Jordanian matkakokemukset ja vinkit

Ehab - luotettava opas Jordaniaan

Vieras    15.08.2019    Jordanian muita vinkkejä    Jordania

Luimme muiden suomalaisten suosituksia Ehabista ja päädyimme ottamaan yhteyttä häneen.

Ehab toimi kuljettajanamme/apunamme koko kahden viikon matkamme ajan. Hän vei meidät mm. Wadi Rumiin, Aqabaan ja Kuolleelle merelle. Lisäksi hän auttoi meitä rajanylityksissä Israelin puolelle ja sieltä takaisin. Ilman häntä emme olisi varmastikaan selvinneet näin pienellä vaivalla rajanylityksestä tai muistakaan matkoista.

Ehab on luotettava ja hän puhuu hyvää englantia. Hänen kanssa on helppo ja hauska jutella - sain varmasti samalla myös elinikäisen ystävän hänestä. Ehab teki lomastamme erittäin helpon ja huolettoman, sillä saimme häneltä apua milloin mihinkin asioihin. Hän vastaa nopeasti whatsapp viesteihin: +962 7 8555 4404.

Suosittelen ehdottomasti ottamaan häneen yhteyttä mikäli mietit Jordanian matkaa. Meidän matkamme ei olisi ollut läheskään yhtä hyvä ilman häntä!

Thank you Ehab - you're the best. ☺️

Love, Nelda

Omatoimiloma Jordaniassa

Vieras    15.08.2019    Jordanian muita vinkkejä    Jordania

Olimme äiti-tytär-lomalla elokuussa Jordaniassa. Lensimme Ammaniin ja sieltä lähdimme suoraan Petraan. Petrasta suosittelen Sharah Mountains hotellia, joka on siisti ja edullinen hotelli Wadi Musan puolella. Hotelli tarjoaa ilmaisen shuttlen Petran portille aina tarvittaessa. Heiltä tilasimme myös kuljetuksen kentältä, koska emme halunneet vuokrata autoa. Hintaa kolmen tunnin kuljetuksille tuli 70 JOD.

Petra on ehdottomasti näkemisen arvoinen, vaikkakin elokuussa todella kuuma. Kävelimme matkan, mutta tarjolla on myös kameleita ja aaseja. Menimme myös iltaretkelle, niitä on muistaakseni 3 x viikossa. Treasury on yöllä upea, ohjelma oli melko vaatimatonta mutta tunnelma hieno.

Petrasta olimme etukäteen tilanneet muiden suomalaisten mainostamasta Ehab-nimiseltä kuljettajalta retken Wadi Rumiin. Hän nouti meidät hotellilta ja ajoi aavikolle Rum Magic Campiin, josta hän oli varannut meille toiveidemme mukaan yöpymisen ilmastoinnilla, illallisen ja jeeppiajelun aavikolla. Mahtava kokemus, suosittelen lämpimästi. Aavikon auringonlasku ja illalla leirin beduiinibileet olivat todella näkemisen arvoisia. Oli myös ilo huomata, että leirin baari tarjosi olutta hiekkaisen safarireissun jälkeen. Wadi Rumista Ehab vei meidät Aqabaan, jossa vietimme viisi helteistä päivää sukellellen. Keskustan Mövenpick on hyvä vaihtoehto, jos haluaa olla keskustassa ja myös uida. Oma ranta on tärkeä sillä yleisille rannoille turistit eivät ole haluttuja. Mövenpickillä on loistava ranta ja hotelli erittäin hyvätasoinen. Kun varaa ajoissa, ei hintakaan ole kova. Sieltä menee myös shuttle toiseen Mövenpickiin South Beachilla. Siellä on sukellusfirma, josta voi varata sukellusretkiä tai vaikka snorklausvälineitä. Jo rannassa on pienen pieniä koralleja, joissa uiskentelee upeita kaloja. Me varasimme retken Neptunella, joka on puoli sukellusvene. Istut veden alla kuivassa ja katselet sieltä näkymiä.

