liikennekulttuuri Santorinilla
Minikokoinen lentokenttä massiivisten turistimäärien käsittelyyn. Varaudu siihen, että hiki virtaa ja odotus seisoen tai lattialla/portailla istuen.
Paikallisilla aika kova kilpailuvietti tien päällä, mikä tarttuu myös turisteihin. Varaudu väistämään vaikka olisit oikeassa..
etelänmaissa osataan antaa tilaa tarvittaessa ja äänimerkkiä käytetään ennenkaikkea varoittamiseen.
Liikennemäärät aikamoisia etenkin Firassa ja pääväylällä etelärannoille ja satamaan.
Satamaan ei kannata ajella huvin vuoksi. Serpentiiniä ja hirveä ruuhka.
Ruuhkainen pieni lentokenttä Iraklionissa
Naismatkustajalle Iraklionin kentän wc:t melkoinen kokemus; epäkuntoiset epäsiistit ja ruuhkaiset wc:t epämiellyttävä kokemus. Kotiin lähtiessä jonotuksissa menee koko käytettävissä oleva aika eikä ostoksille näin ollen jää aikaa, vaikka niin luulisi. Tarkista moneen kertaan oikea lähtöportti ja seuraa mahd. muita suomalaisia, jos olet valmismatkalla; kentän opastus osittain virheellinen/puutteellinen ja vaikka Boarding passissa lukisi numero 6 voi portti olla kuitenkin 7 eli tarkista näytöt ja lennon numerot hyvin.
Pettyneet matkustajat
Paluumatka alkoi koneen rikkoutumisella...kuusi tuntia kentällä,tiedotusta ei ollut,hotellimajoittuminen klo 24...ilmoitus kentälle lähtö kello viisi tiistai-aamulla, ei aamupalaa hotellilta ennen..lähtöselvitys kuudelta ja deturin puolesta ei mitään tarjoilua kentällä...kymmeneltä takaisin hotellille, siellä saimme myöhäisen aamiaisen, sekä kahden aikaan lounaan..lähtö puoli kolme taas kentälle,taas lähtöselvityksessä ja lopulta lähtö Suomeen klo 18.Opas toitotti loppun asti,että vastuu ei ole deturin, vaan lentoyhtiön.Ensimmäinen ja varmasti myös viimeinen matkamme Deturilla nimim.30 vuoden kokemusta matkailusta.
Taksit
Viime kesänä olimme Rodoksella ja varasimme taksin kentältä hotelliin tältä yritykseltä ja kaikki toimi mainiosti www.holidaystaxi.eu/fi/
Lentokenttä
Hanian lentokentällä on suurimittainen ja laaja uuden lentokenttärakennuksen rakentaminen menossa, mutta se ei juurikaan haittaa sen pienen entisen tosi vaatimattoman lentokentän rakennuksen toimintaa. Lähitulevaisuudessa Hanian lentokentän tilat ovat varmaan ihan kansainvälistä tasoa ja parantuvat nykyisistä oloista sata kertaa paremmaksi. Hyvä näin!
Sparta-Kalamata tie
Näkyy olevan vieläkin yhtä huimaa kuin 32 vuotta sitten. Google Earthista voitte katsella uudet kuvat.
metro ja bussit
Kertalippu on 1 euro 40 senttiä. Viikkolippu n. 14 euroa. Viikkolipun saa metroaseman automaatista. Se on pieni ja helposti voi hukkua. Lippua ei tarvitse leimauttaa/tarkistuttaa koko ajan vaan sen voi pitää mukana.Metro on helppo ja kätevä tapa liikkua. Busseilla pääsee myös hyvin, mutta vähän ikkunapaikkoja. Bussikarttoja on vaikea seurata ja muutenkin Ateenan kartat ovat huononäköisen vaikea lukea kuten myös ikänäköisen. Autoliikenne on hurjaa ja se vaatii hyvää ajotaitoa. Kovat nopeudet. Moottoripyörät ja skootterit muun liikenteen seassa koko ajan ja bussikaistoilla. Niitä on paljon. Jalankulkijan on myös varottava. Suojateiden ylitys myös hankalaa, koska valot vaihtuvat punaisiksi nopeasti. Autot parkkeeraavat miten sattuu. Taksit myös. Luotettavia takseja on ja kannattaa ottaa suoraan lennosta. Takseja on paljon, keltaisia väreiltään. Taksit eivät tunne kaupunkia ja kannattaa katsoa että niillä on gsp autossa. Postinumeron mukaan he voivat katsoa paksusta kataloogista, missä on katujen nimiä. Taksi ei ole kallista ja hinnan voi kysyä etukäteen. Taksit pysähtyvät mihin vain koska ei ole taksitolppia.
