Matkakokemukset - Muita vinkkejä Tšekistä

Prahan asiakaskulttuuri

Vieras    15.05.2015    Prahan muita vinkkejä    Praha

Asiakaspalveluammateissa olevien naisten käytös ei ole muuttunut parissa vuodessa ainakaan parempaan suuntaan Prahassa.. Todella töykeitä ihmisiä.

Miehet ainakin oman hotellimme respassa -Hotelli Mucha- olivat sitävastoin erittäin ystävällisiä. mutta kun respaan tuli vuoroon nainen johan homma muuttui.

Siistijät tässä hotellissa samoin kuin aamiaistilassa työtää tekevät naiset olivat ilmeisesti kaikki mykkiä, huomeneen ei vastattu lainkaan ...menivät ohi vilkaisematta. Tuntui todella oudolta, Samoin kun olimme respassa olleen miehen kanssa sopineet että voisimme lähtöaamuna mennä aamiaiselle puoli tuntia ennen ko. tilan aukeanista- ja että valikoima toki olisi suppea se ei meitä haitannut kunhan saisimme kahvin ja yhen sämpylän kukin....hän muuten ilmoitti sen myös keittiöön saman tien- niin yllätyts yllätys ovella meidät torpeedoi todella epäystävällinen nainen ja kimitti ettei paikka ole auki, siinä yritin selittää asiaa..mutta.. vartin päästä tuli meukkaamaan ja osottelemaan meitä sitten

hotellin aulaan kun odotimme taksiamme, vöi jösses.!! ikävä että muuten mukava fiilis latistuu tuollaisten ihmisten takia.

Tympeä "slummi" Praha

Vieras    08.04.2015    Prahan muita vinkkejä    Praha

Asiakaspalvelu oli alkutekijöissään, tai sitä ei ollut olemassakaan.

En viihtynyt laisinkaan kuin Vituksen katetraalilla joka oli iltavalaistuksessaan uskomattoman hieno. Kaupungille ei ole enään asiaa, kaksi iltaa riitti. Ensimmäinen kerta kun en halua kohteeseen uudelleen. Kaamea!

Prahalainen ravintolapalvelu

LeSo    02.11.2014    Prahan muita vinkkejä    Praha

Olimme Prahassa lokakuussa 2014 pitkän viikonlopun....ja niin mieleni pahoitin.

Hotelli Merlin oli loistavalla paikalla, sopivan matkan päässä kaupungin eri osista. Bussi-, metro- ja raitsikkaliikenne toimiva tapa siirtyä paikasta toiseen.

En voi kuitenkaan suositella hotellin alakerrassa olevaa ruokaravintelia. Menkää mielummin vaikka saman kadun varrella olevaan kiinalaiseen tai Merliniä vastapäätä olevaan vietnamilaiseen ruokapaikkaan.

Palvelukulttuuri oli ikävän tuntuista joissakin "ravintoloissa". Laskuumme lisättiin palvemaksu, joka ei ollut tippiä. Emme heti huomanneet toimittaa tilauksen jälkeen pöytään tuotua öljypulloa tai leipäkoria takaisin keittiöön. Laskuumme oli lisätty palvelumaksu näistä tuotteita, vaikka jätimme ne koskemattomiksi.

Myös ruokaliluvälineiden tuonnista veloitettiin tilauksen jälkeen, sillä muuta ylimääräistä emme saaneet pöytään ja silti laskussa oli jälleen tuo convertteri. Rahamäärältään se oli mitätön,mutta periaateessa väärin suoritettu. Olisimme kernaasti maksaneet lisähinnan, jos se olisi esimerkiksi sisällytetty ruoan hintaan.

Lieneekö ollut ravintolanpitäjän oma tippi.

Kettuluilulta tuntui myös kourallinen vaihtorahoja. Olimme mielestämme aivan asiallisia asiakkaita,jotka eivät mitenkään provosoineet henkilökuntaa. Tämä tapahtui Merlin alakerrassa ruokailessa.