Yhtenä päivänä varasimme snorklauksen ohjaajan kanssa, koska meillä ei ole kokemusta. Camel Dive Center lähellä hotelliamme ja siellä Ismail vei meidät rantaan, auttoi ja opasti. Todella turvallisen tuntuinen kokemus sekin - ja maisemat veden alla olivat upeat!!!

Aqabasta otimme taas Ehabin mukaan ja hän vei meidät kuolleen meren kautta pohjoiseen. Kuollut meri on koettava. Yleinen ranta on ilmainen mutta kävely rantaan on aika jyrkkää mäkeä, eikä siellä ole suihkuja. Ehab vei meidät Karakin kaupungin kautta, jotta saimme käydä hänen perheensä luona suihkussa ennen matkan jatkumista. Sitten hän vei meidät Israelin rajalle, koska matkamme jatkui Jerusalemiin. Teen rajan ylityksestä erillisen postauksen. Ehab järjesti meille myös noudon rajalta Ammaniin ja sieltä seuraavana päivänä kentälle.

Yhteensä matkamme kesti 14 päivää. Maa ei ole niin halpa kuin kuvittelin, mutta kokemattomalla rahaa meni turhaankin, ensi kerralla olisin viisaampi. Ehab on luotettava ja ystävällinen kuski ja oli kiva mennä missä vaan kun tiesi, että häneltä voi kysyä asioita. Hän puhuu hyvää englantia ja keskustelun voi käydä WhatsAppissa +962 78555 4404.

Maa on hyvin ystävällinen ja englannilla pärjää hyvin. Kesäkuukaudet ovat helteistä mutta kuivia, joten hengissä säilyy kun muistaa juoda vettä. Alkoholia myydään vain harvoissa paikoissa, mutta raikas lemon-mint korvaa sen mennen tullen.

Jatkoa kirjoitukselle "Huonoja kokemuksia Ehabin kanssa"

Vieras    30.05.2019    Jordanian nähtävyydet    Jordania

Tässä jatkoa aikaisemmalle kirjoitukselle, jossa kertasin kokemuksiamme Ehabin kanssa. Ilmeisesti sen jälkeen kun Ehab näki tämän päivityksen hän on useaan otteeseen ottanut yhteyttä viitaten harmiin, jota hänelle olen aiheuttanut (hänen suosionsa perustuu näihin Napsu-kirjoituksiin ja muutama suomalainen on ilmeisesti perunut varauksensa hänen kanssaan ja hän arvioi sen johtuvan tästä kirjoituksesta). Reiluuden vuoksi kirjoitan tähän hänen vasta-argumenttejaan. Kaikki palaute Napsussa on ollut positiivista paitsi meidän negatiivinen palaute. Hän painottaa, että hän pyrki täyttämään toiveemme ja vei meidät hienoimpiin paikkoihin. Hän myös huomautti, että hän kertoi meille etukäteen Wadi Rumin leirin nimen (aikaisempaan kirjoitukseeni viitaten, nimi oli harhaanjohtava ja sen ominaisuudet olivat hyvin erilaiset kuin olimme toivoneet). Lisäksi hän viittasi pitkästi erääseen sekaannukseen mikä meillä oli mutta en maininnut siitä Napsussa, sillä nähdäkseni se oli tavallinen sekaannus, ei varsinainen negatiivinen asia.

Summa summarum, Ehab on aivan oikeassa siitä että hän on saanut paljon positiivsta palautetta. Hänen viestinsä eivät muuta meidän kokemusta matkasta mutta myöskään meidän kokemus ei ole universaali totuus. Kukin päättäköön itse.

Hyvää kuljettajapalvelua

Illuvaara    27.05.2019    Aqaban muita vinkkejä    Aqaba

Kiitos tälle sivustolle ja tähän kirjoittaville matkaajille. Sain täältä loistavan kuljettaja/auto- kontaktin, Ehabin !

