Mikä on Madridin vanhin rakennus?

Avainsanat: madrid vanhin rakennus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.05.2011 - 07:23

Madridin vanhin rakennus Debod-temppeli on tuotu Niililtä.

Lähteet:
www.hs.fi/matkailu/artikkeli...SI1ME0223x

Kysyjän kommentti

Onnea nopeimmalle oikein vastanneelle. Kiitos kaikille vastanneille.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.05.2011 - 00:09

Torre de los Lujanes.
es.wikipedia.org/wiki/Casa_y...os_Lujanes
www.gomadrid.com/sights/casa...neros.html

Lisätty: 20.05.2011 - 00:13

www.matka.net/2010/03/madrid...almis.html
Tässä aika jännä sivu Madridista.

Lisätty: 20.05.2011 - 12:57

Hmm. Siirtorakennus? Siinä ja siinä, onko se museo? Olkoon menneeksi, vanha kuin taivas se on. :)
Tuossa "jännässä sivussani" on linkki myös Templo de Debodiin, www.gomadrid.com/sights/temp...debod.html
Suosittelen edelleenkin tuohon tutustumista, jos on Madridiin matkalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2011 - 08:15

Madridin vanhin rakennus on faaraoiden tekoa
18.7.2009 | LAURI HÄNNINEN | HELSINGIN SANOMAT

Debod-temppeli on nyt Madridissa. Vesiallas muistuttaa Niilistä.
LAURI HÄNNINEN

MADRID. Seison hämmästyneenä Madridin keskustassa. Jos paikallani olisi ennen ajanlaskumme alkua elänyt nubialainen pappi, hän ei olisi hämmästynyt.

Se on hyvin hämmästyttävää.

Olen huoneessa, joka on rakennettu Amun-jumalalle 2200 vuotta sitten Niilin varrella Etelä-Egyptissä. Se on osa aitoa egyptiläistä Debod-temppeliä, jonka tuoreemmatkin koristelut ovat roomalaisten keisarien Augustuksen ja Tiberiuksen ajoilta.

Nyt ovesta ei kuitenkaan pilkota Niili, vaan espanjalaiset kerrostalot.

Miten tässä näin kävi?

Egyptissä oli 1960–70-luvuilla insinöörejä enemmän kuin kameleita. Toiset suunnittelivat valtaisaa Assuanin patoa ja yli viisisataa kilometriä pitkää Nasserin tekojärveä, toiset yrittivät keksiä, miten estettäisiin ainutlaatuisten arkeologisten aarteiden hukkuminen padon synnyttämään tekojärveen.

Insinööritaito jylläsi, pato rakennettiin, vesi nousi ja vedenpaisumukselta pelastettiin muun muassa kuulu Abu Simbelin kalliotemppeli.

Siirtotalkoissa olivat espanjalaisetkin, joille Egyptin hallitus lahjoitti vaivanpalkaksi yhden pikkutemppelin, Debodin.

Temppeli kulki 1724 kivipalana alkuperäiseltä paikaltaan Espanjan pääkaupunkiin Madridiin. Tosin matka kesti egyptiläis-espanjalaisen byrokratian ja jahkailun vuoksi kymmenisen vuotta.

Vuonna 1972 temppeli pystytettiin yhdelle Madridin keskustan komeimmista paikoista, Princípe Pío -kukkulalla sijaitsevaan puistoon. Sieltä aukeaa näkymä kuninkaanlinnalle, katedraalille ja Casa de Campon ulkoilualueelle.

Kivipalapelinkokoajille aiheutui ylimääräistä päänvaivaa, koska purkupaikalla oli oltu suurpiirteisiä: sata kiveä oli kokonaan ilman sijaintipaikan osoittavaa numeroa, ja neljänsadan kiven numeroinnissa oli muuta hämminkiä.

Madridin sateiden vuoksi aavikkoilmaan tottunutta temppeliä jouduttiin myös tuunaamaan peltikatolla ja lämmityksellä. Lisäksi sen ympärille rakennettiin pieni vesiallas muistoksi entisestä kotipaikasta Niilin varrella.

Debod on harvoja ulkoilmassa olevia egyptiläisen arkkitehtuurin taidonnäytteitä Pohjois-Afrikan ulkopuolella, ja siitä on tullut yksi Madridin vierailluimmista nähtävyyksistä.

Iltaisin temppelin vieressä oleva näköalatasanne on rakastuneiden pariskuntien suosiossa. Siinä pidetään tyttöystävää kädestä ja ihaillaan auringonlaskua.

Niin tehtiin luultavasti myös Niilin rannalla yli 2000 vuotta sitten.

Lähin metroasema on Plaza de España. Auki ti–su, arki-iltapäivisin kiinni siestan ajan. Sisäänpääsy ilmainen.

KOHDESIVU Madrid

Lähteet:
HS.fi matka

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2011 - 08:27

Peesaan noita tietäjiä, ihan kiva vinkki, koska olen kaavaillut syksyn matkan yhdeksi vaihtoehdoksi Madridia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2011 - 08:49

En olisi tuota tiennyt. Oppia ikä kaikki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2011 - 09:15

Jassoo,mutta Debod-temppeli on siirtorakennus eikä ole töröttänyt paikallaan aikojen alusta,mutta siitähän ei ollut kysymyksessä puhettakaan.
Madrid on ihan mielenkiintoinen kohde,mulle on Barcelona se "kotikaupunki",mutta M on hieno hallintopaikka,upeine museoineen(useita,jos taiteesta on kiinnostunut),kauniine puistoineen,Madridiin kannattaa saapua junalla ja nimenomaan Atocha-asemalle.Syksy saattaakin olla oivallinen aika,M on aika ylhäällä kuin kattilassa ja kesäaikaan paahtavan kuuma,paras varustautua viuhkalla,se on kaikilla käytössä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2011 - 11:35

Taas tyhmä matula viisastui..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2011 - 16:21

Olen huoneessa, joka on rakennettu Amun-jumalalle 2200 vuotta sitten Niilin varrella Etelä-Egyptissä. Se on osa aitoa egyptiläistä Debod-temppeliä, jonka tuoreemmatkin koristelut ovat roomalaisten keisarien Augustuksen ja Tiberiuksen ajoilta.

Nyt ovesta ei kuitenkaan pilkota Niili, vaan espanjalaiset kerrostalot.

matka.hs.fi/juttu/1135247746800

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2011 - 04:46

Faaraoiden tekemä Debod-temppeli.