Omat matkat - Tukholma

Käynyt Tukholmassa

Oletko sinä käynyt Tukholmassa? Ilmoita siitä muille!

Prinsessa

Ajankohta: Marraskuu 15, 2013 - Marraskuu 17, 2013

jumppis

Ajankohta: Elokuu 19, 2013 - Elokuu 20, 2013
Kommentti: Siljan kultapossuklubin vanhenevia pisteitä käyttämässä Baltic Prinses risteilyllä ja shampanja aamiaisella.

oski

Ajankohta: Lokakuu 28, 2011 - Lokakuu 30, 2011

Karhu-äiti

Ajankohta: Elokuu 05, 2011 - Elokuu 07, 2011
Kommentti: Jokavuotinen koulunpäättymisretki jäi tänä vuonna tekemättä, koska emäntää eli Karhu-äitiä ärsytti se, ettei perhettä kiinnostanut matkan varaaminen lainkaan. Jätin sitten matkan varaamatta, mutta kylläpä sitten oltiin kyselemässä mihin mennään, kun koulut loppuivat. Eipä menty minnekään. Otin opikseni enkä paljon kysellyt, kun päätin varata Tukholman matkan koulujen alkamista edeltävälle viikonlopulle. Ilmoitin vain, että matka on varattu, kun sain ihan käypään hintaan perjantailähdön 200 eurolla 4 hengen A-hytin Helsingistä Tukholmaan ja tuossa hinnassa menomatkalle jo buffa neljälle sekä aamiaiset Helsingissä. Matkaan otettiin oman Nassikan lisäksi naapurin samanikäinen (11 vee) Valdemar. Itse lähdin perjantai-iltapäivänä suoraan töistä, kun komea herraseurani haki minut mukaan matkalla satamaan. Oli upea elokuinen ilta, kun M/S Mariella lipui jälleen kerran Kustaanmiekan läpi. Olin varannut illallisbuffan heti kuudelta ja onneksemme olimme siinä vaiheessa HYVIN nälkäisia. Vikingin buffan alkupalat on voittamattomia! Pääasiassa syön siis vain alkupaloja laivalla... Taisinpa siinä pari lasia valkkariakin maistella. Pojille hankittiin hetiviiden euron Ville Vikingin rannekkeet, joilla he saivat tankata koko risteilyn ajan niin paljon limua kun halusivat. Ja sitä oikeasti tankattiin! Aikaa vietettiin pelihuoneessa ja nuortenhuoneessa kannella 8 pelaten. Nuorten huoneen tietokoneiden nettiyhteydet olivat vaan niii-iin hitaita, ettei niillä kyllä naamakirjaa päivitetty, hyvä jos 15 minuutissa sai edes naamakirjan avattua... Jossain vaiheessa käytiin ostamassa laivaantulovalokuva Valderille 5 eurolla. Eikös ne joskus maksanut enemmänkin? Aamulla aamiaisen jälkeen kävelimme terminaalista Slussenille ja otimme lautan Djurgårdeniin. Aikuiset 60 SEK ja lapset 25 SEK yhteensuuntaan, ei siis mitenkään edullista, mutta huomattavasti helpompaa ja hauskempaa kuin lähteä bussilla tai spåralla raahautumaan perlle. Tarkoitus oli alunperin viettää päivä Grönalundissa tai Vasa-museossa, mutta pojat saivat päättää. Niinpä päivä vietettiinkin Skansenilla (100 SEK/60SEK) eläimiä katsellen. Skansenin Aquarium (100 SEK/50 SEK) vapaana olevine apinoineen jätetiin viimeiseksi herkuksi. Olimme pärjänneet koko päivän laivan aamiaisella, mutta Skansenilta lähdettyämme suuntasimme läheiselle nakkikioskille hankkimaan pojille hodarit (30 SEK). Hyvin tekivät kauppansa! Sitten suunnattiin lautalla takaisin Slussenille ja vanhaan kaupunkiin kävelemään. Tukholma vaan oli aivan täynnä! Seksuaalivähemmistöjen festivaali Pride keräsi lauantaina Tukholmaan kymmeniätuhansia ihmisiä. Poliisin arvion mukaan 35 000–50 000 ihmistä osallistui kaupungin keskustan läpi kulkeneisiin kulkueisiin. Joten lähdimme laivalle takaisin hyvissä ajoin ja heti laivaan päästyämme lähdimme laivaan saunaan kakkoskerrokseen. Loistava ajoitus, saunat aukesivat juuri eikä meidän tarvinnut jonottaa. Olipa ihanaa köllötellä lämpimässä porealtaassa ja lepuuttaa koko päivän kävelleitä jalkoja. Allasosasto on vaan niin pieni, ettei siellä kauan viihdy vain altaassa istuskellen. Niinpä 8/4 euron sisäänpääsymaksu tuntuu aika kovalta. Sillä tietysti torpataan liiat asiakkaat pois liian pieneltä saunaosastolta. Peseytyminen saunassa on kuitenkin huomattavasti miellyttävämpi kokemus kuin peseytyminen hytin puolen neliön suihkussa.... Poikien Ville Viking-rannekkeille kävi vaan altaissa vanhanaikaisesti, kuten arvata saattaa! No, pojat saivat uudet rannekkeet pyytämällä ravintolasta. Välillä taas pelaamaan! Menomatkaksi en ollut ottanut laivan illallisbuffaa, koska halusimme syödä laivan Ella's-ravintolassa. Ihanat alkupalat, ihanaa ruokaa ja pojille lasten buffat 7 eurolla niin paljon minihampurilaisia, pizzanpaloja, hodareita ja ihan mitä vaan ja kuinka paljon vaan + jälkkäriksi jäätelöbuffa! Ihan ehdoton lapsille!! Iltaa jatketiin pelaamalla ja pelaamalla ja limua tankkaamalla Fun Clubissa ja pelaamalla ja taas limua tankkaamalla Fun Clubissa. Itse pärjäsin takaisintulomatkan yhdellä vesipullolla. Nukkumaan päästiin puolenyön jälkeen, kun poikia alkoi väsyttämään. Tiedoksi muuten, että ruotsalaisille ei ole MITÄÄN varaa paheksua suomalaisten viinakulttuuria, niin kännissä ruotsalaiset olivat mennen tullen laivalla. Ai niin ja venäjää kuulin 2 kertaa. Siunattu Viking Line!