Kuva: Dreamstime
Kuva: Dreamstime

TUI edelläkävijänä matkailijoiden turvallisuudesta huolehtimisessa

Aina onnettomuuksilta ja vahingoilta ei voi välttyä ja ikäviä tapahtumia voi osua matkailijan kohdalle esimerkiksi luonnonmullistuksen tai terrorismin muodossa. Terrorismi ja maailman yleinen epävakaus ovatkin nousseet tärkeimmiksi huolenaiheiksi myös matkanjärjestäjien päivittäisessä työssä.

TUI lisäsi matkustajien turvallisuuden ja kriisinhallinnan ohjelmistoonsa 1980-luvulla ja sen merkitys on siitä lähtien vain korostunut. Nykyisin yhtiö päivystää 24/7 ja monitoroi lentoja sekä seuraa maailmalla tapahtuvia välikohtauksia, luonnon sekä ihmisen aiheuttamia mullistuksia, ja tiedottaa niistä asiakkailleen. Päivystys myös toimii läheisessä yhteistyössä Ulkoministeriön kanssa matkustustiedotteiden osalta ja tarjoaa ministeriölle matkakohteesta omaa paikallistuntemustaan.

TUI Nordicin kriisinhallintajohtaja Mikael Edwards kertoo, että yhtiön henkilökunta käy läpi kriisikoulutuksia, joissa harjoitellaan toimimaan yllättävässä tilanteessa, kuten vaikkapa Etelä-Euroopassa viime vuosina akuutin pakolaiskriisin hallintaa tai luonnonmullistuksen iskiessä. Näin oppaat ja muu henkilökunta osaavat auttaa mahdollisia uhreja ja toimia itse rauhallisesti uhkaavassakin tilanteessa.

Luonnonmullistusten, onnettomuuksien ja terrorismin ohella TUI:n henkilökunta huolehtii matkustajien henkilökohtaisista kriiseistä. Globaalin yhtiön siivillä matkustaa 25 000 henkilöä viikottain ja tilastoissa näkyy yksi esimerkiksi sairaskohtauksesta johtuva kuolemantapaus viikkoa kohti.

"Matkustajien turvallisuus on suurin huolenaiheemme ja otamme sen erittäin vakavasti", sanoo Edwards.

Lähde: TUI Nordic

Poimintoja Napsusta

Pieni hetki, sivua ladataan.