Lentokoneiden ikkunat ovat olleet pyöreän muotoisia jo monta vuosikymmentä.
Lentokoneiden ikkunat ovat olleet pyöreän muotoisia jo monta vuosikymmentä.

Miksi lentokoneiden ikkunat ovat muodoltaan pyöreitä?

Oletko koskaan ihmetellyt, miksi lentokoneen ikkunat ovat muodoltaan pyöreitä, eivätkä perinteisten koti-ikkunoiden tapaan suorakaiteen muotoisia? Syy ei ole pelkästään kosmeettinen vaan siihen on myös tekninen syy.

Koko ilmailun historian ajan lentokoneista on pyritty kehittämään mahdollisimman sulavalinjaisia ja aerodynaamisia. Aluksi lentokoneiden ikkunat olivat neliskanttisia. Miksipä muuttaa mallia, joka oli toiminut kodeissa ja autoissa sukupolvien ajan? Mutta kun suurempiin nopeuksiin kykenevät, korkealla lentävät kaupalliset suihkukoneet alkoivat kehittyä 1950-luvulla, kaksi konetta hajosi kesken lennon.

Syy? Neliön malliset ikkunat. Terävät kulmat ovat luonnollisesti heikkoja kohtia, joihin paine kohdistuu ja ne heikensivät koko ikkunaa ilmanpaineen kasvaessa. Kun niihin kohdistettiin jatkuva paine, neljä kulmaa olivat yhtä kuin katastrofi.

Kaarevat ikkunat jakavat paineen tasaisemmin mikä vähentää halkeamien ja murtumien todennäköisyyttä. Pyöreät muodot ovat myös vahvempia, eivätkä muuta muotoaan niin helposti, minkä vuoksi ne kestävät koneen sisä- ja ulkopuolen välisiä paineenvaihteluita paremmin.

Lähde: Travel + Leisure

Poimintoja Napsusta

Pieni hetki, sivua ladataan.