Matkakokemukset - Nähtävyyksiä Phuketissa

Big Buddha

villevalo    10.03.2020    Phuketin nähtävyydet    Phuket

Teimme päiväreissun Big Buddhalle. Kysyimme vinkkejä hotellin kuljetuspalvelusta ja he kertoivat, että Big Buddhalle kannattaa lähteä ajoissa. Tilasimme taksin edellisiltana varttia vaille kahdeksasksi ja, vaikkei matka Big Buddhalle ollut valtavan pitkä matka ei ollut joutuisa. Tiet ovat Phuketissa haastavia hyvillekin kuljettajille ja korkeuserot tavattomia. Naisilla pitää olla polvet peittävä vaatetus, lapsilla ei. Jos ei ole laittanut pääleen housuja tai polvet peittävää mekkoa Big Buddhalta saa lainaksi sarongin. Maisemat ylhäällä olivat henkeäsalpaavat. Ryysistä ei ollut ja wc:t oli. Joka paikassa kerättiin rahaa Big Buddhan rakennustyöille tms. ja Big Buddhalta sai ostaa peltikiekon, johon turitsit kirjoittivat kuka mitäkin. Ja, vaikka paikka oli kaunis halusimme melko joutuisasti vuorelta pois. Ainoa miinus tässä reissussa oli se, kun taksia sai odottaa takaisinpäin aika kauan.

Kata beach/karon beach

Vieras    18.02.2017    Kata Beachin nähtävyydet    Kata Beach

Paikalla on paljon nähtävää mutta tietysti tuo turismimeininki on mennyt vähän överiks. Tässä pieni videopätkä reissustamme

www.youtube.com/watch?v=EscTW3Wr8e8

Kanoottisafari

villevalo    24.08.2016    Phuketin nähtävyydet    Phuket

Kanoottisafari oli yhden päivän mittainen retki. Ilmastoitu bussi haki retkeilijät hotellilta ja kuljetti satamaan, josta laiva lähti viemään retkeläisiä kohti määränpäätä. Laivan tahti oli nopea ja pian saavuimme ensimmäiseen määränpäähän. Ko. paikassa kanootit ja soutajat odottivat retkeläisiä ja astuimme kanootteihin. Harmaa kasvillisuuden peittämä vuori kätki sisäänsä laguunin. Luolassa, jonka läpi pääsee vain laskuveden aikaan, niin asui lapakoita ja apinat odottivat matkailijoita hedelmien toivossa. Paikka oli Phang Nga-lahti. Kanooteistakäsin näimme mitä erilaisimpia kalliomuodostelmia, joista soutaja hieman heikolla englanninkielellä selosti. Ennen laivaan nousua näimme myös ns. James Bond-islandin. Jatkoimme ko. lahdelta matkaa saarelle, jossa nousimme maihin. Uimme ja hieman jaloittelimme. Täältä jatkoimme takaisin hotellille. Laivassa tarjoiltiin maistuva lounas ja hedelmiä ja juotavaa oli yllinkyllin tarjolla koko retken ajan. Saavuimme satamaa ja satamasta pikkubussi kuljetti retkeläiset takaisin hotellille. Retkeä voin suositella kaikille ketterille kouluikäisistä alkaen.

Wat Chalongin temppelialue (temppelilläkäynti oli osa järjestettyä retkeä)

