Matkakokemukset - Hotelleja Bulgariassa

Huono hotelli

Vieras    30.07.2018    Albenan hotellit    Albena
Yöpymisen ajankohta: Heinäkuu 2018 | Hotelli: Orhideya

Sikolätti koko paikka. Ruoka niskaa. Tietyt kansalaisuudet sikoja. Lapset rääpi ruokia sormin. Älkää valitko tätä hotellia. T. Ei ikinä enään Albenaan

ok hotelli

Vieras    06.06.2017    Bulgarian hotellit    Bulgaria
Yöpymisen ajankohta: Kesäkuu 2017 | Hotelli: avenue deluxe

Ruoka ihan ok. Henkilökunta myös ok. Ainut miinus on, että musiikki kuuluu allasalueen baarista sisälle. Hotellin lähiympäristö sekaisen näköistä, mutta hotellialue on siisti. Rantaan n.850m kävellen.

Arvosana hotellille:

Liian iso ja hälyinen, mutta siisti ja tasokas hotelli rannan vieressä

Vieras    06.11.2016    Sunny Beachin hotellit    Sunny Beach
Yöpymisen ajankohta: Heinäkuu 2014 | Hotelli: Majestic Beach (blue star)

Hotellissa oli siistiä kaikkialla, ja uima-alllasaluekin siivottiin joka aamu. Aurinkotuolit kannattaa varata aikaisin aamulla. Jos menee etsimään neljää vierekkäistä tuolia klo 8.30, peli on jo menettty. Rannalle on 50 metriä, eli sinne on helppo suunnata, jos jäi ilman aurinkotuoleja aamulla. Ravintola on heinäkuussa ruuhkainen. Etenkin aamiaiselle kannattaa mennä hyvissä ajoin, niin ei joudu jonottamaan pöytää. Ravintolassa on erittäin hyvää ja monipuolista ruokaa. Kaikki on laadukasta ja maistuvaa, eikä lopu kesken. Henkilökunta on ahkeraa ja ystävällistä. Sunny beachin keskustaan on matkaa melkein 2 km. Pienten lasten kanssa jaksoimme kävellä sinne asti vain kerran. Toisella kerralla otimme taksit. Turvaistuimia ei sitten ole tarjolla. Kukaan ei Suomesta asti jaksa raahata omaa turvaistuinta, jos menee hotellilomalle, joten kannattaa varautua joko tekemään reissut ilman istuimia tai jättää taksikyydit ottamatta. Syötiin pari kertaa lounaita muualla kuin hotellilla, mutta ei katupitsat sun muut feikkilasagnet oikein maistuneet. Illalliset syötiin aina omassa ravintolassa buffetpöydässä, joka lienee Sunny beachin parhaimmistoa. Hiekkaranta on siisti ja tunnelma aivan ihanan rento, suosittelen kokeilemaan vaihteluna hotellin suurille uima-altaille. Miinusta tulee liian isosta hotellista, rento tunnelma puuttuu ja itselläni meni puoli viikkoa opetellessa, miten huoneistosta pääsee ravintolaan, miten pääsee uima-altaalle tai kampaamoon tai supermarketiin. Ampiaiset myös häiritsivät minigolfissa ja uima-altailla, ja matkamuistona olikin pari ampiaisenpistoa. Kampaajaan olin tyytyväinen, suosittelen. Myös lasten hiukset leikkasi siististi ja hosumatta.

Arvosana hotellille:

Iso hotelli, siisti ja hyvtasoinen

Vieras    06.11.2016    Sinemoretzin hotellit    Sinemoretz
Yöpymisen ajankohta: Elokuu 2014 | Hotelli: Bella Vista beach club

