Moikka onkohan kenelläkään tietoa gluteenittoman leivän saatavuudesta ? taikka onko ravintoloissa erikseen mainittu gluteeniton ?

Ruoka

Avainsanat: playa del ingles espanja

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.01.2017 - 11:21

Jos tarkoitat Inglesiä, niin ainakin Sparin kaupoissa on Schärin viipale leipää ja erilaisia keksejä. Makkaroissa on merkintä onko se gluteeniton. Ravintoloissa ei ole merkintää ruokalistoissa mutta he ovat hyvin kyllä asiasta selvillä. Olen ollut siellä usein ja taas kohta lähden, ei ole ollut mitään ongelmia ruokailuissa, valikoima on tietysti suppeampi mitä voin syödä. Dublon? myymälöissa ainakin Teneriffalla oli tuotteita, niitä on myös Inglesissä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.01.2017 - 16:06

Jostain sain tietää, että on esim. maita, joissa voivat sellaisetkin hlö:t, joille ei maito sovi, niin juoda maitoa, vaikka maidossa ei ole mitään erityismerkintää vähälaktoosinen tai laktoositon. Loma tulee ottaa vastaan aina lomana. Esim. itse pääsin lomalle kohteeseen, joka oli ollut pitkään toivelistalla. Matkustin Aasiaan ja minun oli aivan pakko maistaa paikallisia ruokia. Paikalliset käyttävät ruoissa esim. pähkinöitä ja voimakkaitakin mausteita, mutta säästyin silti suuremmilta ongelmilta. Jos syön pähkinää tai ruokaa, jossa on voimakkaita mausteita, niin kurkkua kuristaa ja iho alkaa reagoida kasvoissa. Eli minun ohjeeni on, että nauti lomastasi jo koeta keskittyä ruokiin ja ruokien lisukkeisiin, jotka eivät sisällä raaka-aineita, jotka eivät sinulle sovi. Näin, kun teet, niin vältyt jatkuvalta jännittämiseltä ruoka-aikoina, "että, mitä, jos tässä ja tässä olikin sitä ja sitä raaka-ainetta, joka ei minulle sovi." Eli pärjäät mainiosti ilman tiettyä leipää 1-3 viikkoa kestävän lomasi ajan. Koeta etsiä vaihtoehtoisia ruokia ja lisukkeita ja ahmi sinulle sopivaa leipää, kun palaat kotimaahan.

Lähteet:
en ole keliaatikko, mutta minulla on ruoka-aineallergioita