villevalo    19.03.2016    Phuketin nähtävyydet    Phuket

Päällepäin ei Wat Chalongin temppelialue aluksi sykähdyttänyt kovin. Mutta, kun matkaopas kertoi bussissa, ettei saa säädösten vuoksi tulla oppaaksi temppelialueelle, vaan, että oppaana toimii vain paikallisopas, niin kiinnostus kasvoi. Temppelialueella pääsi tutustumaan kolmeen eri osaan. Ensimmäinen osa oli temppeli. Ko. temppelissä oli useita kullattuja Buddhan patsaita ja turistit sormeilivat ko. patsaiden pintaa. Ihan varma en ole, että ottivatko turistit lehtikultaa pois patsaiden pinnalta vai kiinnittivätkö lehtikullan palasia patsaiden pinnalle. Kioskista sai ostaa valkeita pioneja ja joitain numerolappusia ja suitsukkeita tms. ja em. asioilla oli kaikilla tietty tarkoitus. Em. asia jäi kuitenkin meille hiukan epäselväksi, joten emme ostaneet kioskista kukkia tms. Seuraavaksi tutustumme taloon(majaan), jonka kerrottiin olevan Sri Lankalaisten munkkien koti. Ko. talossa istui kolme täysin todennäköistä iäkkäämpää munkkia arvostetuilla paikoilla. Talossa oli sisällä joitain turisteja ja kaikki polvistuivat ja kumarsivat ko. munkkien edessä. Turistit ottivat myös runsaasti valokuvia. Viimeinen temppeli, johon pääsimme ko. retkellä tutustumaan, niin oli Wat Chalongin temppeleistä korkein, kullatuin ja koristelluin. Temppelin ylimmän kerroksen kookkaassa lasivitriinissä säilytettiin Buddhan maanpäällisten jäännösten luunsirua. Wat Chalong loistokkuudessaan ja tietynlaisessa vaatimattomuudessaan vei sydämen loppuiäksi.

Hyvä ja luotettava opas Phuketissa

Vieras    22.10.2015    Phuketin nähtävyydet    Phuket

Me olemme käyttäneet saman oppaan palveluja jo

useammilla Thaimaan matkoilla. Hän on järjestänyt meille

taksimatkoja, retkiä saarille ja Khao Sokin luonnonpuistoon.

Retket puolta halvemmalla kuin matkatoimistot.Suosittelemme tätä

luotettavaa, englantia taitavaa opasta.

Yhteystiedot: Rainy mobile: +66843073993 tai +66887541237

email: [email protected]

Phuket Fantasea

villevalo    15.07.2015    Phuketin nähtävyydet    Phuket

Olen suuri Thaikkufani, mutta en pidä välttämättömänä Phuketi Fantaseassa käyntiä, kun matkustaa Thaimaahan ensimmäistä kertaa. Kävin Fantaseassa, mutten ole vakuuttunut, että Fantasea on välttämättä vain aitoa Thaimaata. Fantasean alue on fantastinen. Kaikki kimaltaa, kiiltää ja kaikki on taidokkaasti tehtyä. Em. huolimatta Fantasean alueella joka paikassa myydään jotakin, joka ei ole välttämättömyys. Toisaalta kauniisti esille laitettuja esineitä tms. on kaunista katsella. Luolan tms. eläimet ja linnut ovat hyvin hoidettuja ja ko. eläinten asumukset ovat oikeita taidonnäytteitä. Valtaisa buffetruokala oli kokemus sinänsä. Buffetruoka ei ollut hyvää eikä huonoa, mutta juomista perittiin suht kallis maksu. Teatteri, jonne mahtuu 5000 henkilöä, niin oli suuri kokemus itsessään. Kuitenkin teatteriin noustessa hiipi tunne, että mitäpä, jos yleisö jouduttaisiin jostain syystä evakuoimaan. En nähnyt missään varauloskäyntejä. Esitys oli hyvä tai jopa korkealuokkainen. Rätinää ja pauketta esityksen efekteinä riitti hotelliin asti viemisiksi ja laservalot tms. sokaisivat silmät hetkiseksi. En välttämättä mene Fantaseaan toista kertaa, mutta Fantaseassa kannattaa käydä, jos pitää spektaakkelimaisista esityksistä. Norsut olivat hienoja ja myös norsukyydin sai, jos halusi. Norsuille sai syöttää banaaneja ja em. oli hauska kokemus. Kukin matkailija päättää minne menee, mutta minulle olisi käynyt vierailu Fantasean alueella ilman teatterishowtakin hyvin.

