksi.

Bulgarialaisessa ruoassa ei ole todellakaan mitään vikaa. Kävimme viikon ajan syömässä päivällisen ulkona, en törmännyt kertakaan 'juustoiseen ja mausteiseen ruokaan'.

Mukaan paksu lompakko

M.K.matkaaja    02.06.2014    Albenan ostokset    Albena

Puheet Bulgarian edullisuudesta eivät todellakaan pitäneet paikkaansa, ehkä se sitä on joskus ollutkin, mutta nyt hintataso lähes sama kuin Suomessa. Eli jos suunnittelet edullista lomaa ja halpoja shoppailuja, UNOHDA. Itse olisin ollut kiitollinen saadessani tämän tiedon ennen matkan ostoa, vaan tjäreborg kehui kohteen edullisuudella vaan paikanpäällä oppaalle siitä kerrottaessa totesi hänkin hintojen nouseen rutkasti. Rahaa siis saa palamaan mutta vastinetta rahoillesi et juuri saa. Kehottaisin miettimään ennenkuin lähdet matkalle Bulgariaan, nähtävyykset katsottu päivässä. Kerta riitti, menen ensi kerralla aivan jonnekkin muualle. Lisäksi matkaan ei kannata lähteä ainakaan ensimmäisten joukossa toukokuun lopussa/kesäkuun alussa. vettä satoi puolet päivistä ja suomessakin olisi ollut enemmän aurinkoa. Kohteet vielä kiinni kun turisteja ei tarpeeksi.

Pettynyt Bulgarian ruokiin

M.K.matkaaja    02.06.2014    Albenan ravintolat ja baarit    Albena

Viikon loman jälkeen Bulgariassa en ole koskaan ollut iloisempi saadessani lentokentällä käteen juustohampurilaisen)mc donalds). Kävimme 2 krt/pv eri ravintoloissa albenan ja varnan alueilla. Ruoka oli 99% mautonta ja pahaa, eikä hinnatkaan olleet niin edulliset kuin ensikertalaisen annettiin ymmärtää. Kalaruuat ehdoton nono, en suosittele, kuin puuta söisi. Paras ruoka lomalla oli siis mc donaldsin ruoka, tämä jo kertonee jotain... enkä itse edes ole mikään pikaruokafanittaja. Albenassa ravintola shamrock, siellä parhaat albenan ruuat sekä varmaan hintavimmatkin. Tex mex house oli edullinen, mutta ruoassa ei kehumista, kana-tomaattikeittoa kannattaa kuitenkin maistaa, se maksaa 4,90 levaa eli n.2,50e. Söin sitä 3 krt joista 1 kerta todella hyvää ja 2 kertaa mauton/menettelevä. Kanaa täältä ei muuten kuin keitossa kannata tilata, sillä se on raakaa.

Ylimainostettu kohtalainen hotelli

M.K.matkaaja    02.06.2014    Albenan hotellit    Albena
Yöpymisen ajankohta: Toukokuu 2014 | Hotelli: Hotel Flamingo

Meillä 2 aikuista ja 2 lasta(8 ja 6v) huoneena 2hh huone + 2 lisävuodetta. Huone todella pieni ja koostui parisängystä ja 2h vuodesohvasta joka levittyi kahdelle vuoteeksi. Vuodesohvan vuoteet eivät olleet täyspitkät, joten aikuisella mahtanee olla tukalot olot joutuessaan nukkumaan tässä. Myös mukavuus niin ja näin. Äänieristys OLEMATON naapuriasukkaiden suhkukäynnit, puhe vessareissut ja jopa kuorsaus kantautui seinän läpi. Huoneessa ja muuallakin hotellissa mustia eri kokoisia koppakuoriaisia(?) Huone sijaitsi myös hissistä todella kaukana ja kävellä sai monta pitkää käytävää, huone oli niin, että ovesta suora yhteys ulos(3 kerros) joten kaikkien ohiajavien autojen ääni kantautui ja toukokuun kylmät säät ja viima tuli ovesta sisälle(sekä sadevesi että ötökät. Plussaa oli ehdottomasti hyvä suihku! Vesi tuli hyvällä paineella ja lämmintä vettä riitti.

Yleiset wc:t kammottavassa kunnossa, niitä koppakuoriaisia mitälie torakoita vilisi ja pöntöt eivät vetäneet joten näit aina myös aikaisimpien kävijöiden tuotokset...Ulkona olevien vessojen ovia ei saanut lukittua eikä siellä ollut valoja saati käsisaippuaa..

