Jos sanon lähteväni lippahivoon, niin mihin silloin olen lähdössä?

Avainsanat: lippahivoon lippa vinossa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.07.2011 - 19:09

Yleisnimenä sanan lippahivo merkitys selviää Suomen etymologisesta sanakirjasta Suomen sanojen alkuperä. Verbi lipata merkitsee 'juosta, kulkea/liikkua nopeasti'. Samaa merkitseviä ovat murteelliset 'lipetteä' ja kuvailevat 'lipattaa' ja 'laputtaa'.
Sana 'lipetti' on myös samaa kantaa yhteydessä 'lähteä lipettiin, karkuun' eli 'lippahivoon', jota on käytetty alkujaan Pohjois-Savossa.

Erisnimenä sanaa Lippahivo on käytetty esim. juuri kadunnimenä ja matkailukohteina olevista eräkämpistä.

Lähde: Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja L-P. 1995.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.07.2011 - 12:32

Savon kieli ei ole kovin tuttua ,mutta arvaan että käpälämäkeen eli karkuteille.
Tuskin tuolle matkalle passia tai virallista henkilötodistusta tarvitsee kuitenkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2011 - 13:06

Karkuun juoksua luulisin olevan, tai sitten joku paikan nimi. En ole kuullut kyllä ravintolan nimeä sellaista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2011 - 13:18

savolainen syntyperältään oleva avomieheni suomensi, lähteä karkuun .
meilläpäin sanotahan jotta " lähäretähän silakkahan ".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2011 - 15:42

Karkuun jonnekin epämääräiseen paikkaan..vaikkapa sinne huitsin nevadaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2011 - 16:18

Aivan outo ilmisu, mutta yllä tulikin asiantuntevia vastauksia :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2011 - 17:03

Juu kyllähän joku lähtee tuntemmattomaan kun lähtee lippahiivoon. Huitsin nevadaan ja äkkiä. Ottaa hatkat ja nopeetaa tipo tietymättömiin. Ulottumattomiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2011 - 21:29

Karkuun ns. ottaa hatkat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.07.2011 - 23:06

Johonkin taidat lähteä - ja lujaa sittenkin. En ole koskaan tuota sanaa kuullutkaan.