Matkanjärjestäjän saariretki

Saariretki oli noin päivän mittainen. Bussi haki retkeläiset hotellista aamulla ja laiva lähti Phuketin eteläkärjestä. Aamu oli suhteellisen ruuhkainen, mutta vars. ongelmia ei bussimatkalla ollut. Oppaat olivat erinomaisia, vaikka ensimmäinen opas puhui vain niukasti suomea. Laiva tai pikavene kiidätti retkeläiset ensin Bamboo Islandille ja em. saarella sattui olemaan valtava määrä kiinalaisisa turisteja, muttei se fiilistä millään tavoin latistanut. Bamboolla oli myös picnic ja juomatarjoilu. Bamboolta ajoimme jnkn matkaa ja pysähdyimme snorklaamaan ja uimaan vähän kauemmas merelle. Matkan varrella Phi Phiille pysähdyimme ruokkimaan apinoita ns. apinasaaren edustalle ja täältä kohdistimme Phin Phiin pääsaarelle, jossa buffetruokailu oli järjestetty retkeläisille. Ruokailu oli suhteellisen vaatimaton ja saniteettitilat olemattomat. Omaa käsidesiä tms. kannattaa varata retkille mukaan. Matkan varrella ajoimme viikinkiluolan ohitse, jossa merimustalaisperhe elätti itsensä keräämällä linnunmunia. Luola oli pimeä ja pelottava näky. Täältä suuntasimme laguunilla ja laguuni oli 20 m syvä ja laguunilla sai uida. Laguunilta Maya Baylle, joka oli upea kokemus. maya Bay tunnetaan mm. Leonardo di Capiron elokuvasta Beach.. Maya Baylta suunnistimme alkupisteeseen ja alkupisteestä busseilla takaisin hotellille. Retki oli ikimuistettava kokemus ja voin/voimme suositella lämpimästi ko. retkeä kaikille, jotka matkustavat Phuketiin.

Matka Phuketin lahden yli

Vieras    21.02.2012    Koh Yao Noin nähtävyydet    Koh Yao Noi

Matkasimme marraskuussa 2011 Phuketista Ao Nangiin Phuketin lahden yli. Yövyimme Koh Yao Noi`lla. Matka oli vähän jännittävä, mutta selvisimme siitä ilman ainuttakaan kommellusta.

Lähdimme aikaisin aamulla paikallisbussilla Karon Beachiltä Phuket Town`iin, josta matka jatkui seuraavalla bussilla Bangrong`iin. Siellä on pitkähäntäveneen satama. Ao Por on toinen satama vähän pohjoisempana, josta myös lähtee veneitä Koh Yao Noi`lle. Bussi, jolla matkasimme Phuket Town`ista eteenpäin oli avolava Nissan, jossa oli sivupenkit ja katos. Siihen mahtui tiiviisti kuormattuna ja portailla seisovat mukaan lukien parikymmentä henkeä. Matka taittui oikein mukavasti. Bangrong`ista jatkoimme pitkähäntäveneellä Koh Yao Noi`lle, ja edelleen lava-autolla LomLae-hotelliin.

LomLae on hotelli, jossa yövytään bambumajoissa. Ne ovat oikein mukavia. Niissä on tarpaalliset ja asialliset varusteet matkalaiselle. Ruoka on hyvää ja henkilöstö ystävällistä. Hotellia ympätöi oikea viidakko ja alue on muutoinkin syvää maaseutua.

Seuraavana päivänä jatkoimme Ao Nang`iin. Matkasimme pikaveneellä, jota lykkääsi kolme vahvaa Hondan ulkolaitamoottoria. Meran ylitys kesti vain hetken. Jännittävä kokemus maakravulle sekin.

Promthep Cape, Hienoin auringonlaskupaikka!

Muffukka    25.11.2011    Nai Harnin nähtävyydet    Nai Harn

Kuulemma, itse emme ehtineet siellä käydä reissullamme, mutta paikalliset kehuivat sitä ja suosittelivat kovasti.

www.asiaexplorers.com/thaila...p-cape.htm

Phuket Zoo

Muffukka    16.11.2011    Kata Beachin nähtävyydet    Kata Beach

www.phuketzoo.com/

Nettisivut näyttää hyviltä, mutta voi hyvä luoja sitä totuutta. Siellä olisi eläinaktivisteille hommia!