Respan nuoret tyttöset kävi sääliksi, he olivat töissä jo ennen aamu 8 kun aamupalalle menimme ja vielä 11 aikaan illalla siellä tiskin takana seisoivat, palvelu henkilökunnan puolesta oli ystävällistä.

Aamupala oli joka aamu sama, joka jo toisena aamuna tökki ja pahasti... Bulgarialainen ruoka on pahaa, ainut siedettävä ruoka tuli syöytyä irlantilaisessa ravintola sham rockissa, joka tosin hinnaltaan arvokkaampi.

Mukava hotelli

Vieras    10.08.2013    Albenan hotellit    Albena
Yöpymisen ajankohta: Heinäkuu 2013 | Hotelli: Vita Park

Hotelli sijaitsi kukaan päästä rannasta mäen päällä. Ihan siisti ja mukava huone. Sivuilla olevat huoneen kuvat vastasi todellisuutta. Samoin allaskuva, mutta rannalla oleva hotellikuva ei ole Vita Park. Oltiin ainoa suomalaisretkue, muut asiakkaat oli bulgarialasia, romanialaisia ja valko-Venäjältä.

Voisi mennä uudestaankin.

Ikävä matkakokemus kaiken kaikkiaan

Irene    08.09.2011    Albenan muita vinkkejä    Albena

Kahden viikon Tjäreborgin järjestämä matka Albenaan on ollut sellainen kokemus, jota emme toista kertaa halua.

Saapuminen Albenaan tuntui epämiellyttävältä siksi, kun näki, millaiseen aidattuun, muusta ympäristöstä eristettyyn alueeseen bussi ajoi. Eristyksestä huolimatta olo ei tuntunut turvalliselta koko aikana, koska ympäristö vilisi epämääräisestä väestä.

Hotellimme, joka nyt on jo purettu, oli niin kauhea läävä, jollaista ei 2000 -luvun turisti usko näkevänsä. Hotellihuoneen seinät, katot ja lattiat sekä parvekkeen rakenteet olivat lohjenneet, kylpyhuoneessa oli mustia itikoita lattialla, katon paneelien takaa paljastui hirveä homekerros ja iltaisin päästyämme maate huoneen katosta alkoi syöksyä isot, mustat koppakuoriaiset sänkyymme. On parempi etten puhu sisustuksesta mitään!

Huoneessa oli erittäin paha haju, erityisesti poikamme kärsi homeongelmasta silmien kirvelyllä ja nuhalla ja poskiontelokivulla. Pahan hajun takia tutkimme myös patjat ja jouduimme toteamaan, että nukuimme ulosteen ja virtsan sotkemilla patjoilla.

Otimme heti yhteyttä oppaaseen ja vaadimme, että hotelli täytyy vaihtua. Kuultuamme tylyn kielteisen vastauksen tiedustelimme mahdollisuutta päästä lähtemään Suomeen mahdollisimman pian. Ei ollut kuulemma tyhjiä paikkoja koneissa. Meillä oli tuskaiset kaksi viikkoa edessä.

Eräänä iltana tultuani pesulta makuuhuoneen puolelle, näin valon hohteessa lattialla noin 6-7 cm pitkän satajalkaisen, joka lähti vilistämään nuoremman pojan nojatuolista väsättyä sänkyä kohti ja olimme kaikki kauhuissamme. Emme löytäneet otusta ja yöunet olivat heikot sinäkin yönä.

Pojan sänky oli tosiaan sellainen, että vaahtomuovinen nojatuoli levittäytyi vuoteeksi. Vuode oli selälle huono ja jouduimme ostamaan kumipatjan sen päälle, jotta siinä pystyi nukkumaan.

Tapasimme samassa hotellissa asuvia suomalaisia, jotka olivat kokeneet samoin. Kaiken huippu oli, kun toisena aamuna meidän kaikkien mennessä aamiaiselle, vastaanoton henkilökunta pysäytti meidät ja ilmoitti, että meidän on lähdettävä seuraavana aamuna hotellista. Meille ei kuitenkaan kerrottu, mihin hotelliin meidät siirretään. Otimme taas yhteyttä oppaaseen ja hän ei tiennyt asiasta mitään. Olimme ihmeissämme.