Ehab toimi meidän hovikuljettajana koko matkan ajan, haki rajalta, vei golf kentälle, kuskasi Petraan ja Kuolleelle merelle, esitteli Wadi Rumin sekä järkkäsi snorklausreissun ja tietysti palautti takaisin raja-asemalle. Oli todella helppoa lomailua. Suosittelen - Ehabin saa kiinni numerosta +962785554404. Thank you Ehab for exellent service during our Jorhanian trip. Looking forward to see you and your new car in the future.

br Ilari

Huonoja kokemuksia Ehabin kanssa

Vieras    02.05.2019    Jordanian nähtävyydet    Jordania

Palattiin viikko sitten Jordaniasta, jossa kyseinen Ehab oli meidän oppaana kaksi päivää. Yllä olevat arvostelut ovat täysin erilainen kuin meidän kokemus, mutta kyseessä on sama henkilö koska puhelinnumero sama. Emme missään nimessä suosittele tätä henkilöä oppaaksi, kuljettajaksi toki mutta tavalliset taksit ovat hyvin paljon halvempia. Alla syyt.

Hyvät asiat: Opastanut paljon suomalaisia näiden kirjoitusten ansiosta, joten ymmärtää kulttuuria. On ajoissa. Vastaa whatsapp-viesteihin nopeasti. On ystävällinen. Englanti kohtuullinen. Vei meidät perheensä luo lounaalle ja oli avulias järjestelyasioissa.

Ei niin hyvät asiat: Suurin moka oli Wadi rum. Annoimme hänen varata meille yöpymisen ja kokopäiväkierroksen aavikolla. Kuvailimme whatsappissa, että haluamme tyypillisen, autenttisen leirin, ei isoa tai kaupallista. Leiri mihin päädyimme oli Rum Magic Camp (sekoittuu helposti toiseen pienempää Wadi Rum Magiciin), josta isompaa ja kaupallisempaa saa hakea. Leiri oli luonnonsuojelualueen laidalla kaupungin vieressä, kaukana kauneimmista paikoista, henkilökunta ei opastanut tai kertonut pakollisten asioiden lisäksi mitään, busseja oli pihassa useita ja kokopäivän kierros oli typistynyt kolmen tunnin ajeluun 20 jeepin letkassa. Netissä arviot ovatkin todella huonoja, joten emme ole ainoita pettyneitä.

Oppaaksi häntä ei voi kutsua. Ehab kertoo oma-aloitteisesti mistään äärimmäisen harvoin, viettää vastaavasti suurimman osan yhteisestä ajasta puhelimen ääressä. Esim. Karakin linnassa hän sanoi, että tämä on Karak, nähdään tunnin päästä. Kun lähteissä pyysin häntä kertomaan paikasta, lykkäsi hän käteeni ilmaisen esitteen ja sanoi "you can read for yourself". Sanoisin, että henkilökemiamme oli ok ja nauroimmekin yhdessä, joten en jaksa uskoa, että tämä oli henkilökohtaista. Hän vastasi suoriin kysymyksiin lyhyesti ja usein mutu-tuntumalla, myöhempi googlaus osoitti monet hänen kertomukset vääriksi. Olimme etukäteen myös sopineet, että hän vie meidät edulliseen rahanvaihtopisteeseen. Hän vei meidät paikkaan, jossa kurssi oli merkittävästi huonompi kuin myöhemmin samana päivänä hotellimme vieressä olisi ollut.

Maksoimme 600 jod seuraavasta paketista:

Kuljetus Ammanin lentokenttä - Kuollut meri

Kuolleelta mereltä kyläkierros ja yöpyminen kylässä, sis ruoat

Kuljetus Wadi rumiin ja siellä kierros ja yöpyminen sekä 1h kameliratsastus, sis ruoat.

