Matkakokemukset - Aktiviteetit ja harrastukset Alanyassa

Kadulla kaupustelijat

Vieras    16.05.2019    Alanyan aktiviteetit ja harrastukset    Alanya

Kadulla kaupustelijat ovat todella rasittavia, ihme ettei vieläkään 2019 ne ole vähentynyt, päinvastoin tuntuu että ne vain lisääntyy. Heille kelpaa vastaukseksi vain ''kyllä'', ja jos sanoo nätisti että ei kiitos niin perään huudellaan turkiksi vaikka mitä ilkeyksiä ja itse kun osaa turkkia niin kiva kuunnella niitä huutoja. Monet turistit mukaan lukien minäkin haluavat tehdä ja nähdä asioita alanyassa, onhan se niin kaunis, mutta mitenkä varaat mitään retkeä kun aina huudetaan päälle ja hintaa korotetaan? Viime kesänä ostin kadulta veneristeilyn seuraavaksi päiväksi, no minut unohdettiin hakea ja kun menin asiasta valittamaan niin en kuulemma ollut edes ostanut mitään vaikka olen 100% varma että e myyjä muisti minut!! Kuittia kun ei kaikkialta saa niin vaikea siinä sitten todistella mitään..

Onneksi tuttumme joka oli nyt toukokuussa alanyassa oli löytänyt tälläsen firman nettisivut kun Nasa Tour. Heillä on suomalaiset nettisivut missä kiinteät hinnat ja saat rauhassa miettiä mitä haluat tehdä ilman että kukaan huutaa päälle ja vaihtelee hintaa! Itse aion ainakin nyt elokuussa kun mene alanyaan niin heiltä ostaa ja testata retkiä, helpottaisi niin paljon alanya retkeilyä jos saisi netistä näppärästi kaiken ostettua eikä sieltä kadulta.. Toivotaan parasta!

Tunkeilevat myyjät

Vieras    14.05.2019    Alanyan aktiviteetit ja harrastukset    Alanya

Minä ja poikaystäväni ollaan käyty Alanyassa jo monesti. Ollaan vähän ujoja, ja ei tykätä turisti ravintoloista missä tarjoilijat tulee päälle, ei bazaareista missä huudellaan ja matkatoimistoista. Ihme ettei vieläkään 2019 ole ne työt loppunut vaan tuntuu että ne lisääntyy ja myyjät muuttuu agressiivisemmiksi.

Joku oli suositellut Nasa Touria netissä ja päätettiin poikkiksen kanssa kokeilla heidän sivuja. Epäiltiin ensin hieman mutta kyyti tuli ajallaan, palvelu oli hyvä ja kaikki sujui! Ei moittimista ollenkaan. Pasha (paikan omistaja) on myös tosi kiva ja osaa sujuvasti suomea, ja hänen kanssaan juttelemalla saatiin meille kahdelle ihan oma veneretki. Oli aivan ihana kokemus! Kävimme myös päiväretkellä Pamukkalessa ja merieläinpuistossa Antalyassa. Meinattiin myös mennä ratsastamaan mutta ei riittänytkään aika kun piti jo lähteä takaisin suomeen.. Olemme pitäneet yhteyttä Pashaan poikaystäväni kanssa, ja tulevat kesän retket on jo suunniteltu valmiiksi! Aivan ihana paikka ilman mitään tyrkytystä tai piilokuluja! www.alanyadailytrip.com

Veneretki Alanyassa

Alanyan lomaan kuuluu ehdottomasti vähintään yksi veneretki, jolloin pääsee nauttimaan merellä käyvästä vilvoittavasta tuulesta (ja samalla käräyttämään huomaamatta nahkansa). Veneretkellä saa ihastella Alanyan telakkaa, Kale-kukkulaa ja Kleopatra-rantaa mereltä käsin. Retkillä kierretään usein myös Kale-kukkulan juurella olevat kallioluolat; merirosvoluola, rakastavaisten luola ja fosforiluola.

Pidemmillä veneretkillä välillä pysähdellään, jotta halukkaat pääsevät pulahtamaan mereen suoraan veneestä. Pidempiin retkiin kuuluu usein myös lounas, jonka hintaan kuuluvat lisäksi alkoholittomat juomat, joskus jopa olut ja viinikin.

Isoimmissa "merirosvolaivoissa" on lisäksi usein erilaista turisteille suunnattua ohjelmaa. Musiikki pauhaa kovalla ja retkeilijät saatetaan tempaista mukaan tanssiesityksiin.