Näin hotellin vastaanotto toimi aamuisin koko loppulomamme ajan. Kuulimme myöhemmin, että joku ryhmä oli tilannut hotellista majoituksen ja sen vuoksi meitä oltiin häätämässä pois. Voi, kunpa se olisi onnistunutkin.

Meille jäi Bulgariasta huono kuva monen asian suhteen. Kaikkialla oli epäsiisteys vallitsevana. Kaupunkikuvat ovat masentavia. Ihmiset kielitaidottomia ja tylyjä joka puolella. Prostituutio näkyy jo alkuillasta kaduilla. Huijareita on joka paikassa. Palvelutaso oli heikkoa. Aikataulut aina myöhässä. Nähtävyydet vähissä jne.

Ainoat hyvät asiat matkalla/lta olivat meri, valkoinen hiekkaranta ja patikointi sekä kotiinpääsy, joka oli suurenmoinen asia. Opimme arvostamaan kotimaatamme entistä enemmän. Opimme matkalta myös sen, että seuraavat matkakohteet ovat ihan jossain muualla kuin Bulgariassa. Sen koommin ei ole tarvinnut käyttää myöskään Tjäreborgin matkatoimistoa.

Valokuvasta piirretty öljymaalaus ym.

Irene    08.09.2011    Albenan ostokset    Albena

Albenan taiteilijakadulla on taiteilijoita, jotka maalaavat asiakkaistaan öljyväritauluja valokuvista. Kannattaa ottaa Suomesta hyvä värikuva mukaan ja antaa maalauttaa itsestään tai läheisistään taulun, jos sellaisen haluaa. Ei tarvitse kauaa vertailla valmiita töitä osastoilla, kun selviää, kenet valitsee maalariksi. Kaiken kaikkiaan maalarit ovat taitavia.

Jos olet viikon lomalla, tee tilaus heti loman alussa niin ehtii valmistua.

Ostimme Dobrichin kaupungista upean puunaamion, joka maksoi yllättävän paljon, 150 euroa.

Ostin Varnasta naisten vaateliikkeestä persoonallisen juhlaleningin. Merkille pantavaa oli se, että yhtä vaatetta oli vain se esillä oleva koko eikä varastoa ollut lainkaan. Valikoima oli aika suppea.

Varnassa oli myös hedelmä-, vihannes- ja maustemarkkinat ison kirkon lähellä, leveän pääkadun vastakkaisella puolella puistossa.

Käsityömyyjiä oli Varnassa rannalle menevän puiston pikkutiet täynnä. Pitsipöytäliinoja riitti moneen makuun.

Kaiken kaikkiaan Bulgarian vaatteet ovat halpatuotteita, joiden kestävyys on kyseenalainen.

Ikäviä kokemuksia ravintoloista

Irene    02.09.2011    Albenan ravintolat ja baarit    Albena

Albenan ravintoloiden henkilökunta vaikutti töykeältä. Ruoan taso hintaan nähden oli huono. Salaatilla ja perunoilla oli erilliset hinnat, joten annoksen kokonaishinta oli korkea sen ulkonäköön ja laatuun nähden. Kun jouduimme kerran huomauttamaan lihan raakuudesta tarjoilijalle, hän käyttäytyi koppavasti ja totesi ettei siinä ole mitään vikaa.

Päätimme pysyä jatkossa kaukana Bulgariasta.

Kulkemisen ongelmia Bulgariassa

Irene    02.09.2011    Albenan lennot & liikenne    Albena

Saatuamme muutamassa päivässä tarpeeksemme Albenasta, päätimme lähteä Varnaan ja muihin kaupunkeihin.

Ns. Albenan linja-autoasemalla taksikuskit olivat heti kimpussa, jotta emme olisi ehtineet linja-autoon. Innokkaana mainostivat heillä olevan hienot minibussit ja hinta olisi todella edullinen.

Päätimme lähteä matkaan näillä "minibusseilla" ja kun saavuimme lähtöpaikalle, hämmästyimme näkyä. Ruosteisia, vanhoja henkilöautoja.

Mikään ei saanut taksikuskeja tajuamaan ettei heillä ole minibusseja. Välttääksemme nyrkkitappelun lähdimme matkaan ja päätimme, että se on ensimmäinen ja viimeinen kerta.

Varnassa oli ongelmana ihmisten kielitaidottomuus.

