Vietnamin matkakokemukset ja vinkit

Erittäin siisti ja upeasti varusteltu loma-asunto.

Vieras    08.03.2019    Vung Taun hotellit    Vung Tau
Yöpymisen ajankohta: Joulukuu 2018 | Hotelli: Amilusrentals

Rauhallinen asustella. Ruokakaupat lähellä.Kaikki toimii huoneistossa moitteettomasti.

Silmälasit Vietnamista

Vieras    20.02.2018    Ho Chi Minhin ostokset    Ho Chi Minh (Saigon)

Ostin Saigonista monitehoiset silmälasit sekä aurinkolasit. Aurinkolasit toimi monitehoisena hyvin.

Silmälasit todellinen pettymys. Päähän laitettaessa tuntui kuin olisi ollut "kännissä". Lukeminen ei onnistunut ollenkaan. Enhän tietenkään hyväksynyt niitä. Liike lupasi laittaa uudet linssit joten jouduttiin odottamaan pari päivää. Uudestaan liikkeeseen ja sama juttu. Lukeminen parani hieman mutta maailma pyöri edelleen. Suomesta ostettuna ei koskaan ole tullut noin pahaa voiko sanoa näköharhaksi vai onko jokin parempikin termi asialle. Liikkeen kanssa väännettiin hinnan alennuksta ja sain linssit ilmaiseksi joten laseille jäi muutama kymppi hintaa (vara lasit nyt).

Kannattaa ainakin harkita monitehoisten ostoa. Itselläni oli tarkoitus ostaa useammat lasit mutta yhdet ainoastaan tuli mukana. Aurinkolaseja ostin kahdet joista toiset Hoi Anista. Molemmat aurinkolasit toimii monitehoisina ihan hyvin. Joku ammattilainen varmaan pystyy antamaan huonolle monitehoisen linssille hyvn selityksen.

Liikkeen mukaan ei kenelläkään ole ollut vastaavia ongelmia kuin allekirjoittaneella. Siinä syy kirjoitukselleni jos vaikka olisi ollut jollain vastaavia kokemuksia muita matkalaisia varten.

Käytiin matkalla helmikuun alussa 2018.

Kälyisessä kunnossa oleva hotelli

Vieras    11.02.2018    Phu Quocin hotellit    Phu Quoc
Yöpymisen ajankohta: Helmikuu 2018 | Hotelli: Sasco Blue Lagoon Resort

Mikäli haluat pilata lomasi valitse tämä hotelli.

Olimme juuri ko:hotellissa 8 yötä 2018 jonka valitsimme kuvien perusteella, mutta mönkään meni ja pahasti.

Kuvat eivät kerro karua todellisuutta hotellin todellisesta tilasta.

Mikäli kuitenkin haluat majoittua tähän hotelliin, niin harjoittele Vietnamin kieltä ennen matkaa

Jotta voit pyytää vaatia ja anoa niitä asioita joita hotellin palveluihin kuuluu, Englannin kielellä se ei onnistu.

Mikäli haluaisit viettää mukavaa löhöilyä rannalla aurinkotuolissa tai allas-alueella laita kello soimaan

aamuisin klo 5.30 ja mene varaamaan aurinkotuoli muuten Venäläisen varaavat ne kaikki.

t Harri M

Hanki Vietnamin viisumi verkossa

vietnam    26.05.2017    Hanoin muita vinkkejä    Hanoi

Olen hakenut Vietnam Evisoa verkossa osoitteessa www.hotels-in-vietnam.com/vi...-visa.html ja saan sen 2 päivän kuluessa.

