Taormina

Taorminan hotellit

Matkakohteita Taorminan lähellä

• Bella Taormina

Olimme Taorminassa viikon verran kesäkuun alussa 2013. Sää oli jokaisena päivänä hyvä, vain yhtenä päivänä ripsi hieman vettä. Lämpötilat olivat +23 - +28 C, joten hyvin tarkeni ja ei ollut liian kuuma. Kaupunki on upealla paikalla, joka puolella oli jotain kaunista nähtävää. Useita upeita näkemisen arvoisia paikkoja, ystävällisiä ihmisiä, hyvää ruokaa ja uskomattoman hyvää jäätelöä! Kävimme tutustumassa kreikkalaiseen teatteriin, jossa kannattaa ehdottomasti käydä. Teatterilta on upeat maisemat Naxoksenlahdelle ja ylhäältä teatterin takaa Joonianmerelle ja hyvällä säällä voit nähdä Calabrian (Manner Italia) siintävän horisontissa. Käydessämme teatterilla, siellä oli meneillään filmifestivaalien rakennushommat. Toinen paikka missä kannattaa ehdottomasti käydä on kaupungin puutarha Parco Duca di Cesarò/Giardino Pubblico. Puutarhassa on upeita istutuksia ja henkeäsalpaavat maisemat Naxoksenlahdelle. Siellä oli suorastaan humalluttavan ihana istuskella ja kuunnella lintujen ääniä ja tuulen suhinaa puissa, silmänruokaa puistossa oli yllinkyllin, Bougainvilleaa erityisesti! Me kävimme puistossa kahdesti, niin upea paikka se oli. Puisto on ilmainen nimensä mukaan. Yhtenä aamuna otimme mukaan vesipulloja ja jalkaan laitoimme lenkkikengät ja lähdimme kiipeämään ylös Castelmolaan porrasreittiä hotellimme (Splendid) läheltä. Kiipeäminen oli kyllä todella hikistä ja tuntui, että emme koskaan pääse tai jaksa perille, sen verran rankkaa ja jyrkkää kiipeämistä se oli. Eli ei kannata lähteä porrasreitille, jos on huonokuntoinen! Ylhäällä vastassa oli upea keskiaikainen kylä ja sokkeloiset ja kapeat kujat. Valitettavasti linna oli remontissa ja sinne ei päässyt. Vietimme muutaman tunnin ylhäällä ja kävelimme samaa porrasreittiä takaisin alas Taorminaan. Tämäkin ehdottomasti tutustumisen arvoinen paikka. Osallistuimme matkanjärjestäjän mukana päivän retkelle Etnalle ja mehiläistarhalle Etnan juurella sijaitsevaan Zafferena-Etnean kylässä. Pienellä bussilla huristelimme Taorminasta Etnalle. Etna on näkemisen arvoinen paikka, varatkaa lämmintä vaatetta päälle ja tukevat kengät jalkaan. Ylhäällä Etnalla tuulee todella viileästi. Odotin enemmän Etnan reissusta, toki käynti siellä oli mieleenpainuva, mutta itselleni jäi sellainen maku suuhun, että paikka oli vain yksi turistirysä, jossa hinnat oli kirjaimellisesti pilvissä. Mehiläistarhalla oli myytävänä paikallisia herkkuja: hunajaa, oliiviöljyjä, viinejä yms. Ja tokihan sieltä ostimme monenlaista herkkua kotiintuotavaksi! Parina päivänä kävimme alhaalla merenrannassa. Ensin tutustuimme Isola Bellan rantaan, joka on isoa kiveä. Emme vuokranneet aurinkotuoleja vaan makoilimme kivikolla pyyhkeinemme. Kävimme myös kahlaamassa itse saareen, johon olisi päässyt tutustumaan pientä maksua vastaan, mutta emme menneet, koska taitelijan rakennuttama villa oli suljettu, joten vain saarta pääsi kiertämään pääsymaksua vastaan. Saarihan on Unescon suojelukohde. Isola Bellan rantaan menimme ylhäältä Taorminasta kätevästi Funivia köysiratahissillä (muutaman euron maksu suuntaansa) ja samoin palasimme samaisella hissillä ylös. Via Pirandellolta kulkee köysirata merenrannassa sijaitsevaan Mazzaroon, josta on pieni kävelymatka Mazzaron rantaan sekä Isola Bellalle. Toisena rantapäivänä kävelimme porrasreittiä alas Mazzaroon, jossa vuokrasimme aurinkopedit ja nautimme kuumasta auringonpaisteesta, isoista aalloista ja hyvästä pienestä lounaasta eräässä rannan kahviloista. Merivesi oli todella kylmää kesäkuun alussa, mutta uskalsimme heittää talviturkit isoihin aaltoihin. Itse Taorminan keskusta sijaitsee kävelykatu Corso Umberton varrella. Kadun varrella on upeita merkkiliikkeitä, joissa on korkeat hinnat. Sivukujilta löytyy huokeampihintaisia liikkeitä ja kerran viikossa on markkinat, joista voi ostaa edullisesti esim. vaatteita. Piazza Aprile aukio on Corso Umberton sydän. Aukiolta avautuu upeat maisemat alas Naxoksenlahdelle, Etnalle sekä ylös Monte tauro vuorelle. Kävelykatu täyttyy iltaisin turisteista ja paikallisista ihmisistä ja kaikki vain kävelevät ja oleskelevat siellä. Kävelykadun varrella on lukemattomia liikkeitä, ravintoloita, jäätelöbaareja ja monenlaista nähtävää. Kaupunki on todella näkemisen arvoinen, joka paikassa on siistiä ja Taormina on todella rauhallinen kaupunki. Viikko vierähti todella nopeaan nautiskellen upeista ilmoista, maisemista, kauniista ja ystävällisistä ihmisistä, maailman parhaista jäätelöistä, herkullisista ruuista. Menetimme kyllä sydämemme Sisilialle ja varmasti tulemme matkustamaan sinne uudestaan. Sisiliaahan sanotaan Välimeren kelluvaksi kukkapurkiksi ja tuo kesäkuun alku on ehkä paras aika matkustaa Sisiliaan, koska silloin kukkaloisto on parhaimillaan ja ilma ei ole vielä liian kuuma. Suosittelen Sisiliaa ja Taorminaa matkakohteeksi niille, jotka eivät ehkä etsi perinteisiä aurinko/rantalomakohteita. Näkemistä ja kokemista riittää. Paikalliset osaavat englantia, mutta minä pärjäsin vallan mainiosti muutaman vuoden italian opinnoilla. Taormina on jet-set kohde, hintataso on Suomen luokkaa, mutta edullisiakin ja hyviä vaihtoehtoja löytyy ostosten ja ruokien saralta, kunhan vain vähän poikkeaa kävelykadulta sivukujille. Matkalaukkuihimme hamstrasimme esim. paikallisia viinejä (manteliviiniä), marinoituja valkosipulinkynsiä, kuivattuja valkosipuleita sekä maustettuja oliiviöljyjä, kuivattuja chilejä (peperoncino), hunajaa, vaatteita, kenkiä yms yms. Mutta se ainut mitä todella olisin halunnut tuoda mukana, sitä ei voinut Suomeen asti tuoda nimittäin maailmanparas jäätelö!