Luulimme saapuneemme taksilla kaukoliikenteen linja-autoasemalle. Pian selvisi, että niin ei asia ollut.

Kun yritimme kysyä paikallisilta tietä kaukoliikenteen linja-autoasemalle, ihmiset vain toljottivat tai jatkoivat reagoimatta matkaansa. Yritimme saada nuoret kertomaan asian meille, mutta näytti siltä etteivät hekään olleet opiskelleet englantia.

Saimme vasta kolmannesta hotellista kartan käsiimme ja löysimme lopulta omin päin kaukoliikenteen linja-autoasemalle. Aikaa oli tuhraantunut vaikka kuinka.

Bussiaikataulut eivät pitäneet alkuunkaan paikkansa Bulgariassa.

Löydettyämme linja-autoaseman ja Nessebariin lähtevän bussin, emme päässeet siihen, sillä meillä ei ollut lippuja. Ne piti ostaa asemarakennuksesta, jossa oli jonot. Myöhästyimme bussista, joka lähti ennen aikojaan. Onneksi huomasimme aseman laidalla oikeita minibusseja ja niin pääsimme Nessebariin, joka oli viehättävä ja idyllinen kylä.

Nessebariin tultuamme katsoimme pysäkin aikataulusta illan viimeisen lähtöajan takaisin Varnaan. Se oli noin klo 21. Onneksi tulimme paikalle jo 20 min ennen lähtöaikaa. Päästyämme sisään bussi lähti nimittäin samantien liikkeelle välittämättä aikataulusta!! Kuinkahan moni turisti mahtoi jäädä Nessebariin yöksi?!!

Tarkkana saa olla Bulgariassa!

Hotelli Flamingo

Vieras    21.06.2010    Albenan muita vinkkejä    Albena

Olimme juuri kaksi viikkoa Albenassa, hotelli Flamingossa. Hotelli oli todella hyvä ja aamiainen laadukas. Voin lämpimästi suositella lapsiperheille ja pariskunnille, joita ei enää bilettäminen innosta. Ohjelmaa oli järjestetty pitkin päivää eri ikäisille lapsille sekä aikuisille (mm. minidisko, temppukoulu, maalaamista, joogaa, jumppaa, vedessä jumppaa, vesilenttistä ja vesipalloa). Ruoka ja olut olivat edullisia. Kahvi kallista, pieni kuppi kolme kertaa kallimpi kuin iso tuoppi olutta. Vuokrasimme auton kahdeksi päiväksi, 60e, taksi Varnaan ja takaisin 35e. Flamingon edessä on takseja, meitä kuljetti Jordan, puhui hyvin englantia ja oli tosi palvelualtis. Kielitaito myyjillä ja hotellin kauneushoitolassa (parturissa)surkea. Otin manikyyrin ja pedikyyrin 28e yht. Hoito kesti yhteensä 65 minuuttia!!! Ei siis ollenkaan samantasoista kuin Suomessa. Hiustenleikkuu 9e, föönauksesta lisäveloitus 10e!!

Kohde ja hotelli olivat niin loistavia, että menemme varmasti uudelleen ja silloin lastenlasten kanssa.

Albena

Eme    06.04.2009    Albenan muita vinkkejä    Albena

En oikein pitänyt Albenasta. Sellaista aluetta missä on melkeinpä vain turisteja, ainoat paikalliset melkeinpä ovat ne jotka siellä työskentelevät.

Ei ollut kesäkuussa mitenkään erityisen lämminkään, sateli jonkin verran.. Baarit olivat tosin ihan ok, ruoka ei niinkään.ei kovin ystävällistä porukkaa.

Ja huumemyyjä tuli jatkuvasti yrittämään kaupata huumeita.. Kuulemma jopa nuorillekkin yritti kaupata.

Kyllä siellä viikon kuitenkin kesti olla.

Albena paras

marina    10.07.2008    Albenan ostokset    Albena

Mielestäni Albena on kaunein Bulgarian rantaturistikohteista. Se on rakennettu turismille. Siellä on jätetty tilaa puistoille ja kukkaistutuksille.

Esim Sunny Beacilla tulee tunne, että mistä ikinä tilaa löytyy, niin siihen on hotelli pykättävä.

Albena ei ole iso, mutta kävelijöille reittejä löytyy ja ostoksentekijöille on keskellä kulkeva kävelykatu, jonka rannan puoleisessa alapäässä on liike XL-kokoisille.

