Millainen tunnetila on häpeä? entä nolostuminen. Voiko ihminen hävetä toisen puolesta?

Avainsanat: häpeä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.02.2009 - 18:50

Häpeä ja nolostuminen suht sama tunnetila, häpeä ehkä se pahempi. Joskus haluaa vajota ehkä maan alle, tai sitten voi yrittää korjata mokaansa mahd. huumorilla, yleensä ns. selittely vain pahentaa asiaa (oma kokemus, vaim olinkii syyyyytön).

Tässä vaiheessa elämää (toli jo vähän aikaisemminkin) olen huomannut, ettei toisten puolesta tarvitse/kannata, tms hävetä, jokainenhan itse asiassa vastaa itsestään, vaikka kuuluisi sitten vaikka samaan perheeseen/sukuun/seurueeseen... ts. jos esim. isä on juoppo/varas, tms, niin eihän se ihka oikeesti pitäis olla lapsen häpeä, eihän hän sitä ole aiheuttanut/myötävaikuttanut, jne, jne. tälläst miel nyt täst asiast oon, jot synnintunnot poijes, jos niit jollain on tuollasista asioist...

Kysyjän kommentti

Vastaus jossa paljon pohtimista, hyvä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.02.2009 - 12:02

Minulle tulee hiki ja punastun , sydän hakkaa, pientä paniikkia. kyllä vaan voi , samaan aikaan sinun kanssasi kyselen samaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.02.2009 - 12:09

Haluaisin piiloutua johonkin ja soimaan itseäni typeryydestäni. Nolostuminen taas saa punan ja hien pintaan. Toisen puolestakin voi hävetä, jos oikein törpösti käyttäytyy jossain julkisella paikalla. Huh, kamalaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 12:12

Samoilla linjoilla maarit3 ja kissanaisen kanssa : (
Niitä on joitakin juttuja tullut hävettäväksi... haluais painua maanrakoon....huiii...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 15:41

itse punastun kuin tomaatti. ja kyllä toisen puolesta voi hävetä. ainakin minä häpeän :'DD

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 17:56

olen hilajinen. Voi toisenkin puolesta, mikä ettei

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 20:32

Esitelmät koulussa jostain syystä nolottivat ja punottivat.
Tyhmät teot hävettävät.
Kyllä voi hävetä toisen puolesta, varsinkin urheiluselostajien puolesta saa jatkuvasti hävetä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 22:13

Voi toiki, ellei toinen itse ymmärrä typeryyttään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 22:53

Tommy Hellstenin määritelmä häpeästä:

Jos elää ja toimii koko ajan omaa arvomaailmaansa vastaan, kerää syyllisyyttä. Kun syyllisyyttä ei kohtaa, se kumuloituu ja muuttuu häpeäksi. Jos omassa olemuksessa on häpeää, etsii usein itsestään syyllistä elämän ongelmiin. Ratkaiseva oivallus on se, kun huomaa, että voin huonosti, koska olen tullut huonosti kohdelluksi. Se kasvattaa itsetuntoa.

Häpeän vastalääke on rakkaus. – Kun saan rakkautta, häpeä vähenee ja uskallan katsoa omaa syyllisyyttäni ja toimia jatkossa uudella tavalla. Itsekunnioitus kasvaa siitä, että otan itseni vakavasti ja muutan käyttäytymistäni. Tämä kuorii pois häpeän kerroksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 01:54

Häpeä on käpertymistä, pelkoa. Häpeän myös toisten puolesta, yleensä puolisoni puolesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2009 - 20:57

Tulee just sellanen olo, että "voi kun maa minut nielaisisi", ei te mieli omaa naamaansa enää näyttää, haluaa tilanteesta äkkiä pois.