Mistä Italian pääkaupunki on saanut nimensä?

Avainsanat: italia pääkaupunki

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.09.2010 - 19:00

Siitä Romuluksesta tietenkin!

Kysyjän kommentti

Niinpä tietenkin ja ilman koko historian kuvausta!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.09.2010 - 14:13

Rooman perustamistarinan mukaan Rooman perustivat 21. huhtikuuta 753 eaa. naarassuden kasvattamat veljekset Romulus ja Remus. Rooma perustettiin Palatium-kukkulalle, Tiberjoen varteen, josta se levisi ympäröiville kukkuloille. Siitä alettiin käyttää myös nimitystä seitsemän kukkulan kaupunki; nämä kukkulat olivat Collis Palatinus (Palatium), Collis Aventinus, Collis Capitolinus (Capitolium), Collis Quirinalis, Collis Viminalis, Collis Esquilinus ja Collis Caelius.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Rooma

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.09.2010 - 16:08

Myytin mukaan Rooman perustivat 21.4.753 eaa Romulus ja Remus, jotka olivat sodanjumala Marsin ja Vestan papittaren Rhea Silvian, joka oli Alba Longan kuninkaan Namitorin tytär, hänen lapsiaan.

Koska Vestan papittarien täytyi olla neitsyeitä Rhea Slvia tuomittiin kuolemaan.
Remus ja Romulus laskettiin korissa Tiber-jokeen. Kori ajautui matalikolle, josta naarassusi pelasti pojat
ja imetti heitä Lupercal-luolassa.
Myöhemmin Faustulus-niminen paimen löysi heidät .
ja ryhtyi vaimonsa Acca Larentien kanssa hidän kasvaatajikseen ja kasvattivat heistä vantterat nuorukaiset.
Remus joutui myöhemmin vallasta syöstyn Numitorin paimenten vangiksi.Remus sai tietoonsa taustansa ja Remus ja Romulus auttoivat Numitorin takaisin Alba Longan kuninkaaksi.
Numitori antoi palkinnoksi Remus ja Romulukselle Palatium kukkulat ja tälle kukkulalle he
perustivat Rooman kaupungin.
Veljekset rakensivat kaupungin ympärille muurin ja sen sisälle savimajoja.
Romulus julistautui kaupungin hallitsijaksi. No Remus suuttui ja pilkatakseen veljeään
hyppäsi kaupunginmuurin yli. Tästä Romulus suutui ja tappio veljensä.

Jotkut uskovat, että veljekset olisivat riidelleet kaupungin nimestä.

Roomaa on hallinnut joskus seitsemän kuningasta ja on levinnyt seitsemälle kukkulalle.
Tunnettu myös ikuisena kaupunkina ja sillä on pitkä historia, lähes 3000 vuotta vanha.

(Kysymyksen ohitse mainitsen, että mm. apostoli Paavali teki matkoja Roomaan.)

Lähteet:
googlesta, hakusanalla Romulus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2010 - 00:26

niin vanha juttu että legendoja taitaa olla pilvin pimein, mikä sitten totuus lienee, Jumppiksen selitys on ihan looginen ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2010 - 09:38

Eiköhän nimen taustalla ole toinen kaupungin perustajista: Romulus = roomalainen

Koko tarinahan on pitkä ja mielenkiintoinen. Ohessa yksi versio kaupungin ja sen nimen synnystä.

www.opinto.net/uskonto/timom...rooma.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.09.2010 - 11:26

Veljeksistä Romulus ja Remus.