Matkalainen onko sinulla Eurooppalainen sairaanhoitokortti? Voit tilata maksuttoman kortin verkossa.

www.kela.fi/in/internet/suom...04143116MH

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.07.2009 - 01:38

On tullut jo hankittua. Taisin hoitaa sen aikoinaan faxilla.
Kelan sivuilla olen käynyt tunnuksilla muuten asioimassa, tai lähinnä katsomassa mitä sieltä löytyy ja kuinka homma pelaa. Pelasihan se.

Kysyjän kommentti

Vastaus Ok.

Minulla on myös tuo kortti ja olen aina ihmetellyt että miten ihmeessä se voi toimia ulkomailla kun siinä on tiedot ainoastaan Suomeksi. Suomen ns Eurooppalainen sairaanhoitokortti on vitsi. Miksi ei edes jollain yleisemmällä kielellä. Ihan siltä varalta, että sen joutuisi esittämään jossakin?! Miksi Kelakortti ei käy muualla EU-maissa ja miksi Eurooppalainen sairaanhoitokortti ei kelpaa Kelassa?

Eikö nyt olisi parasta lähteä rakentamaan oikeaa eurooppalaista sairaanhoitokorttia, joka kävisi kaikissa EU-maissa. Myös Suomessa.

Voisin kuvitella että kaikissa Euroopan paikoissa ei sentään ole tietoa kyseisestä kortista vaikka sen nyt pitäisi olla kaikissa käytössä. Vaikka sen pitäisi olla identtinen niin en jaksa uskoa että siitä kovin paljon irti saa muualla kun Suomessa.

Kaverillani on yksi kokemus ulkomailla lääkäristä, Ranskassa. Lääkäri kuulema katseli ja pyöritteli, mutta en tiedä oliko siitä mitään konkreettista hyötyä asiassa.

Mutta kuvittelisi että jos kortissa olisi tiedot edes muutamalla muullakin kielellä kuten ID-kortissa niin se voisi toimiakin ulkomailla.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.07.2009 - 00:45

On ollut jo aikapäiviä.
Mutta vielä en ole sitä joutunut käyttämään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 00:51

on jo kertaalleen uusittukin (voimassaoloaika 2 v)

hyvä kun ei ole käytännössä tarvinnut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 08:20

Ei ole,mutta vak.yhtiöstä saa vakuutuskortin joka on monipuolisempi kuin kelan kortti.

Lähteet:
pohjola yhtiöt

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 08:23

Kyllä on, hankin sen nyt tänä keväänä. Toki on henkilökohtainen matkavakuutus mutta tuokin kortti on hyvä olla olemassa. Vielä tarpeellisempi niille jotka oleskelevat jossain Euroopan maassa pitempään.
(Tuota mainostettua Pohjolan vakuutusta ei ole.....)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 08:42

eipäs ole, mutta kiitos linkistä, ehkäpä sellaisen nyt hankin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 09:02

Olen tietoinen siitä, mutta en tarvitse kun liitto on vakuuttanut jäsenensä. Onneksi ei ole tarvinnut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 10:29

Ei ole, mutta on niin kattava matkavakuutus, että jos astun Turun kaupungista ulos, vakuutus astuu voimaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 06.07.2009 - 12:29

Ei ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 13:43

On kyllä, keväällä hankittu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 18:32

On ja myös muilla perheenjäsenillä on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2009 - 03:16

On minulla.