Kiinalaisessa ravintolassa oli vertailuasteen verran laadukkaampaa tarjottavaa.

Praha oli kaunis kaupunki, täynnä nähtävyyksiä. Silti jäi jotain hampaankoloon.

taksit ja hotelli

Vieras    10.09.2014    Prahan muita vinkkejä    Praha

olimme pidennetyn viikonlopun tammikuun puolivälissä prahassa. Ajankohta ok säiden puolesta, vähän ripottelei vettä. Ehti suht hyvin näkemään kaiken mitä halusikin.

Yövyimme hotel leonardossa, pieni, siisti,mukava hotelli, hyvä aamiainen, siistit huoneet, plussaa hotellin taksipalvelusta(hyvä hinta ja kuski kertoili matkan aikana hyviä vinkkejä) ja loistava sijainti! Muutoin kävelimme joka paikkaan paitsi eläintarhaan otimme taksin.

Takseissa huijataan paljon. Ottakaa vain aaa takseja tai mieluiten käyttää hotellin kuljetuspalvelua (meillä ainakin samanhintainen kun normi taksi). Hotellilta meitä kehotettiin aina sopimaan about hinta taksikuskin kanssa ennen matkaa. Mikäli ongelmia tulee maksutilanteessa kehotti hotellin henkilökunta soittamaan poliisin, moni pimeä taksi kuulemma tässä vaiheessa jo säikähtää ja antaa matkan ilmaiseksi. Mikäli poliisi joutuu kuitenkin paikalle asti tulemaan, ottavat he yleensä tälläiset tapaukset kuulemma erittäin vakavasti, koska turismi Prahassa tärkeää.

Euroopan kiertueelle.

TravelerWillem    03.08.2014    Chebin muita vinkkejä    Cheb

Cheb sopii mainiosti rauhoittavaksi välipaikaksi Euroopan kiertueelle Saksan ja Tsekin välissä. Kaunkiin on suora junayhteys Nürnbergistä, Baijerista. Itse matkasimme Prahasta Chebiin ottamaan vähän paussia ja rauhallista oli. Kaupungissa oli ainakin silloin vielä (2011) yksi ainoista kiinalaisravintoloista, jotka tarjoavat oikein kokattua kiinalaista ruokaa, eikä sitä ylimakeaa moskaa, jota lähes kaikki tarjoavat (''amerikkalaiseen makuun'').

Kokemuksia Tsekistä

Vieras    01.07.2014    Prahan muita vinkkejä    Praha

Poikani vaatimuksesta lähdin juhannuksena tutustumaan hänen tuleviin appivanhempiinsa Dlzenissä.. Juhannustahan siellä ei vietetä. Halusin yöpyä hotellissa, enkä toisten "nurkissa". Olin Bila Labutissa Prahassa kolme yötä, neljän tähden hotelli, luokitus ei oikein vastaa meikäläistä. Hotellissa ei ollut edes omaa baaria tai ravintolaa. Taitaa olla kyllä yleinen käytäntö, minibaari saa kelvata. Hotelli oli kyllä siisti, henkilökunta kohteliasta, lakanat ja pyyhkeet vaihdettiin joka päivä, aamiainen oikeinkin hyvä.

Poikani asuu morsiamensa kotona Plzenissä n. 80 km Prahasta. Hän tuli hakemaan juhannusaattona kentältä ja kävimme syömässä vanhan kaupungin ravintolassa. Tilasin fetasalaatin ja ihmeekseni ainakaan se feta ei aiheuttanut vaivaa (siis oli laksoositon).

Juhannuspäivänä tuli sitten poikani morsiamensa kanssa yöpymään myös Prahaan. He veivät minut illalla jonnekin hyvin hienoon ravintolaan syömään ja juomaan. Ruuan kanssa juotiin sampanjaa ja sen jälkeen parit drinkit. Lasku oli n. 250€ kolmelta, mutta sielläkin paikkalisä.

