Mistä on laamapaita saanut nimensä?Käytätkö laamapaitaa?

Ois kiva tietää.

Avainsanat: laampaita lämmin

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.02.2011 - 12:34

ehkäpä se nimi on tullut saksalaisesta Dr. Lahmannista ?

"Laamapaita on puuvillainen vaalea, ihoa vasten melko mukavalta ja lämpimältä tuntuva joustinneuleinen aluspaita. Paidan suomenkielinen nimitys tulee neuleen kehittäjästä, saksalaisesta Dr. Lahmannista. Saksaksi nimitys oli Dr. Lahmann' s Reform-Baumwollkleidung. Joidenkin tietojen mukaan laamapaidan neulos keksittiin sotilaita lämmittämään ensimmäiseen maailmansotaan. 1960- ja 70-lukujen taitteessa oli muuten nuorison keskuudessa melko muodikasta käyttää (itse) värjättyä laamapaitaa."

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.02.2011 - 14:32

joo kyllä lämmittää kivasti tuol tuiskus ja viimas :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2011 - 14:55

On tavallisia aluspaitoja, Sloggin valkoisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2011 - 14:58

pentuna oli laamapaita vakiovaruste talvisin, vaan en sitten lapsuuden ole paitaa pitänyt.
täälläpä kerrotan laamapaidasta:
igs.kirjastot.fi/iGS/kysymyk...d=Puuvilla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2011 - 16:36

Joustava,hyvin lämmin ,ihana iholla, laamapaita.Sellainen piti lapsena olla, Tarkeni hyvin.Kestäviä alusasuja.Minä ajattelin että olisi laaman villasta tehty lanka josta on laamapaita tehty .On niin ihana päällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2011 - 17:25

Laamapaita oli tuttu todella nuorena...
Jotenkin tuntuu korskilta ei tuo ainakaan ole laamasta lähtöisin... mutta villasta kylläkin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2011 - 19:26

Kyllä koko talven laamapaita on luitani lämmittänyt, nimeä en lähde etsimään, selvinnee edeltä.
Aivan välttämätön minulle. talvella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 24.02.2011 - 19:31

Ovet jo edelliset kertoneet mistä nimi on peräisin. En käytä laamapaitaa enkä muutakaan aluspaitaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.02.2011 - 20:53

Aitoa kunnon laamapaitaa en enää omista. Lapsena sellainen oli ja muistaakseni myös lämmin pitää.
www.runtoshop.fi/recommendat...on/id/3356

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2011 - 22:01

Lapsuudessa laamapaita oli vakiovaruste, nykyisin ei enää, tosin Tallinnasta vielä toin mummulle tuliaisiksi, sieltä niitä vielä löytyi, löytynee myös Suomestakin?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2011 - 22:46

Pienenä tyttönä huomasin kerran, että paita oli liian pieni: siihen se päättyi mun lapsuuteni ja alkoi paidaton tieni... Nyt vanhuuden kynnyksellä keikkuessa laamapaita taas kelpaisi ylleni, mutta ei taida olla enää myynnissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.02.2011 - 17:32

Laamapaita on puuvillainen vaalea, ihoa vasten melko mukavalta ja lämpimältä tuntuva joustinneuleinen aluspaita.

Ei minulla laamapaitaa ole, on varmasti joskus ollut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2011 - 17:27

Eipä ole laamapaitaa nykyisin. Pentuna oli AINA talvella laamapaita, huh mä inhosin sitä paitaa.