Kohde: Taormina, Italia Kategoria: Taorminan nähtävyydet
    Lisätty: 20.08.13 Lähettäjä: Sissel74
  • Hotelli Splendid, vaatimaton hotelli

Hotelli: Hotel Splendid

Olimme President Hotel Splendidissä viikon verran kesäkuun alussa 2013. Hotelli oli pääosin siisti, henkilökunta oli ystävällistä (paitsi yksi partasuinen vaaleampi hiuksinen mies, joka oli vastaanottovirkailija). Hotellin aamiainen oli tyypillistä italialaista vehnäjauhohöttösämpylää, voisarvia, salami leikkelettä, kinkkua, juustoa, kananmunia, muroja ja marmeladia ja tietenkin kahvia tai teetä. Myös mehua oli tarjolla. Viikon alussa parina aamuna aamupalalla oli myös jugurttia, mutta sitten viimeiset 5 aamua jogurttia ei enää ollutkaan... Hotellihuoneemme oli neljännessä kerroksessa merinäköalalla ja parvekkeella. Parvekkeet ovat kadun puolelle, joten hieman melua ja rauhattomuutta varsinkin päiväsaikaan (koululaiset kulkivat kouluun ja takaisin kotiin), sekä tietenkin autoliikenne. Huone oli pääasiassa siivottu päivän aikana, etenkin kylpyhuone, mutta lattiaa ei siivottu kertaakaan koko viikon aikana. Sänky oli parhaat päivänsä nähnyt, oli todella kova ja kitisevä. Samoin kaikki huonekalut olivat melkein rikkinäisiä ja hyvin kuluneita. Hotelli kaipaisi remonttia ja uudenaikaistamista kipeästi. Kuitenkin hintatasoon nähden ihan ok hotelli sopivan kävelymatkan päässä keskustasta. Harmittavat asiat olivat juuri tuo aamiainen ja kulahtanut hotellihuone. Se pitää vielä mainita, että hotellihuone ja koko hotelli olivat täynnä inhottavan hajuisia hajustepulloja. Omasta huoneestamme nämä kaksi hajustinpulloa nostin alkutekijöissään parvekkeelle.

