Matkakokemukset - Muita vinkkejä Tartosta

Ensimmäinen matka Tarttoon

Vieras    23.06.2012    Tarton muita vinkkejä    Tartto

Kun Tallinna ja Pärnu on nähty, niin päätimme avomieheni kanssa käydä tällä kertaa Tarttossa. Kaupunki yllätti todella positiivisesti!

Ajoimme omalla autolla päätietä Tallinnasta Tarttoon parisen tuntia. Hotelli Dorpatin olimme valinneet lähinnä edullisen hinnan ja mukavien kuvien perusteella. Hotelli olikin siisti ja mukava! Respassa törmäsimme ainoastaan yhteen työntekijään, joka puhui suomea. Toisaalta ihan hyvä, että pääsi itse harjoittamaan omaa englanninkielen taitoaan :) Tiesimme jo etukäteen, että hotellihuoneissa ei ole ilmastointia, joten otimme oman, pienen puhaltimen mukaan. Huoneeseen kuului ilmainen netin käyttö, ja respasta saimme nettipiuhan mukanamme olevaan kannettavaan tietokoneeseen. Huoneen televisiosta ei näkynyt muita Suomen kanavia kuin TV1, mutta eihän lomalle lähdetä telkkua katsomaan. Aamupala oli ehkä hiukan suppeampi kuin monessa muussa hotellissa, mutta mikään ei ollut koskaan loppu, aina löytyi vapaita paikkoja ja työntekijät hakivat ahkerasti likaisia astioita pois pöydistä. Hotelli sijaitsee aivan Tarttoon bussiaseman vieressä, joten mietimmekin, että seuraavalla kerralla voisimme mahdollisesti tulla bussilla Tallinnasta Tarttoon.

Hotelliin saapuessamme meille annettiin auton ikkunaan lappu, jolla todistaisimme asuvamme hotellissa. Hotellin takana oli pienehkö parkkipaikka ja liikennemerkissä luki, että kyseinen parkkipaikka on ainoastaan hotellin asiakkaille. Noh, paikallisen autoilukulttuurin kun tietää, niin päivällä yli puolet pysäköidyistä autoista olivat ilman näitä lappuja ja muutenkin parkkeerattuna minne ja miten sattuu. Monesti jätimme automme parkkiin pihalle ja kävelimme mihin halusimme mennä, koska pelkäsimme, ettei takaisin tullessa enää olisi vapaita paikkoja. Jätimme lähtiessämme kirjallista palautetta tästä asiasta, että mitä virkaa näillä lapuilla on, kun minkäänlaista valvontaa ei selvästikään ole? Tämän parkkipaika vieressä oli torimyyntiä joka päivä, joten varmasti tämä vaikutti autojen suureen määrään päivisin. Kävimme torilla pariin kertaan, vaatemyynti oli hiukan vaatimatonta, mutta lähtöaamuna kävimme ostamassa mansikoita, tomaatteja ja vesimelonin. Ja tietysti halvempia kuin Suomessa!

Dorpatin vieressä oli uusi, Tasku -niminen ostoskeskus. Ei mikään kamalan suuri, mutta sisälsi ruokakaupan, vaatekauppoja, pankkiautomaatteja, apteekin ja elokuvateatterin. Dorpat oli tehnyt sopimuksia Taskun kanssa, että hotellikorttia esittäessä tietyistä liikkeistä sai tietyn prosenttimäärän alennuksia. Heti ensimmäisenä iltana käytimme ensimmäisen, ja ainoan, alennuksemme käydessämme syömässä Peetri Pizzassa. 2 pannupizzaa ja 2 0.5l juomaa alle 10e.

Kävimme myös Eeden -ostoskeskuksessa, joka sijaitsi muutaman kilometrin päässä Dorpatista. Se alkoi jo muistuttaa Suomen kauppakeskusta Jyskin, Lindexin, Hesburgerin, Neste -tankkauspaikan jne. kanssa. Eedenissä oli kyllä ilmaiset, siistit vessat.

Hotellin lähellä sijaitsivat Aura-keskus ja Ahhaa-keskus. Menimme ensin Aura-keskukseen uimaan. 6e per naama, kun menimme vesipuistoon. Muistaakseni maksoi 3e, jos halusi pelkästään uida päästä päähän. Vesipuisto oli hiukan pettymys, koska se oli suht pieni. Siellä oli 2 pienempää ja 2 suurempaa liukumäkeä, 2 pientä poreallasta, hierovia suihkuja ja pieni alue, missä pystyi heittelemään palloa koripallon tavoin koriin. Lapsille tietysti hauska paikka. Olimme lukeneet, että veispuistossa olisi ollut erilaisia saunoja, mutta emme löytäneet niitä mistään. Jotkut paikalliset menivät rannekkeensa kanssa yläkertaan jostain ovesta sisään, mutta missään ei lukenut mitään (ja suomalainenhan ei voi kysyä keltään mitään...).