Hotellissa oli iiiisot huoneistot, ja bonuksena 2 vessaa kaksiossakin. Kaikkialla oli siistiä ja siivous toimi hyvin. Ravintolassa oli myös erittäin siistiä ja tahratonta, koko ajan siivottiin ahkerasti. Ranta oli todellakin melkein vieressä. Merivesi ja ranta olivat puhtaita, hyviä uimiseen. Allasalue oli ihan ok. Hotellilla oli hyvää iltaohjelmaa, myös lapset huomioitiin hyvin ja oli hyvät lastenkerhot. Nautin rauhasta, mutta alueella ei oikeastaan ollut muuta kuin valtavan iso hotelli. Kauppoja ei ole, ostoksille joutuu lähtemään kauas. Ei ole myöskään tapahtumia, kuten konsertteja tai teatteria lähimailla. Bussikuljetukset kesti järkyttävän kauan 1,5-2 tuntia (muistaakseni joko meno- tai tulomatka lentokoneelta oli pilkkopimeässä!). Suosittelen rauhaa kaipaaville! Jos haluat lomaltasi tekemistä, ostoksia ja actionia, tämä ei ole sinun paikkasi.

Arvosana hotellille:

Huono ruoka, huono palvelu, mutta hyvä sijainti

Vieras    06.11.2016    Kultahietikon hotellit    Kultahietikko
Yöpymisen ajankohta: Heinäkuu 2015 | Hotelli: Golden Yavor

Hotellin henkilökunta oli jotenkin tuuliajolla. Kun meidän ilmastointi ei toiminut, huoneen vaihtaminen kesti lähes viikon. Joka päivä ongelmaa muka yritettiin korjata. Joka päivä kun kysyin asiaa, vastattiin, että korjaaja on tulossa. Vasta kun menin huutamaan respaan, että me ollaan oltu pienen lapsen kanssa 30-asteisessa huoneessa 5 yötä, eikä kukaan meistä ole nukkunut 5 yöhön, yllättäen vapaa huoneisto löytyikin. Allasbaaritiskillä on todella töykeitä baarimikkoja osa. Ei osata sanoa thanks, eikä you`re wellcome, hymystä puhumattakaan. Sääliksi kävi, kun oli pari kivan oloista, nuorta poikaa, että joutuivat moisten yrmyjen kanssa työskentelemään. Ruoka oli ravintolassa yleensä melko pahaa, mausteita puuttui kaikesta. Ranskikset olivat ihan hyviä, mutta yleensäne loppui kesken. Aamiaisella yksi kokki paistoi lettuja, jotka olivat oikein hyviä, mutta niitäkin piti jonottaa 15-30 minuuttia, koska yhden lettusatsin valmistus kesti noin 5 minuuttia (eli kannattaa katsoa kellosta, montako on jonossa ennen sinua ja moniko ehtii lettunsa saada). Hotellin sijainti oli kuitenkin erittäin hyvä ja pääosin rauhallista väkeä asiakkaina. Hieroja oli erittäin taitava, ja muutoinkin hotellin maksulliset palvelut hyviä.

Arvosana hotellille:

Hyvä sijainti, mutta korkeintaan kolmentähden, ei neljäntähden hotelli

Vieras    02.10.2016    Kultahietikon hotellit    Kultahietikko
Yöpymisen ajankohta: Kesäkuu 2016 | Hotelli: Marina Grand Beach

Olimme kesäkuussa Marina Grand Beach hotellissa Aurinkomatkojen matkalla. Hotellin sijainti on hyvä, lähellä rantaa, ostoksia ja ravintoloita. All inclusive oli ok. Valikoimaa oli hyvin, vaihtelua jonkin verran. Itse en kyllästynyt viikon aikana, mieheni mielestä ruoka oli välillä mautonta. (pääruuat lähinnä, itse söin enimmäkseen alkupaloja yms pieniä naposteltavia, ja ne oli mielestäni hyviä)

Allasalue on melko pieni, ja usein aika täynnä. Huoneeseen emme olleet tyytyväisiä. Olimme varanneet Sviitin, eikä se mitenkään vastannut kuvausta eikä odotuksia. AM sanoo, että " Raikkaat, modernisti sisustetut huoneet on uusittu vuonna 2014"

Ensinnäkin, jos remonttia todella on tehty, niin aika nopeasti sen vaikutukset häviävät. Modernista ei ollut tietoakaan, sisustusta kuvaa paremmin pelkistetty ja riisuttu malli. Eikä huone myöskään ollut raikas. Hirveä viemärin/tunkan haju. Kun sanoimme tästä, niin siivooja tuli suihkimaan kylppäriin voimakkaasti sitruunaista hajustetta.

