mikä on skenaario?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.06.2008 - 09:51

Skenaario on alunperin termi, jota käytetään teatterin ja elokuvan tekemisen yhteydessä ja joka tarkoittaa näytelmän toiminnallista käsikirjoitusta. Tällainen skenaariokäsikirjoitus ei sisällä pelkästään näyteltävää tekstiä vuorosanoineen, vaan siinä on myös ohjeet näytelmän ohjaajille, näyttelijöille, kuvaajille ja lavastajille toiminnasta, valaistuksesta ja kuvakulmista. Lisäksi siinä on kuvailtu yleisellä tasolla näyttelijöiden liikkeet, paikat näyttämöllä, kulissit ja mahdollisesti myös näyttelijöiden asusteita jne.

Lue lisää skenaario-käsitteistä alla olevasta linkistä!

Lähteet:
www.virtuaaliyliopisto.fi/st...ioita.html

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.05.2008 - 22:50

Ian Miles (1986) määrittelee tulevaisuuden skenaarion siten, että se on "tapahtumien tai prosessien ketju, jossa maailman, kansakunnan tai järjestelmän nykytila kehittyy joksikin tulevaisuudentilaksi". Eric Jantschin (1967, 180) mukaan "skenaariot ovat yrityksiä esittää looginen tapahtumien ketju, jonka tarkoituksena on osoittaa kuinka tapahtumat juontuvat toisistaan vaihe vaiheelta nykytilasta lähtien." Herman Kahn puolestaan sanoo, että skenaariot pyrkivät antamaan vastauksen kahteen peruskysymykseen, eli siihen kuinka jokin oletettu tulevaisuuden tila kehittyy askel askelelta, ja siihen, millaisia vaihtoehtoja jokaisessa päätöksenteon hetkessä on tämän kehityskulun muuttamiseksi, vakiinnuttamiseksi tai pysäyttämiseksi. Skenaariot ovat siten oletuksiin perustuvia, toisiaan seuraavien tapahtumien kuvauksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2008 - 23:42

Skenaario (scenario) eli käsikirjoitus

Skenaariossa kuvataan peräkkäiset tapahtumat, joita tarvitaan tietyn tehtävän suorittamiseen. Skenaario kuvaa yksittäisen polun, jota seurataan. Sitä voidaan verrata näytelmän käsikirjoitukseen: Monissa tilanteissa on useita erilaisia mahdollisuuksia, mitä seuraavaksi voisi tapahtua. Mutta ennalta tehty käsikirjoitus määrää tapahtumien kulun yksiselitteisesti.

Skenaariolla voidaan kuvata erilaisia esimerkkitilanteita, kun järjestelmää suunnitellaan, ja näitä voidaan myöhemmin käyttää järjestelmän testitapauksina. (Oliopelissä käydään lävitse yhden skenaarion mukainen olioiden yhteistyönä toteutettu tehtävä.)

Skenaarion avulla voidaan löytää uusia olioluokkia ja näiden ominaisuuksia ja tiloja.

Skenaariossa tapahtumien eteneminen esitetään sanallisesti. Skenaariota voidaan havainnollistaa esittämällä samat asiat graafisesti viestiyhteyskaaviossa.

Lähteet:
myy.helia.fi/~kalei/oliomats...aario.html