Ehab oli koko reissumme ikävin kokemus ja kallis sellainen. Sääli, että luotimme häneen erityisesti Wadi rumin osalta. Kuskina hän on ihan hyvä, mutta jos ehdottomasti haluatte hänet oppaaksi olkaa hyvin hyvin tarkkoja. Annoin tämän palautteen lähteissä Ehabille ja hän lupasi vastata myöhemmin mutta nyt kun viikko on kulunut ei hän näemmä ole vastaamassa. Ehab tietää, että kirjoitan hänestä huonon arvostelun ja en ole yllättynyt, jos hän haukkuu meidät mahdottomiksi tms. Voin antaa tarkempia tietoja yksityisviestillä.

Voit viettää juuri sellaisen loman kuin haluat...

Vieras    11.04.2018    Aqaban nähtävyydet    Aqaba

Palasin 2.4. lomareissulta Aqabasta. Jordaniassa riittää nähtävää yhdeksi viikoksi, mutta myös lämmössä ja meressä riittää nautittavaa jos nähtävyyksien kiertely ei innosta.

Kävin matkanjärjestäjän reissussa Petrassa. Opas puhui mennen tullen, ehkä vähän liikaakin. Paikka itsessään oli ainutlaatuinen ja ehdottamasti käymisen arvoinen. Päivästä riippuen paikka saattaa olla tungokseen asti täynnä. Etenkin päiviä, jolloin risteilyalukset rantautuvat kannattaa välttää. Ehabin matkassa tuli käytyä kuolleella merellä ja Wadi rumissa. Wadi rum oli kyllä vaikuttava paikka. Päiväretkellä paikassa sai olla rauhassa eikä juuri muita turisteja näkynyt. Ehab on saanutkin tällä palstalla paljon kehuja. Hän hoiti kuljetukset, ruokailut, sisäänpääsyt yms matkojen lisäksi. Ehab puhuu hyvää englantia, oli palvelualtis ja kertoi jos halusi jotain tietää. Hänen matkassaan näytti viihtyvän kaiken ikäiset lomalaiset. Kaiken lisäksi hän on huumorintajuinen ja hauskaa seuraa.

Sukelluskeskuksia Aqabassa riittää joka nurkalle. Itse kävin Aqaba International Diving Centerin Mohammadin matkassa Japanese gardenilla ja Cedar Pride hylyllä. Hienoja kohteita molemmat. Vaikka hyviä snorklauspaikkoja taitaa olla rantaviiva pullollaan voi tuota Japanilaista puutarhaa pitää erinomaisena snorklauskohteena, koska koralliriutta alkaa ihan pinnan tuntumasta.

Voin lämpimästi suositella Aqabaa lomakohteena. Yksin matkustavana naisena tuli kyllä huomatuksi, mutta paikalliset eivät olleet liian tunkeilevia. Enemmänkin ystävällisiä ja vaikuttivat tykkäävän suomalaisista yleensä. Viikonloppuisin paikka on pullollaan sisämaan asukkeja ja meininki kaupunki hotellissa ja sen ympärillä rauhatonta. Myös moskeijan äänet kantautuu selvästi. Toisaalta tuota paikallista sykettä ja ilmapiiriä oli miellyttävä seurata.

Minna

Jos kuskia etsitte retkiä varten, ei tarvitse etsiä enään- Ehab on se paras valinta

Vieras    11.04.2018    Aqaban nähtävyydet    Aqaba

Ehab on luotettava ja asiansa osaava kuski. Kävin perheeni kanssa Ehabin kyydillä Petrassa, Wadi Rumissa ja Aqaba vs. Al Jazeera jalkapallo ottelussa (joka oli Ehabin ensimmäinen paikallinen ottelu eli hänellekkin uusi elämys). Ehabille voi siis heittää ehdotuksia siitä mitä haluaisi kokea/nähdä ja hän kyllä auttaa mielellään. Otimme häneltä myös lentokenttäkuljetukset. Hinnat piti paikkaansa ja sisälsivät juuri ne sovitut asiat. Kuskin valita mietitytti ja askarrutti paljon joten helpottaakseni muiden stressiä- Ehab on se ainut ja oikea. Miinuksena voisin mainita ajotyylin mutta tämä nyt on valitettavasti vain se niin sanottu kultuuri ero sillä hän ajoi juuri niinkuin muutkin paikalliset. Eli parempaa ajotaitoa ei löydy muualtakaan ja eikä varmastikkaan parempaa palvelua. Onnistuneen loman saatte hänen avulla. Häneen yhteyden saa parhaiten whatsapin välityksellä: +962 78555 4404.