Kodin omainen

Vieras    11.01.2017    Vung Taun hotellit    Vung Tau
Yöpymisen ajankohta: Huhtikuu 2017 | Hotelli: Amilusrentals

Hei,loma-asunto vuokrattavissa Vung Tau city Vietnam ([email protected])

vietnam, mui ne

Vieras    24.06.2016    Vietnamin muita vinkkejä    Vietnam

Vietnam... Kävimme ekan kerran 2012, Mui ne. Mieheni harrastaa leijasurffausta niin valikoimme kohteen mm.sen takia. Hotellimme oli Sea lionin,( hotellikeskyttämän )pääkadun päässä oleva hotelli. Hotelli oli rannan puolella... olemme kumpikin auringonpalvojia niin koko ajan oleva tuulen vire helpotti auringon ottamista. Loma meni nopeasti ja jäimme kaipaamaan lisää...

2014 Päätimme et 4viikkoa pitää olla ainakin lomalla Vietnamissa. Olimme Saigonissa kolme pvää... Mikä kaupunki, ihmiset... shoppailian paratiisi. Olin ottanut selville markkina alueet, Vesipuistot ym... aika ei vain riitä kaikkeen. Nähtävää ja koettavaa on paljon. Saigonissa kannattaa unohtaa kiireen ja jättää arvoesineet kassakaappiin. Liikenne on suurta ja tien ylitys jo voitto... malttia ja maalaisjärkeä käyttäen niin selviää liikenteestä kuin varkaista.

Kävimme ostoskeskuksissa, missä löytyy kalliita liikkeitä. Jos aidot tavarat kiinnostaa... themen park;keja löytyy jos vaikka lapsien kaa lähtee lomalle, tai on lapsenmielinen. Me käytiin Suoi tien amusent parkkissa. Silloin oli remontin alla, mutta hinta oli naurettava meidän puistoihin verrattuna ja oli se kaikesta huolimatta Hieno paikka!

Markkinat!!! Niin Saigonissa kuin Phan thietissä. Myydään sian sorkasta vaatteeseen. Mitä vain mitä voit tarvita... ja edullisesti... Thaimaa on niin turistipaikka ja hinnat sen mukaiset... Vietnam nousussa... kannattaa käydä ennen kuin "pilaantuu"..(voi olla jo)

Mui nessa vietimme loppu loman, Saigon mui ne resort aivan rannalla ja leijailu mahdollisuudet täydelliset. Sadan muunkin mielestä... leijoja riittää...

Mui nessa on sit venäläisiä, mutta niin niitä taitaa olla kaikkialla. On yksi katu jossa on kaikki, ravintolat, hotellit, kaupat... helppoa oloa. Phan thiet on n. 10km päässä johon pääsi paikallisbussilla helposti ja edullisesti. Sieltä löytyy ostoskeskuksia ja markkina alueita.... ym ... Mui nen kalasta kylä on myös näkemisen arvioinen paikka. Kalaa kuivumassa, ihmiset työnteossa.

Vietnam on vienyt sydämmen; elämä on siellä yksinkertaista, paikalliset ei osaa Suomea, hyvä et osaa englantia. On edullista, hyvää ruokaa...

Ei tyrkyttämistä, ujoa hymyä. Ihmetystä... ystävällisyyttä...

miinus et on niitä Venäläisiä.

Olemme varanneet matkan 2017 vuodelle Vietnamiin, 6viikkoa .... jännällä odotamme mikä siellä odottaa meitä.