Tuktukilla matka Zoohon Katalta maksaa 300bht. Ei todellakaan mikään kummoinen eläintarha, pikemminkin eläinvankila. Sisäänpääsy 500bht. Lähinnä säälitti ne kaikki reppanat siellä likaisissa häkeissään.

Varmaan 50% eläimistä oli krokoja... Niitä oli ihan älyttömästi. Se kroko show oli ihan kiva. Muutoin siellä saat ottaa kuvia itsestäsi käärmeen, elefantin, tiikerin (huumattu) jne kanssa maksua vastaan, 200bht per kuva.

Oli siellä jotakin käärme showta ja tiikeri showta, norsukin taisi esiintyä. Orkidea garden ei ollut mikään hieno... mikään ei kukkinut.

Trauma-tarha eläinrakkaalle ihmiselle.

Big Buddha

Muffukka    16.11.2011    Kata Beachin nähtävyydet    Kata Beach

www.phuket.com/magazine/big-buddha.htm

Kannattaa käydä katsomassa tämä hieno tekele, joka ei ehkä koskaan ole valmis :)

Matka Buddhalle tuktukilla maksaa Kata beachiltä 600bht per suunta ja kuski odottaa niin kauan kuin siellä menee.

omatoimireissaamista Karon Beachilta käsin

sari68    31.10.2010    Phuketin nähtävyydet    Phuket

Joulukuun puolestavälistä 6-henkinen perheemme laskeutuu Thaimaahan, ja mietinnässä on perheen pojille (16-, 14-, 12- ja 9-vuotiaat) omatoimisen loman järjestäminen. Mitä kivoja retkikohteita/aktiviteettipaikkoja suosittelette? Millaisia kokemuksia reittibussilla kulkemisesta? Mukavia ostospaikkoja, Kamala/Phuket ? Mikä on "oikea" hinta esim. vaatteille? Kiitos kaikesta tiedosta!

Muistoja Thaimaan matkalta

Irene    31.08.2010    Karon Beachin nähtävyydet    Karon Beach

Olimme maaliskuussa 2007 kahden viikon matkalla Phuketin Karon Beachilla. Odotukset olivat valtavat, sillä moni tuttumme oli kehunut Thaimaata mahtavana matkailukohteena ja olivat varmoja, että hurahdamme maahan kuten hekin.

Hotellin nimi oli Phuket Orchid resort & spa. Se oli upea hotellikompleksi kylpylähoitoineen, mahtavine huoneineen, jättiuima-allasosastoineen ja trooppisine puutarhoineen. Aamiaispöydät olivat taivaallisia. Kananmunia valmisti aamuisin kuusi kokkia toiveiden mukaisesti erilaisiksi munakkaiksi tai paistetuiksi muniksi. Eksoottiset hedelmät olivat ihania.

Vietimme alkuun paljon aikaa altailla ottaen aurinkoa ja uiden. Aurinkovuoteen ja varjon sai aina, sillä alue oli valtava. Oli todella leppoisaa lueskella ja välillä torkkua varjon alla ilman pienintäkään stressiä.

Välillä menimme rantaan, joka oli parin sadan metrin päässä. Kristallinkirkas, ihana meri odotti, mutta siellä sai olla varovainen. Jättimeduusat näyttivät pohjassa aivan vaaleilta muovikasseilta ja aluksi ihmettelimme, miten ihmiset voivat heittää niitä mereen. Ruotsalaiset turistit varoittivat meitä huitomalla meidän uidessa rannan suuntaisesti ja kertoivat, että vastassamme oli pohjassa jättimeduusa. Silloin vasta meille valkeni todellisuus.Opas ei tulomatkalla maininnut sanallakaan meduusoista ja niiden vaarallisuudesta. Matkalla oloaikanamme kuulimme muilta turisteilta, että pieni lapsi oli kuollut jättimeduusan puremaan.

Pohjassa näimme kerran myös arviolta 40-45 cm halkaisijaltaan olevan vaalean meritähden.