Aamulla lähdimme sitten ensin Zbiroh linnaan koemaistelemaan hääjuhlan illallista. Kaikki suunniteltiin tarkasti:

ruokailuvälineet, lasit, lautaset, tuolit...Alkupalaksi tuotiin katkarapuhyydyke meille jokaiselle eri lisukkein. Paahdettujen valkosipulileipien muotokin piti valita. Seuraavaksi tuotiin keitto, jossa oli spagetin ja juuresten suikaleita ja ihmeekseni liemessä ui maksapullia. Kuulemma perinneruoka, sanoi morsian. Varsinainen pääateria oli sitten paistettua ankkaa eri muussivariaatioin ja hapankaalia. Erittäin hyvä. Valko-ja punaviinien valinta olikin sitten aikaavievä tapahtuma. Täytekakusta päästiin yhteisymmärrykseen, kun joka toinen kakku on marsipaani ja seuraava kerma.

Poikani anoppilassa eivät sitten terassille katetun kahvipöydän antimet maittaneetkaan. Pihalla oli iso kirsikkapuu täynnä kypsiä kirsikoita. Morsiamen isä tarjoili olutta ja antoi vielä kolpakonkin mukaan. Ystävällisiä ihmisiä, kuten kakki, joihin neljän päivän aikana törmäsin. Nyt uteliaana odottelemaan häitä ja uutta matkaa!

Prahan reissusta...

Vieras    26.01.2014    Prahan muita vinkkejä    Praha

Praha on käymisen arvoinen kaupunki! Hotellimme Friday oli parin sadan metrin päässä vanhankaupungin aukiolta, Na prikope kävelykadun varrella ja oli edullinen sekä aamupala ihan hyvä. Eli siitä kävellen siitä pääsi melkein joka paikkaan, ja kaarlensillan yli st. Vituksen katedraaliin noin puolessa tunnissa. Taksia emme käyttäneet, vaan tilasimme kuljetuksen etukäteen 23€ www.lentokentta-praha.com Suomenkieliset sivut ja siellä on paljon tietoa Prahasta, suosittelen.

Jäähallille pääsee mukavasti ratikalla 17, jos kiekko kiinnostaa ja liput ostaa hallilta. Halliin menee 13000 katsojaa ja KHL matseissa käy n.4000, Tsekin sarjapeleissä halli on kai melko täysi.

Yksi lippu käy kaikkii julkisiin ja leimataan vain kerran, sitten vaan pidetään taskussa tarkastajien varalta. Jos etsii ruokakauppaa, niin sellainen kuin Albert on yleisin. Kahdensadan liikkeen Palladium ostoskeskuksessa on ylimmässä kerroksessa kymmenkunta pikaruokapaikkaa nälkäisille. Vkolkovna olutravintolat (8kpl) on panimon omistamia, ruoka oli hyvää ja edullista. Nyt tammikuussa oli turisteja vähemmän, ja mukavan väljää joka paikassa. Me palaamme vielä Prahaan...

Praha hotelli+taksit+nähtävyydet

Vieras    22.01.2014    Tšekin muita vinkkejä    Tsekki

Tammikuussa Prahassa, hotel Leonardo aivan Kaarlen sillan kupeessa. Loisto hotelli ja loisto palvelu. Kaikki kävelymatkan päässä. Näköalatorni ja Saint Vituksen katedraali matkan kohokohtia, myös vanhan astronominen kello vanhan kaupungin torilla sekä eläintarha kokemisen arvoisia, myös juutalaisten hautausmaa. Jos hotellilla on tarjota takseja, käyttäkää niitä! Meitä oli neuvottu kysymään taksikuskilta etukäteen matkan hinta, hinta ei kuitenkaan pysynyt samana ja ei tiedetty kuinka toimia. Maksettiin pahasti ylihintaa ja vaihtorahana saatiin arvotonta valko-venäjän rahaa. Hotellilta neuvottiin, että kannattaa saman tien sanoa kuskille että soittaa poliisin jos huijaa. Pelästyvät usein ja hinta onkin sovittu ellei jopa ilmeinen. Poliisit suhtautuvat kuulemma totisesti, koska yleinen ongelma Prahassa.