Leijasurffaus Muinessa

Vieras    03.05.2014    Mui Nen aktiviteetit ja harrastukset    Mui Ne

Helmikuu 2014, suuntana Vietnam sekä Muinen aallot ja haaveena leijasurffaus. Lensimme Amsterdamin ja Kiinan kautta Saigoniin josta yhden yön jälkeen matka jatkui bussilla Muineen. Muinen rannat on täynnä leijasurffareita, Leijoja oli parhaillaan ilmassa varmasti sata tai enemmän. Leijakouluja on alueella monia. Homma tuntui toimivan siten että meidän täytyi kirjautua johonkin leijakouluun, jotta saimme olla ns. heidän koulun alueella. Rannalla ei ollut ns. " vapaata" tilaa jossa olisi voinut nostaa oman leijan ilmaan. Rantaan ei kadulta oikeastaan pääse muuten kuin jonkun hotellin tai leijakoulun läpi. Ranta oli jaettu leijakoulujen ja hotellien kesken. Kirjauduimme parina ensimmäisenä päivänä leijakouluun ja maksoimme päivästä pienen maksun. Maksuun kuului lupa "hengailla" heidän alueellaan, rantapoikien apu ja mahdollisuus pestä leijat päivän päätteeksi. Tässä leijakoulussa ei kuitenkaan ollut esim. toimivaa vesiskootteria jolla olisi pelastusapua saanut. Muinessa tuntui tuulevan joka päivä. Tuuli oli sen verran voimakas ja leijoja niin paljon ilmassa että itse aloittelijana en uskalltautunut aalloille ensimmäisinä päivinä. Muu matkaseurue lähti rohkeasti sekaan vain. Myöhemmin vuokrasimme skootterit ja löysyimme kalastajakylään päin mentäessä tyhjää rantaviivaa, jossa kuitenkin näkyi kalastusverkkoja. Kalastajakylän jälkeen löytyi pitkälti tyhjää rantaviivaa jossa ei ollut kalastusverkkoja. Myös jonkinlaista aaltoa tuli aamusta rantaan joten surffauskin onnistuu. Siellä pääsin itsekkin veteen harjoittelemaan, oli tilaa, eikä tarvinnut pelätä että tipautan leijan jonkun niskaan. Siellä ei ollut leijakouluja tms. Merivesi oli hieman viileää, ei samallalailla lämmintä kuin esim. thaimaassa. Shortsit ja pitkähihainen uimapaita oli ok varustus. Paitoja myydään paikanpäälläkin. Meressä ei ollut meduusoja tms. Muinesta löytyy paljon surffikauppoja, Hintataso ei kuitenkaan ole erityisen halpa. Olimme reissussa Vietnamilaisen uudenvuoden aikaan. Silloin kannattaa huomioida että hotellit, bussit, junat ja lennot ovat aika täynnä. Bussilippuja sai ostettua, mutta junaan ja lentokoneeseen ei ollut toivoakaan. Pankit on silloin kiinni joten rahaa kannattaa varata reilummin. Uudenvuoden hässäkkä vaikuttaa parin viikon ajan. Ruoka on hyvää ja halpaa, bussilla matkustaminen on edullista. Aurinkoa ja lämpöä riitti. Muinessa kuitenkin tuulee joten siellä ei ole pakahduttavan kuumaa. Pysähdyimme Muineen viideksi päiväksi. Suunnitelmissa on palata takaisin pidemmäksi aikaa. Kirjoitin tämän pienen jutun koska huomasin että aiheesta ei löydy paljoakaan uusia kirjoituksia, joita olisin kaivannut ennen matkaan lähtöäni. Ehkäpä palaan aiheseen yksityioskohtaisemmin myöhemmin.

Lao Center diskrit 1

Kun menet ( saavut) Saigoniin, ota taksi, mutta sovi hinta esimerkiksi katu nimeltä Pham ngu lao ja de than kulma. Lao Centeriin jossa onVinasunin, TNK matkatoimisto muiden muassa. Hinta pitää olla noin 200.000 dongia korkeintaan. eli 8-9 euroa. Mutta maksa dongeilla,saat niitä lentosemalta just miljoonan dongin määrän... neljälläkymmenellä eurolla. Huomaa että kaupungissa on automaatteja josta saat dongeja 100.000. 200.000 ja niin edell...Majoitus kannattaa hommata paikan päältä .Huomaat kyllä reppumatkaajien kirjosta että olet oikeilla kulmilla.

Lao Centeristä erkanee muutama kuja jonka varrella on mm Hotel KIM joka on siisti ja rauhallinen 24 Dollaria yö.