Rappaukset rapisi seinältä, sohva oli niin likainen, ettei siihen viitsinyt istua. Kalusteita ei juurikaan ollut, vaikka huoneet oli suuret, että olisi mahtunut. Parvekkeella oli pöytä ja kaksi tuolia, jotka olivat tahmaiset. Samoin lattia. Ei pystynyt ilman kenkiä sinne menemään. Myös parveke oli suurin, joten esim. aurinkopedit olisi hyvin mahtuneet.

Ainoat plussat huoneessa oli: suuri ja tilava, hieno näköala merelle.

Arvosana hotellille:

Pieni hotelli, lähellä rantaa. Hotellilla ei vakuutuksia

mml    30.08.2016    Sozopolin hotellit    Sozopol
Yöpymisen ajankohta: Heinäkuu 2016 | Hotelli: Tabanov Beach

Olimme mieheni kanssa ensimmäistä kertaa Bulgariassa. Sozopol on todella halpa paikka ja kiva viikon mittaiselle lomalle. Pidemmällä lomalla vaatisi retkiä johonkin tai toisen kohteen.

Kaupunkina siis ihan ok paikka, voisi mennä toistekin.

Mutta... hotelliksi valitsisin ikävän tapahtuman johdosta toisen kuin Tabanov Beach-hotellin.

Ensimmäisenä päivänä hotellissa pelailimme meidän kattoterassilla mieheni kanssa korttia ja nautimme lämmöstä. Mieheni sanoi menevänsä käymään

nopeasti suihkussa viilentääkseen oloaan. Hetken päästä kuului joku ääni parvekkeelle mutta en vielä mennyt katsomaan, mietin vaan että mikäköhän siellä tippui.

Sitten mieheni huusi minut katsomaan ja suihkukulmauksen lasi oli kirjaimellisesti räjähtänyt pieniksi palasiksi, jättäen haavoja mieheni ranteen sivuun ja toisen jalan varpaisiin.

Mieheni tuli varovasti vessasta pois, varoen astumasta lasinsiruihin mitä vessan lattia oli täynnä nurkkia myöten.

Kyselin mitä oli tapahtunut ja mieheni selitti että oli laittanut suihkun päälle ja työntänyt normaaliin tapaan ensin toisen suihkulasin kiinni ja sen jälkeen toisen. Stoppariin osuessa vasemman puoleinen lasi räjähti sirpaleiksi.

Soitin heti oppaalle jonka olimme hetkeä aikaisemmin nähneet aulassa. Hän oli ehtinyt jo lähteä mutta lupasi tulla mahdollisimman pian takaisin selvittämään tapahtumaa.

Lähdin yrittämään selvittää vähän huonolla englannilla aulaan mitä oli tapahtunut ja hetken päästä omistajista vanhempi mies saapui huoneeseemme.

Häntä ei ollenkaan kiinnostanut mitä oli tapahtunut, tai oliko miehellä kaikki hyvin. Ainoa asia mitä kyseli niin oli meidän oma kasko, ja että ottakaa valokuvia!!!

Ei olisi tullut mieleenkään että meidän tarvitsisi miettiä omia vakuutuksia koska lasissahan oli selvästi joku jännite mikä aiheutti stoppariin osuttua lasin hajoamisen.

Opas tuli ja selitin vielä tapahtuman kulkua hänelle, ja hän sanoi lähtiessään että menee selvittämään tätä omistajien kanssa ja että ette te joudu tätä maksamaan.

Siihen yritin sitten luottaa,kunnes parin päivän päästä opas oli taas hotellilla ja sanoi olevan meille huonoja uutisia.

Joutuisimme maksamaan 150Levaa(n.75€)suihkulasista. Ei sinänsä hirveän iso raha mutta toisaalta iso raha kuitenkin ajatellen että eihän vika ollut meidän!

