Matkakokemukset - Lennot & liikenne Bulgariassa

Edullinen lento heinäkuussa Varnaan tarkistettu 18.02.2017

Vieras    18.02.2017    Varnan lennot & liikenne    Varna

Norwegian lentää heinäkuussa Varnaan. Lennot tosi edullisia. Varmassa hyviä hotelleja, discoja, kulttuuria, oopperaa, hyvä ranta, ym. Varman lentokentältä pääsee kätevästi taksilla muihin lähellä oleviin lomakohteisiin. Kultahietikko, Sveti Konstantin jne. ❤

Kannattaa ennen matkaa varata apartementti jossa luvataan hyvä siivous.

Vieras    17.12.2015    Sunny Beachin lennot & liikenne    Sunny Beach

Halvimmat lennot löytyy Norwegianilla, parhaimmillaan alle 100 € suuntaan, mikä on erittäin hyvä hinta. Kannattaa seurata lentojen hintoja jo muutama kuukausi etukäteen. Samoin hotellejen/apartementtien hintoja myös. Yleensä mitä aiemmin varaat huoneet/huoneet sen halvemmaksi se tulee. Tammi-, helmikuuta suositellaan huoneiden varaukseen.

Jos menee hotelliin tai apartementtiin lentokentältä kannattaa etukäteen varata auto hakemaan hotellista ja samoin myöhemmin paluumatkalle. Auto hakee tietenkin monta ihmistä samaan hintaan. Tippiä pitää antaa kuskille vähintään jotain 5 euroo, mutta jos on enemmän porukkaa joku 3-4 euroo lärvi on ihan hyvä hinta.

Kuskien kanssa on harvemmin ongelmia, mutta KÄYTÄ AINA TURAVAVYÖTÄ, ihan oikeasti paikalliset ajaa todella vaarallisesti. Sunny Beachin ja Burghadan lentokentän välillä on päivittäin yli 10 kolaria!!

Paikallinen raha on Leva, joka on päivästä riippuen noin 50 senttiä tai jotain muuta. Ole tarkka rahan vaihdon kanssa äläkä pidä euroja mukana muuta kuin vaidossa. Vertaile useita rahan vaihtoja ennenkuin vaihdat euroja levoiksi. Ainakin 1.91 pitäisi saada (viime vuonna). Vaihdot, joissa molemmat kurssit ovat samat, ovat huijausta. Älä ota liikaa rahaa mukaan kaupungille. Parille kaverille meni viikon budjetti, kun menivät kai väärään diskoon ja ei muistoa jäänyt, mitä siellä tapahtui.

Loma alkaa kun pääset varsinaisesti lomailemaan, eli paikallista rahaa on ja löydät hyvät ruokapaikat, sekä edulliset baarit.

Rannalla on ilmaiset auringon ottopaikat. Maksulliset ovat mielestäni hieman liian kalliita, mutta auringonottotuolit siivotaan monta kertaa päivässä. Jossain luin, että maksullinen ranta ja tuolit ovat korkeinta laatua, eli ranta siivotaan 3 kertaa päivässä.

Viime syksynä olin mukana ja löytyihän sieltä suomalaisiakin, vaikka juuri viimeisenä päivänä, kun laitoin kaikki 3 kassia pyykkiä pesuun. Löytyi keskustasta yksi tie länteen, jossa kymmenkunta suomalaista odotteli kotiin lähtöä. Ja jonne vein pesulaan kolme isoa kassia likapyykkiä. Maksoi muutamana euron kassi muistaakseni, mutta oli kotona Suomessa hienoa, kun kaikki kamat olivat puhtaita. Mitähän olisi maksanut Suomessa?

Halvin retkistä oli Bulgarialainen juhla, jossa ei juoma loppunut. Mukana ihmisiä monesta maasta. Kaikkihan tykkäävät Rakista ja viinistä. Lähtöpaikka lähellä Sunny Beachin keskiosaa.

Kulkemisen ongelmia Bulgariassa

Irene    02.09.2011    Albenan lennot & liikenne    Albena

Saatuamme muutamassa päivässä tarpeeksemme Albenasta, päätimme lähteä Varnaan ja muihin kaupunkeihin.

Ns. Albenan linja-autoasemalla taksikuskit olivat heti kimpussa, jotta emme olisi ehtineet linja-autoon. Innokkaana mainostivat heillä olevan hienot minibussit ja hinta olisi todella edullinen.

Päätimme lähteä matkaan näillä "minibusseilla" ja kun saavuimme lähtöpaikalle, hämmästyimme näkyä. Ruosteisia, vanhoja henkilöautoja.

Mikään ei saanut taksikuskeja tajuamaan ettei heillä ole minibusseja. Välttääksemme nyrkkitappelun lähdimme matkaan ja päätimme, että se on ensimmäinen ja viimeinen kerta.

Varnassa oli ongelmana ihmisten kielitaidottomuus.

Luulimme saapuneemme taksilla kaukoliikenteen linja-autoasemalle. Pian selvisi, että niin ei asia ollut.

Kun yritimme kysyä paikallisilta tietä kaukoliikenteen linja-autoasemalle, ihmiset vain toljottivat tai jatkoivat reagoimatta matkaansa. Yritimme saada nuoret kertomaan asian meille, mutta näytti siltä etteivät hekään olleet opiskelleet englantia.