Kahvilat hyviä. Liha hyvää, ruoka muutoin hieman mautonta.

Kaikenmoista hyödyllistä tietoa Prahasta

Vieras    12.08.2013    Prahan muita vinkkejä    Praha

Olimme avokin kanssa elokuun alussa muutaman päivän kaupunkireissulla Prahassa. Ilma oli joka päivä n. +35 eli todella kuuma, vettä ja jäätelöä kului runsaasti. Menimme lentokentältä hotellille (Best Western City Moran) taksilla, joka sijaitsi Nove mestossa ihan mukavalla alueella. Taksi maksoi n. 650 korunaa eli n.25 euroa. Hotelli oli rankattu 4 tähden hotelliksi, ei ihan siihen kyllä yltänyt mutta hotelli oli siisti, huone sisälsi aamupalan ja saimme käyttää ilmaiseksi nettiä.

Liikkuminen Prahassa oli todella helppoa. Metrolla pääsi helposti joka paikkaan. Ostimme 3 päivän metro/bussi/ratikkalipun (niitä myydään vain isoimmilla metroasemilla), jota käytimme ahkerasti. Yhden päivän ja 30/90 minuutin lippuja myydään joka asemalla keltaisissa automaateissa. Lähes joka paikkaan Prahassa pääsi metrolla, piti vain välillä osata vaihtaa toiseen linjaan. Linjoja on 3 (punainen, vihreä ja keltainen) ja metrokartta ja opasteet todella selkeitä. Jos jonnekin ei päässyt metrolla, niin bussilla tai ratikalla pääsi. Liikkuessa kannattaa pitää mukana sellaista karttaa, jossa näkyy metrolinjat ja ratikkareitit.

Yhtenä päivänä kävimme Kutna Horan kaupungissa katsomassa luukirkkoa. Sinne pääsi kätevästi suoralla juna-yhteydellä rautatieasemalta. Matka kesti tunnin ja rautatieasema on luukirkon lähellä. Toisena päivänä kävimme AquaPark vesipuistossa. Sinne pääsi käteväsi punaisella metrolinjalla muistaakseni Opatoviin ja sieltä bussilla suoraan AquaParkiin. Prahan linnaan pääsee helpoiten metrolla ja ratikalla. Kiertely kannattaa ehdottomasti aloittaa linnan alueen yläpuolelta tai muuten joutuu kävelemään pitkän matkan ylöspäin todella jyrkkää kivikujaa. Prahan Eläintarhassa oli monenmoista nähtävää, mutta jalat olivat koetuksella. Puisto on todella suuri ja rakennettu ulos.

Ruoka oli todella hyvää. Paras ruoka oli ehdottomasti Beef Goulash ja eräässä pubiravintolassa se maksoi alle 4 euroa. Siinä oli naudanlihaa, reilusti kastikettaa ja perunamykyjä. Joka ateriaan kuuluu myös melkein poikkeuksetta todella pehmoista vaaleaa leipää, melkein kuin pullaa. Olut oli halpaa (halvempaa kuin vesi tai limu). Reissun ehdoton kohokohta oli kuvaus History Foto Atelierissa, joka sijaitsee vanhassa kaupungissa Koruna-kauppakeskuksessa. Siellä saa otattaa kuvia vanhan ajan henkeen eikä ollut mitenkään superkallista =)

Praha 17-25.10.2008

scilla68    27.02.2013    Prahan muita vinkkejä    Praha

Praha

Meidän häämatkamme!

Reissu tuli tehtyä ja kotiin oli aivan mielettömän ihana palata!!

17-25.10.2008 välisenä aikana kahlasimme Prahan historiaa ja mukulakivisiä katuja läpi.Hotellimme oli Olga nimeltään ja mukavasti rauhallisella kadulla, lyhyt matka ratikalle. iso miinus puoli oli sängyt - ne olikin todella järkyttävät.