Olimme aika raivoissaan tilanteesta ja siinä hetken asiaa pöyriteltyä lähdimme takaisin altaalle.

Voin sanoa että se loma oli pilalla. Jonkin ajan päästä menimme takaisin aulaan koska mieheni ajatteli että maksetaan se nyt heti pois kun opaskin oli vielä siinä,jos tulisi jotain kysyttävää vielä.

Opas lupasi vielä selvittää korvaako matkatoimisto tätä mitenkään.

Tapahtuman jälkeen tämä omistajista vanhimmasta miehestä aisti että emme olleet enää samalla viivalla muitten hotellin vieraitten kanssa. Se oli todella ärsyttävää.

Meiltä ei pyydelty anteeksi tapahtumaa, ei kysytty halutaanko vaihtaa huonetta(en tosin tiedä oliko siellä edes vapaita huoneita).

Suihkunurkkauksen lasia ei käyty korjaamassa meidän olo aikana siellä. sillon vaan rikkalapiolla otettiin lasin sirut pois ja huuhdeltiin lattia suihkulla. Ei siis edes imuria käytetty. Eli pieniä lasin siruja siis jäi joihinkin kohtiin, mitä sitten itse siellä laittelimme roskiin ettei tullut lisää haavoja.

Haavat eivät onneksi vaatineet lääkärikäyntiä. Saimme desinfiointiaineen kun pyysimme aulasta ja KAKSI laastaria..onneksi oli omia laastareita mukana.

Täytyy sanoa että mielellään joka päivä aina poistui hotellista kiertelemään ja otti päähän palata hotelliin ja nähdä hotellin henkilökunta tapahtuneen johdosta, lähinnä tämä vanhin miehistä.

Kuulimme myös että joltain oli samaisessa hotellissa mennyt muovituoli hajalle ja olivat joutuneet sen maksamaan. Eli hyvä hotelli varmaan siihen asti kun et hajoita mitään.

Ainakaan tällä hotellilla ei ole mitään vakuutuksia, siksi ilmeisesti asiakkaat maksavat jos jotain hajoaa. Mielestäni se ei ole kyllä syy laskuttaa asiakkaita siinä tilanteessa jos hajoaminen ei ole asíakkaan vika!

Lomaa vietettiin päivä kerrallaan, onneksi kaikki muu meni hyvin mutta hotellin osa lomamatkalla on mielestäni aika suuri.

Muutama päivä ennen loman loppua opas soitti että matkatoimisto korvaa 40€ takaisin lasista. Se oli parempi kuin ei mitään, olimme ihan tyytyväisiä vaikka korvausvelvollisia olisivat olleet kyllä hotelli tässä tapauksessa.

Saimme myös kirjallisen selosteen tapahtumasta, jos laitamme asian vakuutusyhtiölle.

Sanoimme kyllä että emme olleet varautuneet kuin matkatavaravakuutukseen sekä vakuutukseen mikä korvaisi mahdolliset lääkärikulut. Ei tullut mieleenkään ottaa vakuutusta mikä korjaisi esinevahingot tällaisessa tapauksessa..automaattisesti ajattelee esim. tällaisessa tapauksessa että hotelli korvaa lasin kun ei ole itsestä johtuvasta syystä hajonnut.

Haluaisimme mennä toistekin Bulgariaan, ehkä jopa samaan kaupunkiin mutta TODELLAKIN eri hotelliin. Tarvitsee kyllä selvittää ensi kerralla että onko kaikissa hotelleissa sama käytäntö että vakuutuksia ei heillä ole.

Onneksi tapahtuma ei sattunut kellekään lapselle, olisi varmasti pelästynyt ja paljon.