Saimme vasta kolmannesta hotellista kartan käsiimme ja löysimme lopulta omin päin kaukoliikenteen linja-autoasemalle. Aikaa oli tuhraantunut vaikka kuinka.

Bussiaikataulut eivät pitäneet alkuunkaan paikkansa Bulgariassa.

Löydettyämme linja-autoaseman ja Nessebariin lähtevän bussin, emme päässeet siihen, sillä meillä ei ollut lippuja. Ne piti ostaa asemarakennuksesta, jossa oli jonot. Myöhästyimme bussista, joka lähti ennen aikojaan. Onneksi huomasimme aseman laidalla oikeita minibusseja ja niin pääsimme Nessebariin, joka oli viehättävä ja idyllinen kylä.

Nessebariin tultuamme katsoimme pysäkin aikataulusta illan viimeisen lähtöajan takaisin Varnaan. Se oli noin klo 21. Onneksi tulimme paikalle jo 20 min ennen lähtöaikaa. Päästyämme sisään bussi lähti nimittäin samantien liikkeelle välittämättä aikataulusta!! Kuinkahan moni turisti mahtoi jäädä Nessebariin yöksi?!!

Tarkkana saa olla Bulgariassa!

Taxipalvelut

Useimmissa hotelleissa on ns.omat taksikuskinsa.Kannattaa käyttää heitä.Päivystävät yleensä autoineen hotellin edessä .Oman hotellin kuskit ovat saatavilla aina ja hakevat sinut mihin kellonaikaan tahansa vaikka mistä.Etukäteen sopimalla saat myös hinnoista mukavaa alennusta.Kokemuksen mukaan he ovat myös luotettavia.Heidän elinkeinonsa ovat turistit ja huono maine pilaisi kaiken.Toimivat myös mainioina matkaoppaina tarvittaessa!

Sveti Konstantin - Varna

Sveti Konstantinista on noin 8km isompaan kaupunkiin, Varnaan. Siellä kannattaa käydä loman aikana. Matka taittuu kätevästi paikallisilla pienillä busseilla ja matkan hinta on edullinen. Bussit eivät ole hienoja mutta ajaa asian.

Bulgarian Airin lennot

Kerde    03.06.2010    Kultahietikon lennot & liikenne    Kultahietikko

Bulgaria Airin lennot ei ollut järin hääppöiset. Lentokoneen perällä matkustaville ei kaikille riittänyt ruokia ja juomiakaan ei voinut tilata kuin sen kerran, nekin loppu heti niin ettei takaosaan taas riittänyt niitäkään.

nojaa

C    04.02.2009    Sunny Beachin lennot & liikenne    Sunny Beach

Liikenne ei välttämättä suju aina sääntöjen mukaan, taksit ajelevat hurjaa vauhtia teillä ja samoin mopot. Mutta tietenkin taksilla matkustaminen on myös aika halpaa, samoin busseilla. Burgasiin päästiin 10 eurolla (4 hlö), bussin kanssa hinta taisi olla noin euron.

Lentokenttä oli aika rähjänen mielestäni ja me ainakin odottelimme laukkuja aika kauan, en tie johtuiko lentokentän toiminnasta vai mistä.

Bussilla SB:llä

shaaba    23.12.2008    Sunny Beachin lennot & liikenne    Sunny Beach

Paikan päällä Sunny Beachillä kulkeminen oli todella halpaa. Eka päivänä käytimme taksia, joka sekään ei ollut kallis, mutta loppuloman kuljimme hotellista keskustaan ja toisinkin päin paikallisella bussilla, joka liikennöi SB:n ja Nessebarin välillä. Kyyti maksoi levan aikuiselta ja lapsi meillä (5v) matkusti ilmaiseksi. Sillä pääsi helposti myös käymään Nessebarin pikkukaupungissa, muuten oli sama hinta, mutta tuolloin piti lapsestakin maksaa. Mutta 1,5 euroa suuntaan kolmelta ihmiseltä ei päätä huimaa. Bussit kulki vartin välein, joten kyytiäkään ei tarvinnut kauoa odotella.

paikallis bussit "minibussit"

Lionking78    23.06.2008    Albenan lennot & liikenne    Albena

Jos haluaa bulgariassa matkustaa edullisesti kaupungista toiseen esim albena- varna tai albena- dobrich ovat paikalliset minibussit edullinen ja toimiva ratkaisu!

Lento

mpiil    19.06.2008    Sunny Beachin lennot & liikenne    Sunny Beach

Lento oli Bulgarian airlines, eli aika kehno pikku kone... Ruoaksi saimme koneessa sämpylät!!! Oli kamala nälkä ja ei oikein maittanut sämpylä missä oli paksu siivu kinkkua ja pari senttiä voita...

taksit ja bussit kultahietikolla

ovet melkoisen halpoja meidän kukkarolle.

Busseissa on lippujen myyjä. Olisi syytä varata pientä rahaa matkaa varten, jotta lipun osto olisi helppoa.

Taksien hinnat on syytä 'kilpailuttaa', koska naapurikuski saattaa ollakin halvempi kuin ensimmäinen kyydin tarjoaja...tingi!!

lomalennot

olen pettynyt bulgarian lomalentoihin - koneet myöhässä ja usein epäkunnossa!