Retkien ohjelmasta, kestosta ja hinnasta kannattaa neuvotella ennen matkaa. Satamassa on useita erilaisia veneitä iso rivi ja niiden sisäänheittäjät ovat innokkaina saamassa veneisiinsä täytettä. Retken ostamisessa satamasta on ainakin se hyvä puoli, että näkee millaiseen paattiin on astumassa ja satamasta voi saada myös edullisia "äkkilähtöjä", jos joku vene on juuri lähdössä. Veneretkiä voi ostaa sataman lisäksi myös paikallisilta retkijärjestäjiltä, hotelleista ja suomalaisilta matkatoimistoilta. Matkanjärjestäjät saattavat usein myös järjestää saman maalaisia saman päivän retkelle, joten jos ei halua välttämättä risteillä maanmiehiensä kanssa kannattaa sekin asia tarkistaa.

Lue lisää ja katso kuvia blogistani: titityyppi.blogspot.fi/2014/...yassa.html

Jeeppisafari

Erilaisia jeeppisafareita järjestetään ympäri Alanyaa. Jeepeillä voi lähteä ihailemaan jylhiä vuoristomaisemia esimerkiksi Dim-joen ja -tippukiviluolan tai Sapadere-kanjonin ympäristöön. Monelle Alanyaa rantalomakohteena pitävälle saattaa tulla yllätyksenä kuinka upea luonto Alanyan ympärillä on; banaaniviljelmiä, korkeita vuoria, metsiä, jokia ja laaksoja.

Jeeppisafarilla on yleensä useamman auton seurue. Autoissa raikaa musiikki ja niiden kesken harrastetaan matkan varrella leikkimielistä vesisotaa. Jos kovaääninen musiikki ja vesisota eivät kuulosta houkuttelevilta kannattaa ehkä miettiä toisenlaista retkeä vuoristoon.

Lue lisää ja katso kuvia blogistani osoitteesta: titityyppi.blogspot.fi/2014/...yassa.html

Jeeppisafari

dozzy83    04.03.2014    Alanyan aktiviteetit ja harrastukset    Alanya

Suosittelen kovasti, hinta saattaa tuntua tyyriiltä, mutta on sen arvoista. Jeepit menevät välillä sellaistakin extreme-reittiä että oksat pois. Monen tunnin ajelun jälkeen vuoristossa, olimme aivan pölyisiä ja nälkäisiä. Pysähdyimme lounaalle raikkaan puron varrelle, jossa sai kasteltua hiekkapölyt pois. Aivan huikea reissu!

LAIVARISTEILY ALANYA TURKKI

KMV1972    01.11.2013    Alanyan aktiviteetit ja harrastukset    Alanya

Alus: Dilara 5

Kotisatama: Alanyan satama

Suosittelen voimallisesti lomaohjelmaan laivaristeilyä. Risteily oli meidän lomaviikon (2013, viikko 43) kohokohta siitä huolimatta, että loma oli muutoinkin todella onnistunut.

Käsitykseni mukaan risteilyreitti aluksilla on pitkälti sama, vaikka myyntipuheiden perusteella eroja olisi enemmänkin (Puheet delffiineistä ja merikilpikonnista voitte unohtaa). Satama-altaan ulostulon jälkeen laivat kääntyvät oikealle (styyrpuuriin), minkä jälkeen ajetaan rannan tuntumassa länteen (Antaliaa kohti) n. 4 - 6 km ja sitten ulkomeren kautta koukaten palataan takaisin satamaan.

Mereltä / laivaperspektiivistä katsottuna Kalen (so. linna) niemi (sataman ja Kleopatra-rannan välissä) on erittäin vaikuttava. Alukset ajavat lähietäisyydellä lähes pystysuoraa vuorenseinämää, miljöön vaikuttavuus yllätti minut suuresti, vaikka olin kiikaroinut niemeä rannalta käsin. Niemen pääty ei näy maihin.

Alanya ja rantavyöhykkeen taustalla olevat vuoret näyttävät upealta mereltä katsottuna. Myös rannalla olemisen ja merellä olemisen välillä on vissi ero.

Alus pysähtyi kolmesti lyhyemmälle uimatauolle. Yhdellä uimarannalla, jonne ei ilmeisesti edes tule tietä, vietimme tunnin uima- ja auringonottotauon. Vuoren juurella ja laivan ympärillä uiskenteleminen oli todella mukavaa ja piristävää.

Reitillä olevista luolista on tehty suuri `haloo` , mutta itse en niitä kokenut mitenkään järisyttävinä elämyksinä. Sen sijaan pyytäkää henkilökuntaa osoittamaan vanha mestauspaikka, eli kieleke josta kuolemaan tuomitut heitettiin alas.