Isonveljen kyljessä

Vieras    21.08.2016    Balchikin hotellit    Balchik
Yöpymisen ajankohta: Elokuu 2016 | Hotelli: Hotelli Oasis

Hotelli Oasis tarjoaa mukavaa yösijaa henkilölle, joka ei juuri muuta tarvitse kuin rauhallisen yöunen. Oasis on viimeisenä rannan hotelleista, sen jälkeen jatkuu tie Tuzlataan ja liikenne on hiljaista. Meillä oli parveke merinäkymin. Huone oli siisti ja puhdas. Lakanat vaihdettiin jo kahden yön jälkeen ja olisin toivonut enemmänkin, mutta siivous käsitti vain lattiapinnat ja wc:n sen jälkeen. Vietimme hotellissa viikon. Aamiainen oli buffetpöytä. Hotellista saa avaimen rantaa varten, sillä se on suljettu portilla. Hotellin edessä on yksityisen pitämä ranta, joka oli kovin merileväinen. Rantatuoliparin sai vuokrata 10 levalla päiväksi. Kannattaa käyttää saman omistajan naapurihotelli Helioksen rantaa. Siihen saa tuoliparin 8 levalla päiväksi ja sillä puolen ranta on siistimpi. Rannalta löytyy baareja ja lettukioski, josta voit tilata ison letun täytteellä 2.50 levalla. Puolen litran olut maksaa baareissa saman verran. Oasiksen yöpyjänä sinulla on lupa käyttää myös Helioksen uima-allasta ja allasalueen aurinkotuoleja ilmaiseksi. Oasiksessa ravintola tai baari oli tyhjinä, ilmeisesti hotellin asukkaat käyttävät Helioksen palveluja. Aamiainen tarjottiin kuitenkin Oasiksen terassilla. Oasiksen henkilökunta puhuu englantia, mutta hymy on vielä kaukana bulgarialaisesta asiakaspalvelusta. Voit halutessasi vuokrata tallelokeron vastaanotosta, hinta on 20 levaa viikolta, mutta hotelli vaikutti turvalliselta eikä ylimääräisiä ihmisiä näkynyt lainkaan hotellin alueella. Huoneen luovutus tapahtuu kello 12. Jos lentosi on illemmalla, voit maksaa 25 levaa, niin saat pitää huonetta kello 18 saakka. Hotellissa on paljon portaita, myös huoneisiin eri kerroksiin. Huonojalkaisen ei kannata siis majoittua siihen vaan mennä Heliokseen. Huoneissa on ilmastointi ja tv sekä wifi. Vaatimaton Oasis sopii hiljaisuutta hakevalle, joka ei kaipaa viihdyketta tai palveluja.

Pieni perhehotelli

Vieras    16.06.2016    Sozopolin hotellit    Sozopol
Yöpymisen ajankohta: Kesäkuu 2016 | Hotelli: Kavaler

Pieni perhehotelli Sozopolin merkein korkeimmalla kohdalla, vain neljätoista huonetta. Siisti perushotelli paljon liikkuvalle joka ei vietä aikaa hotellissa. Rantaan lyhyt matka kävellä. Aamupala vaihteli paljon, yhtenä aamuna leipä vanhaa ja toisena aamuna loistava omeletti eri lisukkeilla. Respa ei ole paikalla joka päivä mutta emmepä palveluja kyllä tarvinneetkaan. Lyhyt matka kävellä vanhaan kaupunkiin ja taksiasema lähellä josta pääsee Burgasiin ostoksille. Pieni ravintola hotellin kyljessä josta saa tarvittaessa pientä syötävää. Englantia osaavat huonosti johtajaa lukuunottamatta, hänellä myös toinen uudempi ja tietojensa mukaan parempi kahdentoista huoneen hotelli Sozopolissa uima-altaalla sekä rannassa. Kaiken kaikkiaan onnistunut Bulgarian matka ennakkoluuloista huolimatta. Ruoka oli kaikkialla hyvää ja halpaa ja palvelu toimi.

