Suomessa voi seuraamuksia pelkäämättä heitellä tupakantumpit kadulle, mikä sitten näkyykin katukuvassa, toisin on Liettuassa.

www.iltasanomat.fi/matkailu/...id=1693076

Avainsanat: tupakointi matkailu siisteys roskaaminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.07.2009 - 12:39

Eihän ne roskat, olivatpa sitten mitä tahansa, katukuvaa komista.

Singapore lienee yksi edelläkävijöitä noissa sakotushommissa, Japanissakin on nykyään alueita (kaupungeissa) joissa saattaa saada huomattavan muistutuksen törkyilystä ja Hongkongissa muutaman satasen kadulle syljeskelystä.

Tuo Vilnan kampanja on aika uusi keksintö, eikä se käytännössä ainakaan vielä ole sen kummemmin vaikuttanut. Vanha keskustahan siellä on jo melko siisti, eikä niitä tumppejakaan tolkuttomasti ympäriinsä heitellä, mutta ei tarvitse kovin montaa korttelia sivuun poiketa kun on jo vähän toisen näköistä.

Niitä määräyksiä (sakotusuhkauksia) tehtäessä pitäisi kanssa miettiä mitkä mahdollisuudet on valvoa niiden noudattamista. Jos sääntöjä voi rikkoa ilman suurempaa kiinnijäämisen vaaraa, niin se vaan johtaa entistä suurempaan piittaamattomuuteen.

Kysyjän kommentti

Kyllä kai tuo sakkomahdollisuus vähän pelottaa ihmisiä roskaamasta. Onhan ne paljon keskustelua aiheuttaneet koiranpaskatkin vähentyneet täällä Suomen kaupunkien jalkakäytävillä (meilläkin on koira).
Singaporesta puheenollen: kerran siellä käydessäni oli paikallisessa Hesarissa juttu sankarillisesta bussikuskista. Yksi hänen naismatkustajistaan oli sitä mieltä, että yksi miesmatkustaja tahallaan kosketteli kyynärpäällään naisen rintoja. Bussikuski sulki bussin ovet ja ajoi poliisilaitokselle. Miesmatkustaja tuomittiin, rangaistusta en muista.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.07.2009 - 10:47

Eipä ole ainakaan minun tupakantumppini minkään valtakunnan katuja roskaamassa,
lopetin puuhastelun paperossien kanssa runsas 9 vuotta sitten.

Mutta aikamoinen sakko on rangaistuksena.
Mitenkähän se todistetaan että juuri se tai se henkilö on tumpin heittänyt, ellei ole todistajia ja heittäjä ei tunnusta, otetaankohan dna-testi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.07.2009 - 10:55

Eihän tuo ole mitään uutta. Itse jouduin miliisin ripitettäväksi Leningradissa nyk. Pietarissa jo vuosikymmenet sitten. Sakkojakin olisi antanut, mutta kun olin hölmö turisti tyytyi vaan huutamaan ja käski nostamaan stumpin pois kadulta. Minä kyllä heitän stumppini johonkin roskikseen. Niiden yhteydessä kun on nykyisin tupakoita varten omat lokeronsa. Rike on kuitenkin pieni noin suureen sakkoon mitä linkissäsi kerrottiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2009 - 11:46

Meillä suloisessa Suomessa saapi tehdä paljon muutakin,kun huomaa rikkoutuneet olutpullot ja pahvijämät pitkin katuja lojumassa tai puistojen kaatopaikkana pitäminen;erikoinen asenne ihimisillä?Onko ninby,sämby tai rombu-ilmiötä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2009 - 12:40

Niinpä. Kasvatuksella töitä,valistuksella vapautta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2009 - 19:43

Niin, saahan ne kadulle nakata. Mutta aina ei ole tuhkakuppeja lähimaillakaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 13.07.2009 - 02:33

Täytyy myöntää että syyllistyn silloin tällöin siihen että maahan saattaapi tumppi lennähtää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 09:14

Suomessa saa sotkea ilman seurauksia. Suomi on likaisin maa missä olen ollut tai käynyt.
Vilnassa on keskustassa ainakin tosi siistiä ei siellä edes nuoriso roskaa, heitä on mitä ilmeisimmin kasvatettu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 13.07.2009 - 16:28

Järjenkäyttö kun ei ole kielletty tuossakaan asiassa. Ei paljoa tilaa vie taskussa tai laukussa pitää joko pientä oikeaa matkatuhkakuppia, pientä kannellista peltirasiaa tai lasipurkkia mukanaan. Ei tarvitse heitellä natsoja kadulle. Meillä on sisareni kanssa sellaiset mukana niin kadulla kuin rannallakin. Olemme monesti saaneet ulkomailla hyväksyviä katseita kun paikalliset ovat huomanneet "siisteytemme".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2009 - 11:58

Saa täällä syljeskelläkin, toista se on pohjois-koreassa.