Yhdensuuntainen lomalento
Finnair ei myy millekään valmismatkalennolleen yhdensuuntaista matkaa ja se on täysin ymmärrettävää.
Vastaukseen valittu maa ja paikka eivät liity vastaukseen lainkaan, oli pakko vaan valita joku.
Kiinostava kode,uteliaisuus heräsi muiden kokemuksen perusteella
en ole käynyt kohteessa,joten siksi kiinnosti kovasti muiden kokemukset, kiitos niistä
Thomas Cook lentoyhtiö
Ehdottomasti paras yhtiö, jossa saa hyvää palvelua. Ainoastaan yksi huono kokemus on kyseisestä lentokoneesta. Ostin kuulokkeet jotka eivät toimineet ja sain vaihtaa toiset, mutta nekään eivät toimineet. Sitten lentoemo ei enää halunnut vaihtaa kuulokkeita, eikä myöskään antanut rahoja takaisin. Hän ei myöskään tullut enää palvelemaan meitä pyynnöstä huolimatta, vaikka emme edes olleet epäkohteliaita.Tämä oli ainoa kerta kun jäi huono maku suuhun reissusta, mutta ei niinkään kaada maailmaani, vaan aion kyseistä yhtiötä käyttää myös jatkossa. Muutoin palvelu on aina ollut luotettavaa ja miellyttävää.
Pitkällä pinnalla ja lunkilla asenteella selviää Kreetan liikenteessä
Ensikuva liikenteestä on kaikkea muuta kuin miellyttävä. Tuntuu kuin kukaan ei noudattaisi liikennesääntöjä - eikä niitä kyllä juuri noudatetakaan. Oikealla asenteella siellä kuitenkin selviää ilman että tarvitsee repiä hiuksia päästään, vaikka lähellä se monesti silti on. Poliiseja ja muita liikennettä valvovia viranomaisia näki kovin harvoin. Ajoittain tuntui kuin heitä ei olisi lainkaan. Kaikesta huolimatta vuokrasin auton ja selvisin ongelmitta.
Faliraki
Rhodoksen keskustasta Falirakin vesipuistoon maksoi taksimatka 15 euroa kesällä 2009,ajomatkaa kesti n.puoli tuntia.
LENNOT JA PAIKALLISLIIKENNE
Lentokenttä oli pieni Haniassa, mutta kaikki sujuivat hyvin.
Paikallisliikenne Kreetalla ja agia Marinassa on aika hurjaa ja sekavaa.
Ajavat yllättävän kovaa vauhtia rannan ja hotellialueen välistä tietä. Joten olkaa tarkkana.
Liikkuminen Kosilla
Matkojen hinnat siinä euron ja neljän välissä. Kefalokselle asti pääsee 4 eurolla, lähemmäs halvemmalla. Edullisin tapa liikkua pitkiä matkoja.
Polkupyörän vuokraaminen viikkohinnalla on tietysti kaikista edukkainta, mutta pidemmät matkat halvalla fillarilla on tuskaa.
Takseja ei paljonkaan kannata käyttää kaupunkialueella, nopeammin kuljet jalkaisin tai pyörällä.
Illalla en voi suositella pyöräilyä ainakaan kaupungin ulkopuolelle, valaistus on huonoa ja liikenne vilkasta. Tuntui suoraan sanottuna itsemurhalta pyöräillä vähän aikaan pimeässä liikenteen seassa.