Talvella toimii vain keskustassa oleva kylpylähotelli ja muut ovat suljettuja.

Harrastusmahdollisuuksia on paljon ja Varna on lähellä. Hiekkaranta on pitkä.

Ravintola RAI

sadey80    24.06.2008    Albenan ravintolat ja baarit    Albena

Lienenkö ikinä ollut mihinkään ravintolaan niin pettynyt kuin olin Albenassa ravintola Raihin...

Ravintolan mainonta ainakin oli kohillaan, kun pitkin katuja nätit tytöt jakoivat kuponkeja ja kertoivat ravintolan ohjelmistosta. Myös ravintolan erikoinen sijainen suurten puiden alla tuntui houkuttelevalta.

Lähdettiin sitten perheen voimalla juhlistamaan lomaa ja vuosipäivää tähän paljon mainostettuun ravintolaan. Päätin tilata oikein herkulliselta kuullostavan kana-aterian, olisikohan pitänyt olla kanan fileepihvejä tai jotain semmoista. Kun sitten ruoka saapui melkoisen odottelun jälkeen, en saanut katsettani irti lautaselta. Missä oli se herkkullinen kanan fileepihvi? Tilalla oli jotain epämääräistä mössöä..jänteitä ja läskiä. Siis mitään niin järkyttävää en vielä eläissäni ole ravintolassa eteeni saanut, enkä olisi ikinä uskonut saavanikaan.

Samalla kuuntelin, kun viereissä pöydässä saksalainen perhe valitti tarjoilijalle omista ruoistaan.. raakaa porsasta. Liekö ainakin sillä kertaa ravintolan kokki ollut lomalla ja sijainen kaapattu kadulta. Mutta ammattitaitoa ruoan suhteen ei siinä paikassa näkynyt. Juomavalikoimakin oli äärimmäisen suppea. Ruoasta valitettuani tarjoilija vain kohautti olkiaan eikä tarjonnut minkäänlaista hyvitystä. Uuden ruoan olisin saanut ottaa listalta, uudella hinnalla -entisen läski-ja jännekasan lisäksi. Todella kammottava paikka!

Näin jälkeenpäin ajateltuna, ravintola lienee panostanut enemmän tunnelman luomiseen ohjelmistollaan kuin asiakkaiden hurmaamiseen hyvällä ruoalla.

Lapsiperheen paratiisi

sadey80    24.06.2008    Albenan hotellit    Albena
Yöpymisen ajankohta: Elokuu 2007 | Hotelli: Arabella Beach

Jos lapsiperhe haluaa mahdollisimman vaivattoman loman viettää Bulgarian Albenassa, suosittelen ehdottomasti All inclusive Hotelli Arabella Beachiä. Ruoka oli maittavaa, ja sitä oli tarjolla aamusta iltaan niin paljon, ettei kukaan normaali ihminen edes jaksa niin paljoa syödä. Hintaan kuuluivat myös hotellin tarjoamat aktiviteetit, jotka kylläkin minun mielestäni olivat varsin köyhät. Aamulla klo 10 alkoi jumppatunti ja sitä seurasi tanssitunteja ja vesipalloilua aina viiteen asti iltapäivällä. Diskoakin oli tarjolla parina iltana kahden viikon aikana, mutta sehän loppui aina harmittavan lyhyeen. Iltamenoa kaipaavalle tarjonta oli laajempaa viereisessä hotellissa, jossa remuttiinkin hippasen myöhempään.

Hotellin uima-allasalue oli todella luksusluokkaa, jossa kelpasi päivää paistatella heti aamusta alkaen. Altailla oli tarjolla myös hiusten letitys palvelua (tietenkin hotellilisä mukaan lukien) sekä hennatatuointeja. Rantaan hotellin ovelta oli vain kiven heitto, joten helppo oli käydä polskimassa Mustan meren aalloissa jos niin vain mieli teki.

Hotellin henkilökunnalle täytyy myös osoittaa kiitosta, joka oli palvelualtista ja ystävällistä. Apua todellakin sai mihin aikaan vuorokaudesta tahansa, jos sitä vain tarvitsi (ja sitähän tarvittiin). Pieni miinus kuitenkin henkilökunnan nuoremmalle polvelle, joka ei oikein hallinnut erikoisten drinkkien tekemistä...