mistä suomi on syntyny?

Avainsanat: syntyny

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.03.2009 - 18:37

Suomi on ilmeisesti ollut alun perin Suomenlahden ympäristöä ja sittemmin lähinnä Varsinais-Suomea koskeva nimitys ja laajentunut vasta myöhemmin tarkoittamaan koko maata.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 12.03.2009 - 18:40

fi.wikisource.org/wiki/Suomen_synty

Tuossahan se linkissä kerrotaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 18:45

Itse maaperä oli olemassa ja idästä ihmiset tuli kävellen tänne maa yleensä loppuu sanaan fin, jurot vähäpuheiset tulivat tänne ja olivat jopa kateellisia jos joesta lastun löysivät , jatkoivat matkaa ylävirtaan katsomaan vielä jurompaa tyyppiä, merenranta tuli vastaan ja kääntyivät kävelemään takaisin päin ei karttaa silloin ollut niin seurailivat meren rantaviivaa, ja jopa taas löytyi niitä samoja juroja , mutta sillä välin oli hoksattu että rautakausi on jo meneillään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 19:25

Suomalaista etymologiaa
Mistä sana Suomi tulee?

Sana Suomi on hyvin vanha sana, sillä sen ensimmäinen tavu on diftongioitunut, eli siinä on diftongi uo. Alunperin sana on tarkoittanut vain Varsinais-Suomea, Turunmaata ja Satakuntaa, mutta yleistynyt sitten tarkoittamaan koko maata - samalla tavoin kuin Saksi on antanut nimensä koko Saksalle, Virumaa Virolle ja Roslagen Ruotsille.

Lähteet:
takkirauta.blogspot.com/2007...ogiaa.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 23:25

Niin, suomi siis tarkoittaa kieltämme - pienellä kirjoitettuna. Sen syntyhistoriaa saavat viisaampani kommentoida.

Lähteet:
E.N. Setälän kielioppi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 00:53

suomi on syntynyt suomalais-ugrilaisista kielistä, kielen vivahteita on näkyvillä muuallakin euroopassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 08:58

Niin tosiaan jos tarkkoja ollaa, niin kysyjä kun on kirjoittanut suomi pienellä alkukirjaimella, joten sillon puhutaan suomen kielestä. Eikös se Agricola suomen kielen tavallaan ole suomen kielen kehittänyt alkuperäisen kantasuomen ja lainausten latinasta ja ruotsinkielestä avulla.