Miksi kalat tai muutkaan vedeneläjät eivät kuole kun salama iskee veteen?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.07.2009 - 19:28

Voiko salama tappaa kaloja? (25.11.2008)
Julkaistu Tiede-lehdessä 10/2008

Kyllä, mutta sitä ei satu kovin usein. Taivaan ja maan jännite-ero purkautuu salamana yleensä korkeaan maastonkohtaan, harvemmin suoraan veteen.

Rantapuuhun iskenyt salama saattaa kuitenkin tehdä tuhoa veden alla. Tiedetään tapauksia, joissa sähkövirta on johtunut puun juuria pitkin järveen ja tainnuttanut tai tappanut juurakoiden suojissa asustavia ahvenia ja mateita muutaman metrin säteellä. Tappava etäisyys riippuu salaman jännitteestä ja veden sähkönjohtokyvystä.
Kala kuolee, koska sen elimistö on suolaisempi kuin ympäröivä vesi ja johtaa siksi paremmin sähköä.

Voimakkaassa sähkökentässä kalan sisällä olevat sähköisesti varautuneet ionit saavat äkkisysäyksen. Ionit välittävät hermoimpulsseja, jotka liiallisina aiheuttavat sydämen toimintahäiriöitä tai lihaskouristuksia, jopa niin rajuja, että kala saa sisäisiä verenvuotoja ja menehtyy niihin. Mitä pidempi kala on, sitä rankemmin sähkökenttä tuntuu.

Tutkijat hyödyntävät voimakkaan sähkökentän kaloja tainnuttavaa vaikutusta virtavesien koekalastuksissa.

Vastaaja:
Ari Saura
tutkija
Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos

Lähteet:
lainaus

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.07.2009 - 19:33

Virta jakautuu koko järveen ja vain pieni osa menee kalaan paitsi jos kala on heti salaman vieressä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2009 - 19:38

Jos salama lyö kalojen lähelle, joko veteen tai rantaan, vettä pitkin leviävä sähkövirta kulkee myös kalojen läpi. Vaikka hajaantuneen virran voimakkuus on jonkin verran heikentynyt, voi se hetkeksi tainnuttaa kalat tai jos salamanisku osuu tarpeeksi lähelle kaloja ne voivat kuolla. Uiminen ei ole ukkosella turvallista, joten ukkosen lähestyessä kannattaa jättää uiminen väliin. Koska uimarin pää on vedenpintaa ylempänä, veteen hakeutuva salama voi hakeutua uimarin päähän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.07.2009 - 19:56

Jospa ne kertakaikkiaan ovat niin viisaita eväkkäitä, että älyävät mennä ukkosella syvemmälle uiskentelemaan ja lumpeenlehtien suojaan sadetta pitämään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 23.07.2009 - 20:01

Kyllä se kaloihinkin voi vaikuttaa, tai tappaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 23.07.2009 - 23:10

Kyllä ne joskus kuolee, jos ihan kohdalla ovat.