P.S. Jos näette kameleita kun olette hänen kyydissä, voitte kysäistä mitä kävi yhdelle suomalaiselle tytölle joka lähti ottamaan kuvaa kameleista keskellä Wadi Rumin aavikkoa ja saatte kuulla hyvän tarinan ;)

Ehabin kyydissä kuollut meri ja petra

Vieras    04.04.2018    Aqaban nähtävyydet    Aqaba

Hei, otimme palstalta talteen taksikustki Ehabin numeron. Ajaa paikalliseen tapaan vauhdilla, mutta on mukava ja luotettava kuski. Veloitti juuri sen mitä pyydettiin. Täällä palstalla mainittu jotain hintoja, vaihtelevat eri viikkoina/sesonkeina ja riippuvat ihan retken sisällöstä yms. Hyvät hintatarjoukset saimme molemmista reissuista. Petra oli hieno kohde, yksi seitsemästä ihmeestä ihan syystäkin. Kuolleelle merelle pidempi ajomatka, mutta sinne on nyt syytä mennä vielä kun se ylipäätään on olemassa. Jordania on turistien kadosta palautuva maa, jossa paikalliset suhtautuvat suurella lämmöllä vierailijoihin. Turvallinen ja rauhallinen kohde vierailla.

Kuskisuositus

Vieras    04.04.2018    Aqaban muita vinkkejä    Aqaba

Palasimme maanantaina 2.4.2018 Akabasta. Hotellimme oli Grand Swiss Tala Bay. Teimme sieltä kaksi retkeä. Petra ja Kuollut meri. Molemmat Ehabin taksilla ja Ehab itse kuljettajana. Retket ja järjestely olivat onnistuneita. Voimme suositella Ehabin taksipalveluja.

M&M

Ihmeellinen Jordania

miisa00    02.04.2018    Aqaban nähtävyydet    Aqaba

Olimme vko:n Aqabassa, hotelli Kempinskissä. Hotelli ylitti odotuksemme kaikesta ***** +

Täältä löysin Ehabin nro:n ja otin häneen yhteyttä vko:a ennen matkaamme. Sovimme reissut ja saavuttuamme Jordaniaan hän ajelutti meitä samana iltana kaupungilla ja kävimme syömässä.

Kävimme Petrassa hänen kanssaan ja sieltä Wadi Rumiin..yön vietimme Beduiinileirissä ja saimme itse valita, jäämmekö leiriin, joka oli meille tarkoitettu (täynnä turisteja) vai haluammeko pidemmälle pienempään beduiinileiriin, joka oli rauhallinen. Valitsimme onneksi tuon pienemmän leirin ja tunnelma oli sanoinkuvaamaton.

Kuolleella merellä kävimme myös, mutta kuski oli toinen, Mohammed (Ehabin tuttava). Äärettömän mukava myös ja näytti matkan varrelta muitakin paikkoja..kävimme, jonkun naisen luona joka eleli lampaidensa kanssa alkeellisissa oloissa ja hän oli paistanut meille leivän maan sisässä olevassa kivistä tehdyssä grillissä..tosi hyvää leipää.

Kokonaisuutena vain hyvät muistot maasta, ihmisistä, ruoasta..suosittelen!