Ruokaa ja aamiaista saa niiden aulasta muutamalla tonnilla, siis kahvi ja paistettu muna ja hedelmiä 20.000d-50.000.Highland kahvilat tarjoaa Cafe Americanoa 45.000,se on siis juhlamokkaa tms.

Aloita syöminen esim Pho keitolla joka on hyvää ja kuumaa.Sen kanssa vesi ja cola on hyvä janojuoma.

Saigonissa voi liikkua jalan. Ylitä katu jalankulu.ööö suojatieltä, joissakin poaikoissa on valot, mutta mene virran mukana päättäväisesti. Huomattavat mestat on kaukana toisistaan, mutta kaupungissa on paljon mestoja, missä kannattaa käydä.Sotilasmuseo, pressan linna,kauppahalli, lähellä le loita, joka on valtakatu Lao Centeristä eläintarhalle päin ja välissä linja-auto asema josta pääsee vesipuistoon bussi numero 11. muista myös HCM museo, eläintarha, temppelit, ym ym.Eläintarhan lähellä on museo ja muuta rakennelmaa joka kannattaa tsekata.

Muista että rantalomakohteessa Mui Nessa on paljon venäläisiä.Mene sinne ja etsi Min Tham resor, se on hyvä kunhan saat huoneen läheltä merta.Mutta kun sinulla on yksi mesta,etsi parempi,katso ettei vierellä ole diskoa,ne mökää aamuun.Jatka matkaasi Muille ranta kaupunkikohteille. Mutta käy sitä ennen Mui ne lähimaastoissa ganjoneilla ja hiekoilla.Hyvää matkaa Tumppi

Saigonista pääsee matkatoimistojen avulla lähimaastoon kuten luolille, maanalaisille tunneleille,apinarannikolle, sotametsään, ja pidemmälle Mui ne. Na Thrang ym ym. Huomaa listat seinillä.

Kokemuksia Phan Thietistä

Vieras    16.11.2011    Phan Thietin aktiviteetit ja harrastukset    Phan Thiet

Olemme olleet kaksi kertaa Phan thietissä ja samassa hotellissa molemmilla kerroilla.

Ihana paikka ja ystävälliset ihmiset. Hotellissa Dynasty Beach resortissa leppoisa tunnelma ja uskoaksemme hiukan rauhallisempi hotelli kuin monet muut lähempänä Phan thietiä.

Hotellin lähistöllä ihastuttava matala joki, jota myöten kävelimme pienelle putoukselle. Ympärillä hienot punaiset hiekkajurkänteet. Joelle pääsi hotelliltamme kävellen, sillä se oli niin lähellä. Ainoa varjopuoli oli kova kuumuus, helle !!

Myöskin kävimme valkoisilla ja punaisilla hiekkadyyneillä. Erinomainen, hieno paikka käydä. Punaisilta dyyneiltä laskimme liukurilla mäkeä. Sekin kiva kokemus..

Illalla aika rauhallista, mutta meren rannalla oli mukava istuskella ja katsella pieniä valotuijuja kauempana mereltä. Siellä olivat kalastajat nuottaamassa pienten lamppujen valossa.

Retki Halong Bayhin

Vieras    18.02.2011    Halong Bayn nähtävyydet    Halong Bay

Kuvaus on helmikuulta 2008, mutta nyt 2011 hintataso näytti aika samanlaiselta.

Varasimme Hanoista paikallisesta matkatoimistosta päiväretken Halong Bay-risteilylle. Meitä oli 4, hinta 50 USD/pää. Luulimme päätyvämme jollekin ryhmämatkalle.

Toisin kävi: aamulla iso pakettiautomallinen taksi haki meidät hotellista, mukana kuski ja hyvää englantia puhuva opas, joka osoittautui olevan opettaja koulutukseltaan, vähemmistökansallisuutta edustava nuori mies Sapan vuorilta. Hyvä englanti ja fiksut ajatukset takasivat hyvän perehdytyksen paikallisiin asioihin.

