Malcesinen matkakokemukset ja vinkit

erittäin ystävällinen henkilökunta ja hyvä ruoka

Vieras    11.06.2012    Malcesinen hotellit    Malcesine
Yöpymisen ajankohta: Kesäkuu 2012 | Hotelli: Hotel Alpino

Erittäin ystävällinen palvelu. Ravintolan ruoka maistuvaa. Huoneet siistit.

Arvosana hotellille:

Muistoja Garda-järven matkalta

Irene    26.08.2010    Malcesinen nähtävyydet    Malcesine

Matkakohteemme Malcesine on kuin suoraan satukirjasta oleva viehättävä ja idyllinen pieni kylä Gardajärven itä-pohjoisrannalla Alppien juurella. Sen rantatiet ovat ihastuttavia kävellä ja ihailla sypressipuita ja huviloita vuoren rinteellä. Tunnelma kylässä on ihana ravintoloineen, jäätelökioskeineen, pikkuliikkeineen, viinikauppoineen ja kirkkoineen. Katsoi mihin suuntaan tahansa, näkymät olivat upeita.

Malcesinen kävijän kannattaa ostaa päivälippu vesibussiin, jolloin voi vierailla omalla aikataululla muissa Pohjois-Gardan pikkukaupungeissa ja kylissä päivän mittaan. Myös järven eteläosiin oli lippuja myynnissä.

Kävimme ensin Limonessa, jossa on kasvatettu Euroopan ensimmäiset sitruunat ja joka on pieni, idyllinen kylä. Turistit olivat ihastuksissaan siellä. Nautimme mukavan kahvihetken siellä. Talojen kukkalaatikot olivat runsaat ja viehättävät parvekkeilla. Sai otettua kauniita valokuvia Napsuun.

Pohjoisosassa järveä oli vähän isompi Rivan kaupunki. Ostimme sieltä anopille syntymäpäivälahjaksi paikallisesta taidegalleriasta ihastuttavan taulun. Japanilaiset turistit näyttivät olevan myös kiinnostuneita liikkeen taiteesta. Jälkikäteen on harmittanut monta kertaa, kun ei tullut ostettua itselle taulua muistoksi. Taulut olivat kohtuuhintaisia.

Rivan rannalla on mahtava puisto, jossa kannattaa istahtaa ihastelemaan lumihuippuisia vuoria ja Garda-järven hohtavan sinisiä aaltoja, joilla näkee surffaajia. Ostimme kioskista minipullon punaviiniä ja nautimme ehkä elämämme mieleenpainuvimman viinihetken.

Rantaravintolat ovat viehättäviä. Söimme maukkaan pastalounaan Rivassa.

Rivan arkkitehtuuri on vanhaa ja kaunista. Kaupunki henkii arvokkuutta ja historiaa.

Teimme Rivasta paikallisella bussilla yllätysretken läheiseen vuoristokylään (valitettavasti nimi on unohtunut), jossa kiertelimme ja aistimme harvinaisen rauhaisaa tunnelmaa. Kirkon edustalla oli runsaasti punaisia kukkaistutuksia. Linnat sijaitsivat uskomattoman korkeilla paikoilla. Bussimatka mennen tullen oli elämys korkeiden vuorenrinteiden serpentiiniteillä.

Palattuamme Rivaan hyppäsimme taas vesibussiin ja kävimme vielä Torbolen kylässä Rivan ja Malcesinen välissä. Paikka oli kaunis. Nyt oli jäätelöiden vuoro.

Lounas ja kahvit yms. syötiin ja juotiin eri paikoissa ja nautimme suunnattomasti järviretkestä. Garda-järven pohjoisosa on paljon kauniimpi kuin eteläosa johtuen vuoriston korkeudesta. Siihen kannattaa tutustua ensin.

Garda-järven ympäri on mahdollista mennä bussilla tai vuokra-autolla.

Rivan kaupunki oli niin kiinnostava, että kävelimme Malcesinestä sinne uudelle tutkimusretkelle. Matka oli lähes 10 km, joten ihailtavaa riitti. Vesi järvessä oli toukokuussa viileää, mutta se ei haitannut avantouimaria. Pysähdyimme matkalla syömään ja juomaan kivoihin kahviloihin. Perillä ihastelimme antiikkikauppojen antia ja sisustusliikkeissä oli upeita juttuja. Pääsimme illan suussa bussilla takaisin hotelliin.

Malcesinessä kannattaa tehdä vuoriretki vuoristohissillä. Reppuun tuhdit eväät, paljon juomaa ja harkinnan mukaan pitkähihaista vaatetta. Aikaa kannattaa varata koko päivä.

Vuorilla on ihanaa patikoida, välillä lumisilla kohdilla (pärjää lenkkareilla) ja välillä voi istahtaa ruohikolle syömään eväitä, lepäämään ja ihailemaan maisemia pilvien alla ja päällä. Toukokuun lopulla kevään kukat kukkivat lähes 3000 metrin korkeudessa ja aurinkoa riitti. Retken jälkeen nukuimme kaksi tuntia niin sikeästi etten muista moneen vuoteen nukkuneeni niin hyvin. (Kuvia löytyy Malcesinen kohdalta).

Eräänä iltana osallistuimme Malcesinen linnassa järjestettävään pianokonserttiin, joka oli todellinen elämys. Esiintymässä oli maailmankuulu sisaruspari.

Lähdimme vielä matkatoimiston järjestämälle retkelle Venetsiaan, jossa tuli käytyä ensimmäistä kertaa. Siellä riitti katseltavaa. Bussimatka oli mennen tullen mielenkiintoinen.

Garda -järven matkasta jäi kaiken kaikkiaan hyvä mieli ja totesimme, että se on ollut yksi antoisimmista matkoistamme. Suosittelemme sitä lomakohteeksi. Riva tai Malcesine ovat kenties pohjoisen Garda -järven kaupungeista majoittumisen kannalta hyvät paikat.

Rahan vaihto Malcesinessä

jumppis    24.06.2009    Malcesinen muita vinkkejä    Malcesine

Annodomino 1986 töräytin vanhalla madzallani telttaleiriin kylään. Silloin oli suomessa otettu juuri käytöön 500mk:n raha. Sellainen sattui olemaan mukana ja pankkiin rahhoo nostamaan ts liiroja että pääsis kerrankin miljonääriksi. Vuoro tuli mennä luukulle siellä pankissa vedin rahani tiskiin, tuolla liiroja. Tyttö nappas rahan ja lävähti kaikki luukut lukkoon ja vieläpä heidän pankkiensa rautaiset ikkunaverhot näkyi laskeutuneen alas.

Hän kiikutti rahani takahuoneeseen nähtävästi johtajalle näytille. Tuli pitkän ajan kuluttua takaisin autuas ilme kasvoillaan ja selitti että on aito raha. Luki mahtavan tukun paikallisia pelimerkkejä tiskiin jotta oli oli Italiaan levitettävää kun silloin ei oikein muoviraha tahtonut pelittää vielä.

Mukava kaupungin keskustassa oleva vanha hotelli

Hurmeli    22.06.2009    Malcesinen hotellit    Malcesine
Yöpymisen ajankohta: Heinäkuu 2009 | Hotelli: Dolomiti

Olisimme menneet toiseen hotelliin aivan lähellä mutta läheisen kirkonkellot soivat n. klo 6.00 joten päädyimme Dolomitiin vaikka uima-allas puuttuu.