Oppaan varoitteluista huolimatta retket Ehabin kautta sujui hyvin ja hänen toisetkin kuskit olivat ystävällisiä..jos haluaa nähdä enemmän, kuin ryhmän kanssa, niin paras vaihtoehto! Ruoat, juomat (teet, kahvit, pepsit) kuluivat hintaan mukaan ja kuolleenmeren reissulla tupakatkin, sytytettyinä ;)

Ehabin nro: +962 7 8555 4404

email: [email protected]

Punaisen meren laivamatka ja Tala bay

Vieras    02.04.2018    Jordanian nähtävyydet    Jordania

(Jatkoa matkallemme 28.3 Petra ja Wadi rum.) Keskustan hotellista halusimme rantahotelliin yöksi, joten majoituimme lisäksi yhdeksi yöksi Marina Plaza Swiss-Belhoteliin merinäköalalla. Pelästyimme ensin huonoja arvosteluja googlessa, mutta hotellin näköala oli upea merelle päin ja allasalue iso. Palvelu hotellissa oli hyvää, eikä huoneessakaan ollut suurta moittimista. Aqabasta Tala bayhin pääsee rannalle 5 JOD taksilla, vesi kirkasta ja alue hyvin turisteille suunniteltu "länsimainen". Ruokapaikat edullisempia Aqaban kaupungissa ja paikallista elämää ei oikeastaan Tala bayn alueella näe. Päätimme ottaa keskustan hotellimme Golden Tulip kautta lasipohjavenematkan punaisella merellä 25 JOD/hlö. Ehdoton suositus, punainen meri on upea. Upotettu tankki ja laiva jäivät kakkoseksi koralleille ja alueen värikkäille kaloille. Retkelle kannattaa varata tyyni päivä, snorklaus on silloin turvallisempaa. Tapasimme matkan lopuksi myös Ehabin, toivotti meille ystävällisesti turvallista kotimatkaa. Hänen yhteystietonsa aiemmin mainittu palstalla, meillä oli antoisa ja turvallinen matka Jordaniassa. Lähimaiden tilannetta ei kannata turhaan pelästyä, koska turvallisuutta valvotaan tarkasti Jordaniassa. Passia myös tarkastettiin usein, se kannattaa olla aina mukana kun liikkuu Aqaban ulkopuolelle. Erittäin antoisa pääsiäismatka, kannatti käydä.

Petra ja wadi rum

Vieras    29.03.2018    Aqaban nähtävyydet    Aqaba

Asuimme keskustan hotellissa (Golden Tulip). On ihan lähellä koulua ja moskeijaa, joten meteliä kuuluu huoneeseen myös keskellä yötä. Hyviä puolia siisteys (huone etenkin aina hyvin siivottu) ja aamupala myös ihan hyvä (vaikka saatavilla ei olekaan hedelmiä). Ranta etäämmällä, sinne vie bussikuljetus (maksullinen). Lähiranta on kaupunkilaisten käytössä, eikä siellä juurikaan ole länsimaisia ihmisiä bikineissä. Paikalliset tykkäävät turisteista ja olemme saaneet ystävällistä palvelua. Ravintoloissa korkea hygieniataso, jopa juomien jäätkin tehdään pullovedestä. Rauhallinen ja mukava lomakohde, jos kaipaa erikoisempaa kohdetta. Petra on käymisen arvoinen paikka (maksoi 125 dinaaria per naama Petra+Wadi rum palstalla mainitun Ehabin kyydissä, koska meitä oli 4 henkilön ryhmä, 2 henkilön ryhmälle 175 dinaaria/hlö +50e dinaaria oppaan palkkiota Petrassa). Saattaisin suositella kuitenkin matkatoimiston matkaa/hinta menee aika samoihin. Taksikuski teki mitä lupasi eli vei petraan ja wadi rumiin, veloitti rahat kokonaisuudessaan jo matkan puolivälissä. Ihan luotettava, ei puhu juuri mitään koko matkan aikana, ei ole opas vaan ihan kuski. Silloin tällöin polttaa tupakan ja puhuu paljon puhelimessa arabiaa. Petrassa kannattaa olla opastus. Muut kuskit saattavat viedä edullisemmin, mutta emme kyselleet muita etukäteen. Kävimme toisen (huonosti englantia puhuvan kuskin kanssa) lintuja bongaamassa Aqaban alueella, alue ei ollut kummonen. Sinne maksoi yhteensä 20 dinaaria. Kuski odotti tunnin että kierrämme ja pääsimme samalla kyydillä takaisin. Meidän kokemuksien mukaan että suurin osa kuskeista on luotettavia, matkatoimiston pelottelusta huolimatta. Petra joka tapauksessa oli henkeäsalpaavan upea, siellä kannattaa ehdottomasti Jordanian vierailulla käydä.