Matka merelle kesti pari tuntia, yksi pysähdys vammaisten valmistamia tuotteita myyvässä liikkeessä. Perillä hetki laivan etsimistä, mutta sitten siirryimme n. 20 hengen alukseen, jossa olimme vain me neljä. Ja opas ja kapteeni ja kokki ja pari aputyttöä eli enemmän kuin me neljä.

Sää oli komea - laiva kiersi upealla alueella, pysähdyimme 2 tippukiviluola-alueella ja kelluvassa kylässä.

Ateria kuului hintaan ja oli hieno - erilaisia kaloja, rapuja, mustekalaa (meiltä kysyttiin aamulla lähtiessä, haluammeko seafood / beef ja ainakin seafood-valinta oli osuva). Hyviä ruokia runsaasti, juomat maksettiin itse kohtuuhinnalla.

Iltapäivä meni maisemia ihastellen uimapuvuissa kannella.

Illalla paluu samaa reittiä Hanoihin, perillä myöhään illalla. Todella mieleenpainuva ja hyvä retki halvalla.

Cooking School

Vieras    03.02.2011    Mui Nen muita vinkkejä    Mui Ne

Suosittelen lämpimästi vähänkään kokkauksesta kiinnostuneille Mui Nen kokkikoulua! Mui Ne Cooking School löytyy netistäkin googlaamalla ja facebookissakin on omat sivut. Opetus tapahtuu englanniksi, joten kohtalainen englannin kielen taito on suotavaa. Paikka kurssille kannattaa varata muutama pv ennen.

www.c2skykitecenter.com/MuiN...fault.aspx

Markkina-alue ja ostokset

nipata    03.02.2011    Ho Chi Minhin ostokset    Ho Chi Minh (Saigon)

Saigonissa on paljon ostettavaa, mutta kannattaa olla tarkkana mitä ostaa ja mistä. Suurin osa edullisista tavaroista (esim vaatteet ja kellot) ovat halpoja kopioita. Markkina-alueella ja kojuissa tinkaaminen on enemmän kuin suotavaa, sillä siten saa usein hinnasta jopa puolet pois. Samoin kannattaa kysellä mitä hinta on dongeina, dollareina tai jopa euroina. Ns. kunnon kaupoissa on usein hintalaput ja tinkaaminen on huomattavasti vähäisempää, mutta aina kannattaa yrittää, varsinkin, jos olet ostamassa isommalla summalla useamman tavaran.

Me käytimme paljon dollareita maksuvälineenä Saigonissa (1/2011). Vaihtorahat kannattaa tarkistaa ja olla tarkkana mitä annetaan takaisin, jos esim maksat dollareina ja vaihtorahat tulee dongeina. Vietnamilaiset tuntuvat olevan suht rehellisiä, mutta huijareitakin löytyy.

Jos olet yhditelmämatkalla Saigon/Phan Thiet/Mui Ne tms: ostosmahdollisuudet ja -valikoimat ovat paremmat Saigonissa, mutta myös rantakohteista löytyy samaa turistikrääsää ja jopa edullisemmalla hinnalla.

Suosittelen Duxtonia

nipata    03.02.2011    Ho Chi Minhin hotellit    Ho Chi Minh (Saigon)
Yöpymisen ajankohta: Tammikuu 2011 | Hotelli: Duxton

Duxton oli keskeisellä paikalla siisti ja hyvätasoinen hotelli. Aamupala oli ihan huippu hyvä ja siisteys erinomaista. Huoneessamme oli ilmastointi, amme, hiustenkuivaaja, tv, silitysrauta ja tallelokero - kaikki tarpeellinen siis. Hotellilla on myös pieni uima-allas, jossa ei kuitenkaan auringon palvotaan kannata ryhtyä, sillä isot kerrostalot varjostavat pientä allas-osastoa. Uima-altaassa pääsee kuitenkin virkistäytymään. Hotellin läheisyydessä on useampi ostoskeskus ja keskustan markkina-aluekin on kävelymatkan päässä.