Kävimme mm. kuninkaan linnassa - aika surkea minun mielestä, ei sielä ollu oikein mitään katottavaa edes. Toisin kuin Trojan Palatsissa - ihania freskoja seinissä ja katoissa - niska vääränä kahteltiin niitä, harmi ettei saanut kuvata, Pyhän Vituksen Katedraalissa - aivan mahtava siis! Kultausta joka paikassa!! Linnan aluella oli paljon paikkoja joihin lippu oikeutti ja kyllä kävimmekin katsastamassa niitä, Juutalaisalueella, markkinoilla ja monessa muussa rakennuksessa käytiin ihmettelemässä. No mainitsemisen arvoinen paikka on "Eiffel-torni" pienois malli oikeasta mutta kova kapuaminen sinne ylös oli, rappusia oli 299 ja tornilla oli korkeutta 60m, ikää sillä on 100v. Alueella oli hauska peililabyrintti, sai kyllä nauraa!

Syksyhän oli sieläkin, mutta huomattavasti lämpimämpi ja kauniimpi kuin täälä Suomessa. Soittelimme hoitajille aika ajoin ja saimme samalla kurjat säätiedot kuten tiedon kissojen mielenosoituksista.

Lento oli myöhässä 15 min eli ei paljon mitään verrattuna kun kotio päin lähdettiin, lento oli myöhässä 2 h. Mutta kun saavuimme Prahan kentälle meillä oli kuski vastassa nimi lapun kanssa. Häämatkan kunniaksi hieman brassailimme ja meitä oli vastassa musta Limousine TC 120 8,5 metriä pitkä. Aivan mielettömän upea sisustus - olimme aivan lumoutuneita kyytiimme. Kuski vei meidät hotellille pidemmän kaavan mukaan, koska aikaa meni melkein tunti ja mennessä kentälle matkaan meni 20 min.

Todella sujuvasti kaveri ajeli kapeilla kujilla pitkällä limulla. Meitä nauratti aivan älyttömästi, kun saavuimme limusiinilla hotellin eteen, siinä oli ihmisiä ja he jäivät tuijottamaan että ketä tulee noin komealla autolla. Kun nousimme autosta ja kuski rupesi kaivamaan takaluukusta matkalaukkuja niin siinä muutama mies tuhahti oikein. Jos olis ymmärtänyt mitä he sanoivat niin suurella todennäköisyydellä tuhahtivat " et ihan taviksia vaan sieltä nousiki". Mutta heidän ilme oli kyllä tosi hyvä!

Sää sielä oli syksyinen ja koleus tuntui kyllä jos oli tuulinen päivä. Aamut oli hyvinkin kalsoja, mutta kun aurinko nousi niin siinä oli voimaa ja se lämmitti vielä. Lämpötilat oli n. keskimääräisesti + 13-+15 astetta. Yhtenä päivänä oli +20 astetta, jopa mulla oli lämmin silloin.

Tapamme mukaan kävimme tietenkin eläintarhassa ja olikin käymisen arvoinen paikka. Aivan loistavat olot eläimillä, tilat olivat isoja. Eläimiä oli kaiken kaikkiaan 2500 ja lajeja 500 joista oli harvinaisia lajeja 50. Tiikereitä sielä oli aikas paljon, musta ne on must!

Kasvitieteellinen oli nuiva paikka, mutta olihan jo syksy kyseessä. Kaupungilla törmättiin pieneen puistoon jossa ruusut kukki vielä täysillä, olivatkin todella upeita, kerrottuja ruusuja. Todella hyvin hoidettuja puisto-alueita. Trojan alueen puutarha/puisto oli aivan omaa luokkaansa. Siihen oli panostettu, sieltä löytyi japanilainen puutarha, oli kalalampi ym. kasvi lajeja oli valtaisasti, ikävä vaan kun jalkani sanoi työsopimuksen irti ja en oikein kyennyt kävelemään kunnolla, niin jäi aika paljon katsomatta.