Retket Jordaniassa Ehabin kanssa

jukkap0ika    26.03.2018    Aqaban muita vinkkejä    Aqaba

Otimme lähdön Jordanian Aqabaan 19.3.2018. Sitä ennen otin pikaiseen ylös Ehabin numeron tältä palstalta, koska häntä oli kehuttu ja olisi luotettava retkien järjestäjä. Laitoin hänelle viestiä jo samana iltana kun päästiin perille että 2 kaverusta olisi kiinnostunut lähtemään retkelle Petraan sekä Wadi Rumiin ja että löytyykö häneltä aikaa. Seuraavana päivänä moni taksikuski koitti "myydä" meille palvelujaan Petraan ja Wadi Rumiin mutta odottelimme Ehabin yhteydenottoa. Olimme kuulleet, että osa taksikuskeista olisi epäluotettavia. Seisoskelimme Mina Hotellin edessä ja ihan sattumalta törmäsimme tähän Ehabiin kun hän tuli esittelemään itsensä meille. Sanoin siinä että mehän ollaankin viestitelty jo edellisiltana ja että olisimme kiinnostuneita käyttämään hänen palveluita. Huomasimme että hän puhuu erittäin sujuvaa englantia ja hänen kanssaan on helppo kommunikoida sekä hänellä on loistava huumorintaju. Ajattelimme mennä seuraavana päivänä katsomaan Ayla Beachia ja Ehab lupasi heittää meidät sinne ilmaiseksi kun se ei ollut kuin 2km päässä meidän hotellilta. Rantareissun jälkeen pyysimme tarjousta Petra/ Wadi Rumin retkistä ja sovimme retkipäiväksi lauantain. Maksoimme retkestä puolet alussa ja loput maksettaisiin sitten kun retket olisi tehty. Hinta sisälsi kaiken eli kuljetukset Petraan ja Wadirumiin sekä ruokailun Petrassa. Hän myös kirjoitti kuitin retkistä. Tiistai-iltana hän tarjoutui ajeluttamaan meitä ilmaiseksi ympäri Aqabaa näyttäen kaupungin elämää ja kertoen sen historiasta. Hän myös sanoin että hänellä on autossaan WI-FI, josko haluamme käyttää nettiä. Iso plussa tästä hänelle. Koko viikon aikana laitoin Ehabille aina viestiä ja kysyin neuvoa esim. mitä maksaa taksi rannalle tai voisiko hän heittää meidät mihin halusimme päästä käymään. Aina hän vastasi nopeasti ja oli hyvin auttavainen. Loppuviikosta Ehab kertoi että yksi toinen suomalasipariskunta osallistuisi myös retkelle niin sopiiko siirtää retkipäivä perjantaille. Meille se sopi hyvin ja hän alensi hieman aiemman tarjouksensa hintaa. Hän myös sanoi että lauantaina ei olisi ollut hyvä päivä lähteä Petraan, koska silloin tulee risteilyalus Aqabaan ja se tuo paljon turisteja mukanaan. Hän oli täsmällisesti perjantaiaamulla hotellimme edessä ja lähdimme retkelle toisen suomalaispariskunnan kanssa jotka haettiin kyytiin toisesta hotellista. Emme tunteteet heitä entuudestaan mutta meillä oli ihan super hauska retki heidän kanssaan. Olimme Petrassa noin 3,5h ja sen jälkeen Ehab vei meidät syömään lounasta Petrassa. Iltapäivästä suunnistimme kohti Wadi Rumia. Ajelimme noin 2h erämämaassa aina välillä pysähtyen katsomaan nähtävyyksiä. Lopuksi menimme Beduiinitelttaan, jossa meille tarjoiltiin teetä ja saimme ostaa matkamuistoja. Ehab oli todella vieraanvarainen ja piti hyvin huolta asiakkaistaan vaikka hänellä tuntui olevan paljon hommia koko ajan. Myös muut paikalliset olivat erittäin ystävällisiä ja kohteliaita. Suosittelen matkustamaan Jordaniaan ja jos menee Aqabaan niin ottaa yhteyttä Ehabiin.