3 paivaa saigonissa

Vieras    04.01.2011    Ho Chi Minhin muita vinkkejä    Ho Chi Minh (Saigon)

Olemme parhaillaan Tjareborgin yhdistelmalomalla Phan Thietissa, johon kuului 3 pv:n vierailu Saigonissa. Itse tuolla olo jaa siihen 2 pv :aan, silla olimme lentokentalta tullessamme hotellilla vasta ensimmaisen paivan iltana, ja jo kolmannen paivan aamuna oli lahto kohti Phan Thieta klo 8.30.

Mutta itse Saigonin kaupunki ihmisineen edustaa Vietnamia ehka yhdella tavalla parhaimmillaan. Siella ei turisteihin juurikaan tormaa, ja vaalea turisti herattaa viela jopa ihmetysta paikallisten keskuudessa kaupoissa kierrellessa.

Ostosmahdollisuudet ovat Saigonissa Phan Thiehen verrattuna parhaat mahdolliset, mutta Thaimaan jalkeen jai kova kaipuu kunnon shoppailumahdollisuuksiin. Eli Vietnam on selkeasti maa, jossa eurot eli paikallisittain dongit kannattaa laittaa sitten vaikka ruokaan, joka viela Saigonin alueella oli edullista.

Tekemista Saigonissa ei ehka kovin moneksi paivaksi ole, silla paivassa kerkeaa shoppailla paikallisella torilla ja laheisilla pikkukojuilla, seka vierailemaan sotamuseo alueella, jossa turistinahtavyydeksi on jarjestetty mahdollisuus paasta vietnamin sodan aikaisiin maanalaisiin tunneleihin. Kaymisen arvoinen paikka!

Ihmiset ovat ystavallisia, joskin paljon pidattyvaisemman oloisia kuin mita Thaimaassa on tottunut. Oppaamme sanoikin, etta thaimaalaisten ja vietnamilaisten vertaaminen keskenaan on sama kuin meita suomalaisia verrattaisiin venalaisiin, joten ei heilla tummasta ihosta ja hiuksista huolimatta kuitenkaan aivan kauheasti ole yhteista.

Nyt lomamme jatkuu sitten Phan Thietin rauhallisissa maisemissa. Jonkinlainen kaipuu jai Saigonin alkuperaisyyteen ja turismin puutteeseen. Bangkokissa en ole lentokenttaa pidemmalla kaynyt, joten arvailuksi menee, mutta epailen, ettei Saigonia voi samalla lailla kaupunkikohteena mainostaa kuten esim. Bangkokia. Joten pikkukaupungin mopojen vilinaa vain ihastelemaan!

Mopojen määrä valtaisa hotellilta kun hyppäsit kadun varteen

heipsu    24.03.2010    Vietnamin nähtävyydet    Vietnam

Vietnam: Saigon 3pv Pahnthiet, rantalomaa 9pv. Olipa nähtävyys tämä Saigonin mopo ja skootterimäärä. Kaupungissa 8milj asukasta ja yli 4milj mopoa huristeli kaduilla. Sinne vaan sekaan kadun yli mentäessä.

Sota tunnelialue oli ihmettelimisen arvoinen, kuinka voidaan vuosia asua maan alla.... Mutta iloisempaakin oli, kuulu vesinukketeatteri. Rantalomalla cykloajelut kaupungilla, Taku-vuorella käynti ym. Paljon nähtiin mut paljon jäi näkemättä. Ja ken haluaa kuumaa aurinkoa, niin sieltä löytyi. Ja miellyttäviä ihania paikallisia ihmisiä.

Ei päässy nälkä yllättämään, jano välillä!!!!

Miljonäärikin tunsi olevansa kun vaihtoi rahaa. 10euroa n. 250.000 dongia. Et silmälasit, kun teetin, merkkikehyksillä monitehot ja auringossa tummuvat maksoivat 3,3milj. eli noin 124euroa :) :)