Kuinka paljon ennen matkalle lähtöä täytyy passi hankkia ja onko jokin määräaika passin voimassaoloajalle matkan jälkeen?

ajattelin matkustaa ehkä huhtikuussa 2011

Avainsanat: yhdysvallat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.12.2010 - 08:26

12.1.2009 alkaen täytyy jokaisella Yhdysvaltoihin matkustavalla olla sähköinen matkustuslupa, nk. ESTA..
ESTA-anomus tulee tehdä viimeistään kolme vuorokautta eli 72 tuntia ennen matkaa internetissä sivulla esta.cbp.dhs.gov Lomake on englanninkielinen, mutta 15.10 alkaen anomus voidaan täyttää myös suomeksi.
Hakemuksen täytettyäsi saat vahvistuksen anomuksen hyväksymisestä sekä hakemusnumerosi sähköpostilla. 12.1.2009 jälkeen ESTA-lupa on pakollinen Yhdysvaltioihin matkustettaessa ja ilman ESTA-lupaa ei ole pääsyä maahan.
- passin on oltava voimassa koko matkan ajan (suositellaan kuitenkin passin olevan voimassa vähintään 3 kk matkan jälkeen)

Kysyjän kommentti

Kiitos, vastauksesi sisälsi sellaistakin tietoa jota en edes osannut kysyä. En ole ennen USA:ssa käynyt

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.12.2010 - 18:35

Niin paljon ennen matkaa että saat sen mukaasi! Yleensä tulee olla voimassa 3kk, olikohan tuo matkalle lähtiessä vai palatessa. Yleensä maassaoloaika ilman viisumia on 3kk ja sen ajan passinkin on oltava voimassa.
Ollessasi lukutaitoinen lue tuosta; formin.finland.fi/Public/Pri...ntentlan=1

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.12.2010 - 20:00

Varautuisin yli kuukautta ennen, en edes uskaltaisi lähempää matkaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.12.2010 - 20:31

Hyvissä ajoin ennen matkaa hankkia passi,kun ei sitä välittömästi saa..Minulla passi on voimassa 5 vuotta..pitää aikanaan taas uusia..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2010 - 19:12

Nykyään ei passia saa enää ihan muutamassa päivässä kuten vielä kymmenkunta vuotta sitten tapahtui varsinkin pienellä paikkakunnalla. kannattaa siis hyvissä ajoin ryhtyä tuumasta toimeen ettei käy kuten minulle kerran, että sain passin keskiviikkona kun matkalle lähtö oli torstai-iltana. Siinä oli välillä jo pieni paniikki päällä passia odotellessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.12.2010 - 10:00

Kyllä niistä on ihan maakohtaiset määräykset. Ennen matkalle lähtöä pitää aina tarkistaa, josko on määräykset muuttuneet. Palisanterilla oikea vastaus yhdysvaltoihin matkustettaessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2014 - 17:06

Yhdsvalloista en tiedä, mutta Turkkiin matkustavalle tiedoksi nyt on Turkin lähetystö ilmoittanut että 3 kk matkan jälkeen pitää olla voimassa. 1.1.2015 alkaen matkustaville tiedoksi 6 kk matkalta palattua pitää jatkua passin voimassaolo. Tämä tieto saatu 21.7.2014, ja varmasti oikea.