Kohde: Taormina, Italia Kategoria: Taorminan hotellit
    Lisätty: 20.08.13 Lähettäjä: Sissel74
  • Rauhallinen ja tyylikäs hotelli

Hotelli: Villa Diodoro Hotel

Vietimme perheen kanssa täällä juhannusviikon kesällä 2012. Hotelli oli todella siisti, hieno ja hyvin hoidettu. Asiakaskunta koostui pääasiassa iäkkäämmistä ihmisistä, lapsiperheitä oli vain muutamia. Meillä oli ns. perhehuone, jossa oli kaksi erillistä makuuhuonetta ja suuri kylpyhuone. Näkymä oli viereiseen puutarhaan päin. Hotellin ylemmistä kerroksista olisi ollut upeat näkymät merelle. Taorminan keskustaan oli lyhyt kävelymatka, joka oli mennessä enimmäkseen ylämäkeä. Hotellin vieressä oli kaunis puisto lintutorneineen, jossa saattoi istuskella penkeillä puiden varjossa. Hotellilla oli oma uima-allas ja pieni lasten allas. Meillä oli puolihoito, johon kuului aamiaisen lisäksi joko lounas tai illallinen. Juomat veloitettiin erikseen. Aamiaisbuffet oli todella runsas ja herkullinen. Lounas/illallinen tilattiin monipuoliselta ala carte -listalta. Ruoka oli erittäin hyvää ja laadukasta. Suosittelen hotellia rauhallista ilmapiiriä arvostaville asiakkaille, kenties iäkkäämmille pariskunnille. Lapsiperheenä tunsi välillä olevansa hieman väärässä paikassa, vaikka meitä ystävällisesti koko ajan kohdeltiinkin. Jos mahdollista, kannattaa ottaa huone merinäköalalla. Näköalat ovat tästä hotellista todella upeat, kuten Taorminasta merelle päin muutenkin. Kaiken kaikkiaan erittäin hyvä ja miellyttävä hotelli, jota voi lämpimästi suositella.

Kohde: Taormina, Italia Kategoria: Taorminan hotellit
    Lisätty: 27.01.13 Lähettäjä: Vieras
  • Hyvä palvelu ja ruoka

Kaikissa käymissämme ravintoloissa oli erittäin ystävällinen henkilökunta ja hyvä ruoka. Pastat ja pizzat olivat maukkaita. Ravintolat olivat viihtyisiä.

Kohde: Taormina, Italia Kategoria: Taorminan ravintolat ja baarit
    Lisätty: 29.08.11 Lähettäjä: Irene
  • Monenlaista tekemistä

Taormina on loistava paikka patikointiin. Aina vain korkeammalle kukkulalle päästyä on ihana levähtää, juoda ja katsella Välimeren kauneutta ja vuorien jylhyyttä. Meri tarjoaa mahdollisuudet kalastukseen, polkuveneilyyn, veneretkiin, uintiin ja sukellukseen. Etna kiehtoo olemassaolollaan ja kutsuu luokseen. Kuntopyöräilijä pääsee serpentiiniteillä kokeilemaan tarvittaessa rajojaan. Helpoimmin saaren kiertää vuokraamalla auton.

Kohde: Taormina, Italia Kategoria: Taorminan aktiviteetit ja harrastukset
    Lisätty: 29.08.11 Lähettäjä: Irene

Oletko käynyt Taorminassa?

Vinkkisi saattavat olla korvaamattomia muille matkailijoille. Voit kertoa esimerkiksi lempiravintolastasi, uskomattomasta paikallisesta nähtävyydestä, harrastusmahdollisuuksista tai paikallisista tavoista.

Kirjoita omista kokemuksistasi Taorminassa

Kysy kohteesta muilta käyttäjiltä

merkkiä jäljellä
* Vaatii rekisteröitymisen.

Oletko menossa Taorminaan?

Ilmoita siitä muille - voit löytää matkaseuraa tai saada vinkkejä matkaasi varten.

tanneli

Ajankohta: Heinäkuu 2014

Sissel74

Ajankohta: Kesäkuu 02, 2013 - Kesäkuu 09, 2013
Kommentti: Upea kokemus!

orvokki

Ajankohta: Kesäkuu 16, 2009 - Kesäkuu 23, 2009
Kommentti: Taorminaan Sisiliaan omatoimimatkalle lähdetään kesäkuussa -09. Lennot on jo maksettu, mutta majoitus on vielä hieman auki. Viimeisiä asuntovaraus asioita ollaan vielä hoitamassa. Loma-asunto otetaan Homeaway:n kautta. Päädyimme paritaloon, koska 3 teini-ikäistä lähtee mukaan ja halusimme olla samassa huoneistössa, jossa 3 makuuhuonetta. Onko kenelläkän kokemuksia vastaanvanlaisesta?

Siru64

Ajankohta: Toukokuu 18, 2008 - Toukokuu 24, 2008
Kommentti: Loistava mesta, tyylikäs, romanttnen, hauska, ihana ruoka ja muoti...tahtoo mennää taas!