Kerrostalo, kaapeli-TV ja raju ukkonen eilen illalla. Telkkarissa vaihtui kanavat itsekseen, ääni lähti, ja linkki-

mastossa tulenlieskoja tuossa metsässä. Kauhea räjähdys kuului. Kaikki kuitenkin kunnossa muutaman sekunnin päästä. Mitä tapahtui. Olen aina luullut että kerrostalo ja kaapeli-TV on turvallinen yhdistelmä ukkosella. Ja sillä mastolla ei varmaankaan ole mitään tekemistä TV:n kanssa. Mitä siis tapahtui?? Olen ihmeissäni.

Avainsanat: kerrostalo kaapeli-tv ukkonen masto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.08.2009 - 11:48

Kerrostalo on turvallisin asumisenmuoto ukkosta ajatellen. Ensinnäkin kerrostalossa on sen verran suojauksia ja maadoituksia, että salama pääsee tosi harvoin aiheuttamaan mitään vahinkoja. Tosin kyllä niitäkin on sattunut, silloin kun salama iskee suoraan kohteeseen. Kaapeli-ja puhelinverkossa liikkuvat ukonilmalla kuitenkin aina jonkin asteiset virtapiikit, jotka näkyvät signaalin heikkenemisenä tv-vastaanottimissa ja kuvaruudulla kuvan säröilynä tai häipymisenä. Jos tv:ssäsi esiintyy vielä tänään ongelmia ota heti yhteyttä kaapeliyhtiöösi tai isännöitsijään vian korjaamiseksi. Salama voi lyödä mastoon ja todennäköisesti on eilenkin lyönyt, mutta maadoitus-ja suojaimet ovat kuitenkin sen verran hyvät, että suurilta vahingoilta useimmiten säästytään.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.08.2009 - 13:46

puolenyön aikaan meillä näky pilvettömällä taivaalla upeeta salamointia ilman jyrinöintiä saatikka sadetta. irrotin kuitenkin kaikki pistokkeet yöksi vaikka kerrostalossa asutaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2009 - 16:05

meillä oli yksi päivä taas niin et jyrisi ja paukkui, mutta ei salamoinut ainakkaan en niitä nähnyt , jot oiskos ne sitten olleet siellä rypyllä.. ... kerrostalossa asuessani otin aina tv , kuten muistakin laitteista töpselit irti.. kaverini asui 7 krs ja ukkosen ilmalla hajos heitin mikronsa , jotta on hyvä ottaa sähkölaitteet irti pistokkeistaan..myöskin kaupungissa ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2009 - 23:11

Sinnekkös se sit iski? Kuuntelinki et tais johoki iskee,ku välähdyksen jälkee räsähti ukkone sen olosesti.Mie vetelin johot seinäst pois.