Kiva siisti hotelli

sakari1968    14.07.2015    Sunny Beachin hotellit    Sunny Beach
Yöpymisen ajankohta: Kesäkuu 2015 | Hotelli: Veris hotel

Ensi kertaa Sunny Beachilla. Aiemmin käyty Sozoolissa pariin otteeseen. Luin muiden kokemuksia Veris hotellista ja olin aika huolissani, niin negatiivisia palautteita oli tullut. Omat kokemukset tosin aivain toiset. Hotelli on pieni ja siisti. Hotellin takapihalla tosin on paikallista asutusta, mikä ei ole kovin edustavan näköistä. Sillehän hotelli ei mitään voi. Huoneet olivat siistit ja tilavat. Kylpyhuone myös ja mikä tärkeitä vettä tulee suihkusta hyvällä paineella. Huoneen lattialla on ikävä kyllä kokolattimatto! Ei niin kiva. Sängyt ihan ok alkukankeuden jälkeen. Aamiainen aika vaatimaton, mutta riittävä. Kahviin vois panostaa!! Henkilökunta on todella ystävällistä. Baarin pojat ja respan tytöt iso +! Omistaja rouva häärii hotelissa kaiken aikaa, kun sattuu myös asumaan siellä. Ihan kivan oloinen oli. Hotellin sjainti on hyvä, vähän syrjässä vilkkaalta bilekadulta, mikä on hyvä.

Kaikin puolin kiva kokemus ja suosittelen lämpimästi Veris Hotellia.

Päivitettyä matkakertomusta

Vieras    29.09.2014    Sinemoretzin hotellit    Sinemoretz
Yöpymisen ajankohta: Syyskuu 2014 | Hotelli: Bella Vista beach club

Viikon verran vierähti Sinemoritzin kylässä Bella Vista hotellissa. Reissu ajoittui syyskuulle, jolloin sää oli vielä lämmin, mutta ei niinkään kuuma. Suurin osa turisteista oli jo Bulgariasta kaikonnut, joten hyvinkin offseason meiningeissä loma vierähti. Sinemoretz paikkana oli perhelomalle aika osuva(vanhemmat parivuotiaan kanssa) ja hotellina tuo Bella Vista oli mitä mainioin. Kylä, niinkuin edellisistä kertomuksista voi päätellä, oli varsin pieni Bulraarialainen maalaiskylä, jossa sattui olemaan pari hotellia ja suhteellisen monta ravintolaa. Mitään ostettavaa ei oikeastaan matkamuistokojujen ja rantalelujen lisäksi löytynyt, mutta tämä ei todellakaan ole mikään kohteen viehättävyyttä laskeva tekijä.

Kylällä toden totta aamupäivisin hevoset tallustelivat vapaana. Lauhkeahkot konit ja kylänraitin viiniköynnöksillä varustetut talot olivat oikeastaan aika idyyllisiä, varsinkin kun itse kylä sijaitsi niinkin huikealla paikalla emmerdalmaisen jylhän kukkulan päällä, kahden hiekkarannan välissä. Mainittavaa ympäristössä on kylän pohjoispuolella sijaitseva kaunis ranta, joka sijaitsee Veleka-joen suistossa, jossa myös voi pulahtaa uimassa mikäli merivesi ei innosta. Kylän eteläpuolella sijaitsi myös ranta, joka loppui jyrkkään kallioon. Tämän kallion takana alkoi luonnonpuisto, jossa olisi ollut erittäin hyvät patikointimahdollisuudet. Kalamiehille tiedoksi: Veleka-joessa ja meressä olisi ollut kuulemma varsin nälkästä kalaa ja kylässä myytiin kalastusvälineitä. Lupa-asioista ei ole pienintäkään käsitystä, mutta toisaalta alue vaikutti siltä, että niitä ei välttämättä kyselläkkään.