Arvosana reissusta 5/5 tähteä

Ehab *****

Retkien hinta/laatusuhde *****

Jordania *****

Ruoka *****

Ehabiin kannattaa ottaa yhteys WhatsApilla: +962-7-8555-4404

tai sähköpostitse: [email protected]

Hänellä on myös nettisivut: www.aqaba-jordan.com

Ehab

Joksu    21.03.2018    Aqaban muita vinkkejä    Aqaba

Tällä palstalla on kovasti kehuttu Akabassa Jordaniassa taksikuskina/retkijärjestelijänä toimivaa Ehab Shamylinia.

Tutustuimme häneen helmikuussa 2018 kun hän tarjosi palvelujaan hotellimme edessä. Suhtaudumme yleensä näihin tyyppeihin skeptisesti, mutta teimme kuitenkin hänen kanssaan diilin Petran ja Wadi Rumin retkistä. Tämä kaveri osoittautui luottamuksen arvoiseksi.

Kaikki mitä sovimme piti paikkansa. Niinpä teimme vielä retken Kuolleelle merellekin hänen kyydissään. Hinnat olivat kohdillaan eikä minkäänlaista vedättämistä missään tilanteessa.

Puhui sujuvaa englantia, mutta osasi olla tarvittaessa myös hiljaa ja huomaamaton. Eli ei ollut rasittava höpöttäjä tai mielistelijä.

Voimme vilpittömästi suositella hänen palvelujaan.

Hänet saa kiinni osoitteesta [email protected] ja puh. 00962 78 555 44 04.

Jordania oli muutenkin positiivinen yllätys. Etenkin paikalliset olivat varsin ystävällisiä ja kohteliaita. Ovat selvästikin tajunneet ettei turistia kannata huijata tai loukata, nyt kun turismi on pitkästä aikaa elpymässä Jordaniassa.

Ehabiin todellakin kannatti ottaa yhteyttä

Matkaaja18    21.03.2018    Aqaban muita vinkkejä    Aqaba

Otimme yhteyttä Ehabiin ja emme pettyneet. Ehab on luotettava retkien järjestäjä. Tarvittaessa opasti sekä neuvoi muissakin asioissa, esim. antoi ravintolasuosituksia ja veipä meidät katsomaan paikkallista jalkapallomatsiakin!

Kävimme Ehabin kanssa Petrassa ja Wadi Rumissa. Molempiin retkiin kuului pääsylippujen lisäksi kuljetukset ja ruokailut eli täydenpalvelun reissut. Bonuksena retkillä: Wi-Fi käytössä. :)

Ehab on täsmällisesti paikalla ja maksut suoritetaan vasta matkan jälkeen joten ei tarvitse senkään vuoksi pelätä.

Hänen kauttaan sai yksityisempää palvelua ja ei tarvitse mennä ison ryhmän mukana. Itse ainakin tykkäsin, kun voi itse päättää aikataulut ja voi pysähtyä ottamaan kuvia silloin kun haluaa. Myöskin retkien hinnat on lompakolle huomattavasti ystävällisempiä kuin matkatoimiston vastaavat retket.

Ehabille kannattaa laittaa vaikka WhatsAppilla viestiä jo etukäteen: +962 7 8555 4404

YLEISTÄ AQABASTA:

Siisti ja turvallinen kaupunki josta suht. lyhyt matka nähtävyyksille. Petra ja Wadi Rum ehdottomasti koettava.