Tämän jälkeen kävimme Ahhaa -keskuksessa. Vasta jälkikäteen luimme jostain, että kun käy ensin toisessa, niin toisen lipun hinnasta sai jonkin alennuksen. Emme kuitenkaan saaneet Aura -keskuksesta mitään kuittia, joten eipä se olisi auttanutkaan. Ahhaa -keskus maksoi 12e per aikuinen, perhehinta näytti olevan 26e. Ihan hauskoja juttuja siellä oli. Osa oli jo tuttuja Heurekasta ja Linnanmäeltä, mutta muutama tunti vierähti silti. Joka jutusta oli selitykset englanniksi. Menimme myös 2 euron lisämaksusta Planetaario -esitykseen. Nuori nainen piti puolen tunnin esityksen avaruudesta paikallisella kielellä, joten selostus ei meitä kauheasti auttanut. Ihan mukava kokemus silti.

Olin jo aiemmin lukenut netistä, että Ruutikellarissa täytyy käydä syömässä. Voin sanoa ihan samaa! Virolais-saksalais -tyylinen, korkea ruokapaikka, jossa oli hyvät ruoat kohtuulliseen hintaan. Tarjoilijanaiset osasivat hymyillä ja palvelivat hyvin. 2 isoa Pepsiä, 2 liharuoka-annosta ja 2 jälkiruokaa yhteensä 31,20e.

Kaiken kaikkiaan Tartto oli mukava ja positiivinen kokemus. Kaupungin keskellä kulkeva joki tekee oman tunnelmansa. Paikkoja remontoidaan ja korjataan. Turisteihin on selkeästi panostettu. Tarttossa on paljon uudehkoja kauppakeskuksia, Tallinnaan päin lähtiessämme huomasimme Prismankin hieman kaupungin ulkopuolella. Paikalliset ihmiset ajavat autoillaan rauhallisemmin kuin Tallinnassa, mutta hiukan erilainen liikenne ja liikennemerkkikulttuuri vaativat aina hiukan totuttelua.

Loppuvinkki: jos haluaa ajella hiukan erilaista reittiä Tallinnan ja Tartton välillä, niin Tarttosta lähtiessä ensin tietä 3, sen jälkeen tietä 22 Rakvereen ja sieltä tietä 1 Tallinnaan. Sillä reitillä näkee oikeasti maaseutua ja erilaisia rakennuksia. Ihan ex tempore juttu meiltä, mutta kokemus tuokin. Kolmisen tuntia meni matkaan, koska tietöiden takia jouduttiin pysähtymään pariin kertaan.

Juureni Fellingissä.

Vieras    24.02.2009    Tarton muita vinkkejä    Tartto

Etsin juuriani Fellingissä.

opiskelijabudjetilla Tarttoon

pikkukimalainen    29.05.2008    Tarton muita vinkkejä    Tartto

Käyn Tartossa vuosittain siellä opiskelevan ystäväni luona. Matka Joensuusta Tarttoon ja takaisin maksaa 100 edestakaisin, eli ei paljoa. Junalippuihin JNS-HKI saa 50% alennuksen, samoin lautta HKI-Tallinna antaa pari euroa alennusta. Rosella on halvempi, mutta nuhjuinen. Gabriella on kalliimpi (vain vähän) ja tosi paljon mukavampi. Perillä Tallinnassa joutaa vaikka kipaista Vanhassa kaupungissa ennen kävelyä/taksimatkaa/bussia/ratikkaa bussijaamille, eli bussiasemalle. Lippu Tallinnasta Tarttoon maksaa noin 7 - 8 euroa. Tähänkin saa opiskelija-alennuksen, mutta VAIN voimassaolevalla kansainvälisellä opiskelijakortilla. Eli ei loppupeleissä kovin kallista! Bussit ovat ilmastoituja ja muutenkin ihan suomalaista tasoa. Tarttoon kannattaa mennä monestakin syystä: siellä on kiva kahvilakulttuuri, mielenkiintoinen vino taidemuseo, KGB-museo, Anatomiamuseo (jossa mm. lasten sikiöitä :p) ja hirveästi kivoja rakennuksia ja kahviloita. Ilmapiiri on leppoisan nuorekas, onhan kaupungissa kuuluisa Tarton Yliopisto (jossa myös suomen kielen laitos!) ja Maatalauskorkeakoulu, jossa opiskelee myös suomalaisia eläinlääkäriksi. Kahvilakulttuuri on mukava, Raatihuoneen aukio miellyttää, samoin joenvarsimaisemat. Toomemäellä kelpaa köpötellä, siellä on keskiaikaista rakennelmaa ja näkymä yli Tarton. Pikkubudjetilla pärjää, jos osaa nauttia ilmaisista iloista, kuten kauniista näkymistä ja puoli-ilmiaisista pääsylipuista esim. taidemuseoon (5 kroonia).