Miksi joulukuuseen pitäisi laittaa Suomenlippunauha? Onko se jokin perinne ja jos on,mistä se juontaa juurensa?

Avainsanat: joulu suomi kuusí

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.01.2011 - 12:54

alunperin se lippunauha koostui 'kaikkien'-maiden lipuista

"Joulukuusta kiertävä lippunauha muistuttaa siitä, että Jeesus syntyi kaikille maailman kansoille"

sodan aikana taisi tulla tavaksi käyttää pelkkiä Suomenlippuja

"Joulukuusesta ei luovuttu sota-aikanakaan, sillä jouluperinteen noudattaminen toi turvallisuuden ja jatkuvuuden tunnetta puutteen ja ahdistuksen keskelle. Myös rintamien korsuihin pyrittiin tuomaan joulukuusi, koristeina saattoi olla esim. latvatähti, kynttilöitä, rivistö Suomenlippuja sekä muutamista kiväärinhylsyistä sidotut koristeniput. "

Lähteet:
www.putkilahti.net/k101230f.php

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.01.2011 - 15:18

Samoin sanoin kun Valperi sanoisin minäkin noista lippunauhoista. Minä muistan hyvin sota-ajankin joulut.
Noista sotilaiden jouluista en tiedä muuta kun sen mitä olen lukenut. Ja Heimo Embuske laulaa kaunissa
joululaulussaan kahdesta vartiosotilaasta, jotka olivat vihollinen ja kuvitellaan nyt, että suomalainen.
Yhdessä he yhtyivät jouluvirteen, sinä yönä ei ammuttu.
Minun nuorin tyttäreni teki vielä itse vuonna 1976 suomilippurivistö ketjun meidän kuuseemme.
Ei ole enään käytetty näinä jouluina.
Valperi sanoo sen niin kauniisti, että eri maiden lippunauharivistö muistuttaa meille, että Jeesus on
syntynyt kaikelle kansalle, kiitos Valperi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2011 - 16:14

Minun joulukuuseeni eivät ole koskaan kuuluneet minkään maan liput mutta esim. sota-aikana on oman maan lipuilla ihan oma merkityksensä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2011 - 17:51

Minun lapsuudessani oli tähti latvaan ja suomenlippuja rivistö.En muista muuta kun kynttilät. Olen itse ajatellut suomenlipun merkitystä että miksi. Mutta oli lähellä ollut sota joka raasto kansaa.Lipusta oli tullut juhla ja voitto.Joka komeili joka paikassa .Kunnioitus sotilaille ja Suomelle kun eivät saaneet kaikkia.Liput tuli jäädäkseen julaa julistaakseen.Onhan sinivalkoinen lippu komea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2011 - 18:48

Lapsuudessani olen nähnyt tuon lippunauhan...
Mutta en enää vuosiin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2011 - 19:10

Kai se jokin symboli on, mutta meillä ei lippuja laiteta. Joskus nuoruudessani kotona oli lippu nauhoja kuusessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2011 - 20:19

Mummulan kuusessa oli suomenlippunauhat vielä 60-luvulla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 06.01.2011 - 20:31

Ennen ei ollut oikein koristeita ja kai se jotenkin oli Isänmaallista juhlistaa se kuusi sillä lippunauhalla. Kotonani ja tädilläni käytettiin lippunauhaa, omiin kuusiini en ole koskaan sitä laittanut. Vieläköhän niitä on muuten myynnissä? Ei ole osunut silmiini missään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.01.2011 - 21:41

Minusta tuossa valperin tulkinnassa on vinha perä. Ajan kuluessa tuokin on muuttunut. Lippujen käyttö on nykyään tuiki harvinaista, josko ollenkaan käytetään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.01.2011 - 10:50

Kyseinen perinne liittyy varmaan maamme itsenäistymiseen. Meillä laspuudenkodissani oli kyllä lippunauhassa muitakin kun oman maan lippuja, pidettiin "tietokilpailuja" minkä maan lipusta oli kyse. Siinäpä oppi liput kätevästi tunnistamaan.