Menu: Spagettia, grillattua kanapihviä ja salaattia. Olosuhteisiin nähden ruoka oli hyvää, merellä kaikki maistuu paremmalle kuin maissa.

Laivan kippari (Ahmet, joka on myös laivan omistaja-yrittäjä) omaa 20 vuoden kokemuksen. Hän teki meihin vaikutuksen mm. positiivisuudellaan ja ammattiylpeydellään. Laiva on hänen `silmäterä` ja merenkulku on hänelle elämäntapa.

Dilara 5 on toimivan mallinen alus tähän käyttötarkoitukseen ja aluksen kunto on hyvä. Osa aluksista/risteilyistä on tehty nuorison tarpeisiin... musiikki soi ylikovalla ja ryyppääminen on railakasta.

Risteily kesti n. 4 tuntia ja maksoi viisihenkiseltä perheeltä 200 Turkin liiraa. Sisälsi noudon hotellilta ja paluukyydin. Hinta-laatu oli minun mielestä kiitettävä plus !

Nyt meinaa kirjoitus jo venyä ylipitkäksi. Annan tälle kokonaisuudelle vahvaakin vahvemman suosituksen. Lisätietoja: [email protected]

PS: Turkkilaisten myyntityöskentely on melkoista aikavarkautta. Ei kannata antaa heidän puhua vapaasti, omat kysymykset pitää olla valmiina ja niihin pitää vaatia ytimekkäät vastaukset.

Lämmntä merivettä

Anni61    28.12.2012    Alanyan aktiviteetit ja harrastukset    Alanya

Ihana elokuinen lämmin merivesi houkutteli jokapäiväiseen vesijuoksuun ! Vähintään tunti päivittäin linnunmaidon lämpimässä vedessä! Auringonlaskun ja iltaruokouksen aikaan.

Välimeri

Juzzy65    03.11.2012    Alanyan aktiviteetit ja harrastukset    Alanya

Käytiin meressä kahtena päivänä kun yleensä on pulikoitu päivittäin, tosin onhan Punainenmeri vähän erilainen mesta ;)

Aallokko oli todella voimakas, eikä viety enää lapsia toisella kerralla allasta pidemmälle. Oli vaikeaa päästä rannasta veteen ja vaimo lensikin aallon mukana rantakivikkoon.

Vesi oli mielestäni likaista, eikä pohjakasvillisuuttakaan juurikaan ollut, kaloista puhumattakaan. Kaikenmaailman romua ja jätteitä siitäkin edestä.

Näkyvyys snorklatessa huono, joskin jotain tekemistä riippulaskuvarjoa vetävällä veneellä asiaan varmaankin oli.

Auringonottotuolitkin oli Kanarian tapaan maksullisia.

alanya

Vieras    01.07.2011    Alanyan aktiviteetit ja harrastukset    Alanya

olimme perheen kesken viime kesänä alanyassa,olimme hotellissa gumus.Siellä oli todella hyvä palvelu ja muutenkin rauhallista.alanyassa on todella paljon nähtävyyksiä kuten:tippukiviluolat,kalekukkula,kanjon joki ja sen sellaista, viihdyimme oikein hyvin alanyassa.Ostokset oli mitä halvimpia kunhan vaan muistaa tinkiä.voisin mennä alanyaan uudestaankin

Vene-matka välimerellä

Aurinko paahtoi ja välimeri kimmelsi kauniina silmieni edessä aamulla, kun olin lähdössä vene-retkelle. Kallis se ei ollut ja vene täyttyikin turisteista nopeaa. Pieni seikkailu odotti siis.. Saimme nähdä mereltä käsin Alanyan rantaa, ja nähtävyyksiä. Israelin iso laivakin bongattiin! Pysähdyimme luolan suulle ja rohkeimmat kiipeilivät kalliolle ( hyvin korkealle) ja hyppäsivät sieltä sitten mereen. Uimassa sai käydä ja onnekkaita jos olimme niin näimme delfiinejä!

Veneen ohjelmassa oli mm. vatsatanssijan esiintyminen ja siellä tarjottiin ruokaa. Nälissään ei siis tarvinnut olla. Tunnelma oli hauska.

Illalla sai ostaa satamasta itselleen ja kaverilleen ilta-veneilyn paattiin. Seilattiin noin tunnin verran merellä ja kaikki näytti hienolta pimeässä. Rannalta ja alanyan vuorilta näkyivät kaikki tuhannet valot merelle. paatti oli myös valaistu tunnelmallisesti ja siellä esiintyi paikallinen laulaja laulaen kauniita turkinkielisiä rakkaus-lauluja. oiva paikka rakastuneille jos haluaa romantiikkaa!