Vedessä uidessa tunsi joka puolella ikäänkuin joku pistelisi iholla, mutta kun yritti katsoa, mitä vedessä on, ei nähnyt kuin pistemäisiä hippuja. Uima-allasosasto tuntui jatkossa turvallisemmalta vaihtoehdolta.

Teimme kaksi meriretkeä varaamalla ne paikallisista matkatoimistoista, joita Karon Beachilla riitti. Hinnat olivat paljon edullisempia kuin matkan järjestäjän tarjoamina. Antoivat alennusta matkoista, sillä kilpailu oli kovaa. Matkan hinta oli 20 euroa sisältäen kuljetukset, laivamatkat, retket (mm. laguuniin ja tippukiviluoliin), lounaan ja kaikki virvokkeet ja hedelmät (banaanit, ananakset) laivalla.

Kävimme kanooteilla laskuveden aikaan saaren sisällä tippukiviluolissa ja toisen saaren sisällä olevassa laguunissa. Laivassa tarjoiltiin hyvä lounas.

Retkeen kuului lisäksi käynti upealla James Bondin saarella, jossa elokuva Kultainen ase on filmattu.

Siellä naiset myivät helmiä kojuistaan. Hinnat olivat edullisia ja sukulaisille tuli ostettua lahjaksi niitä.

Tämä retki oli elämys ja laiva hieman pienempi ja väkeä vähemmän kuin toisella meriretkellä, joka suuntautui sukeltajien Phi phi -saarelle. Laivan väki ruokittiin paikallisen, ainoan hotellin ravintolassa.

Kaikki, mitä näki oli jo tutun näköistä eikä tuntunut enää niin eksoottiselta kuin ensimmäisellä kerralla. Saaren rannassa näki, kuinka valtavan kirkasta vesi todella on.

Kuvia löytyy matkakuvista.

Hyppäsimme eräänä päivänä bussiin ja suunnistimme Phuket towniin, jossa jäimme summa mutikassa pois keskustan näköisessä paikassa. Todella pian eräs tuk tuk-taksin kuljettaja lähestyi meitä ja melkein puolipakolla, mutta kuitenkin erittäin ystävällisesti vaati saada kuljettaa meitä kahden euron päivämaksulla eri paikkoihin. Ihmettelimme tätä, mutta ajattelimme, että olisi tyhmää kieltäytyäkään.

Kuljettajalla oli erilaisia vaihtoehtoja esitettävänä. Perhosmuseo ei sillä hetkellä kiinnostanut, joten lähdimme jalokivigalleriaan, jollaista ei usko olevan olemassakaan. Meidät otettiin vastaan kuin kuninkaalliset ja halli oli täynnä aarteita. Samoin henkilökuntaa. Meitä palveli kivisormusosastolla kolme ihmistä ja he olivat todella ystävällisiä ja kärsivällisiä. Pitkän harkinnan jälkeen päädyin jalokivisormukseen ja maksettuani sen, myyjättäret sanoivat ettei heidän vuosipalkkansa riittäisi sormuksen maksuun. Uskoako heitä! Tunsin itseni ensimmäistä kertaa elämässäni varakkaaksi!

Kävimme seuraavaksi Buddhan temppelissä, jossa oli munkkeja ja eräs heistä puhui hyvää englantia. Kun hän kuuli meidän olevan suomalaisia, hän kertoi asuneensa vuoden Helsingissä opiskeluaikanaan. Hän halusi, että tulemme valokuvaan hänen ja Buddha -patsaiden kanssa.

Suuri tavaratalo oli seuraava kohde. Sattui olemaan alennusmyyntiaika ja onnistuimme saamaan hyviä ja edullisia vaatteita, laukun ja kenkiä. Lisäksi mies osti todella hienon rauskunnahkavyön.

Olimme huomanneet, että kuljettaja kävi hakemassa jokaisessa kohteessa korttiinsa leiman ja arvasimme, että hänellä on oma lehmä ojassa. Vietyään meidät tavarataloon, hän ehdotti, että hän tulisi hakemaan meidät meille sopivaan aikaan ja voisi viedä meidät hotellille, sillä hän asui Karon beachilla. Kustannus meille tästä olisi vain euron. Matkaa oli kuitenkin yli 20 km. Emme tietenkään voineet kieltäytyä. Matkalla hotellille saimme sitten kuulla, että hän saa etuna meidän kuljettamisesta eri liikkeisiin ilmaista polttoainetta ajokkiinsa. Olimme siis kaikki tyytyväisiä.

