Mitä muuta voi tehdä taateleista kuin taatelikakkua?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.03.2010 - 06:23

Leche Lumbarde-jälkiruoka

250 g (8 oz) dates ---250gr taatelia
1 cup sweet red wine ---1 kupillinen punaviiniä
1½ cups sugar ---puoli kupillista sokeria
2½ dessertspoons powdered ginger ---2,5 jälkiruokalusikallista jauhettua inkivääriä
2½ dessertspoons powdered cinnamon -- 2,5 jälkiruokalusikallista kanelia
2-3 tablespoons flour or breadcrums -- 2-3 ruokalusikallista jauhoja tai korppujauhoja

Cover the dates with wine and boil until it forms a thick paste and then mix in a litle more wine. Blend and add sugar and spices. Return to pan and boil until it is of a consistence that will allow it to be formed into balls. Add flour or breadcrumbs if needed. Cool completely and form into balls. If too sticky, roll in more powdered spices until dry.

Taateli kattilaan ja viiniä niin että peittyvät, keitä niin että tulee paksu tahna ja senjälkeen lisää loput viinistä. Sekoita joukkoon sokeri ja mausteet. Takaisin levylle ja kiehuta niinkauan kunnes tahna on niin paksua että voit tehdä siitä pieniä palloja. Lisää jauhoja tai korppujauhoja jos tarvitsee. Jäähdytä kylmäksi ja pyritä taikina palloiksi. Jos liian tahmeita palloja, lisää jauhettua maustetta.
(huom. vapaa käännös, sekä kupin koosta en osaa sanoa)

Lisätty: 09.03.2010 - 06:26

toinen viritys samasta:
Leche Lumbarde
3 lbs dates (pits removed)
1½ teaspoon powdered ginger
6 cups port or sherry
12 hard boiled eggs, mashed or crumbled
1½ cups brown sugar
6 cups hard brown bread, grated or crumbled
9 tablespoons plain flour
2¼ tsp cinnamon
( sama ohje)

Lisätty: 09.03.2010 - 06:47

kiisseliä voi myös tehdä, taatelijäätelöä, käyttää viinereissä täytteenä ym ym.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.03.2010 - 07:17

Mitä ne taatelintallaajat oli ennen? Talloa niitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.03.2010 - 07:59

taatelihilloa jälkiruokajuustojen kanssa nautittavaksi

www.maku.fi/reseptit/resepti.../2042.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.03.2010 - 08:04

Minä söin ennen ja joskus harvoin nytkin taateleita jogurtin kanssa aamiaiseksi. Ramadanin aikaan, kun tulee ilta söimme maitoon liotettuja taateleita ennen varsinaista ateriaa.

Lähteet:
muistot emiraateista

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.03.2010 - 09:17

Taateli-PORKKANAkakku

Taateli-

porkkanakakku 1 pkt (noin 225 g) kivettömiä taateleita

3 dl vettä

200 g (noin 3 dl) karkeaa porkkanaraastetta

1 tl raastettua sitruunankuorta

150 g margariinia tai voita

1 dl fariinisokeria

¾ dl sokeria

2 munaa

4 dl erikoisvehnäjauhoja

1½ tl soodaa

2 tl kanelia

½ tl inkivääriä

pieni ripaus suolaa 1. Paloittele taatelit. Keitä niitä vedessä välillä sekoittaen noin 5 minuuttia. L isää karkea porkkanaraaste ja anna kypsyä vielä noin 5 minuuttia. Anna seoksen jäähtyä.

2. Lisää taateliseokseen hyvin pestyn sitruunan raastettu kuori.

3. Vatkaa pehmeä rasva ja sokerit vaahdoksi. L isää munat yksitellen vatkaten. L isää taikinaan keskenään sekoitetut kuivat aineet sekä taateli-porkkanasose.

4. Kaada taikina suureen (noin 2 litran) voideltuun ja korppujauhotettuun sydän- tai rengaskakkuvuokaan.

5. Paista sydänvuoassa olevaa kakkua 175 asteessa uunin alimmalla ritilätasolla 1 tunti 20 minuuttia ja rengasvuoassa noin 1 tunti. Koristeeksi riittää pieni tupsautus tomusokeria ennen tarjoilua.

Lähteet:
www.hs.fi/ruoka/reseptit/art...5244629598

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.03.2010 - 09:29

Taateliherkkua : 125g voita,2dl fariinisokeria,2 dl taatelia jotka kiehautetaan keskenään . Litra riisimuroja niihin 1tl vaniljasokeria.. Murojen päälle taateliseos------> sekoitetaan keskenään ja levitetään pellille----> laitetaan kylmään pariksi tunniksi ja palastellaan mieleisiksi paloiksi...Hyvää kahvin tai teen kanssa ja lapsille namiksi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 09.03.2010 - 23:16

Heittää roskiin. Ovat todella pahoja mielestäni.