Veneretki vastinetta rahoille

Olof63    21.09.2008    Alanyan aktiviteetit ja harrastukset    Alanya

Kesällä -08 olimme perhelomamatkalla Turkin Alanyassa. Vaikka Alanya muuten paikkana tuntui pienoiselta pettymykseltä, niin paikallisen matkanjärjestäjän myymä veneretki osoittautui positiiviseksi yllätykseksi.

Alanyan basaarialueen laitamilla olevan "matkanjärjestäjän" Eftal-toursin toimistossa sopimamme retken hinnaksi tuli hieman yli 10 euroa/ henkilö. Veneretken hintaan kuului lisäksi nouto hotelliltamme( 4 km keskustan ulkopuolelta ) sekä retken jälkeen kuljetus hotellille, lounas veneellä , ilmaiset juomat koko veneretken ajan, valokuvaajan ottamat kuvat puoleen hintaan ja tietenkin insurance :-).

Suosittuja veneretket ovat Alanyassa. Meidänkin veneemme kanssa lähti samaan aikaan ainakin kolme- neljä muuta venettä seilamaan Alanyan rannikkoa.

Veneretkellä kierretään Alanyan rannikkoa, pysähdytään useasti uimaan ja sukeltelemaan. Veneen henkilökunnasta oli aina yksi mukana uimaretkillä. Käydään luolissa uiden ja ihmetellään meren muovaamia kallioita ja pysähdytään " merirosvojen piilopaikoissa". Tippukiviluolassa käynti oli ehdottomasti hurjin kokemus, koska merenkäynti oli yllättävän voimakasta luolan suuaukolla. Delfiinejä koetettiin bongata veneen viereltä, vaan eipä niitä näkynyt, vaikka esitteessä niin luvattiin,, olipa yllätys :-)

Retkellä tarjottiin lounaaksi grillattua kanafilettä, sekä salaattia ja leipää, sekä niitä ilmaisia juomia. Juomien kanssa osa retkellä olijoista joutui " vääntämään kättä" laivan kapteenin kanssa, jonka mielstä oluet eivät kuulunetkaan free drinks on tour -pakettiin. Toisaalta pieni röyhkeys taitaa kuulua paikalliseen kaupankäyntiin, joten free drinks taisi ollakin "one free drink on board",

Meiltä ei kukaan kysynyt limsoista maksua.

Vieressämme oleva suomalaisrouva, joka oli ollut veneretkillä kahtena aiempana kesänäkin, kehotti ottamaan valokuvan matkalipusta ennekuin ne laivan väen toimesta kerätiin pois, sen varalta, jos kovinkin joutuisi kinamaan lipun sisältämästä palveluista.

Retkeen kuului myös huvittelua laivan kannella; kilpailuja, tanssia sekä veneen miehistön ( kolme nuorta miestä ) esityksiä.

Valittavana veneessä oli sisätilat alakannella, jossa oli istuimet ja pöydät sekä aurinkokannella, jossa voi joko istua veneen reunustan penkeillä tai mennä takakannelle ottamaan aurinkoa patjoille.

Kokopäivän retki, jossa oli paljon nähtävää ja koettavaa. Se mitä sovittiin matkanjärjestäjän kanssa, piti paikkansa.

Waterpark-vesipuisto & Sun Park Garden-hotelli

j_uuppa    03.08.2008    Alanyan aktiviteetit ja harrastukset    Alanya

Siinä on kyllä lapsiperheille menoa!!! Alanyan keskustassa ja hintakin on edullinen!! Kyllä pikkuväki kiittää!!! :D Itselläni mukana oli kaksi lasta ( 10v ja 7v ) ja he kyllä temmelsivät koko päivän ja olisivat mielellään kyllä menneet uudestaan!! Yövyimme Sun Park Gardenissa ja kyllä oli hintansa väärti!! Ymmärsivät hyvin englantia ja pari sanaa jopa suomea! :) Olivat todella ystävällisiä ja huuomerintajuisia... 10v lapsi loukkasi jalkansa ja ystävällinen baarimikko kantoi hänet huoneeseemme... Ihana aamupala ja kaksi uima-allasta, kaksi lasten allasta, kolme isoa vesiliukumäkeä, ja kaksi pientä olivat kaikki ihania! Olimme Tjäreborgin lomalla ja kivaa oli.. Opas oli kyllä ihana!! Kiitokset vielä oppaille Fridalle (ruotsi) ja Annelle (suomi) olitte ihania!!! SUOSITTELEN!! *****