Bella Vista hotellina oli, niinkuin mainittu, lapsiperheelle sopiva. All inclusive takasi sen, että koko loman aikana ei nälkä päässyt yllättämään edes meidän vaahtosammuttimen kokoisella pikku ahamatilla. Ruoat olivat allekirjoittaneen mielestä erittäin hyviä ja monipuolisia, joskin napinaa tuli hieman perhekuntamme kauniimman sukupuolen edustajalta ensimmäisen päivän ruoista. Alkuillasta tarjolla olevalle kanadöönerille peukaloa (Gore!). Mikäli reissussa on ottipottia ja maljamirjaa mukana, on hyvä tiedostaa että myös paikallinen viina kuuluu ilmaisiin juomiin. Varsinkin paikallinen rommi maistui paikallisen kolan kanssa erittäin hyvälle, mutta pienenä detailina voidaan mainita että kapitalisti-colacolan kanssa sekoituksesta tulee aivan liian makeeta, joka on juotavaa ainoastaan sitruunan kera. Leikkipaikat olivat tasoa hyvä meidän skloddille ja vanhemmille kakaroille oli myös järjestettyä ohjelmaa. Ohjelmasta vastasi animatio-ryhmä, joilla korttipakasta löytyy numeroa zumbasta tanssiesityksiin. Ohjelman sisältö ja esittäjät vaihtuvat toki vuosittain, joten kesäksi 2015-> hommat muuttuvat.

Kävimme myös pyörähtämässä sekä kauniissa Sozopolin vanhassakaupungissa, joka on tunnin matkan päässä Sinemoritzista. Vuokra-auto ja matkanjärjestäjän ohattu retki ovat käytännössä vaihtoehdot mikäli tuo kiinnostaa. Sozopol on käymisen arvoinen. Toinen paikka johon reissasimme oli Primorsko, jossa oli ihan hyvä ostoskatu. Primorskoon pääsee bussilla Sinemoretzista suoraan varsin kätevästi, mutta takaisinpäin voi varautua tulemaan taksilla, sillä bussit menevät tsarevoon, jossa täytyy vaihtaa. Vaihtaminen ei tarkoita Vantaan sutuliikenteestä tuttua vartin odottelua, vaan niin kuin meidän tapauksessa: Tsarevoon viideksi, josta hetiperään puoli seitsemän bussi Sinemoritziin. Vapaan markkinataluoden mukainen julkinen liikenne ei kiinnosta edes paikallisia mummoja, jotka köröttelivät samaista maantietä Primorskoon aasin vetämissä vaunuissa. Taksi Primorskosta Sinemoretziin 40-50 levaa ja Tsarevosta 30 levaa.

Reissu oli siis kaikenkaikkiaan onnistunut ja rahoille sai vastinetta erittäin hyvin. Bulgaria on suomalaiselle erittäin edullinen, varsinkin aurinkorannikoiden ulkopuolella. Olut 0.5l 1e, pääruoka ravintolassa 5-15e. Tämä hintataso tosin nousee jos vaihtaa rahaa kotimaan päässä forexin tai pankin ryöstökursseilla. Suosittelen vaihtamaan rahaa paikan päällä turvalliseksi väitetyssä crown tjs. rahanvaihtofirman tiskillä, josta saa levoja jopa 5-10% kotimaisten liikepankkien ryöstökursseja halvemmalla(Bulgariassa leva sidottu euroon kurssilla 1,9558 pankkien tarjotessa 1,85+komissio).

Ylimainostettu kohtalainen hotelli

M.K.matkaaja    02.06.2014    Albenan hotellit    Albena
Yöpymisen ajankohta: Toukokuu 2014 | Hotelli: Hotel Flamingo

Meillä 2 aikuista ja 2 lasta(8 ja 6v) huoneena 2hh huone + 2 lisävuodetta. Huone todella pieni ja koostui parisängystä ja 2h vuodesohvasta joka levittyi kahdelle vuoteeksi. Vuodesohvan vuoteet eivät olleet täyspitkät, joten aikuisella mahtanee olla tukalot olot joutuessaan nukkumaan tässä. Myös mukavuus niin ja näin. Äänieristys OLEMATON naapuriasukkaiden suhkukäynnit, puhe vessareissut ja jopa kuorsaus kantautui seinän läpi. Huoneessa ja muuallakin hotellissa mustia eri kokoisia koppakuoriaisia(?) Huone sijaitsi myös hissistä todella kaukana ja kävellä sai monta pitkää käytävää, huone oli niin, että ovesta suora yhteys ulos(3 kerros) joten kaikkien ohiajavien autojen ääni kantautui ja toukokuun kylmät säät ja viima tuli ovesta sisälle(sekä sadevesi että ötökät. Plussaa oli ehdottomasti hyvä suihku! Vesi tuli hyvällä paineella ja lämmintä vettä riitti.

