Terveiset täältä Inarista. Kysyin kerran "Pyrkyrien palstasta", mutta onko kukaan nyt selvittänyt miksi kullankaivajien hautausmaa

on saanut sellaisen nimen??
www.napsu.fi/matkailu/matkak...-23--Inari

Lisätty: 04.09.2010 - 18:14

Elämässähän on yleensä sellaisia ihmisiä joita sanotaan pyrkyreiksi. Kultamiehiä oli koollla suunnittelemassa hautausmaalle omaa paikkaa. Joku joukosta sanoi ehdottomasti sinne haluavansa, johon toinen, ettei sinne kummun alle kannata niin hirveästi pyrkiä. Jokainen kullankaivaja, elinkautinen menee sinne omalla vuorollaan. Siitä jäi sitten nimi elämään, "Pyrkyrien palsta".

Lisätty: 07.09.2010 - 19:56

Kultamiesliitto vietti 30-vuotis juhliaan syksyllä 1979 Laanihovissa ja miehet muistelivat surullisina jo edesmenneitä kullankaivajia. Pitkän hiljaisuuden jälkeen Kullervo Korhonen otti kynän käteensä sanoen "Kukahan meistä seuraavana lähtee? Pitää panna oikein ylös". Kukaan ei tohtinut siihen kysymykseen vastata. Hiljaisuuden jälkeen pöydästä kuului tokaisu: "Turhaan niitä nimiä paperille panet. Niitä on pyrkyreitä tälläkin alalla. Menevät toisen vuorolla".

Avainsanat: kulta hautausmaa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.09.2010 - 23:03

tuskinpa siihen tämän kummoisempaa selitystä löytyy :

"Pyrkyrien palsta tarvinnee selityksen: se on osa hautausmaasta jonne on haudattu kullankaivajat, nimi on kullankaivajahuumoria ja heidän itsensä antama jo eläessään."

Lähteet:
suvut.genealogia.fi/markkula...sti_26.pdf

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.09.2010 - 09:16

Kiitos Mariaana ihnista matkakuvista.Näin sai myös meikäläinen tutustua lappinmaisemiin,kun en ole siellä ikinä käynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2010 - 10:43

Olisko syy sanottu tuossa blogissa;
mammamyynmutinat.blogspot.com/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2010 - 11:17

Mammamyynmutinoissa on varmaan todella kerrottu.. kuten Jumppis pisti tuon..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2010 - 13:37

kullankaivajahuumoria.
Inarin hautausmaallla on nykyisin enemmän tuttuja mullanalla kuin Inarin kylällä.
taannoin Inarissa silloisessa matkailuhotellissa olin laillinen viinanmyyjä (=tarjoilija) parisenvuotta.
jos lopetti paikallisilta tarjoilun tai yritti rajoittaa, lupasivat maksaa taksimatkan Helsinkiin jos heti lähtee.
aika veijareita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2010 - 15:24

No ei minulle ainakaan selviä tuo, vaikka olen larannut Petronellasta asti kullankaivajiin.
"Pyrkyrien palsta". Oivallista sarkasmia!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2010 - 17:25

Nämä miehet kulkevat kultahistoriassa nimellä "elinkautiset", miehet, jotka joutuivat eliniäksi kultakuumeen kouriin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2010 - 21:12

En ole lapissa käynnyt..kiva kun sinun kautta pääsee tutustumaan lapin maisemiin..kiitos sinulle..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2010 - 22:45

Tervehdykseni vain sinulle Marjaana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.09.2010 - 22:56

Ei tämä etelän varis tiedä sitten mitään lapin jutuista.