Kävimme sivistämässä itseämme, heh, joo tosiaan - meni niin yli hilseen ettei oo tosikaan, todella utopistinen. Jostain esitteestä olin lukenut että kannattaa käydä pantomiini teatteri esityksessä, niissä kun ei puhuta. Mutta tässä ei ollu kyllä päätä eikä häntää. Ja hemmetin kalliit liput!

Me matkustimme metrolla, ratikalla ja bussilla - oltiin kun parempiakin maailman matkaajia. Kotosalla ei osaa mennä bussilla kaupunkiin edes. No mentiin me muutaman kerran ratikalla väärään suuntaan, mutta ei siinä sen kummempia kun pois kyydistä ja tien toiselle puolelle niin päästiin sinne minne oltiin ajateltukin.

Hotelli Christie

Vieras    24.04.2012    Prahan muita vinkkejä    Praha

Olimme pidennetyn viikonlopun Prahassa. Majoituimme Hotelli Christiessä. Sopii hyvin myös lapsiperheille. Rauhallinen sijainti, tuskin liikennettä kuulimme huoneeseen (5.krs). Lyhyt matka metroon ja lähellä kauppakeskus Tesco, josta sai vaikka hakea iltakahvit. Aamupala hotellissa ihan kelvollista suomalaiseenkin makuun.

Ihmettelemme kommentteja ravintolalaskuista. Kaikissa paikoissa, joissa söimme, laskut vastasivat listan hintoja. Toki kannattaa olla tarkkana, mutta palvelu on ystävällistä ja kaikki hoituu hyvin englanniksi.

Hop on Hop off-bussin ihana matkaopas Patrik (Chigagosta alunperin - viekää terveisiä!) tosin varoitteli taksikuskeista! He ovat kuulema Prahan pahimpia "varkaita". Kyyti on sovittava etukäteen ja kysy hinta!

Ihana kaupunki kaikinpuolin ja jos ei jaksa kävellä, ota kahden päivän hop on hop off-bussilippu. Tosi kätevää.

Hyvää matkaa!

Upea kaupunki

Vieras    23.03.2009    Karlovy Varyn muita vinkkejä    Karlovy Vary

Olen ollut asuntoautolla pariin otteeseen tässä viehättävässä Tsekin kaupungissa 2000-luvulla ja todella mieltynyt siihen. Ensimmäisellä kerralla sattui vielä niin hyvin, että kaupungissa oli elokuvafestivaalit (olikohan kesäkuun lopulla tai heinäkuun alussa). Kaduilla oli jos jonkinlaista ohjelmaa ja musiikkia, mahtava tunnelma. Ja ne viehättävät vanhat hotellit - aivan kuin sadussa - iltavalaistuksessa! Suosittelen kaupunkia kaikille, ette taatusti kadu.

Halpaa ja hyvää perusasumista

Liskosisko    04.08.2008    Prahan muita vinkkejä    Praha

Jos Sinulla ei ole muita vaateita asumisen suhteen kuin että on katto pään päällä ja siisti paikka missä levähtää, niin Pension 44, Rimska 44, Vinohdradyn alueella Praha 2 on sinun hotellisi. Näyttää aivan peruskerrostalolle ulos ja sisältä päin. Avaimet oviin, ei mitään kulkukortteja. 24h checkIN joten voit kulkea miten lystäät, soitat vaan ovikelloa kun haluat sisälle.

Aamiainen kuuluu huoneen hintaan ja se tarjoillaan kulman takana olevassa ravintolassa. Huoneen siivous järjestyy sitä erikseen pyytämällä, muta esim meillä 4 päivän oleskelulla saimme uudet pyyhkeet ja saippuat ihan pyytämättä.

Hinta kahden hengen huoneesta oli 33 euroa/pvä, joten ei tullut kalliiksi.