Phuket town -reissusta jäi sellainen olo, että siellä voisi käydä uudestaan ajan kanssa ja ilman omaa henkilökohtaista kuljettajaa.

Kävimme vielä eräänä iltana Central Festival -nimisessä kauppakeskuksessa, jossa oli upeita liikkeitä, kahviloita ja ravintoloita. Parhaiten jäi mieleen 100 % silkkikaitaliina, jonka ostimme olohuoneen ruokapöydän päälle ja on upea sopien huoneen muuhun värimaailmaan. Harmittaa jälkikäteen, kun ei tullut ostettua vähän yli 20 euron kaitaliinoja useampia.

Paikallinen valuutta aiheuttaa sen, että siellä ollessa ymmärrys rahan arvoon sumenee, sillä 20 euroa oli paljon bahteina. Tämänhetkinen kurssi on: 1 euro= 39.670 (THB) Thaimaan bahtia, joten 20 euroa on 793,4 bahtia. Se tuntuu isolta rahalta vaikkei oikeasti ole.

Central Festivalin lähettyvillä oli muitakin tavarataloja, yksi Citymarket -tyyppinen, jossa oli lähes ilmaisia vaatteita. Taksinkuljettaja osaa viedä perille.

Matkalaukkuja ei kannata täyttää Suomessa vaan vasta Thaimaassa. Vaatteet ovat olleet yllättävän kestäviä.

Kaksi viikkoa olivat mukavat viikot Thaimaassa. Emme kuitenkaan hurahtaneet maahan, sillä olemme valinneet sen jälkeen matkat muualle.

Kuumuus maaliskuussa oli hirvittävä, hiukset ja vaatteet märkinä kosteudesta ja hiestä heti aamusta. Jos ei haluttanut mennä altaille tai rannalle uimaan, puolen päivän aikaan oli pakko hakeutua ilmastoituihin tiloihin. Yleensä menimme hierotuttamaan niskamme, hartiamme ja selkämme. Jalkahierontakin ulottui niskaan, hartioihin ja koko käsiin. Thai -naiset osaavat käyttää vartaloaan ja painovoimaa hyväksi hieroessaan isokokoisia skandinaaveja. Kävimme ainakin joka toinen päivä hieronnoissa. Hinta vaihteli 4-5 euroa tunnilta. Mennessä meille ojennettiin heti kylmät vesipullot ja lähtiessä samoin ja lisäksi vielä banaaneja.

Thaimaalainen ruoka maistui alussa, mutta aika pian siihen kyllästyi. Aterioiden hinnat olivat alkaen 2,5 euroa. Emme sairastuneet mahatautiin matkan aikana.

Parasta matkalla oli ensimmäinen meriretki.

simon cabaree

lancelot74    07.10.2008    Phuketin nähtävyydet    Phuket

kauniita "naisia", vai oliko sittenkään...:). mahtava cabaree show, jossa erittäin kauniisti laitetut ja pukeutuneet naiset, jotka KAIKKI tosi asiassa olivat miehiä, esiintyivät eri musiikkien ja esittäjien mukaan.mm.madonna, tina turner. todella viihdyttävä ja kiintoisa esitys. show:n jälkeen voit otattaa itsestäsi näiden esiintyjien rinnalla kuvan matka muistoksi, mutta huom.kaikki maksaa;)

fanta sea

phuketissa, kamala beach:llä, aivan mahtava teatteri show, norsuineen ja mahtavien akrobaattisten esitysten myötä. kaksi kertaa siellä jo käyneenä voisin mennä vielä uudelleen. ennen esitystä kannattaa ottaa ruoka samaan pakettiin, aivan mahtavat pitkät ruokapöydät notkuvat paikallisista herkuista.