Hyvän olon turismista on tullut buumi.
Hyvän olon turismista on tullut buumi.

Hyvän olon turismista on tullut buumi

Hyvän olon turismi - wellness tourism - on tällä hetkellä nopeiten kasvava turismin muoto ja sen arvon arvellaan vuositasolla nousseen jo noin 563 miljardiin dollariin.

Ei ole lainkaan hatusta vedettyä kuvitelmaa että nykypäivänä "kaikki" tuntuvat olevan kiinnostuneita kylpylä- ja joogalomista sekä digitaalisesta detoxista eli hetken pidättäytymisestä älypuhelimista ja muista digitaalisista vehkeistä. Tutkimusten mukaan nimittäin peräti yksi kuudesta "matkadollarista" käytetään juuri näihin palveluihin.

Global Wellness Instituten mukaan terveellisyyteen tähtäävä matkailu kasvattaa suosiotaan siitä syystä, että ihmisillä on tarve aloittaa elämäntapamuutoksia. Instituutin mukaan maailmaa koettelee todellinen lihavuusepidemia, sillä lähes kolmasosaa maailman ihmisistä voidaan pitää joko ylipainoisina tai lihavina. Elämäntapamuutos on haasteellista aloittaa, minkä vuoksi terveellisyyteen tähtäävässä ympäristössä tähän ryhtyminen on helpompaa.

Hiljaisuutta ja irrottautumista arjesta

Hyvän olon turismista on tullut buumi

Nykyaikainen elämäntapa digiruutuineen ja hektisine työelämineen ajaa myös ihmisiä yksinkertaisempien nautintojen kuten luonnon tai joogan pariin. Moni kaipaa hiljaisuutta ja irrottautumista lievittääkseen arkielämän synnyttämää stressiä.

Aiemmin hyvän olon lomilla käsitettiin pääasiassa kylpylälomia hemmotteluhoitoineen. Nykyisin haetaan monimuotoisempia vaihtoehtoja, joissa voi yhdistää vaikka terveellisen ruokavalion ja painonhallintaan suunnatun boot campin. Terveyslomia on tarjolla niin miehille kuin naisille, ja monissa eri hintaluokissa. Pelkkää kallista hemmottelua nämä hyvän olon lomat eivät siis enää ole!

Lähde: Lonely Planet

Poimintoja Napsusta

Pieni hetki, sivua ladataan.