Yleiset wc:t kammottavassa kunnossa, niitä koppakuoriaisia mitälie torakoita vilisi ja pöntöt eivät vetäneet joten näit aina myös aikaisimpien kävijöiden tuotokset...Ulkona olevien vessojen ovia ei saanut lukittua eikä siellä ollut valoja saati käsisaippuaa..

Respan nuoret tyttöset kävi sääliksi, he olivat töissä jo ennen aamu 8 kun aamupalalle menimme ja vielä 11 aikaan illalla siellä tiskin takana seisoivat, palvelu henkilökunnan puolesta oli ystävällistä.

Aamupala oli joka aamu sama, joka jo toisena aamuna tökki ja pahasti... Bulgarialainen ruoka on pahaa, ainut siedettävä ruoka tuli syöytyä irlantilaisessa ravintola sham rockissa, joka tosin hinnaltaan arvokkaampi.

Ihan ok

Vieras    16.08.2013    Kultahietikon hotellit    Kultahietikko
Yöpymisen ajankohta: Elokuu 2013 | Hotelli: Akatsia

+ Tavarat pysyivät tallessa

+ Siivous hoitui ajallaan ja tyydyttävästi

+ Ilmastointi

+ Jääkaappi

- Aurinkotuoli ja -varjo maksullisia muille kuin all inclusive-vierailijoille

- Televisio ei toiminut

- Rantabaareista ja kadulta selkeästi huoneeseen raikuva meteli ja basson jytke, joka vain paheni yötä kohden

Aamiainen oli ihan perus hotelliaamiainen höystettynä paikallisilla herkuilla: kananmunia, makkaraa, leipää, hedelmiä, muroja, jogurttia, juustoa, kasviksia jne. Henkilökunta osasi pääasiassa hyvin englantia, auttoivat auton vuokrauksessa ja olivat ystävällisiä.

Kovat sängyt

Vieras    13.08.2013    Sunny Beachin hotellit    Sunny Beach
Yöpymisen ajankohta: Elokuu 2013 | Hotelli: Veris hotel

Hotsku oli ihan jees muuten MUTTA sängyt oli aivan mahottoman kovat. Yöllä nukkuessa heräili siihen että paikat puutu samalla tavalla kun joskus jos on lattialla pötkötelly. Tyyny ei jelpannu asiaa sillä se oli ihan "liru" jota piti koittaa möyhiä vähän väliä.

Myös ns. ilmastointi oli aikas kehno, ei juuri helpottanut kun vasta aamuyöstä... Ja sitäpaitsi, ilmastoinnista tuli jumalattoman kiukkusia itikoita! Ne eivät äänellään yötä pilanneet mutta pistoillaan kyllä. Viikon kutisivat aika rankasti ja melkosia "kauneushaittoja" saivat aikaseksi.

Ai niin, ja uima-altaan vesi oli viikon jälkeen järkyttävän sumeaa aurinkorasvoista ja -öljyistä ettei omia tarvinnut enää levitellä, kävi vaan pulahtamassa altaassa ja taas oli rasvat pinnassa... hiuksia myöten.

Eivät nuo seikat nyt lomaa pilanneet koska henkilökunta oli kuitenkin ystävällistä ja hotelli oli ihan siisti :)

Mukava hotelli

Vieras    10.08.2013    Albenan hotellit    Albena
Yöpymisen ajankohta: Heinäkuu 2013 | Hotelli: Vita Park

Hotelli sijaitsi kukaan päästä rannasta mäen päällä. Ihan siisti ja mukava huone. Sivuilla olevat huoneen kuvat vastasi todellisuutta. Samoin allaskuva, mutta rannalla oleva hotellikuva ei ole Vita Park. Oltiin ainoa suomalaisretkue, muut asiakkaat oli bulgarialasia, romanialaisia ja valko-Venäjältä.